Carloz

Hier de up to date tekst. Regel 4 en 9 zijn aangepast...

Forumregels
1: Zorg voor een duidelijke en pakkende topictitel. Overmatig gebruik van hoofdletters en leestekens hierin is verboden.

2: Een nieuw topic openen over een onderwerp waarvoor al een (actueel) topic bestaat, is niet toegestaan.

3: Het is niet toegestaan om via het forum een oproep te doen naar software, naar het delen van muzieknummers / programma’s etcetera, waarbij bij het lezen van het topic, duidelijk is dat het hierbij zeer waarschijnlijk gaat om illegaal gebruik van software.

4: Houd het forum netjes; let daarbij op je taalgebruik en de manier waarop je met elkaar omgaat. Het persoonlijk aanvallen van mensen is niet de bedoeling, dit ter beoordeling van degene die zich aangevallen voelt (u kunt hierover altijd een mail sturen naar de webcie, met een link naar het betreffende topic). In overduidelijke gevallen kan de WebCie teksten verwijderen met uitleg waarom dit verwijderd is.

5: Post je vraag/reactie slechts één keer. Ga dus niet 'crossposten' (is dezelfde vraag in meerdere topics stellen).

6: Vraag en Aanbod topics: Open voor elke vraag of elk aanbod, een nieuw topic. Mocht 1 persoon meerdere dingen aanbieden, dan kan dat uiteraard ook in 1 topic, afhankelijk van wat de Topicstarter (en bij twijfel de WebCie) het verstandigst vindt.

7: Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om te reageren op uzelf. U kunt de 'wijzig' knop gebruiken om uw reactie aan te passen. Hier is een uitzondering op, in het geval dat niemand op uw topic reageert. In dat geval mag u na 24 uur (en niet eerder), een 'herinnering' posten zodat het topic weer hoog in de ‘actieve onderwerpen lijst’ staat.

8: Post on-topic. Off-topic berichten worden verwijderd (eventueel met opgaaf van redenen). Voor het huiskamertopic geldt dat uiteraard niet; daar mag u binnen het redelijke uw hart luchten en onzin posten. Dat geldt ook voor de regio-topics; dat mogen regio's zelf uitzoeken. Voor Zooz 24/7 topics geldt dit ook, maar wel in mindere mate. De meeste topics daar, hebben 1 centraal onderwerp, waar het dan ook over moet gaan. Anders heeft u de keuze uit twee opties: óf een nieuw topic starten, óf een bericht plaatsen in het huiskamertopic.

9: Wanneer u vindt dat er iets op het forum niet gaat zoals het zou moeten (er is iets gepost wat naar uw mening niet mag blijven staan, of er is naar uw idee onterecht ingegrepen), is de (enige) eerste stap dat u hierover een mailtje kunt sturen naar webcie@gsvnet.nl. Er zal dan overlegd worden tussen u en de WebCie over hoe te handelen. Mocht u in overleg met de WebCie niet tot een oplossing kunnen komen, en bent u het oneens met de regels, dan kunt u hierover een topic starten. Direct een topic starten zonder eerst te hebben gemaild met de WebCie is hiermee dus verboden.

Verder een algemene opmerking:
Wij vinden het (als WebCie en Moderators) belangrijk dat we enige ruimte krijgen om ons werk te doen. Deze regels zijn (of worden) vastgesteld na overleg met de gebruikers, waarna beide partijen accoord zijn. Voor sommige zaken, als bijvoorbeeld de duidelijkheid van een topic-titel, of voor een geval waarin een nieuw topic geopend wordt waarbij de WebCie of Moderators vinden dat daarvoor al een ander geschikt topic is, vinden wij dat we voldoende vrijheid moeten hebben om in te grijpen. Zoals gezegd, is mailen naar webcie@gsvnet.nl mogelijk, en daarbij krijgt u meestal dezelfde dag, of in ieder geval na enkele dagen een mailtje terug. Dat lijkt ons de kortste klap, en een betere klap dan (weer) een topic over het beleid van de WebCie. Verder zien we niet de kans om bij elke post die we verwijderen, een mail met opgaaf van redenen te versturen naar de desbetreffende gebruiker; dat is ons teveel werk. Zoveel mogelijk motiveren we onze acties dmv de bekende rode letters in iemands post, maar bijdragen die overduidelijk offtopic zijn, mogen ook zonder verdere motivatie door de WebCie verwijderd worden.

Wat als u zich niet aan de forum regels houdt?
Het overtreden van een of meer van deze regels kan (m.n. bij herhaling) leiden tot een waarschuwing. Dit zal per e-mail gemotiveerd worden door de WebCie. Deze waarschuwing is eigenlijk een 'gele kaart', want overtreedt u weer (eventueel herhaaldelijk) de regels, dan krijgt u uw tweede gele kaart, wat net als bij voetballen, een rode kaart betekent. Dit betekent dat u tijdelijk of permanent niet meer op het forum kunt komen.

Wat ons betreft hoeft het zover niet te komen. Wij willen graag voor iedereen de mogelijkheid bieden om met plezier gebruik te maken van dit forum. Daarbij nemen we liever niet de genoemde maatregelen, maar als het nodig is, vinden we het belangrijk dat deze maatregelen er zijn, en ook daadwerkelijk toegepast kunnen worden.

We hopen dat deze forumregels voldoende duidelijkheid bieden, en we wensen u veel plezier op het forum!

Hieronder in 't heeeeeeel klein, de oude versie... (scheelt ruimte)
Hierbij een flinke kopstoot richting het detournement de pouvoir hier op het forum: de publicatie van de forumregels. De bedoeling hiervan, is dat hierover gediscussieerd kan worden gedurende een periode van enkele weken (afhankelijk van hoe lang deze discussie ‘actief’ blijft), waarna na aankondinging nog bijvoorbeeld 1 week gereageerd kan worden op de forumregels, waarna ze op een gegeven moment vast komen te staan. Hiermee willen we regels vaststellen die de WebCie kan toepassen, waarbij de GSV het ermee eens is dat ze worden toegepast. In de engelse vertaling: It’s a kind of commitment…

U kunt hier dus een regel quoten waar u op- en aanmerkingen op heeft, om hier (beargumenteerd) uw commentaar / verbeteringen op te posten, zodat helder is waar u het over heeft. Ik post hieronder verder gewoon de regels die wij voorstellen; maar ook de positie van de WebCie staat nog niet vast; zij kunnen gewoon meedoen in de discussie over de regels.

Forumregels
1: Zorg voor een duidelijke en pakkende topictitel. Overmatig gebruik van hoofdletters en leestekens hierin is verboden.

2: Een nieuw topic openen over een onderwerp waarvoor al een (actueel) topic bestaat, is niet toegestaan.

3: Het is niet toegestaan om via het forum een oproep te doen naar software, naar het delen van muzieknummers / programma’s etcetera, waarbij bij het lezen van het topic, duidelijk is dat het hierbij zeer waarschijnlijk gaat om illegaal gebruik van software.

4: Houd het forum netjes; let daarbij op je taalgebruik. Ook het persoonlijk aanvallen van mensen is niet toegestaan.

5: Post je vraag/reactie slechts één keer. Ga dus niet 'crossposten' (is dezelfde vraag in meerdere topics stellen).

6: Vraag en Aanbod topics: Open voor elke vraag of elk aanbod, een nieuw topic. Mocht 1 persoon meerdere dingen aanbieden, dan kan dat uiteraard ook in 1 topic, afhankelijk van wat de Topicstarter (en bij twijfel de WebCie) het verstandigst vindt.

7: Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om te reageren op uzelf. U kunt de 'wijzig' knop gebruiken om uw reactie aan te passen. Hier is een uitzondering op, in het geval dat niemand op uw topic reageert. In dat geval mag u na 24 uur (en niet eerder), een 'herinnering' posten zodat het topic weer hoog in de ‘actieve onderwerpen lijst’ staat.

8: Post on-topic. Off-topic berichten worden verwijderd (eventueel met opgaaf van redenen). Voor het huiskamertopic geldt dat uiteraard niet; daar mag u binnen het redelijke uw hart luchten en onzin posten. Dat geldt ook voor de regio-topics; dat mogen regio's zelf uitzoeken. Voor Zooz 24/7 topics geldt dit ook, maar wel in mindere mate. De meeste topics daar, hebben 1 centraal onderwerp, waar het dan ook over moet gaan. Anders heeft u de keuze uit twee opties: óf een nieuw topic starten, óf een bericht plaatsen in het huiskamertopic.

9: Wanneer u vindt dat er iets op het forum niet gaat zoals het zou moeten (er is iets gepost wat naar uw mening niet mag blijvenstaan, of er is naar uw idee onterecht ingegrepen), is de eerste stap dat u hierover een mailtje kunt sturen naar webcie@gsvnet.nl. De WebCie beoordeelt dan of degene die de mail heeft gestuurd, gelijk heeft of niet, en zal dan in overleg zorgen dat het naar tevredenheid opgelost wordt. Echter, er is een denkbeeldige situatie mogelijk dat u en de WebCie er niet uitkomen in goed onderling overleg. In dat geval (en alleen dan) mag u (nadat de WebCie daarvoor toestemming heeft gegeven, en die toestemming krijgt u als u het ergens niet mee eens bent) een topic openen, waarin u dit meningsverschil ter discussie stelt. Dan kan openlijk gediscussieerd worden over het betreffende punt, en zal duidelijk worden wat de ‘nieuwe regel’ moet worden (eventueel met behulp van een poll). Hierbij is het dus niet meer toegestaan om direct een topic te openenen (of om te reageren in een oud topic dat hiervoor is gebruikt) als iets u niet zint. Zo’n topic zal direct gesloten worden, en mogelijk bestraft worden met een warning. De regels hierover zijn in dit document immers duidelijk gesteld.

Verder een algemene opmerking:
Wij vinden het (als WebCie en Moderators) belangrijk dat we enige ruimte krijgen om ons werk te doen. Deze regels zijn (of worden) vastgesteld na overleg met de gebruikers, waarna beide partijen accoord zijn. Voor sommige zaken, als bijvoorbeeld de duidelijkheid van een topic-titel, of voor een geval waarin een nieuw topic geopend wordt waarbij de WebCie of Moderators vinden dat daarvoor al een ander geschikt topic is, vinden wij dat we voldoende vrijheid moeten hebben om in te grijpen. Zoals gezegd, is mailen naar webcie@gsvnet.nl mogelijk, en daarbij krijgt u meestal dezelfde dag, of in ieder geval na enkele dagen een mailtje terug. Dat lijkt ons de kortste klap, en een betere klap dan (weer) een topic over het beleid van de WebCie. Verder zien we niet de kans om bij elke post die we verwijderen, een mail met opgaaf van redenen te versturen naar de desbetreffende gebruiker; dat is ons teveel werk. Zoveel mogelijk motiveren we onze acties dmv de bekende rode letters in iemands post, maar bijdragen die overduidelijk offtopic zijn, mogen ook zonder verdere motivatie door de WebCie verwijderd worden.

Wat als u zich niet aan de forum regels houdt?
Het overtreden van een of meer van deze regels kan (m.n. bij herhaling) leiden tot een waarschuwing. Dit zal per e-mail gemotiveerd worden door de WebCie. Deze waarschuwing is eigenlijk een 'gele kaart', want overtreedt u weer (eventueel herhaaldelijk) de regels, dan krijgt u uw tweede gele kaart, wat net als bij voetballen, een rode kaart betekent. Dit betekent dat u tijdelijk of permanent niet meer op het forum kunt komen.

Wat ons betreft hoeft het zover niet te komen. Wij willen graag voor iedereen de mogelijkheid bieden om met plezier gebruik te maken van dit forum. Daarbij nemen we liever niet de genoemde maatregelen, maar als het nodig is, vinden we het belangrijk dat deze maatregelen er zijn, en ook daadwerkelijk toegepast kunnen worden.

We hopen dat deze forumregels voldoende duidelijkheid bieden, en we wensen u veel plezier op het forum!

Carloz schreef: 4: Houd het forum netjes; let daarbij op je taalgebruik. Ook het persoonlijk aanvallen van mensen is niet toegestaan.

Hoever mag je gaan? Wat is de grens. Wanneer is iets in jullie ogen persoonlijk aanvallen of gewoon een zeer kritische opmerking (maar wel opbouwend) jegens een persoon?

Je zegt het zelf al. Zo lang iets opbouwend is zal het niet als persoonlijke aanval aangerekend worden. Het is aan zowel ons als jullie gezond verstand om te bepalen wat wel en niet door de beugel kan.
Probeer die grens in elk geval niet op te zoeken, dat scheelt iedereen een hoop ellende. :)

Even een verduidelijking naar aanleiding van deze opmerking:
Alles wat we beslissen is in overleg tussen minimaal twee leden van de Webcie. Dit om te voorkomen dat acties teveel uit persoonlijke overwegingen ondernomen worden. Ook in 'wel-of-niet-persoonlijke-aanval'-situaties kunnen we daardoor zoveel mogelijk objectief optreden.

Verder nog; er kan altijd contact opgenomen worden met de Webcie als je iets tegen komt wat volgens jou een persoonlijke aanval of anderszins ongepast is. Zie ook regel numero 9.
De Webcie zit (bovengemiddeld) regelmatig op het forum, maar het kan zijn dat er iets aan onze aandacht ontglipt.
Schroom dan niet uw verantwoordelijkheid op te nemen en ons er even op te attenderen.

En nog even in reactie op van der Jagt:
Zou je er een meerkeuze van kunnen maken?

Het is namelijk moeilijk om dat precies omlijnd te definiëren. Een pittige discussie is welkom. Maar graag over de inhoud, en niet op de persoon.

Dus noem aub ff wat voorbeelden; dan kunnen we hier denk ik beter van gedachten over wisselen...

Carloz schreef: Deze regels zijn (of worden) vastgesteld na overleg met de gebruikers, waarna beide partijen accoord zijn.

ik ga accoord. ik vind dat jullie duidelijke regels hebben gesteld, waar ik mij prima in kan vinden. Volgens mij zijn er niet veel punten die kunnen worden veranderd zonder dat het forum erop achteruit gaat.

Webcie: goed bezig.

Ik sluit me aan bij Henri!! Een puntje dat al vaker is genoemd mis ik echter nog. Dat is het gebruiken van iemands echte naam in plaats van de forumnaam. Op zich hoeft hier geen wet van meden en perzen over te komen, maar enige regelgeving hieromtrent lijkt mij nuttig.

Wat bedoel je? Het min of meer anoniem posten?? Dat is niet nodig lijkt me, je hoeft je toch niet achter een forumnaam te verschuilen?

als je iemand persoonlijk aan wilt vallen wel...

Wel, ik heb als forumnaam RC aangenomen en wens alszodanig aangespoken te worden. Aangezien mijn echte naam in het profiel staat heeft dat niets met verschuilen te maken.

Sluit me ook aan bij Henri.

Verder wat betreft het anoniem aanwezig zijn: persoonlijk zou ik het wel prettig vinden als in het profiel bij de naam gewoon de volledige naam genoemd moet worden. Dus zowel voor- als achternaam. Gewoon om even te weten wie je voor je hebt...

Toen ik jaren geleden het forum begon te verkennen, zocht ik juist naar posts waarin mensen met hun echte naam aangesproken werden, omdat ik het in veel gevallen niet wist en ook niet in het profiel kon lezen. Ik vind het wel logisch om mensen aan te spreken met hun forumnaam, en ik vind het ook logisch dat mensen hun echte naam in hun profiel vermelden.

Voorbeeld van persoonlijke aanval: forumlid A plaatst een bericht en forumlid B reageert daarop met de woorden: "A, wil je wel eens ophouden met dat gezeik?"

Geertsma schreef: Sluit me ook aan bij Henri.

Dat bedoel ik dus. Het is Henri!! (een extra uitroepteken vind ik bij deze prachtige forumnick nog minder erg dan een uitroepteken minder).

Overigens ben ik ook voor de volledige naam in het profiel.

Ok, het punt van de 'echte naam' is idd een punt die we niet hebben meegenomen. Er is een tijdje geleden wel een veld voor gemaakt, maar deze is nog niet verplicht. We kunnen dit veld inderdaad verplicht gaan stellen, als de meeste mensen vinden dat dat dat zou moeten...

Bakkie Krasse
Carloz schreef: We kunnen dit veld inderdaad verplicht gaan stellen, als de meeste mensen vinden dat dat dat zou moeten...

Hartgrondig JA! Ik vind het bijzonder irritant wanneer ik niet kan zien wie wat heeft gepost.

Ok, ik ben het er zelf ook mee eens, en als er niemand is die er tegen is, kan ik dat vrij makkelijk invoeren. Dan krijg je bij invoering een melding dat je 'echte naam' niet is ingevuld, en je dit móet doen voor je verder gaat (anders kun je simpelweg niet verder). Overigens gaat het dan waarschijnlijk alleen om je voornaam die verplicht is, i.v.m. privacy overwegingen. Je mag dan wel voor en achternaam invullen (ik heb daar zelf geen problemen mee), maar sommigen vinden dat niet prettig (ivm mogelijkheid om via google.com op te kunnen zoeken wat iemand heeft gepost).

Dus bij invoering zal controle zijn op het minimaal ingevuld hebben van de voornaam.

Wordt het profiel wel gespot door Goole dan? Als ik mijn eigen naam intik bij Google, kom ik in ieder geval niet in mijn profiel terecht. Zie daar inmiddels dat Arie ook eindelijk zijn onderschrift aangepast heeft :).

Ik weet niet precies hoe erg het in de gaten gehouden wordt...
Maar jij staat er wel in hoor ;). http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22 ... +gsv&meta=

of hier

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22 ... a%22&meta=

dat je op christelijkpodium.nl iets hebt gezegd...

ik kan er in ieder geval vandaan halen dat je christen bent ;).

Beetje ontopic blijven, Carloz.

Carloz schreef: Ik weet niet precies hoe erg het in de gaten gehouden wordt... Maar jij staat er wel in hoor ;). http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22 ... +gsv&meta= of hier http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22 ... a%22&meta= dat je op christelijkpodium.nl iets hebt gezegd... ik kan er in ieder geval vandaan halen dat je christen bent ;).

Maar niet doordat mijn naam in het profiel staat. En dat was dus m'n puntje... :)

En dat laatste schaam ik me ook niet voor ;). Kunt er overigens ook uit afleiden dat ik een professor ben in de VS. Maar da's ook off-topic.

Geertsma schreef: Maar niet doordat mijn naam in het profiel staat. En dat was dus m'n puntje... :)
Als jouw naam in het profiel staat, is er de mogelijkheid dat google.com en andere sites (bots) je traceren, indexeren, gegevens koppelen etcetera. Dat je geen treffers vindt met jouw naam in het gsv-profiel ontkent dat niet. Dus om die reden wordt voor en achternaam in 't profiel sowieso niet beide verplicht. Dan weer je mensen gewoon van het forum. En als jij er idd geen problemen mee hebt (ik ook niet in dit geval) dan laat je je naam toch gewoon in je profiel staan? Trouwens, heel offtopic vind ik dit niet, het gaat hier om de eventueel nieuw in te voeren forumregel dat de 'echte naam' verplicht is. Hier kun je pas voor of tegen zijn als je de consequenties kent. Maar goed, ik heb niemand tegen gehoord, dus het lijkt erop dat die regel overgenomen gaat worden...

Ja, doe maar snel!!