Grietje_Eva

Yes :D

Laatst las ik in een bijlage van de Trouw een heel leuk artikeltje over het verschil in de beleving van het woord "gezellig" in verschillende talen.

Wat is het betekenis/belevingsverschil tussen het Deense "hygge" en het Nederlandse "gezelligheid"?

Ik gok 'knus', 'knusheid', zoiets

heeft hygge niet ook iets te maken met hoe je je huis inricht? En van die kekke rood-witte printjes en wollen dekentjes? :)

EliseReinders

Hygge is alomvattend. Het is een totaalplaatje van de situatie. interieur, gezelschap, eten en drinken. Net zo als gezelligheid, alleen gaat het erom 'hoe' je iets gezellig maakt. Dus de kunst van de gezelligheid. Hier is ook een boek over geschreven!

Grietje_Eva

Hygge heeft inderdaad wel met sfeerlichtjes en zo te maken, maar dat is niet het antwoord dat ik zocht! In Elises opsomming zit wel één sleutelwoord, meer hints geef ik nog niet ;)

Is het dan dat het gezellig is gemaakt omdat het volhangt met kunst?

Grietje_Eva

Het verschil zit 'em er in dat bij ons "gezellig" even goed over grote feesten en volle winkelstraten kan gaan als over een knusse sfeer thuis, terwijl het Deense "hygge" eigenlijk alleen kan met z'n tweeën of drieën en dat er dus een bijsmaak van het buitensluiten van de rest in zit.

Elise mag, want die wist er het meeste over te noemen!

Eliseeee

EliseReinders

Jaa, dit had ik helemaal niet door. Excuus!

Wie verloor in 2011 de Rosland Garros-finale van Rafael Nadal?

Grote kans dat dat Roger Federer is

EliseReinders

Hopsakeetje. Jij mag Bas!

Alle planeten in ons zonnestelsel hebben 1 ding met elkaar gemeen, met uitzondering van Venus.

Wat doet Venus anders dan de andere planeten?

Draait de andere kant op om zijn as

Correct!

In welk jaar vond de eerste KEI-week plaats?

1971

1970

Onjuist

Omdat jullie er verstand van lijken te hebben aangezien jullie jaren zo dicht bij elkaar zitten ga ik voor 1972

2001?