Finland staat boven ons. Sowieso. Altijd. Overal.

Grietje_Eva

Maurice schreef:

Finland staat boven ons. Sowieso. Altijd. Overal.

Dit is een beetje waar maar ook een beetje gedateerd, in de PISA die uitkwam in 2016 staan ze met wiskunde alweer onder ons.
Verder zijn het vooral Aziatische landen die boven ons staan. Maar daar willen ze nog wel eens alleen de verstedelijkte gebieden meenemen in de toetsen.

Stayphanie schreef:

Mooi, ik heb hier net over gelezen. In Europa staan ze op de zesde plek, van de OESO-landen wereldwijd staan ze op plek 17.

Precies, jouw beurt!

logo

Dit is het logo van Nike. Door de vleugelvorm van het logo, denken velen dat het geïnspireerd is door Nike, de gevleugelde Griekse godin van de overwinning. Het werd echter ontworpen en geïmplementeerd toen het bedrijf nog Blue Ribbon Sports heette. Het logo dateert van 1971, de naam Nike kwam pas later in 1972. Parallellen tussen het logo en de merknaam berusten louter op toeval. (Wikipedia)

Hoe wordt het logo ook wel genoemd?

De Swoosh dacht ik

Dat klopt ja

Nice! Leuk feitje.

Hieronder is een gedeelte van een test die bestaat uit 30 vragen. De deelnemers hadden 10 minuten hiervoor en konden de test alleen halen als deze foutloos was afgelegd.
test
test

Waarvoor was deze test bedoeld?

Om te kijken of deelnemers eerst alle vragen doorlezen voordat ze deze beantwoorden

Misschien is 'test' een beetje een anglicisme hier, het gaat hier niet om een onderzoek maar om een toets.

Dus om mijn vraag een beetje te verduidelijken: wie moesten deze toets maken en/of wat kregen ze als ze voldoende scoorden?

Grietje_Eva

Is het een soort intelligentiemeting? Misschien voor als je een land binnen wilde?

Wat Willeke zegt dacht ik? Volgens mij staat er boven de toets, "Lees eerst alle vragen goed door" en is de laatste vraag van de toets "Als je alle vragen goed gelezen hebt, doe dan alleen vraag 1 en 2." (Maar dan in het engels hè.) Ik kreeg hem zelf in de brugklas, dus mensen die hem moesten maken zijn mensen in de eerste klas van middelbare school en ik heb geen idee wat ze kregen, als ik het me goed herinner kregen wij een dropje.

Het goede antwoord is nog niet genoemd. Hint: deze toets werd afgenomen in Louisiana in 1964. De instinkers zitten er heel erg opzettelijk in.

Niemand? Jammer zeg.

Deze test was bedoeld om zwarte stemmers te weren. Eigenlijk hadden ze stemrecht, maar ze konden nog wel geweerd worden door ze een "litaracy test" te geven die nauwelijks haalbaar was.

Voor de volledigheid nog even pagina 1:

test

www.slate.com/blogs/the_vault/2013/06/28/voting_rights_and_the_supreme_court_the_impossible_literacy_test_louisiana.html

Andere vraag, en om maar een beetje in dezelfde sfeer te blijven: hoe groot is het leeftijdsverschil tussen Donald en Melania Trump?

30

ldoornbos schreef:

Niemand? Jammer zeg.

Deze test was bedoeld om zwarte stemmers te weren. Eigenlijk hadden ze stemrecht, maar ze konden nog wel geweerd worden door ze een "litaracy test" te geven die nauwelijks haalbaar was.

Andere vraag, en om maar een beetje in dezelfde sfeer te blijven: hoe groot is het leeftijdsverschil tussen Donald en Melania Trump?

Zouden ze weer moeten herinvoeren, krijgt de PVV ineens een stuk minder stemmen.

Ik gok 26, dacht te horen bij de inauguratie dat the Donald in de 70 was en Melania 46.

Maurice schreef:

weer herinvoeren

Da's dubbelop

Ik gok 26, dacht te horen bij de inauguratie dat the Donald in de 70 was en Melania 46.

Goed genoeg. Donald Trump is geboren in 1946 en Melania in 1970. Zo'n vierentwintig jaar verschil dus, iew.

Echte liefde houd je niet tegen en als ze bij de test ook rekensommetjes toevoegen mag Maurice ook niet stemmen.

Edit: en ik moet beter leren lezen

ldoornbos schreef:

Maurice schreef:

weer herinvoeren

Da's dubbelop

Scherp. Waar ik herinvoeren zei bedoelde ik invoeren, stop de tijd. Ik zet geen joker in.

De volgende vraag gaat over een bedrijf waarvan iedereen wel iets in huis heeft. In 1943 werd dit bekende Zweedse meubelbedrijf opgericht, maar waar staan de letters IKEA eigenlijk voor?

Grietje_Eva

De initialen en geboorteplaats van de oprichter (Ingvar Kamprad)

Klopt. Zijn initialen, geboorteplaats en naam van de boerderij om nog iets vollediger te zijn. Jij mag nu.