Vanuit het idee, beter laat dan niet, meld ik dat ik zo ook langskom.

Bij veel stukjes had ik het gevoel dat Jezus net iets te veel vraagt oid. Vb: niet haatdragend zijn, prima, maar om je na 1 tik zinloos geweld, op een tweede te gaan wachten, of er zelfs om te vragen(door het toekeren van de andere wang), lijkt wat overdreven.

Koning David

Wat een mooie avond. Omdat we een beetje van de weg waren afgedwaald :wink: en we het volgende week weer over de Bergrede willen hebben stel ik voor om te beginnen met Mattheus 6. Onze vader die in het verborgene ziet en beloont.

Mijns inziens is Mattheus 5 voldoende behandeld en de eerste helft van Mattheus 7 ook (Balk en Splinter, kloppen en opendoen en twee wegen).

De vragen die volgens mij overblijven:

* Beloning? Hoe zit het met de beloning? Doen we goed omdat we schatten in de hemel willen verzamelen en dan toch een beetje met ons eigenbelang bezig zijn of zit dit ietsje pietsje anders? (Mattheus 6:4 en 6:19). * Hakuna Matata. In hoeverre geven wij gehoor aan de oproep uit de Bergrede dat we ons geen zorgen hoeven te maken? (Mattheus 6:25-34).
L1Rn4urAyA7aTEe
LTW schreef: Vanuit het idee, beter laat dan niet, meld ik dat ik zo ook langskom. Bij veel stukjes had ik het gevoel dat Jezus net iets te veel vraagt oid. Vb: niet haatdragend zijn, prima, maar om je na 1 tik zinloos geweld, op een tweede te gaan wachten, of er zelfs om te vragen(door het toekeren van de andere wang), lijkt wat overdreven.

Misschien snap je het beeld niet goed: als een Romeinse heer zijn slaaf een tik in het gezicht wilde geven deed hij dat met de rug van zijn hand, als teken van minachting. Slaan met de palm van je hand deed je alleen bij gelijken. Dus als je als slaaf een klap had gehad en je keerde je andere wang toe, meteen daarna, dan dwong je je meester eigenlijk om terug te slaan als gelijkwaardige... Het is dus lang niet zo lijdzaam als mensen soms denken.

Nooit geweten dat de bergrede voor Romeinse slaven werd uitgesproken. Mooie theorie, maar ik geloof er niet in.

Is de vakantiebijbelkring vrij toegankelijk voor nieuwe deelnemers? In dat geval kom ik volgende week dinsdag ook. Zijn adres en tijd al bekend?

Tijd zoals gebruikelijk bij bijbelkringen en het wordt bij Stephan gehouden (Aqua 755).

Dank.

Correctie: het is bij mij maar de koffie staat rond 20.30 uur klaar. Dat is wel een gewone Groentijd maar ik weet niet precies hoe dat voor andere bijbelkringen geldt...

RC schreef: Nooit geweten dat de bergrede voor Romeinse slaven werd uitgesproken. Mooie theorie, maar ik geloof er niet in.

Daar zullen we het dinsdag nog over hebben. Ik denk dat wat Inge zegt wel een kern van waarheid heeft, namelijk als je het lef hebt om te blijven staan als iemand je geweld aandoet (vanwege je geloof) en je daagt diegene uit om de actie te herhalen, dan laat je zien waar je voor staat en dwing je wel een soort respect af bij de ander.

L1Rn4urAyA7aTEe

Wat was het onderwerp ook alweer precies? Mattheüs 6?

Koning David

Vanavond ben ik niet van de partij.

Ik jammer genoeg ook niet, want mijn broer viert zijn verjaardag in Zwolle. Desalniettemin hoop ik dat het een mooie avond wordt, net als de afgelopen avonden. Het onderwerp is in ieder geval interresant genoeg.

Gaan we dan volgende keer het tiende gebod van van Bruggen doen ;)?

Zucht... Zijn er nog mensen die wel komen :wink: :?:

Het kan en zal een leuke avond worden. De vraag waar we de vorige keer nog aan voorbij zijn gegaan is in hoeverre de Bergrede een ideaal is of ene program. Hierbij vertaal ik de vraag van Lieuwe in vrije vorm.

Wanneer je er vorige week niet was is het m.i. goed om in je voorbereiding te focusen op Mattheus 6 en 7. Lees in ieder geval de voorgaande zaken op het forum, waar ze betrekking hebben op de inhoudelijke bespreking, voor het gemak nog even door.

Uit het genoemde gedeelte zijn al wel een aantal onderdelen besproken, en wanneer de vraag aan de orde komt hoe de Bergrede opgevat kan worden zal dit ook de hele Bergrede omvatten, dus het verdient de voorkeur om de hele Bergrede in gedachten te hebben, maar het is nooit verkeert om te focusen :P

Joachim Sickbock

Inge en ik maken de vlokkentaart, dus je hoeft geen koeken te kopen. Oh ja, toch wel want misschien mislukt-ie. Oh nee, toch niet, want hij mislukt niet.

L1Rn4urAyA7aTEe

Koop maar gewoon koeken, als die taart wel lukt dan kun je ze in eigen beheer opkanen ;)

Vergeet je niet het recept mee te nemen, Matthijs? Ik ben erg benieuwd wat ik met al mijn ingrediënten moet... ;)

Joachim Sickbock

Volgende keer:

Over: Joël (helemaal)
Niet over: Jona
Hoe: Ingûh verspreidt .pdf files voor belangstellenden
Hoe niet: geen voorstudie maken
Waar: Symfysis (Aqua 593)
Waar niet: Henk
Tijd: 2030
Geen Tijd: >20:30
Eten: Egbert Jan maakt taart
Niet eten: taart waar mensen met tenen in zitten

Einde bericht

Gezocht:

  • Iemand die spullen heeft om een taart in te bakken.
  • Iemand die egbertjan uitlegt hoe je een taart bakt.

Einde bericht.

L1Rn4urAyA7aTEe
symfysis schreef: Volgende keer: Over: Joël (helemaal) Niet over: Jona Hoe: Ingûh verspreidt .pdf files voor belangstellenden Hoe niet: geen voorstudie maken Waar: Symfysis (Aqua 593) Waar niet: Henk Tijd: 2030 Geen Tijd: >20:30 Eten: Egbert Jan maakt taart Niet eten: taart waar mensen met tenen in zitten Einde bericht

Check.

Ik heb een bijbelstudie via als pdf bestand. Hij is netto 6 pagina's en in het Engels en vanaf heden bij mij verkrijgbaar. :)

Of via Internet als html / word document:

En voor de liefhebbers: mijn dagelijks brood krijg ik per e-mail van:
;)

Gezocht: - Iemand die spullen heeft om een taart in te bakken. - Iemand die egbertjan uitlegt hoe je een taart bakt. Einde bericht.

Wat te denken van een overheerlijke boterkoek waarvan het recept exclusief in handen is van mijn moeder? Roger.

L1Rn4urAyA7aTEe

Ik heb nog een echte boterkoekvorm liggen, dus als jullie die willen lenen... ;)

Eigenlijk... is een boterkoek helemaal geen taart hè! :twisted:

Vooruit, maken we er een boterkoektaart van. Voor dat bakblik heb ik wel interresse, tenminste, als EJ op zijn beurt weer is geinterresseerd in mijn boterkoekrecept.