Tolle schreef: dan blijft nog steeds de vraag staan: waarin dan?

In eerste instantie suggereert de titel al dat op dit moment vrouwen niet aan de macht zijn. Of in ieder geval, de machtsverhouding niet goed is tussen de man en de vrouw. Bijvoorbeeld dat mannen met dezelfde baan meer verdienen dan vrouwen.
Voor mij betekent 'vrouwen aan de macht' dus meer iets als een reactie op het feit dat er nu scheve verhoudingen bestaan. Voor mij geen absolute macht, maar een goede verhouding. De westerse cultuur heeft commentaar op de behandeling van vrouwen binnen de moslimcultuur, maar geeft dus niet het goede voorbeeld.

Rik Torn schreef: De vele GSV-homo's die er nog zijn ...

Worden het er minder dan?

K%S schreef: [..] Worden het er minder dan?

Probeer ik het eindelijk een beetje ontopic te houden, begin je zo! is dit sabotage?

Hee, de homo's steunen blijkbaar de vrouwen, nou dan verdienen de homo's toch wel een beetje aandacht in dit topic? Of niet soms? Toch?

Rik Torn schreef: De vele GSV-homo's die er nog zijn steunen de vrouwen! En zeker alle leuke vrouwen van het 'vrouwen aan de macht-topic'!! Ga zo door en laat je niet kisten door de webcie!

Bedankt voor je steunbetuiging! Wij roepen iedereen op het goede voorbeeld van Rik te volgen. Spreek je uit en laat je horen! Ook is iedereen welkom inhoudelijk in te gaan op t onderwerp, zodat de webcie zich niet gedwongen voelt ons weer te sluiten.

Ik mis am. Torn zijn argumentatie eigenlijk een beetje. Over het algemeen zet hij die er namelijk wel bij.

volgens mij heb je dat zonet wel laten zien :twisted:

Pieternel schreef: [..] In eerste instantie suggereert de titel al dat op dit moment vrouwen niet aan de macht zijn. Of in ieder geval, de machtsverhouding niet goed is tussen de man en de vrouw. Bijvoorbeeld dat mannen met dezelfde baan meer verdienen dan vrouwen. Voor mij betekent 'vrouwen aan de macht' dus meer iets als een reactie op het feit dat er nu scheve verhoudingen bestaan. Voor mij geen absolute macht, maar een goede verhouding. De westerse cultuur heeft commentaar op de behandeling van vrouwen binnen de moslimcultuur, maar geeft dus niet het goede voorbeeld.

Vreugde o vreugde, er is tenminste nog iemand die inhoudelijk en ontopic kan reageren..... Wel jammer dat er niemand op in gaat.

Wat ik bijvoorbeeld zelf heel schrijnend vind is dat uit onderzoek is gebleken dat mannen die qua functie e.d. precies hetzelfde werk doen als vrouwen, toch meer betaald krijgen. Dit is een voorbeeld waarin de ongelijkheid naar voren komt, zo zijn er vele. Vandaar o.a. dit topic.

Sabine schreef: [..] Vreugde o vreugde, er is tenminste nog iemand die inhoudelijk en ontopic kan reageren..... Wel jammer dat er niemand op in gaat. Wat ik bijvoorbeeld zelf heel schrijnend vind is dat uit onderzoek is gebleken dat mannen die qua functie e.d. precies hetzelfde werk doen als vrouwen, toch meer betaald krijgen. Dit is een voorbeeld waarin de ongelijkheid naar voren komt, zo zijn er vele. Vandaar o.a. dit topic.

Ik ben ook erg benieuwd inderdaad hoe mannen dit verschil in beloning voor gelijke prestatie zien. Hebben jullie nou iets van eh 'lekker puh', of 'inderdaad, belachelijk' of 'zo hoort het, inderdaad'? Ik vind de stilte rondom dit onderwerp bijna nog verontrustender dan het onderwerp zelf.

Ik vind het ook erg, maar je kan er zo weinig aan doen. Mijn vraag zou zijn: waar ligt het aan? Zijn mannen zulke eikels dat ze vrouwen minder gunnen? Of nemen vrouwen met minder genoeg en onderhandelen ze minder goed?

Wat mij betreft is het pure discriminatie...

Sabine schreef: Wat ik bijvoorbeeld zelf heel schrijnend vind is dat uit onderzoek is gebleken dat mannen die qua functie e.d. precies hetzelfde werk doen als vrouwen, toch meer betaald krijgen. Dit is een voorbeeld waarin de ongelijkheid naar voren komt, zo zijn er vele. Vandaar o.a. dit topic.

dat heb je aan Paulus en twee millennia genetische selectie te danken

voor de rest vind ik het ook op zijn zachtst gezecht krom dat de situatie zo gegroeid is

hebben ze de factor 'zwangerschapsverlof' en 'kinderverlof' ook meegenomen in de vergelijking?

LTW schreef: hebben ze de factor 'zwangerschapsverlof' en 'kinderverlof' ook meegenomen in de vergelijking?

Je bedoeld dat ze dan vaker 'ziek' zijn, en daardoor minder moeten verdienen?? :? Wist je trouwens dat er de laatste jaren steeds meer mannen zijn die ouderschapsverlof nemen?

:? Hebben mannen al het voordeel geen problemen van zwangerschap ed te kennen, verdienen ze óók nog es meer dan vrouwen met dezelfde functie....

vraag 1: ja, een lagere econ. waarde en dus minder loon. Je kunt het ethisch verwerpelijk vinden (is het waarschijnlijk ook), maar economisch is het wel te verdedigen. Een bedrijfsleider vindt het niet fijn als hij zijn topwerkneemster voor maanden moet missen, dus vind hij het makkelijker om een man aan te nemen.

vraag 2: ja, maar het zijn er nog altijd minder.

Tja.... je zou maar vrouw zijn :P

P.s. ongetwijveld spelen er ook andere factoren een rol die veel belangrijker zijn, maar daar dat weet ik zosnel niet.

En dan de onderwaardering van de moeder! Binnenkort is het weer moederdag. Ik ben benieuwd wat er nu precies verwacht wordt van een moeder, het woord betekent toch alleen dat je een kind hebt gebaard?
Op het geelforum werd gepost, overigens door een man, dat een moeder moet koken, afwassen, strijken, hapjes en drankjes moet verzorgen, en dergelijken. Misschien is het maar beter dat er twee kampen tijdens moederdag gehouden worden, zodat al die larven van kinderen hun moeder eens met rust laten!

Pieternel schreef: En dan de onderwaardering van de moeder! Binnenkort is het weer moederdag. Ik ben benieuwd wat er nu precies verwacht wordt van een moeder, het woord betekent toch alleen dat je een kind hebt gebaard?

Moeder betekent in mijn oren iets meer. Ik denk bij het woord moeder snel aan mijn eigen mamma. En dat heeft voor mij niet de betekenis 'vrouw die mij gebaard heeft', maar eerder zoiets als hele lieve vrouw die veel van mij houdt, mij opgevoed heeft en veel voor mij heeft gedaan en betekent. (Bij vader kan ik trouwens iets soortgelijks zeggen, maar dan met man in plaats van vrouw.)

Pieternel schreef: Binnenkort is het weer moederdag. Ik ben benieuwd wat er nu precies verwacht wordt van een moeder, het woord betekent toch alleen dat je een kind hebt gebaard?

Dat is inderdaad de betekenis van moeder. Kijken we echter naar de moederdag, dan staat niet het woord "moeder" doch "moederband" centraal. Dit omdat op deze dag het kind de verbondenheid met zijn moeder, die hem/haar het leven schonk, onderstreept door mams in het zonnetje te zetten. Zonder een goede moederband is er mijns inziens geen moederdag mogelijk, aangezien de drang om moeders in het zonnetje te zetten dan ontbreekt. Feit is dat koken, afwassen, strijken, hapjes en drankjes verzorgen, en dergelijken bijdraagt tot versterking van deze band. :P Ik kan dan ook niet anders dan deze activiteiten toejuichen:

    Driewerf hoezee: Hoezee!! Hoezee!! Hoezee!!

P.s. Ik wil graag vanaf deze plek mijn moeder alvast bedanken voor alle verzorging die ze aan me heeft besteed.

Pieternel schreef: En dan de onderwaardering van de moeder! Binnenkort is het weer moederdag. Ik ben benieuwd wat er nu precies verwacht wordt van een moeder, het woord betekent toch alleen dat je een kind hebt gebaard? Op het geelforum werd gepost, overigens door een man, dat een moeder moet koken, afwassen, strijken, hapjes en drankjes moet verzorgen, en dergelijken. Misschien is het maar beter dat er twee kampen tijdens moederdag gehouden worden, zodat al die larven van kinderen hun moeder eens met rust laten!

Proef ik hieruit dat wanneer een moeder geprezen wordt onder andere vanwege haar huishoudelijke werkzaamheden, ze ondergewaardeerd wordt? Belachelijk! Een moeder die volledig huisvrouw is, is bijzonder prijzenswaardig! Niets meer en niets minder dan een moeder die werkt.

Een moeder moet niet koken, afwassen, strijken enz. en als er geen kinderen in het spel zijn, worden dergelijke taken (als het goed is) door zowel de man als de vrouw gedaan. In de praktijk blijkt echter dat wanneer er kinderen komen, de moeder zich meer bezig gaat houden met de verzorging van de kinderen dan de vader. Dit moet niet vanzelfsprekend zijn, maar het resultaat van een goede afspraak waar beide 'partijen' het mee eens zijn. Een heel aantal huishoudelijke werkzaamheden wordt gezien als onderdeel van de verzorging van de kinderen c.q. het gezin.

Vraagje: zou het nog veel voorkomen dat de vrouw tegen haar wil in minder betaald werk en meer huidshoudelijk werk verricht dan haar man?
Het komt op mij namelijk een beetje over alsof er van een soort van dwang uitgegaan wordt in de betreffende gevallen.

Oei oei oei, wie ging er op zondagochtend (Geelkamp) toen iedereen nog in zn bed lag rond met kopjes koffie en thee? Was dat niet Trudy O.? Ik had er toch echt iets meer van verwacht hoor, jongens!

Ja ik ook!
Mouwen aan de vracht! ehhh ik bedoel...