Hint: het zijn tastbare goederen die vaak in een lade bewaard worden.

Hint 2: denk bij het materiaal aan de categorische imperatief, maar niet te diep.

NienkeBraam

Brieven (van geliefden?)

Ondergoed?
Als dit inderdaad het geval is vind ik het een erg leuk grapje, kudos

hearts and minds?

Arnoutlieffijn schreef:

Ondergoed?
Als dit inderdaad het geval is vind ik het een erg leuk grapje, kudos

Het antwoord is inderdaad damesondergoed! https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wojtek
Jij bent ;)

Ik weet niks. Dus als je een leuke weet, mag je nu :)

grasMaaiker

Waarom is schrikkeldag in februari?

NienkeBraam

Oeoe, volgens mij zit dat zo:

Februari was de laatste maand van de (Romeinse?) kalender, en omdat de dagen al waren verdeeld over de andere 11 maanden (maart - januari), bleven er nog maar 28 dagen over voor februari. Het is dan logisch om die ene schrikkeldag aan het einde van het jaar te plakken.

Geen idee of ik het goed heb uitgelegd...

Tip? Driedagenregel?

Volgens mij was Nienke's antwoord gewoon correct, maar goed, een poging om het nog correcter te zeggen dan.
Vroeger hadden de romeinen maar tien maanden, maart tot en met december, die niet het hele jaar besloegen. De winter was niet interessant genoeg om de dagen van te tellen (de kalender was grotendeels bedoeld als hulpmiddel voor de agrarische sector, en die deden blijkbaar niet zoveel in de winter). Een of andere keizer heeft toen bedacht dat hij toch het hele jaar wou bijhouden, en wel in twaalf maanden van volgens mij 29 dagen (even getallen waren ongeluksgetallen, vraag me niet waarom), met inderdaad maart als eerste maand, en februari als laatste. Helaas is 12x29 ook een even getal, en de keizer wou ook graag dat het jaar een oneven aantal dagen had. Dus kreeg februari 28 dagen.
Omdat 11x29 + 28 niet gelijk is aan 365 verschoof de kalender elk jaar met best een stukje ten opzichte van de seizoenen. Om hiervoor te compenseren duurde februari af en toe langer (volgens mij 48 dagen, de maand had dan ook een andere naam). Wanneer dit zo was bepaalden de priesters, hetgeen niet bijdroeg aan de precisie van het geheel.
Vervolgens hebben wij dit model gebruikt om de Gregoriaanse kalender op te baseren, en we hebben overgenomen dat februari de maand is waar we mee rommelen als het niet helemaal uitkomt.

Leuk weetje hierbij, om te zorgen dat het klopt hebben we het prachtige systeem van schrikkeljaren ingevoerd. Elke 4 jaar één schrikkeldag erbij. Behalve als het jaartaal deelbaar is door honderd, dan niet, want anders gaan we elke eeuw één dag vooruit lopen. Maar ho, wel weer als het jaartal ook nog deelbaar is door 400, anders lopen we weer achter.
Op het moment zijn we het er nog niet over eens of er ook een schrikkeldag in het jaar vierduizend moet. Het zou wel beter kloppen met de gemiddelde duur van een 'echt' jaar, maar aan de andere kant is dat nou ook weer niet zo constant dat we ons zorgen hoeven te maken over één foutje elke 4000 jaar.

Verklaring voor dit veel te lange verhaal, ik heb onlangs in een sog-moment het ontstaan van onze kalender opgezocht, en ben nu heel blij dat ik kan pronken met mijn nutteloze kennis :).

Grietje_Eva

Ja, tof Jasper. Geef je ook meteen een nieuwe vraag dan? 😊

Ik heb ook een keer in een Vsauce video gezien dat er dus ergens in het verleden hele stukken van maanden misten omdat ze gingen compenseren ofzo.

Filmpje
Vsauce altijd wel een aanrader natuurlijk.

Arnoutlieffijn schreef:

Ik heb ook een keer in een Vsauce video gezien dat er dus ergens in het verleden hele stukken van maanden misten omdat ze gingen compenseren ofzo.

Filmpje

Ze hebben ooit een jaar van 450 dagen of iets dergelijks gehad, omdat ze een tijd geen schrikkeldagen hadden gehad. Mafkezen.

Grietje_Eva schreef:

Ja, tof Jasper. Geef je ook meteen een nieuwe vraag dan? 😊

Ik wachtte nog op goedkeuring, maar oké, oké.

We weten vast allemaal wat het betekent als iemand cum laude afstudeert. Naast andere eisen is een voorwaarde voor deze toevoeging aan je bul of diploma (meestal) een gemiddelde boven de acht op je cijferlijst. Hiernaast heb je ook nog summa cum laude (of maxima cum laude) waarbij deze eis verschuift naar een gemiddelde boven de negen (meestal).
Op sommige universiteiten en hogescholen hanteert men ook nog de aanduiding 'magna cum laude'. Wat is het minimale gemiddelde dat behaald moet worden om hiervoor in aanmerking te komen?

Voor de bonus, er is ook nog 'cum laude sine judico'. Ik weet niet wat het inhoudt en kan niet meer vinden dan dat het 'heel knap' betekent, weet iemand het wel?

Een 9,5?
of is dat te makkelijk gedacht

Ik dacht dat magna cum laude lager zat dan summa cum laude maar wel boven "normale" cum laude. Summa cum laude is met een 9, cum laude met een 8, dus magna cum laude met een 8,5?
Cum laude is trouwens letterlijk 'met lof', magna cum laude 'met hoge lof', en summa cum laude 'met de hoogste lof', voor zover ik weet.
En sine judico klinkt in mijn oren als 'without judging' (kon zo snel het Nederlandse equivalent niet bedenken), dus misschien dat het overduidelijk is dat iemand cum laude afstudeert?

Arnoutlieffijn schreef:

Ik dacht dat magna cum laude lager zat dan summa cum laude maar wel boven "normale" cum laude. Summa cum laude is met een 9, cum laude met een 8, dus magna cum laude met een 8,5?
Cum laude is trouwens letterlijk 'met lof', magna cum laude 'met hoge lof', en summa cum laude 'met de hoogste lof', voor zover ik weet.
En sine judico klinkt in mijn oren als 'without judging' (kon zo snel het Nederlandse equivalent niet bedenken), dus misschien dat het overduidelijk is dat iemand cum laude afstudeert?

Helemaal goed.

Ik ben vorige week oom geworden, dus hierbij een vraag over kleine mormels.
En omdat gokken bevorderend is voor de maatschappij, wordt het (een soort) gokvraag.
Hoeveel slaap verliezen ouders gemiddeld in het eerste levensjaar van hun kind?

jverbree schreef:

Helemaal goed.

Dat gebeuren over sine judico ook?

Zoek je het antwoord in uren per nacht, een percentage, een totaal aantal uren in dat eerste jaar of nog een andere manier?

Ik gok zo'n 30% minder slaap.

Peterh14 schreef:

Zoek je het antwoord in uren per nacht, een percentage, een totaal aantal uren in dat eerste jaar?

Ik gok zo'n 30% minder slaap.

Ik zocht eigenlijk naar een totaal aantal uren.

8*365=2920 uur.
30% van 2920 = 876 uur.

Laten we afronden op 900 uur per ouder.