Koning David

Waarde GSV'ers en andere belangstellenden,

vandaag kwam ik een enthousiaste Stephan tegen die net terug was gekomen uit Griekenland. Hij stelde voor om de eerstvolgende zomerbijbelkringavond bij hem te gaan beleggen. Ook dit jaar willen we namelijk een zomerbijbelkring houden voor de liefhebbers. De 20e willen we beginnen omdat de aia's dan weer onder ons zijn.

PS
Antuma woont ergens in de rode Aquamarijnflat. Hij moet zijn kamer nog opruimen maar ons aller gastheer heeft alles pico bello in orde als u voor de poorten van huize Dionysia staat.

L1Rn4urAyA7aTEe

Definieer 'andere belangstellenden'. Vallen reünisten daar ook onder?
En verder: wat is het onderwerp en welke vorm heeft zo'n bijbelkring?

Ik ben er niet bij; ik ben voor vakantiewerk vaak in assen; vandaar...

Koning David
Ingûh schreef: Definieer 'andere belangstellenden'. Vallen reünisten daar ook onder? En verder: wat is het onderwerp en welke vorm heeft zo'n bijbelkring?

Inge Loots enz.

Tja. Dat bespreken we de eerste avond. Suggesties kun je overigens hier posten.

L1Rn4urAyA7aTEe

Mattheüs 19 gecombineerd met getuigenissen lijkt me een nuttig beginpunt.

[edit]Om preciezer te zijn: Mat 19:27-30 vooral in combinatie met Titus 3:1-11 ;)[/edit]

Koning David

Lijkt me voorwaar geen slecht idee.

Goed initiatief. Veel succes!!

Vanaf hoe laat zijn we welkom?
En wat nemen we allemaal mee aan liedbundels, etc.?

Ik ben van de partij. Het kan zijn dat ik echter iets later op de avond kom, omdat ik eerst in de stad eet. Vanaf negen uur/half tien moet ik er wel kunnen zijn.

Misschien kunnen we ook een onderwerp behandelen als "Het doel in je leven". Wat wil je bereiken en waar leef je voor...? Dit dan gebaseert op de tekst in 1 Korinthiërs over het bouwen met zilver en goud op het fundament in plaats van bouwen met stro en hout.

PS: Dit is Dorien, niet Marcel

ich bin auch dabei!
Hoe welkom zijn niet-gsv'ers?

ik doe mee. is het met eten vooraf?

wat betreft het onderwerp 'het doel van je leven': dat lijkt me een heel geschikt startonderwerp (ook geschikt nu het ff vakantie is en je een beetje afstand kan nemen).

de volgende deelvragen komen bij me op:

  • wat zie je (ziet God) als doel van de mensheid?
  • wat zie je als doel van jouw specifieke leven, als individu met specifieke gaven?
  • wat zou je levensdoel zijn als je niet in God geloofde? (best interessante vraag, ook om de kwestie scherp te stellen)

deze vragen hoeven we natuurlijk niet per se te behandelen maar lijken me goed om vooraf overdacht te hebben. bijbelteksten zou ieder zelf kunnen opzoeken.

graag tot morgen allemaal

Joachim Sickbock

Ik doe ook mee, hoe laat begint het?

Mijn voorstel is om rond 2030 uur te beginnen met koffie e.d.

Het onderwerp 'het doel van je leven' lijkt mij zeer interessant. Een goed startpunt! Ik sluit me graag aan bij het voorstel van Roelof om hier over na te denken, ook over wat God tot op dit moment met je heeft gedaan en in welke richting Hij je stuurt...

Wat mij betreft is het een zomerbijbelkring daar het niet op de GSV-kalender staat en ook een openbaar topic is betekent het dus dat ook niet GSV'ers wat mij betreft welkom zijn.

Wat liedbundels betreft: E&R is wel voldoende. Misschien dat ik nog wat nummers uitprint, maar voor een eerste keer biedt de E&R een schat aan nummers.

L1Rn4urAyA7aTEe

:rausch:

Veel te gezellig zo'n bijbelkring. De volgende keer ga ik op tijd weg.

:roll:

was het ook nuttig? of alleen maar gezellig..

deboer schreef: was het ook nuttig? of alleen maar gezellig..

Heel erg nuttig. Ik ben heel erg blij met deze avond. We hebben ons bezig gehouden met de doel van God met de mensheid. Waarom zijn wij hier? Hiervoor hebben we enkele bijbelteksten opgezocht waarin iets staat over het doel (denk aan het dienen van God, het kennen van God en het beheren van de schepping). Ook zondag 3 was erg handig hierbij.
Verder hebben we het gehad over doelen die we hebben onderling. Voornamelijk het doorgeven van de liefde die we van boven krijgen kwam hier als erg belangrijk bij naar boven. Hier valt bijna alles wel onder.
Als laatste hebben we het over onze persoonlijke doelen gehad en over leiding van God in je leven.
Oh ja, en we hadden het ook nog over of je doelen anders zouden zijn als je niet christen was. Wat er dan anders in je leven zou zijn.

De sfeer was erg goed en open en ik vond het erg leuk om in deze vakantie tijd bezig te zijn met het plan van God en hoe wij daar als christenen instaan.

Waar gaan we het de volgende keer over hebben? Levensheiliging?

Koning David

Het ligt ongetwijfeld ook aan mij maar het onderwerp 'levensheiliging' wordt wel erg vaak behandeld de laatste tijd.
Op de zomerbijbelkring van vorig jaar ook.

Op zich vind ik het niet erg om het onderwerp nog een keer te behandelen komende dinsdag omdat er kennelijk veel behoefte aan is.

Ik hoop dan echter wel dat we niet gaan ziften over muggen. Misschien is Mattheus 23 daarom wel een aardige tekst.

Ik heb nog een andere suggestie. Ik las in een oudere Kivive een stuk over de God van het oude testament, naar aanleiding van een tekst (weet niet uit mijn hoofd waar het ook al weer stond) waarin God de Israëlieten opdraagt om de volken die in Kanaan wonen volledig uit te roeien (volkerenmoord!) en als ze dat niet doen dan zal God hen vernietigen. Misschien kunnen we eens met elkaar bespreken hoe we omgaan met het beeld van God als een wreed God. Die hele volken heeft uitgeroeid (ook al die egyptenaren die verdronken). De God van het oude testament is dezelfde God die wij nu aanbidden. Hoe zit dat met rechtvaardigheid en liefde?

Zijn er mensen voor dit onderwerp? Ik denk er zelf wel over na en zou het leuk vinden om van anderen te horen hoe zij er over denken.

L1Rn4urAyA7aTEe

Ik vind alles prima, zolang er ook daadwerkelijk studie wordt gedaan naar de bijbelteksten en het niet blijft hangen hoe een ieder die teksten subjectief interpreteert.

Hiermee bedoel ik dat ieders visie ook bijbels onderbouwd dient te zijn. Of vraag ik daarmee te veel?

Koning David

Lieve Dorien,

Dit onderwerp is wel erg zwaar hoor. Mijn hoofd staat er op dit moment niet echt naar. Ik heb niet zo zin in een zomerdepressie en prefereer lichte onderwerpen zodat ik lekker kan luisteren naar anderen zonder het gevoel te krijgen dat ik een statement moet gaan maken. Over levensheiliging heb ik een minder uitgesproken mening dan over genocide in het OT en een al dan niet wrede en willekeurige God en ik geef dan ook de voorkeur aan het eerste onderwerp.

Ook lieve Ewout,

Daar kan ik inkomen. Heb net even kort overleg met HJ en Jorien gehad (ook al zijn die er dinsdag niet) en Jorien stelde voor dat we het ook kunnen hebben over het Carpe Diem in ons leven. Komen we toch weer een beetje bij Prediker uit...
Maar de vraag hoe wij als christenen van het leven kunnen genieten is best een leuk onderwerp. Misschien zelfs te koppelen aan levensheiliging? Want hoe ben je heilig voor God en kun je toch "alles uit het leven halen wat er in zit"?