Grietje_Eva

Het oude RK ziekenhuis?

MennoVelthuis

Het oude pand bij het begin van de brug met 1888 erop?

Is het goede antwoord al gegeven?

Hint?

Rein schreef:

Hint?

Beetje laat maar het gebouw bevind zich tussen de Herebrug en de brug die over over het spoor gaat

Het witte gebouw met het kinderdagverblijf?

Ik wist helemaal niet dat de hereweg daar door liep.

Andere gebouw met de thee koepel?

Harryapperloo

Geef nieuwe dingen

MarnixTM schreef:

Andere gebouw met de thee koepel?

Zeer slechte focus maar ga er vanuit dat Marnix hem goed heeft deze thee koepel komt namelijk uit 1774 dus jij mag!

Wel wou ik nog zeggen als je je wil weten hoe oud je huis is of hoe oud der A-kerk is kijk dan even op parallel.co.uk Daar kan je bijvoorbeeld zien in een 3D kaart dat soos in 1890 is gebouwd en de Oosterkerk in 1928.

Hierbij de volgende vraag:
In de Martinikerk is het 15e eeuwse stadswapen van Groningen afgebeeld met een éénkoppige adelaar in plaats van een tweekoppige adelaar zoals het stadswapen er officieel uit zou moeten zien. Wat was de reden om de adelaar met één kop af te beelden?

Hierbij de éénkoppige adelaar
beschrijving

Komt het omdat de twee koppige adelaar stond voor het heilige roomse rijk en deze nauw verbonden was aan de katholieke kerk en dat de een koppige adelaar een statement was van de protestanten om zich af te zetten tegen de katholieken?

Rein schreef:

Komt het omdat de twee koppige adelaar stond voor het heilige roomse rijk en deze nauw verbonden was aan de katholieke kerk en dat de een koppige adelaar een statement was van de protestanten om zich af te zetten tegen de katholieken?

heel netjes!
De adelaar werd inderdaad met maar één kop afgebeeld omdat de Groningers zich wilden afzetten tegen de Habsburgers. Of de motivatie hiervoor nou politiek, religieus of een beetje van beide was is mij niet bekend. Gezien het feit dat de afbeelding uit dezelfde tijd als de beeldenstorm komt lijkt een religieuze motivatie mij zeer aannemelijk!

Nice leuk feitje!

De VS heeft in het verleden tal van proxy oorlogen gefinancierd en bewapend om zijn rivalen te bestrijden.
Zo ging dat ook in de Afghaanse oorlog tussen Afghanistan en de Sovjet-Unie. De Taliban die uiteindelijk in deze oorlog aan het langste eind zou trekken werd na 9-11 een van de belangrijkste vijanden van de VS.

Hoe heette de strijd groep die de VS bewapende tijdens de Afghaanse oorlog waar de Taliban onderdeel vanuit maakten?

De moedjahedien

Helemaal correct

Welke sport wordt er bedoeld met "Aussie rules"?

MennoVelthuis

Australian football?

Correct, jij mag

MennoVelthuis

Laatst kwam ik bij een van mijn wikipediasessies een leuk feitje tegen, De Noorderhaven in Groningen is namelijk een bijzondere haven.
Wat is hier bijzonder aan?