Was het niet iets van: "voor het vaderland"? Omdat jezelf opofferen voor je eigen land een van de meest nobele dingen was om te doen voor Japanners?

Valkje schreef:

'Kami' kan god betekenen, 'kaze' kan op wind slaan. Misschien 'goddelijke wind', in de zin van een 'unstoppable force' of 'divine judgment' oid?
Maar misschien zit ik er ook compleet naast, in het Japans weet je het nooit

Ik vind het knap! 'Kamikaze' betekent inderdaad 'divine wind' (goddelijke wind). Dit refereert naar de 13e eeuw toen twee maal een invasie van het Japanse moeder eiland door een Mongools leger mislukte omdat de schepen getroffen werden door een storm. De kamikaze piloten waren de laatste ultieme verdediging van Japan, en zouden dus ook als 'goddelijke wind' het eiland beschermen.

Loran mag!

Wajow, ik vroeg me al een tijdje af wat het zou betekenen, en nu blijkt dat ik het al die tijd al wist...

Volgende vraag: hoe luidt Hofstadter's law?

Janvantende

Het is niet de tijd die je denkt dat het is, zelfs als je daar rekening mee houdt.

Janvantende schreef:

Het is niet de tijd die je denkt dat het is, zelfs als je daar rekening mee houdt.

Bijna! Er zit echter een bepaald element in de wet die ik graag expliciet geformuleerd zou zien, juist ook omdat het hele boek waar Hofstadter deze wet in geeft daarover gaat.

Je bent altijd langer bezig dan je gepland hebt, zelfs als je rekening houdt met de wet van Hofstadter.

Erwin schreef:

Je bent altijd langer bezig dan je gepland hebt, zelfs als je rekening houdt met de wet van Hofstadter.

Precies! Het mooie aan deze definitie van de wet van Hofstadter, is dat de wet wordt gedefinieerd aan de hand van zichzelf. De definitie is dus recursief (bij sommigen wellicht beter bekend als het Droste-effect).
Wil je overigens weten wat Gödel, Escher, Bach en (kunstmatige) intelligentie hiermee te maken hebben, lees dan Hofstadters meesterlijke boek over dit onderwerp.

Hoe het ook zij, Erwin mag.

Wat is er bijzonder aan de vorm van een gömböc?

Is dat zo'n ding dat, ondanks de vreemde vorm, toch zonder moeite over een oppervlak kan rollen alsof het een gewone cilinder is?

Nee.

Tip: de vorm van een Indische ster schildpad lijkt op een gömböc

beschrijving

Janvantende

Een gömböc kan alleen op zijn 'buik' en 'rug' liggen.

Onafhankelijk van hoe je de gömböc neerlegt, hij rolt automatisch op de 'platte' kant

Tim schreef:

Onafhankelijk van hoe je de gömböc neerlegt, hij rolt automatisch op de 'platte' kant

Dit klopt, de Indische ster schildpad heeft ongeveer de vorm van een gömböc waardoor hij weinig moeite hoeft te doen om te draaien als hij op zijn rug ligt.

Het bijzondere aan een gömböc is dat het een vorm is met slechts één stabiel equilibrium en één instabiel equilibrium.

Jij bent.

André Young, ook wel dr. Dre, is een grote naam in de muziekwereld. Niet alleen is hij mede-eigenaar van Beats (by dr. Dre) en een zeer goede producer, hij is ook nog een rapper.

Nu is ook zijn carrière ergens begonnen.

De vraag is, welke rapper/rapgroep zorgde voor de doorbraak van Dr. Dre?

RutgerStam98

NWA

Nice! Correct! NWA zorgde voor de doorbraak van onder andere dr. Dre.

De groep bestond verder uit DJ Yella, Ice Cube, Eazy-E, MC Ren en Arabian Prince.

Jij mag!

RutgerStam98

Dan nu een combinatie van een voetbalvraag en een muziekvraag.

Als u net als ik bent opgegroeid als voetbalfan heeft u vast ook nostalgische herinneringen aan de geweldige Gazprom-reclame die vlak voor elke Champions League-wedstrijd werd getoond. Zo niet, kunt u hem hier bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=HjXfs9L-Lyk&ab_channel=GAZPROMFootball

Welke twee klassieke muziekstukken worden hier gecombineerd?

Ik weet alleen de tweede: Piano Concerto No. 1 Op. 23 van de naar mijn mening beste componist aller tijden: Tchaikovsky

RutgerStam98

Wilmar heeft het goed! Het eerste stuk is ook van Tchaikovsky, namelijk de ouverture van de nutcracker.

Aangezien je 16 van de 30 seconden goed hebt en je altijd een punt gratis krijgt kom je uit op een (16/30)*9 + 1 = 5.8

Dit is ruim voldoende dus jij mag!

Nice ik heb weer eens precies net genoeg gedaan en bedankt voor je coulante normering! Ik heb een meer politiek gerichte vraag.

Als het goed is kent iedereen de (EU-lidstaat) Republiek Cyprus wel. Op het gelijknamige eiland is echter nog een land te vinden. Hoe heet dit land? En hoe is het ontstaan?

Op die laatste vraag verwacht ik geen heel gedetailleerd antwoord hoor, maar hoe uitgebreider hoe beter natuurlijk!