ND vandaag - Rubriek INGEZONDEN

Antithese?
Een bijzondere ervaring dat je eigen kerk als 'vals en ontrouw' wordt bestempeld (H. Oosterhuis Nederlands Dagblad 25 februari). Pijnlijk ook. Ik kan waarschijnlijk voor veel opvattingen van Oosterhuis respect opbrengen, echter niet voor het feit dat hij de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) als 'vals en ontrouw' betitelt, en de wijze waarop hij een voorbeeld denkt te zijn, stoort me. Oosterhuis denkt te getuigen door trouw de eigen diensten te bezoeken en vooral niet naar doopdiensten van bijvoorbeeld familieleden in de 'valse' kerk te gaan. Dat is immers alleen maar inconsequent. Zo komt de antithese niet goed tot uiting, meent hij. De antithese? Zijn de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) voor de heer Oosterhuis nu ineens heidens en ongelovig? Om de ander als vals en ontrouw te bestempelen vind ik al ver gaan, maar daarmee valt nog steeds niet het onderscheid gelovig-ongelovig te maken. Ik kan me de antithese zoals Abraham Kuyper die aan het eind van de negentiende eeuw 'invoerde' - een politieke scheiding tussen gelovigen en niet-gelovigen - nog enigszins voorstellen en begrijpen, maar dit slaat echt alles! Een antithese tussen gelovigen! In plaats van in gesprek te blijven met andersdenkenden die in de grond van hun geloof hetzelfde geloven als jij, vooral maar de tegenstelling benadrukken om op die manier te laten merken dat het menens is en dat de andere kerk die men verlaten heeft toch echt fout zit. Dat noem ik nu het kiezen van de makkelijste weg en bovendien kortzichtig. Het roept veel verderiet en weerstand op aan beide kanten en uitzicht op een betere (gezamenlijke) toekomst voor beide partijen is er niet. Heel droevig.
Maurice Hoogendoorn, Groningen

Ik neem aan dat dit 'onze' Maurice Hoogendoorn is.

ja.

Is niet z'n eerste keer ook, trouwens...

Er moet dan ook gestreden worden tegen de onwaarheden die in het ND georeerd worden...

Rode konen bij bingo voor voedselbank

Leuk en toch nuttig. Studentenorganisatie Groningen (SOG) wilde iets doen. Doel: de voedselbank. Middel: een atypische bingo in café Het Pleidooi in de Peperstraat.

Door Bram Hulzebos

GRONINGEN

Cathy en Gré zitten lichtelijk onderuigezakt achter een tafel en lezen lijzig en onaangedaan de bingonummertjes voor die ze uit de bingomolen laten rollen. Hun publiek in café het Pleidooi in de Peperstraat is geen doorsnee bingopubliek: studenten die aanvankelijk ietwat meesmuilend, maar na een paar minuten steeds fanatieker aan de slag gaan met pen en bingokaart.
Een studente sist yessss als Cathy een nummer opleest dat op haar kaartje staat. De student naast haar aan de bar slaakt even laten een bronstige oorkreet en kruist een vakje aan. Rode konen, de geur van zweet en bier.
De roodste konen heeft Anneke Kamphuis van de organiserende Studentenorganisatie Groningen (SOG). Haar club heeft de bingo voor de voedselbank bedacht. "Onze concurrent in de Universiteitsraad, VOS, staat te boek als idealistisch en wij als pragmatisch."
Maar dat wil niet zeggen dat SOG idealisme niet kan paren aan pragmatisme. En dus koos SOG een goed doel, dicht bij huis. De voedselbank. "VOS is voor Max Havelaarkoffie. Nou, dat is wel erg ver van mijn bed, en bovendien vindt niemand die koffie lekker", zegt Kamphuis. "Bingo!" De lang blonde Christiaan (v.d. Weerd - SA) moet zich bedwingen om niet huppelend zijn kaart bij Cathy en Gré in te leveren. "Het klopt niet", zegt Cathy. "Wat nu?"
"De eeste twee regels van het Wilhelmus", zegt Gré. En daar schalt een heldere jongenstenor door het café.
Kamphuis is laatst bij de voedselbank op bezoek geweest. Ze is wel geschrokken. "Een alleenstaande met twee kinderen komt er voor in aanmerking als er minder dan € 250 per maand te besteden is. Nou, dan hebben ze het wel eens over arme studenten, maar zo arm zijn de meeste studenten lang niet."
"Bingo", klinkt het van achter uit de kroeg. Hans van der Jagt, lichtelijk overdressed in zijn degelijke pak met verenigingsketting, beent richting Cathy en Gré. "Ook fout."
"De derde en vierde regel van het Wilhelmus." Nou, die opdracht gaat er bij Van der Jagt in als Gods woord in een ouderling. Als een door de wol geverfde mannenbroeder buldert hij de derde en de vierde regel uit om vervolgens het hele eerste couplet breed uit te zingen.
Uiteindelijk blijkt Bert-Jan Knol zijn kaart wél correct te hebben ingevuld. Hij wint een date met Christiaan (v.d. Weerd - SA), het mooiste lid van SOG. Knol geeft de prijs onmiddelijk door aan zijn clubgenoot Michel Goossen. "Want ik heb al een vriendin en hij geen vriend."

Bron: Dagblad van het Noorden, 4 april 2006

het mooiste lid van SOG.

Goed zo Chris...

Hahaha wat een verslag! GSV staat weer lekker op de kaart :)

ik heb in de wandelgangen gehoord dat chris m ook doorgegeven heeft...

Steef schreef: Hans van der Jagt, lichtelijk overdressed bla bla bla.... Nou, die opdracht gaat er bij Van der Jagt in als Gods woord in een ouderling. Als een door de wol geverfde mannenbroeder buldert hij de derde en de vierde regel uit om vervolgens het hele eerste couplet breed uit te zingen.

De GSV wordt dan wel niet direct genoemd, maar tenminste nog wat sluikreclame.. Klinkt wel alsof het leuk was.

Klinkt ook alsof GSV'ers niet kunnen bingoën

Rinze schreef: Klinkt ook alsof GSV'ers niet kunnen bingoën

Ja of in ieder geval in zodanige toestand verkeerden dat cijfers niet meer helemaal overkwamen, maarja ze waren natuurlijk allemaal van de kaart door Cathy en Gre, rrrrrrrraw

Het was wel leuk inderdaad. Naar verloop van tijd werd iedereen erg fanatiek. Christiaan ziet een etentje op kosten van zijn fractie aan zich voorbijgaan, Michel Goossen (voorzitter A.S.V. Fleks) gaat liever aan een tafeltje zitten met Roel van de Kamp, nummer twee op de lijst van SOG voor de U-raadverkiezingen. Achterliggende motieven zijn duidelijk en bekend :wink: Verder worden de prestaties van Hans en Christiaan op zanggebied zeker niet ondergewaardeerd in het artikel. :lol:
Daarnaast was de kleding van de ami. Bos en van der Jagt zeer correct, edoch opvallend in de omgeving.

Nu ik dit zo lees, ben ik alleen nog maar trotser op Hans. Lichtelijk overdressed is goed. We waren fashionable on time trouwens.
Cathy en Gre vroegen aan ons toen we even naar ze toeliepen om een praatje te maken:
"Wat zijn jullie dan voor hoge piefen?"

Schitterend, vooral dat van Gods woord in een mannenbroeder heeft mijn buikspieren weer de nodige oefening bezorgd vandaag.

De Bingo van maandagavond was een leuk avondje uit. Nog even gebabbeld met Cathy en Gré.
Op gegeven moment kwam er een knaap van Dagblad van het Noorden naar me toe (nadat ik had gezongen) en vroeg waarvan we waren. Dat hij vervolgens zo'n slecht artikel zou schrijven had ik niet verwacht. Opzich wel grappig.
Helaas geen date met vdWeerd gewonnen, jammer.

Over dat GSV'ers niet kunnen kunnen bingoën toch nog even dit! Hielko heeft toch wel degelijk een prijs gewonnen. Een vissenkom met wortels (de vissen mocht hij opeisen).
Maar het is niet zozeer dat het spel moeilijk is, maar meer dat C&G zulks een geoefende, doorgewinterde en onnavolgbare cijfer-opleesters waren dat ze heerlijk overzichtelijk alles deden en dan ga je fouten maken :shock: :wink:

In mijn ogen heeft Bram gewoon de juiste snaar geraakt en het "gereformeerde" aspect op een aansprekende manier willen duiden.

Nou opzich is het vaak zo dat journalisten dat op die manier willen doen. Maar Bram gebruikt het 'gereformeerde' als voorbeeld en geeft niet zozeer een 'gereformeerd' aspect weer, maar zegt dat ik iets doe wat ergens op lijkt. Ik hoef niet eens een gereformeerd iemand te zijn o.i.d. Daarnaast vind ik zijn schrijfstijl niet prettig. Maar goed, het maakt verder niet zoveel uit. De avond was leuk.

Dat je gereformeerd was is natuurlijk wel te zien aan je lint. Maar volgende keer geen pak meer aan he ;-)

Nee, het gaat erom dat de lezer het snapt! Volgende keer de GSV-vlag mee als cape :lol:

Onze senatoren zagen er netjes uit hoor, compleet met ambtsketting. Oud-GSV'er en tevens Fidel pastor Rik Torn won een mooi champagnepakket en van Fleks kreeg ik een Fleksibel Voedselpakket. Tof avondje dus! En dan ook nog je most famous moment beleven in het altijd populaire Dagblad van het Noorden!;)