grasMaaiker

Roorda schreef:

grasMaaiker schreef:

11 000 000 000

11 triljoen? :')

Heheh oeps, achteloosheid wordt bestraft. Ik bedoel natuurlijk 11,0 miljard, maar dacht even origineel te zijn en het demonstratief mooier te etaleren.

Liz schreef:

10 miljard

Ik ga deze wel goedkeuren, het juiste antwoord is 9,8 miljard. Valt reuze mee dus met de overbevolking.

Voor de geïnteresseerden, hier de site waar ze allemaal dingen berekend hebben over de wereldbevolking:
http://www.worldometers.info/world-population/

Uit de categorie Groningse geschiedenis, zou een makkie moeten zijn.

Roelof Huesman was een ware homo universalis. Volgens zijn wikipediapagina
"...schreef [hij] in een soepel (neo)Latijn, beheerste het Grieks uitstekend, en hij leerde tegen het einde van zijn leven Hebreeuws om de Psalmen in hun oorspronkelijke taal te kunnen lezen; hij tekende, componeerde muziek voor fluit en speelde orgel; hij was zeer geïnteresseerd in zang. (...) Hij was eveneens ontwerper van orgels, waaronder het orgel van de Martinikerk te Groningen. Hij nam deel aan de zogenaamde Aduarder kring van humanistisch ingestelde geleerden, die onder leiding van abt Hendrik van Rees (abt van 1449 tot aan zijn dood op 1 december 1485) samenkwamen in het Cisterziënzer St Bernardusklooster te ❤ Aduard❤, ca 5 km buiten Groningen. Hij stond, ook in Italië, bekend als een uitstekend redenaar en was daarnaast een fervent bokser."

Onder welke naam is deze man beter bekend?

Martin Veenstra

Muhammad Ali

Ik denk dat het Agricola is, maar ik weet de voornaam van de beste man niet meer

jverbree schreef:

Ik denk dat het Agricola is, maar ik weet de voornaam van de beste man niet meer

Goed genoeg. Voornaam is Rudolf, trouwens.

Veel ambachten, altijd goed.

Het begrip déjà vu kent u vast allemaal als de term voor het gevoel dat u een bepaalde gebeurtenis al eens eerder heb meegemaakt. Een minder bekende variant hierop is het gevoel dat u iets dat u meemaakt al eens eerder hebt gedroomd. Wat is de term die hiervoor gebruik wordt?

Déjà reve

Erwin schreef:

Déjà reve

Correct!

jverbree schreef:

Erwin schreef:

Déjà reve

Correct!

Eigenlijk déjà rêvé. Maar goed.

Wat is de verzamelnaam van het gif dat door Zuid-Amerikaanse indianen op hun pijlen werd gedaan.

Curare

Correct

Onder welke naam is Tȟatȟáŋka Íyotake, leider van de Hunkpapa Sioux in de 19e eeuw ook wel bekend?

Sitting Bull

Correct

ik blijf bij het thema Sioux: "Sioux" is een verzamelnaam voor 3 volken, hoe heten deze volken?

Apache, comanche, chinooks

Hint? 🙃

Dakota, Lakota en 'ik kan al dagen niet die derde bedenken'.