Koning David

En weg is die latente zomerdepressie! :D

L1Rn4urAyA7aTEe

Waar gaat het nou over dan? En moet ik nog de bijbelverzen posten over levensheiliging?

[edit]Ik doe het maar gewoon, kan nooit kwaad ;)

Teksten over levensheiliging in de ruime zin van het woord:
Lev 20:7 (Wees heilig want Ik ben heilig)Lev 20:26 (ïk heb u van de volken afgezonderd opdat ge mijn zult zijn)Rom 6 (m.n 6:19: stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking) Rom 12 (geestelijke gaven; één lichaam, Lichaam v. Christus)Rom 14 (houding t.o. zwakkeren in het geloof)1Cor 3:17 (dienaars van Christus)1Cor 12-13 (Gaven van de Geest)Efe. 4-6 (Oude en Nieuwe mens etc)Filippenzen 2 (Gemeenschap)1 Th. 41Pet 1 en 2 (Weest heilig)

Hallo bijbelkringleden,

vanavond dus weer een nieuwe bijbelkringavond. Een nieuwe bespreking. Nu zou ik nog wat over het definitieve onderwerp zeggen, al is volgens mij al het een en ander duidelijk gemaakt door de posts hierboven. We zullen eens met elkaar doordenken over het Carpe Diem: Pluk de dag. Daarbij wil ik eerst een tekst meegeven uit Prediker:

"Daarom lijkt het me het beste dat de mens vrolijk is en geniet van het leven. Want als hij eet en drinkt en plezier heeft van zijn werk, is dat een geschenk van God." Pred. 3:13

Prediker zegt: geniet van het leven! daarnaast zegt God tegen ons: Weest heilig! Misschien is het goed als we het kort even hebben over wat heilig zijn nu precies inhoudt en of dat te combineren valt met een instelling als Carpe Diem. Is het goed te leven met een instelling als in Prediker genoemd is? En wat versta je daar precies onder? Waar geniet je van en is je vrijetijdsbesteding te rijmen met Gods gebod tot heilig zijn? Haal je eigenlijk wel vreugde uit je christen-zijn? Volgens mij zijn er veel christenen die het dienen van God niet ervaren als iets heerlijks wat ze het liefst elke dag doen. Waarom niet? En hoe beleven zij dat die wel echte vreugde en geluk halen uit hun relatie met God.

Ter voorbereiding kun je nadenken over bovenstaande vragen en eventueel wat lezen uit Prediker. Dit onderwerp kent vele zijsporen en misschien kunnen we in het begin van de avond inventariseren wat iedereen graag behandeld ziet. Zo heeft iedereen inbreng.
Nu nog even practisch: Het is bij Inge (Aqua 365) en we beginnen om 20:30 met koffie.

Als je er de vorige keer niet was, geen probleem! Ben je net terug van vakantie en wil je met mede-christenen de bijbel induiken en praten over God en een leven met Hem, kom dan gewoon gezellig langs! Iedereen is welkom, ook buiten de GSV.

Tot vanavond!

L1Rn4urAyA7aTEe

Ik woon op een ander nummer, 463. ;)

Koning David

Het was een leuke avond, gisteravond. Een goede sfeer en we hebben veel van elkaar geleerd. Omdat het onderwerp gekoppeld werd aan Carpe Diem hebben we niet over muggen gezift of kamelen doorgeslikt. Het was alleen wel een beetje rommelig af en toe.

De volgende keer gaan we het hebben over de Bergrede, Mattheus 5-7. Het is bij Dorien (Aqua 677) en ik mag leiden. Stephanus heeft belooft ietwat Bonhoefer toe te voegen en ik zal kijken wat ik kan doen. Ik neem aan dat het tussen half negen en negen uur begint.

Vriend Klei schreef: Het was een leuke avond, gisteravond. Een goede sfeer en we hebben veel van elkaar geleerd. Omdat het onderwerp gekoppeld werd aan Carpe Diem hebben we niet over muggen gezift of kamelen doorgeslikt. Het was alleen wel een beetje rommelig af en toe. De volgende keer gaan we het hebben over de Bergrede, Mattheus 5-7. Het is bij Dorien (Aqua 677) en ik mag leiden. Stephanus heeft belooft ietwat Bonhoefer toe te voegen en ik zal kijken wat ik kan doen. Ik neem aan dat het tussen half negen en negen uur begint.

Ewout: ik mis je grollen in het verslag...

L1Rn4urAyA7aTEe

Stephanus?? Ik dacht dat Mattheüs dat zou doen, diegene waarbij Cornelis evangelisch is als je hem met Mattheüs vergelijkt.

Of heb ik nou iets verkeerd begrepen?

Ik maak wel iets lekkers voor bij de koffie, uw wensen kunt u hier deponeren ;)

Koning David
Ingûh schreef: Stephanus?? Ik dacht dat Mattheüs dat zou doen, diegene waarbij Cornelis evangelisch is als je hem met Mattheüs vergelijkt.

Subtiel...

Ingûh schreef: Ik maak wel iets lekkers voor bij de koffie, uw wensen kunt u hier deponeren ;)

Tompouce!!!

L1Rn4urAyA7aTEe
Cnior schreef: [..] Tompouce!!!

Ik zat meer aan iets te denken dat niet binnen 5 minuten klaar is... ;)

Joachim Sickbock

Oh, dan wil ik graag de Kaiserin-Friedrich-taart in rozetvorm

Ingûh schreef: Ik zat meer aan iets te denken dat niet binnen 5 minuten klaar is... ;)

:cry: dat het niet heel lang duurt voor het klaar is wil niet zeggen dat het niet heel erg lekker is en ik heb er zo heel erg veel zin in...

L1Rn4urAyA7aTEe

Laat ik het zo stellen: ik heb een huisgenote die de hele voorraad van de ALDI opgekocht had op een gegeven moment, zodat we die dingen zowat elke dag aten. Dus ik hoef de eerstvolgende 15 jaar geen tompoucen meer ;)

Is appeltaart ook goed?

Ik ben vanavond ook weer van de partij, met Jorien en haar zus van de RSk uit Enschede.

HaJee schreef: Ik ben vanavond ook weer van de partij, met Jorien en haar zus van de RSk uit Enschede.

vanavond? Het is maandag HaJee! Maar morgen heet ik je van harte welkom in mijn nederige stulpje...

Ik heb ook al een suggestie voor volgende keer, maar dat vertel ik morgen wel...

En Inge, maak maar wat lekkers, maakt niet uit. Je vroeg of we onze wensen te kennen wilden geven en dat heb ik gedaan.

Tot morgen, allemaal!

Sorry, Cnior. Ik bedoelde uiteraard morgen :oops: Komt door de warmte onder andere....

Koning David

Op 3 augustus is er dus bijbelkring bij Dorien, Aqua 677. Het gaat over de bergrede die we kunnen vinden in Mattheus 5-7. Ik mag een beetje de avond leiden. Daar heb ik een paar vragen/aandachtspunten opgesomd waarover we het kunnen hebben. Vul aan indien het u belieft.

*Kleine moraal. Is Jezus tegen de kleine moraal? Jezus keert zich tegen schijnheiligheid en de fixatie op morele regeltjes van de Farizeeers maar zegt aan de andere kant wel dat we geen tittel noch jota mogen wijzigen aan de wet. (Mattheus 5:17-20).

  • Linker wang. In hoeverre wordt er (in deze tijd) nog geluisterd naar de opdracht van Jezus om onze vijanden lief te hebben? (Mattheus 5:38-48 ).

*Beloning? Hoe zit het met de beloning? Doen we goed omdat we schatten in de hemel willen verzamelen en dan toch een beetje met ons eigenbelang bezig zijn of zit dit ietsje pietsje anders? (Mattheus 6:4 en 6:19).

  • Hakuna Matata. In hoeverre geven wij gehoor aan de oproep uit de Bergrede dat we ons geen zorgen hoeven te maken? (Mattheus 6:25-34).

*Balk en splinter & parels voor de zwijnen werpen. Denken jullie ook dat het opgeheven vingertje averrechts werkt? (Mattheus 7:1-6). (Zie ook Mattheus 23:13 en 15).

*Vertrouwen. In hoeverre geloven wij dat wanneer wij kloppen er daadwerkelijk ook open wordt gedaan? (Mattheus 7-12).

*Conclusie. Wat is jullie conclusie over de Bergrede? Geeft het echt een totaal nieuwe kijk op onze verhouding tot God en de naaste? Of valt dit wel mee?

Omdat het een beetje veel vragen zijn :oops: kunnen we natuurlijk ook een kleine selectie maken of de Bergrede nog een avond bespreken (als we dit willen).

Wow, Ewout! Daar heb je een aantal erg goede vragen te pakken. Lijkt me uitstekend om deze punten te behandelen. Ikzelf zat ook vooral na te denken over het puntje beloning. Jezus noemt dat namelijk heel erg vaak in de bergrede. Wat kunnen we hieruit concluderen?

Tot vanavond!

Ik kom vanavond ook een keertje meedoen, heb al veel te lang geen echte GSV-bijbelkring meegemaakt :D

L1Rn4urAyA7aTEe

Ik wilde vanmiddag samen met symfysis een ingewikkelde taart maken, maar toen bleek dat we allebei waarschijnlijk niet gingen komen. (Ingûh heeft een afspraak met iemand die alleen maar op dinsdagavond kon ongeveer).