Als je strategisch wil stemmen moet je CU stemmen. Dan vergroot je de kans op een christelijk kabinet. CDA gaat toch regeren, PvdA heeft CDA nodig.

SGP
CDA
Groep Wilders/ Partij voor de vrijheid
VVD
Fortuyn
Christenunie
Nederland Transparant
Eén NL
Partij voor de dieren
PvdA
Groenlinks
D66

SGP staat altijd bovenaan. Over vier jaar toch eens SGP stemmen misschien, maar eerst moet Balkende premmier worden.

SGP
ChristenUnie
CDA
Partij voor de Dieren
SP
Groep Wilders / Partij voor de Vrijheid
VVD
D66
PvdA
GroenLinks

Tja, 'Bos winnaar van het debat'. Ik had verwacht dat het nergens over zou gaan en dat klopte. Tenminste als je de dossiers een beetje kent dan zie je in zo'n debat alleen het topje van de ijsberg langskomen. En dan blijft het een beetje de bestuurder Balkenende tegenover de populist Bos. Toch vond ik Bos niet eens onsympathiek. Ik ben het gewoon vaak niet met 'm eens.

En dan die uitslag: ik heb het nog eens nagerekend. Van de 1342 ondervraagden heeft 1288 voor Bos of Balkenende gestemd. Van die 1288 zo'n 671 voor Bos en 617 voor JPB.
Well, even rekenen: als je een 1288 keer kop of munt zou gooien heb je in 14% van de gevallen als uitslag dat er minimaal zo'n groot verschil tussen kop en munt zit als bij Bos & JPB. Zo significant is die uitslag dus niet.
Daarnaast blijft het gewoon suf om de 'gemiddelde nederlander' een debat over ingewikkelde kwesties te laten beoordelen.

Overigens heb ik gisteravond al met Meijer gediscussieerd dus anderen mogen dit keer ff op zijn post reageren.

Ik sluit me volledig aan bij Perikles. Verder kan ik vertellen aan Meijer dat je van een principiele stem nooit spijt krijgt. Alle 'pragmatische strategische' stemmers kregen er vorige keer types als Lousewies bij.

Vreemd dat mijn lijstje ineens zo veranderd is bij de stemwijzer. Is de stemwijzer soms veranderd?

ChristenUnie
SGP
CDA
Verenigde Senioren Partij (VSP)
Partij voor de Dieren
Partij voor Nederland
VVD
Continue Directe Democratie Partij (CDDP)
Blanco lijst met als eerste kandidaat de heer Poortman
Nederland Transparant
Groep Wilders / Partij voor de Vrijheid
PvdA
SP
Ad Bos Collectief (ABC)
GroenLinks
D66
EénNL
Liberaal Democratische Partij
Fortuyn

Volgens de stemwijzer moet ik op Partij voor de dieren stemmen.... Maar wel bijna gelijk met CU hoor :)