Grietje_Eva

Omdat dat overvloed symboliseert?

boristerbeek

Amerika is de erfzonde van de moderne wereld?

Meerdere antwoorden waren goed geweest, Eva zit het meest in de richting.

De geschiedenis van de benaming ‘The Big Apple’ is een ingewikkeld verhaal. De term dankt zijn bekendheid nu aan een campagne ter promotie van New York uit 1971, met het thema I♥NY. Daarbij werd het beeld van ‘de grote appel’ gebruikt, en de campagne loopt nog steeds. Maar dat is alleen een verklaring voor de grote bekendheid van de naam The Big Apple.

De benaming kwam al in de jaren dertig voor, en wel in de Amerikaanse jazzscene. Met ‘The Big Apple’ werd Manhattan bedoeld, dé place to be voor jazzmuzikanten omdat daar de grootste concerten met het meeste en belangrijkste publiek plaatsvonden. Onder meer een bekende jazzclub, een dansgroep en een film droegen de naam ‘Big Apple’.

Maar de oorsprong ligt mogelijk nog ergens anders: in de paardenracewereld. De (zwarte) stalknechten reisden met de racepaarden mee en vonden New York een stad met zulke onbegrensde mogelijkheden dat ze die ‘The Big Apple’ noemden. Ze bedoelden daar waarschijnlijk ‘iets aanlokkelijks’ mee. Degene die die benaming opving en vervolgens bij een groter publiek introduceerde, was (sport)verslaggever John FitzGerald. Hij gebruikte de bijnaam geregeld. Vanaf ergens in de jaren twintig had hij zelfs een column in de Telegraph met de titel ‘Around the Big Apple’. In 1997 is als eerbetoon aan de in 1963 overleden FitzGerald een New Yorkse straathoek ‘Big Apple Corner’ genoemd.

https://onzetaal.nl/taalloket/the-big-apple

Grietje_Eva

Leuk :) Al sinds het paradijs een ding voor appels gehad

Hoe heette het pand van soos voordat het onze soos werd? En hoe heette de vereniging die daar huisde?

jelgerbijma

Was het niet de studievereniging van een agrarische opleiding aan de Hogeschool? Zoiets vertelde mijn rij-instructeur ooit, dat hij daar zelf nog binnen was geweest.

"zie daar bethesda staan, plek waar wij hijsen gaan. gezelligheid komt daar vandaan."

vereniging weet ik niet

Quinten schreef:

"zie daar bethesda staan, plek waar wij hijsen gaan. gezelligheid komt daar vandaan."

vereniging weet ik niet

Is dit niet ons oude pand? En is de vraag niet over het huidige pand wat daar de oude naam van was en wie daar in zat? Of haal ik alles door elkaar nu

Bethesda was een oude soos boven een kerk, waar de GSV sinas dronk op soosavonden. Daarna betrok de GSV in 1975 ons huidige pand aan de Hereweg. De vraag is wie er tot 1975 aan de Hereweg huisde, denk ik.

Dat was een tennisvereniging, ofzo.

Quinten schreef:

"zie daar bethesda staan, plek waar wij hijsen gaan. gezelligheid komt daar vandaan."

*plaats

Grietje_Eva

jelgerbijma schreef:

Was het niet de studievereniging van een agrarische opleiding aan de Hogeschool? Zoiets vertelde mijn rij-instructeur ooit, dat hij daar zelf nog binnen was geweest.

Dit klopt wel! Over Bethesda klopt ook, dat was een vroegere soos van de GSV, maar ik zoek inderdaad de oude naam van Hereweg 40 (en van de landbouw-studentenvereniging, dus).

Agrarische studentenvereniging Demeter was volgens mij de oude naam

MennoVelthuis

Astronaut schreef:

Bethesda was een oude soos boven een kerk, waar de GSV sinas dronk op soosavonden. Daarna betrok de GSV in 1975 ons huidige pand aan de Hereweg. De vraag is wie er tot 1975 aan de Hereweg huisde, denk ik.

Ons huidige soospand is pas in 1996 aangekocht toch?

Grietje_Eva

ThomasTN schreef:

Agrarische studentenvereniging Demeter was volgens mij de oude naam

Klopt! Ik denk dat niemand de naam van de soos zelf weet dan? Hoewel het op zich te gokken valt als je in het thema van de Griekse mythologie blijft.. Het antwoord hangt ook boven soos in de keuken! Een entreeticket en een consumptiekaart uit die tijden die we in de krochten van het pand vonden, echte museumstukken :)

Olympus - Demeter

Thomas mag!

Wie zei ooit: "We have nothing to fear but fear itself"?

Jessetennapel

George W. Bush

FDR

Lekker Arnout, dit is mogelijk het snelste triviale feitje in dit topic

Wat is op (en volgens) Sporcle het minst geraden land in de wereldlanden quiz?

jelgerbijma

Tuvalu

Andorra

St Kitts en Nevis