Leuk topic! Ik doe toevallig mijn scriptie over de marketing van duurzaam en gezond voedsel en ben op bezoek geweest qm intelligence.

Op hun website beoordelen ze producten op duurzaamheid en gezondheid. Kun je checken of de dingen die je koopt ook echt zo goed zijn als je denkt.

https://www.thequestionmark.org

Nynke de Graaf

Joashakvoort schreef:

Wat dacht je van: geen BBQs?

Wat dacht je van meer verantwoorde barbecues waarbij mensen gewoon hun eigen bestek en bord meenemen en er vet lekkere groente op de barbecue ligt met eventueel een paar vleesvervangers. Ook is het broodje knakwortel helemaal hip.
https://knakwortel.nl/

Maar eigenlijk wilde ik hier iets anders zeggen, namelijk dat planten ook de lucht zuiveren en heel groen zijn, en ik die toevallig veel heb, en er eigenlijk een paar kwijt wil voordat ik in de zomer naar Lille verhuis want dat scheelt slepen. Ik heb stekjes van twee verschillende cacti (zelfs voor de mensen zonder groene vingers, applaus als je die dood krijgt) en van de euphorbia leuconeura, ook wel schietplant (voor de mensen die wel eens bij mij thuis zijn geweest, dat is die hele grote). Ook heb ik een muntplant die hard groeit, waar je ook een stekje van mag hebben (lekker voor thee enzo) en zonnebloemen die eventueel een tuin/grote pot in mogen. Er zijn hier vast meer plantenliefhebbers dus wie wil? Je mag ook appen.
Ik heb trouwens nog wel potgrond en binnenpotjes liggen, als je een eigen buitenpot hebt is dat wel chill, tenzij je de munt of zonnebloemen de tuin in gooit natuurlijk. Munt moet dan wel in een pot in de grond, anders heb je daarna een tuin vol munt want woekerplant.

Nog zo'n leuke recycle tip trouwens: binnenpotjes kun je vaak gratis bij tuincentra meekrijgen als ze daar gebruikt zijn. Je moet ze alleen thuis even goed afwassen.

Dijkio schreef:

Lotje schreef:

En ik zit hier maar de kachel flink te stoken, omdat ik het zo koud vind.

De eerste voorzet geef je zelf al! In ons geval is gas al zo'n 65% van de energierekening. Als je dus gewoon een trui aantrekt, in plaats van de verwarming hoger zet bespaar je al geld (18,5 graden is warm zat).
Dat beetje geld wat je dan bespaart kun je vervolgens gebruiken om over te stappen naar een iets duurdere (maar groene) energieleverancier: https://www.greenchoice.nl/
Ook nog eens de meest klantvriendelijke leverancier van Nederland: dubbel winst.

Goede tips in deze originele post, maar op dit puntje wil ik even inhaken. Ik ben tegenwoordig werkzaam bij Vandebron en weet toevallig dat Greenchoice - hoewel het bedrijf credits verdient voor het feit dat het de eerste groene energieleverancier van ons land was en veel pionierswerk heeft verricht - tegenwoordig bij lange na niet zo duurzaam meer is als sommige andere duurzame leveranciers (inderdaad, zoals Vandebron).

Greenchoice doet het nog altijd goed, maar de duurzame investeringen zijn relatief klein ten opzichte van de omvang van het bedrijf. Deze investeringen doen ze bovendien met de winst die ze behalen uit jouw energieverbruik. Terwijl het milieu juist gebaat is bij minder verbruik.

Betere alternatieven, zo blijkt, zijn Pure Energie, Qurrent, om, PowerPeers en, last but not least, Vandebron.
Vandebron is het coolst omdat zij een nieuw business model hebben geïntroduceerd en fungeren als marktplaats voor boeren met duurzame energiebronnen. Dit betekent dat huishoudens zelf investeren in duurzame bronnen en een gezicht hebben bij de bron die hun stroom opwekt. Hiervoor is dus geen hoog verbruik meer nodig om investeringen te kunnen bekostigen, want Vandebron hoeft zelf niet te investeren. Decentraal opwekken is dan ook de toekomst. Bovendien is een lager verbruik voor Vandebron zelf juist winstgevender (want meer huishoudens kunnen worden ondergebracht bij dezelfde bron en zo verdient Vandebron meer aan vastrecht).

TL;DR: Greenchoice, best prima, maar alternatieven zijn beter, met name Vandebron.

Martin Veenstra

Remco schreef:

Dijkio schreef:

Lotje schreef:

En ik zit hier maar de kachel flink te stoken, omdat ik het zo koud vind.

De eerste voorzet geef je zelf al! In ons geval is gas al zo'n 65% van de energierekening. Als je dus gewoon een trui aantrekt, in plaats van de verwarming hoger zet bespaar je al geld (18,5 graden is warm zat).
Dat beetje geld wat je dan bespaart kun je vervolgens gebruiken om over te stappen naar een iets duurdere (maar groene) energieleverancier: https://www.greenchoice.nl/
Ook nog eens de meest klantvriendelijke leverancier van Nederland: dubbel winst.

Goede tips in deze originele post, maar op dit puntje wil ik even inhaken. Ik ben tegenwoordig werkzaam bij Vandebron en weet toevallig dat Greenchoice - hoewel het bedrijf credits verdient voor het feit dat het de eerste groene energieleverancier van ons land was en veel pionierswerk heeft verricht - tegenwoordig bij lange na niet zo duurzaam meer is als sommige andere duurzame leveranciers (inderdaad, zoals Vandebron).

Greenchoice doet het nog altijd goed, maar de duurzame investeringen zijn relatief klein ten opzichte van de omvang van het bedrijf. Deze investeringen doen ze bovendien met de winst die ze behalen uit jouw energieverbruik. Terwijl het milieu juist gebaat is bij minder verbruik.

Betere alternatieven, zo blijkt, zijn Pure Energie, Qurrent, om, PowerPeers en, last but not least, Vandebron.
Vandebron is het coolst omdat zij een nieuw business model hebben geïntroduceerd en fungeren als marktplaats voor boeren met duurzame energiebronnen. Dit betekent dat huishoudens zelf investeren in duurzame bronnen en een gezicht hebben bij de bron die hun stroom opwekt. Hiervoor is dus geen hoog verbruik meer nodig om investeringen te kunnen bekostigen, want Vandebron hoeft zelf niet te investeren. Decentraal opwekken is dan ook de toekomst. Bovendien is een lager verbruik voor Vandebron zelf juist winstgevender (want meer huishoudens kunnen worden ondergebracht bij dezelfde bron en zo verdient Vandebron meer aan vastrecht).

TL;DR: Greenchoice, best prima, maar alternatieven zijn beter, met name Vandebron.

Sta je dan ook in zo'n mooie tuinbroek bij de Albert Heijn? Anders geloof ik je niet.

Martin Veenstra schreef:

Sta je dan ook in zo'n mooie tuinbroek bij de Albert Heijn? Anders geloof ik je niet.

That's me!

Grietje_Eva

Remco schreef:

Martin Veenstra schreef:

Sta je dan ook in zo'n mooie tuinbroek bij de Albert Heijn? Anders geloof ik je niet.

That's me!

Stijl is tijdloos, hè, je kent het wel

Klopt, het is immers niet voor niets al sinds de jaren 80 een populair kledingstuk onder onbeschroomde lesbiennes.

Nienke Keizer

Ik kreeg net de app "Too Good To Go" als aanrader. Een hele leuke manier om voedselverspilling tegen te gaan! https://play.google.com/store/apps/details?id=com.app.tgtg

Dag allemaal,

In het bijzonder tijdens de KEI-week wordt er natuurlijk weer een hoop plastic verbruikt in de vorm van waterflesjes, plastic bekers en bestek. In een tijd van bewustwording op het gebied van duurzaamheid, zeker onder jonge mensen en studenten, eigenlijk echt niet meer logisch.
Dat zette mij aan het denken... zou het niet mooi zijn om een lichtend voorbeeld te kunnen zijn als GSV door hier een andere weg in te kiezen?

Ik kwam deze en deze website tegen waar je duurzaam wegwerpbestek kunt inkopen tegen een betaalbare prijs. Wist jij dat dat bestond? Ik niet, maar ik vind het een supergoed initiatief.

Misschien een idee voor de DrEC (en wellicht ook deze week nog voor de KEI-cie) om hier voortaan voor te kiezen?

Nynke de Graaf

Hoi,

Ik heb hier in het verre Frankrijk onlangs een heel inspirerend vak gevolgd genaamd "Organization and Management: think differently to build a new world. Daar kwamen ook twee documentaires genaamd "Before the Flood" and "Demain" (Tomorrow) voorbij. Demain heb ik nog niet helemaal gezien (alleen stukjes en presentaties over stukjes) maar ben ik wel van plan om nog verder te kijken. Before the Flood heb ik net gekeken, en ik vind persoonlijk dat dat wel een must-see is voor iedereen die de toekomst van de aarde ook maar een beetje serieus neemt (wat we allemaal zouden moeten doen, want rentmeesterschap, je toekomst, de toekomst van je eventuele kinderen, je ogen sluiten voor een probleem lost het niet bepaald op etc.). Het zijn allebei dus documentaires over de toekomst van de aarde. Before the Flood is onder andere gemaakt door Leonardo DiCaprio en gaat vooral over wat er gebeurt als we onze consumptiepatronen niet veranderen en waarom dat zo moeizaam gaat, en Demain belicht de innovatieve oplossingen voor dit probleem en dingen die we concreet kunnen gaan doen meer. Dus, aanraders!
En als je dan toch bezig bent met bewustwording etc., kijk dan ook eens naar "A Plastic Ocean", een documentaire over de impact van ons plasticgebruik op het milieu. De beelden die getoond worden zijn om te janken, maar het mooie daarvan vind ik dat het juist aanzet om in actie te komen en het verschil te maken.
Before the Flood en A Plastic Ocean zijn trouwens allebei gewoon op Netflix the vinden.

Edit: nog wat praktische losse tips die ik de laatste tijd toegepast heb:

  • koop herbruikbare zakjes voor groenten en fruit (sinds kort gewoon bij de AH en de Lidl verkrijgbaar)/koop groente/fruit/kruiden op de markt in papieren zakken en neem een herbruikbare boodschappentas mee
  • koop dingen in bulk, dus in zo groot mogelijke verpakkingen of zonder plastic (is in Lille heel goed te doen met alle biowinkels hier/biogedeeltes met van die grote bulk bins in vrijwel elke grotere supermarkt)
  • voor de dames: investeer in een menstruatiecup
    Om hier even no shame kort wat over te vertellen: het is heerlijk dat je er maar twee keer per dag over hoeft na te denken, het kost je veeeeeeel minder dan andere menstruatieproducten omdat je jaren met zo'n cup kan doen, je hergebruikt hem dus je produceert geen afval behalve je cup na zoveel jaar, je kunt er geen toxic shock syndrome en andere gekke dingen van krijgen, kortom win-win-win-win en nog meer win.
    Ik heb zelf de OrganiCup (https://www.organicup.com/) sinds afgelopen zomer, gewoon bij de Kruidvat gehaald.
  • neem een houten tandenborstel! Ik heb er eentje van Hydrophil (https://www.hydrophil.com/) op een vegan evenement gekocht en love it, maar ze zijn volgens mij ook al gewoon bij winkels zoals de Kruidvat te koop.
  • zeg nee tegen rietjes of BYO herbruikbare, red de schildpadden!
  • eet meer plantaardig, dat maakt echt een groot verschil voor het milieu, voor de dieren, voor je eigen gezondheid en voor andere mensen, en het wordt steeds maar makkelijker met het groeiende aanbod (onlangs 10 meter vegan producten toegevoegd in Jumbo Euroborg: https://www.facebook.com/TheGreenShift/posts/2119820004695230 , https://veganchallenge.nl/, deze begint maandag weer)

Groetjes!

Lekker bezig Nynke. Nog een puntje van besef voor mensen: duurzaamheid gaat niet alleen om de/je toekomst, het gaat ook om het nu. Je bent bijvoorbeeld nu bezig met fijnstof inademen. Dat is geen hippie talk, dat zijn harde feiten. Die hele toekomst bestaat straks niet meer als we niet nu collectief én individueel bezig gaan met een gedragsverandering.

Ik link 'm ook maar even hier, voor alle GSV'ers die niet vaak op het forum zitten (tsss... amateurs):

Liz heeft een mooie post geschreven boordevol tips om duurzamer kleding te kopen. Zeker de moeite waard om eens goed te lezen en ernaar te gaan leven. Je weet vaak niet half hoe groot je impact hiermee is.

Joëlle Soepenberg

Wow die 2e lijkt echt leuk!

Hieronder een filmpje met enkele eenvoudige tips (ook voor studenten). Deze tips schelen je bovendien ook nog eens geld!

https://www.youtube.com/watch?v=t9YM20gpaK8

  1. Koop een katoenen draagtas en verplicht jezelf te stoppen met plastic tasjes;
  2. Koop een herbruikbare waterfles (aanrader: Dopper) en verplicht jezelf te stoppen met plastic flesjes;
  3. Was je kleren op een lage temperatuur en hang ze aan de waslijn in de zon om snel te drogen;
  4. Douche niet langer dan 10 minuten en douche niet elke dag;
  5. Zet je thermostaat in de winter wat lager en in de zomer wat hoger;
  6. Doe altijd alle lampen uit wanneer je een kamer verlaat;
  7. Maak in de zomer gebruik van het licht buiten en doe de lampen vaker uit;
  8. Doe elektronische apparatuur uit voordat je gaat slapen;
  9. Haal de oplader van je telefoon uit het stopcontact wanneer je 'm niet gebruikt;
  10. Lever een oude telefoon in wanneer je 'm niet meer nodig hebt;
  11. Fiets en wandel zo vaak mogelijk;
  12. Scheid afval waar je kunt.
NienkeBraam

13 Gebruik je eigen herbruikbare (afsluitbare) mok/beker i.p.v. kartonnen bekertjes voor je koffie in de ub.

Remco schreef:

  1. Was je kleren op een lage temperatuur en hang ze aan de waslijn in de zon om snel te drogen;

Welke zon?

  1. Zet je thermostaat in de winter wat lager en in de zomer wat hoger;

Sorry?

Verder goeie tips!

MrMaurits schreef:

  1. Zet je thermostaat in de winter wat lager en in de zomer wat hoger;

Sorry?

Da's toch genieton!

MrMaurits schreef:

Remco schreef:

  1. Was je kleren op een lage temperatuur en hang ze aan de waslijn in de zon om snel te drogen;

Welke zon?

Lol

  1. Zet je thermostaat in de winter wat lager en in de zomer wat hoger;

Sorry?

Verder goeie tips!

Volgens mij bedoelt de dame uit het filmpje daarmee dat je de temperatuur in je huis idealiter het hele jaar constant houdt, rond de 18°C: dus niet te warm opstoken in de winter (>22°C) vanwege de de kou buiten of te veel de airco aanzetten in de zomer (<15°C) vanwege de hitte buiten. Of je moet het net als Joardy Film kunnen betalen, omdat je er keihard voor werkt natuurlijk. Gelukkig wonen de meesten van ons in pauperige studentenwoningen - zonder airconditioning bovendien - dus ik denk dat de winterse tip afdoende is.
Thanks!

NienkeBraam schreef:

13 Gebruik je eigen herbruikbare (afsluitbare) mok/beker i.p.v. kartonnen bekertjes voor je koffie in de ub.

moet je hem niet elke dag afwassen