Ik gok dan Backspace

Marit Venhuizen

Remco schreef:

Ik gok dan Backspace

Yes, correct. Jij mag!

Hoe zeg je "dank je wel" in het Japans?

Harryapperloo

Domo arigato

Helemaal goed!

en als je een robot ergens voor wil bedanken?

Harryapperloo

Mooi!

Wie kan mij vertellen wat het cobra effect is? Bonus punten als je ook weet waarom het het cobra effect heet!

Harryapperloo

Kleine hint:

De "oorsprong" van de term, heeft te maken met een cobra plaag tijdens de Britse overheersing van India.

Ik weet wel het verhaal erachter. Volgens mij was het dat verhaal waarbij de Britten cobra's uit wilden roeien in India, en daarom een beloning gaven voor elke dode ingeleverde slang. De inheemse bevolking ging vervolgens slangen fokken om meer geld te krijgen, en zo werkte het dus averechts. Het cobra-effect zal dus een soortgelijk fenomeen zijn.

Harryapperloo

Yes helemaal goed!

Toen de Britten de "cobra subsidie" stopte, was het voor de cobra fokkers niet meer interessant om de beesten te houden. Deze werden daarom vrijgelaten en hierdoor werd de cobra overlast nog groter dan eerder.

Jij bent.

In welk jaar zijn de Aquamarijnflats gebouwd? (referentie is het bouwjaar van de blauwe flat)

1976

1969

1947

1952

Harryapperloo

1966

1970

SikkeG schreef:

1970

Goed genoeg. Het was even zoeken naar het antwoord voor dit feitje (het is net alsof er niemand geïnteresseerd is in 3 blokken beton voor uitkeringstrekkers aan de rand van Groningen, supergek) maar in een brochure van Patrimonium staat het bouwjaar 1972 vermeld.

Jij mag.

Ha, en mensen maar zeggen dat gokken verkeerd is :p

wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een turbo(charger) en een supercharger?

Turbocharger wordt door uitlaatgassen aangedreven, een supercharger mechanisch.