In de eerste plaats vind ik de voorgestelde overlast van bussen een behoorlijk gevoelsargument. Je kunt met even droge ogen beweren dat de Grote Markt minder gezellig wordt als de bussen er vanaf gaan (zowel door vermindering van bezoekers als door de beleving van drukte) of dat de fietsers ook voor een grote overlast zorgen. Daarnaast kunnen veel problemen met het busverkeer opgelost worden door enkele cosmetisch ingrepen op de Grote Markt en de toevoerswegen (wil ik nog wel nader toelichten Steef ;)).

Mijn reactie op de locatie Kwinkenplein als busstation is dat het gespeend is van elke logica vanuit verkeersplanning. Die gaat immers uit van routes. En aangezien de binnenstad niet (alleen) het hoofddoel is van de bussen (het station is veel belangrijker als knooppunt) moet de binnenstad niet alleen beschouwd worden als eindpunt voor bezoekers, maar ook als onderdeel van een route. In dit verband valt niet vol te houden dat er een logische en effectieve (lees exploitabele) route ontstaat als het Kwinkenplein busstation wordt en de Grote Markt dicht gaat voor bussen. De Grote Markt dicht voor bussen is een prima statement maar dan moet er wel een alternatieve busroute tegenover staan dat niet onderdoet qua logica en effectiviteit. Anders is het een kwestie van: bij een stad hoort nu eenmaal een bepaalde mate van overlast. Andere oplossingen zoeken is prima, maar dan graag wel doelmatig. Verder vind ik het ook een afwenteling van het probleem (zo die er al is) zoals MaaT al terecht aangeeft.

Ik las busroute over de Diepenring: dit wil je onze 55+ en gehandicapte deel van de bevolking toch niet aandoen?

Mijn alternatief zou zijn: de busroute over de Grote Markt ondergronds brengen in combinatie met een flink aantal parkeerplaatsen (een ongelooflijk heilig huisje) en winkelfuncties voor een goede kosten-baten verhouding en levert veel maatschappelijke voordelen op. Jammer dat het gemeentebestuur in 2001 een zwaar hautaine houding had aangenomen waardoor het inhoudelijk sterke plan voor de noordzijde van de Grote Markt afketste in een referendum.

Hans P schreef: Mijn alternatief zou zijn: de busroute over de Grote Markt ondergronds brengen in combinatie met een flink aantal parkeerplaatsen (een ongelooflijk heilig huisje) en winkelfuncties voor een goede kosten-baten verhouding en levert veel maatschappelijke voordelen op. Jammer dat het gemeentebestuur in 2001 een zwaar hautaine houding had aangenomen waardoor het inhoudelijk sterke plan voor de noordzijde van de Grote Markt afketste in een referendum.

Hier ben ik het wel mee eens... Jammer dat dat veel geld kost.
En verder, sorry Stephan, vind ik het een beetje een loos puntje. Het alternatief kost veel te veel geld en volgens mij valt het met de overlast enorm mee... Daar komt bij dat jullie niet echt met een goed alternatief aankomen, dus waar hebben we het over? En we kunnen nu in onze 'huiskamer' uitstappen en hoeven niet eerst een eind te lopen.
Wat vind de ChristenUnie hier eigenlijk van?

MaaT schreef: En we kunnen nu in onze 'huiskamer' uitstappen en hoeven niet eerst een eind te lopen. Wat vind de ChristenUnie hier eigenlijk van?

Mocht jij ooit een auto hebben, dan zet je hem toch wel in de garage he! En niet in de woonkamer... ;) Niet echt goed voor je woonkamer en gezondheid.

Rinze schreef: Mocht jij ooit een auto hebben, dan zet je hem toch wel in de garage he! En niet in de woonkamer... ;) Niet echt goed voor je woonkamer en gezondheid.

Oh zeker, ik zet mn auto echt niet binnen :wink:
Maar ik gebruik alleen de terminologie van S&S, Ik ben wel benieuwd wat ze hier nu werkelijk van vinden, of dat ze gewoon 'makkelijk' willen scoren... Dat idee heb ik namelijk bij een aantal van hun punten... Misschien dat Stephan wat duidelijker kan maken waarom we S&S moeten stemmen volgens hem, wat dat werkelijk oplevert voor de stad, en dat iemand van PerspectieF/ChristenUnie kan vertellen waarom we in de stad ChristenUnie moeten stemmen?

Omdat op 9 februari de OV-lezing valt hier een andere avond van de CU:

De ChristenUnie ook voor jou! woensdag 8 februari 2006
Een spetterende avond voor de jongeren met stand up comedian Dr Johnny Love, de NSG Gospelband, culinaire hapjes en natuurlijk politiek met de aanwezigheid van de fractie van de ChristenUnie Groningen.
Verder zal Marcello Stewart te gast zijn, die bekend is van zijn migranten talkshows en optredens met Ali B. Marcello zal deze avond het cabaret verzorgen!
Wanneer?

Woensdag 8 februari
16:00 – 19:00

Huize de Beurs, A-kerkhof z.z. 4 in Groningen

meer info op www.groningen.christenunie.nl

Je zegt het zelf eigenlijk al, maar Dr Johnny Love en Marcello Stewart zijn dus één en dezelfde persoon. Dit ff voor de duidelijkheid ;)

Maar lijkt me tof, ik kom in ieder geval ff langs!

Maat schreef: Maar ik gebruik alleen de terminologie van S&S, Ik ben wel benieuwd wat ze hier nu werkelijk van vinden, of dat ze gewoon 'makkelijk' willen scoren. Dat idee heb ik namelijk bij een aantal van hun punten.

Hoewel ik het forum eigenlijk niet de juiste plaats vind om te "debatteren" over verkiezingsprogramma's toch een korte reactie op bovenstaand citaat.

In mijn eerste post in dit topic heb ik onze speerpunten kernachtig samengevat en gerubriceerd. Wanneer ik hiermee enkel had willen "scoren" had ik ook nog tal van andere punten kunnen noemen. Het zijn voor ons belangrijke uitgangsposities bij deze verkiezingen, het zijn in onze ogen de vraagstukken en uitdagingen waar wij in de komende raadsperiode voor worden gesteld. Overigens wil ik benadrukken dat "bussen van de Grote Markt" geen one-liner voor de verkiezingen is. Wij gelover erin. Dit punt past enerzijds in het standpunt van de autovrije / autoluwe binnenstad wat wij sinds de oprichting hebben en anderzijds in de visie om van de Grote Markt een gezellig en intiem plein te maken.
Het mag duidelijk zijn dat het in de huidige situatie niet zou passen om de bussen van de Grote Markt te halen, daar dienen aanpassingen voor verricht te worden. In het verleden is echter gebleken dat er veel kan in Groningen, mits de wil er is.

Waarom stemmen op Student en Stad? Allereerst vanwege onze visie voor Groningen. Wij zijn veel meer dan een one-issue partij enkel voor de studenten en hebben over tal van zaken nagedacht c.q. een mening. Daar komt bij dat wij een pragmatische partij zijn en bij elke te nemen beslissing een zorgvuldige afweging maken.

Hoewel wij ons niet alleen inzetten voor studenten, vormen studenten wel het overgrote deel van onze achterban. Sinds onze entree in de raad hebben wij gemerkt dat er meer aandacht is voor "studententhema's" als huisvesting, hoger onderwijs binnen de stad en infrastructuur op het punt van bv. fietsen. Ondanks het feit dat Student en Stad de afgelopen 12 jaar het grootste gedeelte van de tijd met slechts een zetel in de raad is vertegenwoordigd (alleen laatste periode met twee), zijn veel van onze speerpunten (al dan niet indirect c.q. overgenomen door andere partijen) verwezenlijkt.

Anthuma, ik geef je nu een kans voor open doel om te scoren. Wat is voor S&S de prioriteit van een bruggetje over het reitdiep? En dan op een plaats die handig is voor de studenten uit vinkhuizen?

De ChristenUnie heb ik hier nog niet over gehoord. Misschien kan een vertegenwoordiger uit deze kringen er wat over zeggen? S&S reageert tenminste ook :)

RJ schreef: Anthuma, ik geef je nu een kans voor open doel om te scoren. Wat is voor S&S de prioriteit van een bruggetje over het reitdiep? En dan op een plaats die handig is voor de studenten uit vinkhuizen?

Alleen voor die 100 GSV'ers in Vinkhuizen?

Wat te denken van de andere studenten die hier wonen? En er hoeft natuurlijk ook geen 5-sterrenbrug te komen.

RJ schreef: Antuma, ik geef je nu een kans voor open doel om te scoren. Wat is voor S&S de prioriteit van een bruggetje over het reitdiep? En dan op een plaats die handig is voor de studenten uit vinkhuizen?

Dat lijkt me evident. De ontsluiting van Zernike (ook vanuit Vinkhuizen) is een punt wat reeds vaak is aangekaart. Wat ons betreft een (relatief) kleine investering die de moeite waard is.

Maar, zoals eerder gezegt. Het gaat ons niet om snel "punten scoren" maar meer om een totaalpakket waarbij ook infrastructuur een belangrijke rol speelt. In ons verkiezingsprogramma staan geen concrete bouwkundige projecten als de brug over het Reitdiep, de Sontbrug of de Berlagebrug maar dat deze belangrijk zijn voor Groningen moge duidelijk zijn.

Steef schreef: Overigens wil ik benadrukken dat "bussen van de Grote Markt" geen one-liner voor de verkiezingen is. Wij gelover erin. Dit punt past enerzijds in het standpunt van de autovrije / autoluwe binnenstad wat wij sinds de oprichting hebben en anderzijds in de visie om van de Grote Markt een gezellig en intiem plein te maken. Het mag duidelijk zijn dat het in de huidige situatie niet zou passen om de bussen van de Grote Markt te halen, daar dienen aanpassingen voor verricht te worden. In het verleden is echter gebleken dat er veel kan in Groningen, mits de wil er is.

Ja zo wordt het inderdaad al een heel ander verhaal. In feite is de visie om van de Grote Markt een gezellig en intiem plein te maken het hoofdspeerpunt. Jullie invulling is dan: 'bussen van de Grote Markt'. Politiek waarschijnlijk een goede manier om er de aandacht op te vestigen, maar vanuit stedenbouwkundig oogpunt slechts één van de vele aspecten die kunnen bijdragen aan een goed functionerend en gezellige Grote Markt.

Steef schreef: Dat lijkt me evident. De ontsluiting van Zernike (ook vanuit Vinkhuizen) is een punt wat reeds vaak is aangekaart. Wat ons betreft een (relatief) kleine investering die de moeite waard is.

Wat is een relatief kleine investering?

Hans P schreef: Wat is een relatief kleine investering?

In het "akkoord van Groningen"(afspraken tussen Gemeente, RUG en HG) is vastgesteld dat voor infrastructuur rondom Zernike (waar dit eventueel ook onder geschaard kan worden) in totaal zo'n 8 miljoen beschikbaar is.

Een brug naar zernike lijkt me een beetje overdreven. Er zijn 2 bruggen die je kunt gebruiken en die zijn allebei dichtbij genoeg. Komt bij dat lang niet alle studenten in Vinkhuizen in Zernike college hebben, dus ook zeker geen 100 GSV'ers. Verder blijft het gewoon maar 10 minuten. Als je dicht bij de U wonen zo belangrijk vind ga je maar in een selwerdflat wonen.

Bovendien geloof ik niet dat zo'n brug een kleine investering is. Dat is een grote hap uit de zernike begroting. Laten ze dan de aansluiting aan het noorden (dus vanaf adorp) beter maken, dat lijkt me zinniger.

Een simpele, hele simpele fietsbrug hoeft toch geen tonnen te kosten? Doe anders een loopstrook oid over de ring.

Een hele simpele misschien niet, maar hij moet wel op afstand te openen zijn ivm het waterverkeer dat er lang komt. En dan loopt het al gauw in de tonnen.

Een loopstrook weet ik niet. Wellicht is dit officieel te gevaarlijk ivm de invoeg en uitvoegstrook die er loopt. Al is er bij de noorderhoogebrug ook zoiets.

Maar hoe dan ook, die 5 min extra... Als je via de Reitdiepbrug gaat valt het allemaal wel mee.

Ik ben het met Feranderd eens: kan wel eens flink duur worden. Ik denk ook al snel aan iets in honderdduizenden euro's. Kent iemand de fietsbrug vlak bij het Julianaplein en Gyas over het Hoornsediep? Zoiets zou het dan moeten worden.

Over de ring is technisch niet echt haalbaar (waar moeten de op en afrij taluds komen bijvoorbeeld), vanuit risico's niet wenselijk (bestaat vast wel regelgeving voor) en het lijkt me dan ook vrij kostbaar.

Conclusie: kosten van (nog) een brug wegen mijns inziens niet echt op tegen de geringe baten. Ik vind het wel vergelijkbaar met de jaren geleden opgeheven lijn 10 (wie kent hem nog...).

Ok, ok, een brug gaat het niet worden. Een loopstrook gaat op teveel ambtelijk verzet stuiten. Ik ga wel afstuderen.

Maak er een triathlon van: op de fiets naar de brug, dan zwemmen door het reitdiep en het laatste stuk lopen! ;)

Misschien kan de ChristenUnie dan fietsenstallingen regelen bij de brug? :lol: