Bakkie Krasse

goedzo webcie!

Over privacy gesproken: je hebt zelfs mensen die hun eigen naam als forumnaam gebruiken...
Ik ben dan ook voor het vullen van de echte naam.

Dat er mensen (zoals jij) zijn die hun voor en achternaam gebruiken, neemt niet weg dat er mensen zijn (ik kan ze opnoemen, maar dat is niet relevant), die dat per se niet willen. Een verplichtende regen voor voor- en achternaam, lijkt me dan ook niet goed.

Als het veld verplicht wordt, wordt de voornaam sowieso verplicht, en de achternaam niet verplicht maar gewenst o.i.d.

Wil je echt graag de volledige naam weten, dan moet je mailen, of rondvragen...

Ben het eens met verplichte voornaam en verder ook met de regels

Heb direct mijn naam maar even aangepast, kon me niet herinneren dat dat er niet in stond, is dat veld altijd al aanwezig?

Dat veld was niet altijd al aanwezig; hij is later ingevoerd (bij de nieuwe site).

Mee eens. Je moet wel kunnen weten met wie je 'praat'.

@ Jaap: het kan ook leuk zijn om een nick-name te gebruiken op het forum. Daar kun je ook een stukje creativiteit in kwijt.

ik ben voor, het is echt irritant als je niet eens weet tegen wie je het hebt, of zo

Bovendien is het GSV-logootje ook weer verdwenen, als ik het goed zie.

Edit: ik zie het dus duidelijk verkeerd. Ga maar naar bed, denk ik :).

[off-topic]Had trouwens in een ander topic nog iets geplaatst over het vragen naar het beroep...[/off-topic]

Geertsma schreef: [off-topic]Had trouwens in een ander topic nog iets geplaatst over het vragen naar het beroep...[/off-topic]

Kijk, en dat is nu een typisch voorbeeld van 'crossposten', wat dus niet de bedoeling is...

Maar ik wil t wel veranderen in iets anders; maar ff niet op dit moment...

Tja, de regels zijn nog niet van kracht, toch ;)? Dacht dat het over het hoofd was gezien, dus vandaar...

Oh ja, het gaat hier nu vooral om de namen, maar ik wou nog even kwijt dat ik het met de rest van de regels ook eens ben.

Da's wel ontopic.

Dus.

Op verzoek nog even een toevoeging van een regel waar ik het zelf ook wel mee eens ben:

Hoewel het vaak grappig bedoeld zal zijn, is het niet de bedoeling om als niet-WebCie lid, voor WebCie te spelen door mensen op forumregels te wijzen. Er kan immers al gemaild worden naar WebCie@gsvnet.nl.

Reden: zoiets roept alleen maar reactie uit, en maakt topics offtopic...

Ok, ik bump ff dit topic weer omhoog.

Momenteel was hij 4 dagen niet actief (niets bijgepost). Dat kan komen door 't liften en 't weekend, maar 't kan ook komen doordat mensen accoord zijn...

Kijk nu ff de forumregels goed door (voor degenen die dat niet hebben gedaan) zodat we ze vast kunnen stellen. Ik stel voor dat dit topic nog ongeveer 1 week loopt (en indien er meer discussie is over bepaalde punten, dan wordt dat uiteraard uitgesteld, en wordt na die discussie een termijn van een week oid gesteld.

Oke.

Ik heb drie puntjes:

1.

Ook het persoonlijk aanvallen van mensen is niet toegestaan.
Mijn inziens moeten mensen zelf aan kunnen geven als een post te persoonlijk is en dit aangeven. Om als Webcie zelf voor rechter te spelen vind ik niet goed. Dit gaat natuurlijk niet op in de gevallen dat er sprake is van groffe en opzettelijke belediging en aanzetten tot haat ;-)

2.

WebCie beoordeelt dan of degene die de mail heeft gestuurd, gelijk heeft of niet, en zal dan in overleg zorgen dat het naar tevredenheid opgelost wordt. Echter, er is een denkbeeldige situatie mogelijk dat u en de WebCie er niet uitkomen in goed onderling overleg. In dat geval (en alleen dan) mag u (nadat de WebCie daarvoor toestemming heeft gegeven, en die toestemming krijgt u als u het ergens niet mee eens bent) een topic openen, waarin u dit meningsverschil ter discussie stelt.

Ik vind dat men een webcie mail moet sturen. Als het wordt afgewezen moet iemand ten alle tijden het recht hebben om deze grief publiekelijk kenbaar te maken. Ik begrijp niet waarom hiervoor toestemming moet worden gegeven. Helemaal als u aangeeft dat deze toestemming zal worden verleend. Daarom: Altijd eerst naar webcie maar daarna kan er op het forum een discussie worden gestart.

  1. Algemeen: ik vind dat kritiek moet worden kunnen geuit. Daarom vind ik de laatste woorden niet heel prettig. Als jullie een bericht willen modereren, doe dat dan in overleg met de betrokkenen. Hoor en wederhoor van beide partijen. Volgens mij komt dat de relaties ten goede.

Als dit is aangepast ga ik volledig akkoord :-)

Perikles schreef: Ik vind dat men een webcie mail moet sturen. Als het wordt afgewezen moet iemand ten alle tijden het recht hebben om deze grief publiekelijk kenbaar te maken. Ik begrijp niet waarom hiervoor toestemming moet worden gegeven. Helemaal als u aangeeft dat deze toestemming zal worden verleend. Daarom: Altijd eerst naar webcie maar daarna kan er op het forum een discussie worden gestart.

De webcie geeft verder aan dat die toestemming altijd gegeven wordt. Dus die zin is eigenlijk overbodig, en kan misschien beter anders geformuleerd worden.

3. Algemeen: ik vind dat kritiek moet worden kunnen geuit. Daarom vind ik de laatste woorden niet heel prettig. Als jullie een bericht willen modereren, doe dat dan in overleg met de betrokkenen. Hoor en wederhoor van beide partijen. Volgens mij komt dat de relaties ten goede. Als dit is aangepast ga ik volledig akkoord :-)

Ik weet het niet, al dat overleg over het al dan niet modereren. Het is hier geen poldermodel lijkt me. Ik geef de webcie graag het vertrouwen en de ruimte om hun werk te kunnen doen. Met de procedure die weergegeven is onder jouw kritiekpunt 2 wordt volgens mij afdoende gezorgd voor het instandhouden van de goede relaties.

Wat doe je als het niet wordt aangepast? ;)

In reactie op Kars en HaJee:

m.b.t. ‘persoonlijk aanvallen’: ik heb de regel wat aangescherpt. Er staat nu dit:

4: Houd het forum netjes; let daarbij op je taalgebruik en de manier waarop je met elkaar omgaat. Het persoonlijk aanvallen van mensen is niet de bedoeling, dit ter beoordeling van degene die zich aangevallen voelt (u kunt hierover altijd een mail sturen naar de webcie, met een link naar het betreffende topic). In overduidelijke gevallen kan de WebCie teksten verwijderen met uitleg waarom dit verwijderd is.

puntje 2: we bedoelen precies hetzelfde, maar het is misschien niet heel netjes genoteerd (zie ook Hajee’s reactie). We wilden voorkomen dat er een topic geopend wordt, zonder eerst overleg met de WebCie. Stap 1 is mailen met webcie@gsvnet.nl, en stap 2 is (als je er niet uitkomt) een topic openen. Ik herformuleer het als volgt:

9: Wanneer u vindt dat er iets op het forum niet gaat zoals het zou moeten (er is iets gepost wat naar uw mening niet mag blijven staan, of er is naar uw idee onterecht ingegrepen), is de (enige) eerste stap dat u hierover een mailtje kunt sturen naar webcie@gsvnet.nl. Er zal dan overlegd worden tussen u en de WebCie over hoe te handelen. Mocht u in overleg met de WebCie niet tot een oplossing kunnen komen, en bent u het oneens met de regels, dan kunt u hierover een topic starten. Direct een topic starten zonder eerst te hebben gemaild met de WebCie is hiermee dus verboden.

puntje 3: bedoel je het kopje “Verder een algemene opmerking:”? of iets anders?

Laat nog ff weten wat je met je 3e puntje bedoelde, dat is me niet helemaal duidelijk...

Verder sluit ik me aan bij de woorden van HaJee, die er volgens mij vanuit gaan dat punt 3 over dat kopje gaat. Sommige posts zijn zo overduidelijk offtopic, dat we echt niet kunnen blijven mailen. Als u goed oplet, merkt u dat de WebCie in de serieuzere (en fellere) discussies terughoudender is qua modereren. Een discussie mag dus fel gevoerd worden, maar liefst zoveel mogelijk op argumenten.

Ik denk daarom ook dat de forumregels niet zozeer wezenlijk iets veranderen, maar meer duidelijkheid moeten scheppen voor de gronden waarop we ingrijpen.

De bedoeling is niet een sluitend reglement of juridisch stuk, want dat zie ik sowieso niet zitten. Het is en blijft intepretatie en overleg binnen de Webcie lijkt mij...

Hier nog ff een herhaling van de forumregels, waarbij de punten genoemd in dit topic, zijn meegenomen. Ik heb regel 9 nog even toegevoegd, zodat we op een mooi aantal, namelijk die van 10 forumregels terecht komen...

Ik stel voor om tot donderdag a.s. deze forumregels ter discussie te laten staan, waarna ze vaststaan. Iedereen heeft dan m.i. voldoende mogelijkheid gehad om hierop te reageren. Daarna worden ze gehanteerd. Overigens ben ik van mening dat er dan niet veel verandert, maar ik hoop op iets meer helderheid, en natuurlijk is er de mogelijkheid om nu te verwijzen naar een forumregel wanneer er ingegrepen wordt...

=====begin forum regels===

Forumregels
1: Zorg voor een duidelijke en pakkende topictitel. Overmatig gebruik van hoofdletters en leestekens hierin is verboden.

2: Een nieuw topic openen over een onderwerp waarvoor al een (actueel) topic bestaat, is niet toegestaan.

3: Het is niet toegestaan om via het forum een oproep te doen naar software, naar het delen van muzieknummers / programma’s etcetera, waarbij bij het lezen van het topic, duidelijk is dat het hierbij zeer waarschijnlijk gaat om illegaal gebruik van software.

4: Houd het forum netjes; let daarbij op je taalgebruik en de manier waarop je met elkaar omgaat. Het persoonlijk aanvallen van mensen is niet de bedoeling, dit ter beoordeling van degene die zich aangevallen voelt (u kunt hierover altijd een mail sturen naar de webcie, met een link naar het betreffende topic). In overduidelijke gevallen kan de WebCie teksten verwijderen met uitleg waarom dit verwijderd is.

5: Post je vraag/reactie slechts één keer. Ga dus niet 'crossposten' (is dezelfde vraag in meerdere topics stellen).

6: Vraag en Aanbod topics: Open voor elke vraag of elk aanbod, een nieuw topic. Mocht 1 persoon meerdere dingen aanbieden, dan kan dat uiteraard ook in 1 topic, afhankelijk van wat de Topicstarter (en bij twijfel de WebCie) het verstandigst vindt.

7: Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om te reageren op uzelf. U kunt de 'wijzig' knop gebruiken om uw reactie aan te passen. Hier is een uitzondering op, in het geval dat niemand op uw topic reageert. In dat geval mag u na 24 uur (en niet eerder), een 'herinnering' posten zodat het topic weer hoog in de ‘actieve onderwerpen lijst’ staat.

8: Post on-topic. Off-topic berichten worden verwijderd (eventueel met opgaaf van redenen). Voor het huiskamertopic geldt dat uiteraard niet; daar mag u binnen het redelijke uw hart luchten en onzin posten. Dat geldt ook voor de regio-topics; dat mogen regio's zelf uitzoeken. Voor Zooz 24/7 topics geldt dit ook, maar wel in mindere mate. De meeste topics daar, hebben 1 centraal onderwerp, waar het dan ook over moet gaan. Anders heeft u de keuze uit twee opties: óf een nieuw topic starten, óf een bericht plaatsen in het huiskamertopic.

9: Het is verplicht om in het veld 'echte naam' van mijn profiel, minimaal je echte voornaam te vermelden. Een achternaam hier vermelden maakt het voor de forumgebruikers nog iets makkelijker om u te herkennen, maar willen we verder niet verplichten.

10: Wanneer u vindt dat er iets op het forum niet gaat zoals het zou moeten (er is iets gepost wat naar uw mening niet mag blijven staan, of er is naar uw idee onterecht ingegrepen), is de (enige) eerste stap dat u hierover een mailtje kunt sturen naar webcie@gsvnet.nl. Er zal dan overlegd worden tussen u en de WebCie over hoe te handelen. Mocht u in overleg met de WebCie niet tot een oplossing kunnen komen, en bent u het oneens met de regels, dan kunt u hierover een topic starten. Direct een topic starten zonder eerst te hebben gemaild met de WebCie is hiermee dus verboden.

Verder een algemene opmerking:
Wij vinden het (als WebCie en Moderators) belangrijk dat we enige ruimte krijgen om ons werk te doen. Deze regels zijn (of worden) vastgesteld na overleg met de gebruikers, waarna beide partijen accoord zijn. Voor sommige zaken, als bijvoorbeeld de duidelijkheid van een topic-titel, of voor een geval waarin een nieuw topic geopend wordt waarbij de WebCie of Moderators vinden dat daarvoor al een ander geschikt topic is, vinden wij dat we voldoende vrijheid moeten hebben om in te grijpen. Zoals gezegd, is mailen naar webcie@gsvnet.nl mogelijk, en daarbij krijgt u meestal dezelfde dag, of in ieder geval na enkele dagen een mailtje terug. Dat lijkt ons de kortste klap, en een betere klap dan (weer) een topic over het beleid van de WebCie. Verder zien we niet de kans om bij elke post die we verwijderen, een mail met opgaaf van redenen te versturen naar de desbetreffende gebruiker; dat is ons teveel werk. Zoveel mogelijk motiveren we onze acties dmv de bekende rode letters in iemands post, maar bijdragen die overduidelijk offtopic zijn, mogen ook zonder verdere motivatie door de WebCie verwijderd worden.

Wat als u zich niet aan de forum regels houdt?
Het overtreden van een of meer van deze regels kan (m.n. bij herhaling) leiden tot een waarschuwing. Dit zal per e-mail gemotiveerd worden door de WebCie. Deze waarschuwing is eigenlijk een 'gele kaart', want overtreedt u weer (eventueel herhaaldelijk) de regels, dan krijgt u uw tweede gele kaart, wat net als bij voetballen, een rode kaart betekent. Dit betekent dat u tijdelijk of permanent niet meer op het forum kunt komen.

Wat ons betreft hoeft het zover niet te komen. Wij willen graag voor iedereen de mogelijkheid bieden om met plezier gebruik te maken van dit forum. Daarbij nemen we liever niet de genoemde maatregelen, maar als het nodig is, vinden we het belangrijk dat deze maatregelen er zijn, en ook daadwerkelijk toegepast kunnen worden.

We hopen dat deze forumregels voldoende duidelijkheid bieden, en we wensen u veel plezier op het forum!

====einde forumregels===

Volgens mij heb ik nu alle kritiekpunten verwerkt, maar als ik iets ben vergeten, moet u zichzelf maar ff quoten, of e.e.a. nogmaals uitleggen...

even klein puntje tussendoor; ik weet dat er wat brandhoutmensen in de webcie zitten, maar het zou leuk zijn als het profiel boerenkant was blijven bestaan, met de daarbijbehorende woordgrappen, zeg maar als een gast met een profiel ik vind het al helemaal flauw/slap, of dat iemand er een ander onderschrift bij heeft gezet, misschien dat dat per ongeluk was, toch jammer

Je kunt beter eventjes geen grote mond hebben Huub.

Ok, dit is niet de plek voor deze vraag/opmerking, en al helemaal niet voor deze discussie. Hierbij verwijs ik naar punt 10 uit de forumregels, over het reageren op de Webcie (die regels staan nota bene in de post voor de jouwe).

Om toch even kort op je vraag/opmerking in te gaan quote ik even de tekst die in jullie topic is geplaatst:

Webcie schreef: Moderatie: Gebruiker verwijderd, aangezien de amici Rolf de Boer en Kant beide al een account hebben en het bezitten van twee accounts niet toegestaan is. Als je het hier niet mee eens bent kun je mailen naar webcie@gsvnet.nl

En dan nu weer inhoudelijk verder met de forumregels.

De Webcie stelt de volgende forumregel voor (die overigens al sinds ik het forum weet te vinden gehanteerd wordt, en naar ons idee ook vrij vanzelfsprekend is):

Het aanmaken van dubbele accounts op het forum, is niet toegestaan