Fleurke schreef: ... maar ook zullen er veel subsidies naar Turkije gaan...

Weet je wat elke inwoner van de EU (15) betaald aan subsidies voor de 10 nieuwe lidstaten? Dat bedrag staat gelijk aan een kopje koffie per maand. Ik denk dat Turkije dus ongeveer hetzelfde kost als een suikerklontje per inwoner van EU (25) per maand.
Bovendien verdien je de subsidies als het goed is terug.

ik denk dat ik het advies van de stemwijzer maar ga opvolgen ;)
ChristenUnie
SGP
PvDA

vanDijk schreef: Turkije- Is een goede uitbreiding om het gebied van 4. Turkije en Europa hebben wel een gezamelijke geschiedenis.

Dit heb ik altijd een heel bijzonder argument gevonden om voor toetreding van Turkije te zijn. Mijns inziens is het hooguit een tégenargument, waneer men zegt dat Turkije 'gewoon' niet bij Europa hoort en nooit gehoord heeft.
Het gaat om het hier en nu. Zijn er nú culturele banden te ontdekken? (natuurlijk zijn die wel in het verleden gegroeid, laat dat duidelijk zijn) Zijn er nú voordelen te ontdekken aan beide zijden bij toetreding van Turkije? Dit betekent niet dat ik tegen toetreding van Turkije ben, maar wel dat dit argument geen steek houdt. :roll: Maar goed, hier is al wel eerder over gediscussieerd.

Ik ga denk ik de programma's maar doorlezen, krijg ik een beter idee van of een partij mij aanstaat of niet.

1 SP
2 Groen Links
3 ChristenUnie

Ik wist niet dat ik zo links was, maar ik geloof de stemwijzer eerlijk gezegd ook weer niet helemaal.

Als je naar de afzet kijkt is het natuurlijk goed als Turkije bij de EU komt. Maar op den duur komen de Turkse arbeiders in Nederland... en worden we overspoeld met landbouwproducten, wat de Nederlandse boeren niet zo tof zullen vinden..

Die stemwijzer klopt inderdaad niet.
Ik heb helemaal niets met dieren, en toch komt die partij er als beste uit.

Zomaar nog een paar voor en tegen argumenten over Turkije:
Tegelijkertijd kunnen we als Europa een verder islamisering tegenhouden en/of vertragen in Turkije c.q. democratische normen en waarden 'opleggen' (maar moet je dat laatste willen? het werkt ook niet in Afganistan en Irak...). Ook voor de veiligheid van Israël (en het midden-oosten) is het beter, aangezien Israël dan onze achterbuurman wordt. Een tegenargument is dat de grens zoek raakt. Want de Oekraïne en Modlavië en Wit-Rusland kunnen dan ook wel lid worden, en ach ja, Marokko ook wel, want dat ligt toch tegen Spanje aan en Ceuta ligt ook in Afrika. De vraag is of we dat moeten willen.

Partij voor de Dieren
D66
Cda
Christenunie

En dat terwijl ik ik tegen rechten voor dieren in de grondwet ben...
Ik zeg: een lachertje die stemwijzer

Koning David

Over de MAVO: als je normaal begaaft ben ging je vroeger naar de MAVO maar tegenwoordig naar het VMBO. Het VMBO heeft echter een nogal slechte naam. Ouders willen daarom niet graag dat hun kind naar het VMBO gaat. Eerherstel voor de MAVO is een goede uitweg. Via de MAVO kun je makkelijker hogerop komen dan via het VMBO. De fusie van de MAVO met het VBO tot de VMBO is één van die niveau-verlagende onderwijsvernieuwingen waar Nederland zo dom door is geworden. Het is net zoiets als het samengaan van universiteit en HBO (volgens mij is GroenLinks hier op uit). Dan wordt niet het niveau van de HBO beter, maar dat van de universiteit lager. Je ziet dat de linkse partijen (behalve D66) steeds meer deze kant op willen gaan. Eerherstel van de MAVO is een tegenstem tegen de verdomming van Nederland. Een kleine sprong terug naar die goede oude tijd.

N.B. Steendam

Wie (...)bij een partij uitkomt, die niet de gewoonlijke keuze is, is wellicht geneigd het programma de schuld te geven. Aan de andere kant, zo blijkt uit onderzoek, wordt het verrassingseffect van de StemWijzer hoog gewaardeerd, het biedt een prima aanzet voor discussie, voor ons als makers de belangrijkste functie van de StemWijzer.

Tja, als dat het doel van de stemwijzer is...

Koning David schreef: Ouders willen daarom niet graag dat hun kind naar het VMBO gaat.

Onzin Koning! Kan me niet voorstellen dat ouders over het algemeen hun kinderen niet naar een middelbaar beroepsonderwijs willen hebben. Dit is namelijk opgedeeld in meerdere niveaus, en doet mijns inziens niets onder voor het oude MAVO. Verder is een stap terug in de tijd, het volgens Koning David gesuggereerde eerherstel, kostbaar en daarom alleen al niet wenselijk, aangezien dit het onderwijsniveau an sich niet zal veranderen. Wat veranderen moet is de samenstelling en de inhoud van de afzonderlijke vakken, maar dat is weer een andere discussie.

Mijn advies van de wijzer is CDA, ChristenUnie, SGP. Lekker traditioneel. Het valt mij overigens op dat niemand tot dus ver PvdA bovenaan heeft staan. Toch niet een al te beste partij of ligt dat vooral aan de stellingen?

Lech Walesa

VVD (met stip)
ChristenUnie
PvdA
CDA
GroenLinks
SGP
D66
Eén NL
Partij voor de Dieren
Groep Wilders / Partij voor de Vrijheid
SP
Fortuyn

Dit komt wel overeen met mijn verwachtingen. Maar de stellingen zijn naar mijn mening niet allemaal even relevant. Bijvoorbeeld de moskee's: hoe wil men daar ooit een einde aan maken zonder de hele grondwet te veranderen, bovendien zouden er dan ook geen kerken en tempels meer mogen worden gebouwd... Bovendien mis ik veel economisch beleid zoals staatsschuld, vergrijzing, kenniseconomie etc.

Koning David schreef: Over de MAVO: als je normaal begaaft ben ...

Loop ik nou te happen of uhh...

  1. ChristenUnie
  2. Groenlinks
  3. CDA
    en verder weet ik niet meer...
  1. CDA
  2. D66
  3. Partij voor de Dieren
  4. SP
  5. Groenlinks
  6. PVDA
  7. CU

SGP
ChristenUnie
CDA
VVD
Fortuyn
Groep Wilders / Partij voor de Vrijheid
PvdA
Eén NL
D66
Partij voor de Dieren
GroenLinks
SP

Ben wel tevreden met mn rijtje, al had groenlinks nog wel onder SP mogen staan. Heerlijk, D66 ver onderaan.. Vraag me trouwens af of ik echt SGP zou gaan stemmen.

Koning David
Koos L schreef:
Koning David schreef: Over de MAVO: als je normaal begaaft ben ...

Loop ik nou te happen of uhh...

Het was vast de emotie. Dan let je minder op de spelling. En ik mag mij weer voor mijn kop slaan.

1 SGP
2 CDA
3 Partij voor de dieren

Las vandaag in het ND dat bij Rutte D66 op de eerste plaats stond en VVD op de laatste.

Dick schreef: 1 SGP 2 CDA 3 Partij voor de dieren Las vandaag in het ND dat bij Rutte D66 op de eerste plaats stond en VVD op de laatste.

Maar daar stond ook bij dat die uitslag niet goed was, door een storing.

Koning Drietand

Ik heb hem ook maar ingevuld:
1 partij voor de dieren
2 cda
3sp
4 CU
5 GL
6 Partij voor nederland
7 SGP
8 VSP
9 CDDP
10 Nederland transparant
11 pvda
12 Liberaal democratische partij
13 ABC
14 D66
15 Groep Wilders/Partij voor de vrijheid
16 Fortuyn
17 VVD
18 NL

Weet ik ook direct waar ik op moet stemmen.