Grietje_Eva

Ooit was het Friday van Rebecca Black, zal inmiddels misschien ingehaald zijn?

YouTube Rewind 2018, that's hot

Jaapie Smulpaapie Vecht

Roydep schreef:

YouTube Rewind 2018, that's hot

Goed zo Roy!
I'm so proud of this community.

Sub 2 pewdiepie

Wat is er zo speciaal aan het Braziliaans dorp Cândido Godói?

Roydep schreef:

Wat is er zo speciaal aan het Braziliaans dorp Cândido Godói?

Jelger was wel wat eerder hoor

Oh, dan mag jelger

jelgerbijma

Op 7 februari 1962 gaf John F. Kennedy zijn perschef Pierre Salinger een bepaalde opdracht. De dag daarna ondertekende Kennedy om 8 uur ‘s ochtends een handelsembargo met Cuba. Wat moest Salinger doen?

Wilde gok: Cubaanse sigaren halen voordat het embargo van kracht was?

jelgerbijma

Valkje schreef:

Wilde gok: Cubaanse sigaren halen voordat het embargo van kracht was?

Schot in de roos. Salinger moest van Kennedy 1000 Petit Upmans verzamelen. Toen hij de volgende dag hoorde dat Salinger er 1200 had, ondertekende hij onmiddellijk het embargo; ik vermoed met een sigaar in zijn mond.

Ik ben nu wel heel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Roy. Kan de volgende persoon die aan de beurt is en niks kan verzinnen die nog eens gebruiken?

Sweet! De vraag van Roy laat ik helaas even liggen, aangezien ik onderstaande al een tijdje in m'n achterhoofd had.

Dit natuurkundig fenomeen kan plaatsvinden in de huis-, tuin- en keukensfeer, maar heeft een moeilijke naam: wat is triboluminescentie?

WollyQamonrian

Van de term triboluminescentie heb ik nog niet eerder gehoord, maar is dat misschien het regenboogkleur-effect dat je ziet als de zon in je huis schijnt en dat licht dan reflecteert op glas of op een spiegel waardoor je dan die regenboog kleur ziet?

WollyQamonrian schreef:

Van de term triboluminescentie heb ik nog niet eerder gehoord, maar is dat misschien het regenboogkleur-effect dat je ziet als de zon in je huis schijnt en dat licht dan reflecteert op glas of op een spiegel waardoor je dan die regenboog kleur ziet?

Nee, helaas. Dit regenboogeffect wordt veroorzaakt door het feit dat licht 'breekt' wanneer het materiaal waardoor het reist verandert: elke kleur lichtstraal buigt door de materiaalovergang net een beetje anders, waardoor het witte licht (een mengsel van zo'n beetje alle kleuren die wij kunnen zien) wordt opgesplitst in zo'n beetje alle kleuren die wij kunnen zien. Een regenboog ontstaat bijvoorbeeld doordat het witte zonlicht wordt gebroken door allerlei druppels water. Al met al een heel interessant fenomeen, maar niet waar ik naar op zoek ben.

Is het de naam van het effect wat je ziet als je via een telefoonscherm naar een lamp kijkt? Je ziet dan naast de lamp een rode, blauwe en groene streep zweven

ThomasTN schreef:

Is het de naam van het effect wat je ziet als je via een telefoonscherm naar een lamp kijkt? Je ziet dan naast de lamp een rode, blauwe en groene streep zweven

Helaas, dit is - geloof ik - nog steeds breking van licht, geen triboluminescentie.

Hint: het effect kan gecreëerd worden met suiker in een bepaalde vorm.

iets met 3 dagen

Zonde.

Triboluminescentie (naar het Oud-Griekse "τριβειν" (wrijven) en het Latijnse "lumen" (licht)) is een fenomeen waarbij licht vrijkomt als chemische bindingen worden verbroken. Het kan voorkomen bij het schaven van kwarts en diamant, maar ook bij kristalsuiker: wanneer het kristalrooster wordt verbroken, worden positieve en negatieve deeltjes (die eerst pal naast elkaar zaten) van elkaar gescheiden. Wanneer het ladingsverschil groot genoeg wordt, kunnen de negatieve deeltjes in het ene suikerdeel door de lucht heen naar de positieve deeltjes in het andere suikerdeel springen, wat resulteert in een kleine vonk. Als het donker genoeg is en je de juiste soort suiker hebt, kun je dit zelf ook zien als je de suiker bijvoorbeeld verplettert.

Gaaf illustrerend filmpje.

Welnu, ik kan nu net zo goed Roys vraag hergebruiken. Zelf heb ik geen idee wat het antwoord is, but oh well.

Wat is er zo speciaal aan het Braziliaanse dorp Cândido Godói?

In theorie mag Roy nu gewoon antwoord geven op deze vraag, competitievervalsing!

Loran, hint?