Heeft Turkije niet een stuk Cyprus onder controle? Volgens mij heeft het te maken met een burgeroorlog vanaf de onafhankelijkheid van het vk(?) Dat een deel vd bevolking zich bij Turkije wou voegen en een deel dichter bij Griekenland wou blijven.

Zoiets iig

Janvantende

Griekenland

SikkeG schreef:

Heeft Turkije niet een stuk Cyprus onder controle? Volgens mij heeft het te maken met een burgeroorlog vanaf de onafhankelijkheid van het vk(?) Dat een deel vd bevolking zich bij Turkije wou voegen en een deel dichter bij Griekenland wou blijven.

Zoiets iig

Noord Cyprus

Groot Britannië heeft volgens mij nog een militair vliegveld daar ergens ook

Jullie hebben allemaal een beetje gelijk! Het noorden van het eiland wordt bestuurd door de Turkse Republiek Noord-Cyprus waar voornamelijk Turkse Cyprioten wonen. Deze republiek is volgens veel mensen echter niet echt een staat, omdat het alleen door Turkije erkend wordt en sterk afhankelijk is van het Turkse leger dat de grenzen bewaakt.

Het midden en zuiden van het eiland worden bestuurd door de Republiek Cyrus waarin voornamelijk Griekse Cyprioten leven. Dit land wordt wel erkend door alle andere landen, behalve door... verrassing: Turkije. Het interessante is dat op de vlag van de Republiek Cyprus wel het hele eiland is afgebeeld. De jure (:volgens het recht) is het hele eiland Cyprus ook van de Republiek Cyprus, maar de facto (:in de praktijk) bestuurd het land dus slechts het zuidelijke en middelste gedeelte.

Zoals je op onderstaande kaart kunt zien is er ook een VN buffer-zone, enigszins met vergelijkbaar met de DMV tussen Noord- en Zuid-Korea geloof ik. En er bevinden zich nog Engelse legerbasissen. De VN en het VK zijn nog aanwezig op het eiland vanwege de vele spanningen tussen de Griekse en Turkse cyprioten en de vele mensenrechten schendingen door de scheidingen van families en de situatie rond de grens.

Dat er Griekse en Turkse cyprioten op Cyprus leven komt overigens doordat het eiland een tijd behoorde tot het (vooral Griekse) Byzantijnse rijk (ook wel het Oost-Romeinse rijk) en later tot het (Turkse) Ottomaanse rijk. En daarna dus tot het Britse rijk, waardoor zij nog steeds legerbasissen hebben daar.

Sikke was eerst en had naar mijn mening het meest volledige antwoord, Sikke jij mag!

beschrijving

De aanwezigheid van het Turkse leger en het ontstaan van de Turkse Republiek Noord-Cyprus komen overigens inderdaad door een burgeroorlog die uitbrak na de onafhankelijkheid van het Verenigd Koninkrijk. Het Turkse leger zou het Noordelijke deel van het eiland ingenomen hebben om de veiligheid van de Turkse Cyprioten te waarborgen. Er was ook een mislukte militaire coup georganiseerd vanuit Griekenland, die het land wilde verenigen met Griekenland en dit wilde Turkije natuurlijk niet.

3 dagen regel...

Wat was er bijzonder (en uniek) aan de 8ste president van de Verenigde Staten?

Zijn eerste taal was niet Engels (maar Nederlands)

Goed! De 8ste president was Martin van Buren, en hij was geboren in een gedeelte van New York waar men van Nederlandse komaf was en ook Nederlands sprak. Hij was (en is nog steeds) de enige president die Engels als tweede taal sprak (als ik het me goed herinner sprak hij het niet eens bijzonder goed en was er menige miscommunicatie). Hij is ook één van de oprichters van de Democratische partij die nu nog steeds actief is.
beschrijving
Dit is hem overigens, absoluut een knappe donder.

Da's zeker een knappe donder, zieke sideburns!

Een theologisch feitje dan maar: Wat is het tetragrammaton?

boristerbeek

De vier evangeliën van M, M, L en J?

Een soort kandelaar?

Grietje_Eva

De vijf boeken van Mozes?

Het goede antwoord is nog niet gegeven en het is een best lastige vraag, dus ik zal een hintje geven. Deze mevrouw, die hierdoor viral is gegaan, zegt het tetragrammaton in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=SmLuARPGzgQ

JHWH

Klopt helemaal, het zijn de vier (tetra) letters van de naam van God: יְהוָֹה.

De authentieke uitspraak van dit woord is onduidelijk, omdat de mensen die de Hebreeuwse Bijbel bij elkaar hebben gevoegd, de Masoreten, het woord expres onuitspreekbaar hebben gemaakt. Men denkt dat je het als Jahweh moet uitspreken, maar Joodse mensen zullen uit eerbied voor dit woord altijd Adonai (Heer) of haShem (de Naam) lezen.

Janvantende

3 dagen regel

Er is een relatief bekende voetballer, die in een wedstrijd 90 minuten lang de bal niet heeft aangeraakt.
Hoe heet deze beste voetballer?

jelgerbijma

Sikke Gunnink

jeroenschipper

Olivier Giroud

Tim_coolheid

Eden Hazard