Liz

Ha GSV,

Waar komen uw kleren vandaan? Wie maken ze? Wat voor leven hebben die mensen? Wat voor gevolgen heeft de kledingindustrie in die regio? Dit soort vragen heeft u misschien al wel eens gehad, maar heeft u ook de antwoorden gevonden? Deze en andere vragen worden beantwoord in de documentaire 'The True Cost' die u gezamenlijk kunt komen kijken in het SKLO-pand 13 december. In de documentaire wordt uitgelegd hoe uw keuzes betreffende de kleren die u koopt grote impact kunnen hebben op andere mensen en het milieu elders op de wereld. Na afloop is er ook nog tijd voor een discussie :)

Bent u er ook bij? Geeft u zich dan even op bij onderstaand lijstje.

truecost

wat? Documentaire 'The True Cost'
waar? SKLO-pand - ontmoetingsruimte
wanneer? 13 december om 20:00

Lekker docu kijken, ik ben bij

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz

Eigenlijk had deze avond op Black Friday plaats moeten vinden 馃檭

Lekker docu kijken, ik ben bij

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz
7 Thomas TN

Lekker docu kijken, ik ben bij

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz
7 Thomas TN
8 Nienke A

Grietje_Eva

Docu kijken, ik ben bij

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz
7 Thomas TN
8 Nienke A
9 Eva van R

Dit is komende donderdag al! Deze documentaire is echt een hele goeie, voor mij was het in elk geval een eye-opener. En vergeet niet dat het niet alleen een pessimistisch verhaal hoeft te zijn, er is veel wat je kan doen om bewuster je kleding te kiezen, 贸贸k als je een skere student bent.

En altijd chill om iets te kijken voor soos aan, heb je meteen gespreksstof (ha ha).

Docu kijken, ik ben bij

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz
7 Thomas TN
8 Nienke A
9 Eva van R
10 Hannah

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz
7 Thomas TN
8 Nienke A
9 Eva van R
10 Hannah
11 Carlo
12 Loran

Liz schreef:

Dit is komende donderdag al! Deze documentaire is echt een hele goeie, voor mij was het in elk geval een eye-opener. En vergeet niet dat het alleen een pessimistisch verhaal hoeft te zijn, er is veel wat je kan doen om bewuster je kleding te kiezen, 贸贸k als je een skere student bent.

En altijd chill om iets te kijken voor soos aan, heb je meteen gespreksstof (ha ha).

Volgens mij mist hier een nietje ;)

Verder zou ik het bovenstaande vooral willen beamen en eraan willen toevoegen: "juist als je een skere student bent."
(Tweedehands of vintage is vaak goedkoper dan nieuw, en in ieder geval een stuk verantwoorder. Of als je toch echt liever nieuw koopt: minder vaak iets kopen = minder duur.)

grasMaaiker

Ik heb deze documentaire nog niet gekeken, maar ben zeker van plan dat binnenkort te gaan doen (kan er donderdag helaas niet bij zijn). Anyways, in het nieuwe EO-programma 'Genaaid' ondervinden vijf jongvolwassenen aan den lijve hoe het eraan toegaat in de kledingindustrie. Ik ben net begonnen met aflevering 1 en volgens mij is het een prima programma, dus voor de ge茂nteresseerden: de eerste vier afleveringen zijn terug te vinden op https://www.npostart.nl/genaaid/VPWON_1295027, de laatste twee moeten nog worden uitgezonden.

Remco schreef:

Volgens mij mist hier een nietje ;)

Woeps, thanks :)

Verder zou ik het bovenstaande vooral willen beamen en eraan willen toevoegen: "juist als je een skere student bent."
(Tweedehands of vintage is vaak goedkoper dan nieuw, en in ieder geval een stuk verantwoorder. Of als je toch echt liever nieuw koopt: minder vaak iets kopen = minder duur.)

En helemaal mee eens! Ik kan juist hoge kwaliteit kleding kopen omdat ik het tweedehands koop - nog voor minder geld dan wanneer ik eerstehands fast fashion zou kopen. Ik heb nog veeel meer tips hierover, maar die bewaar ik nog even voor na de documentaire ;)

WollyQamonrian

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz
7 Thomas TN
8 Nienke A
9 Eva van R
10 Hannah
11 Carlo
12 Loran
13 Christof

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz
7 Thomas TN
8 Nienke A
9 Eva van R
10 Hannah
11 Carlo
12 Loran
13 Christof
14 Jan

Vanavond al! Kleine wijziging; het is in een andere zaal dan de ontmoetingsruimte, namelijk boven. Maar dat wijst zichzelf wel dan. Mocht je heel erg laat zijn, dan moet je even mij bellen, de deur moeten we namelijk op slot doen.

Tot vanavond!

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz
7 Thomas TN
8 Nienke A
9 Eva van R
10 Hannah
11 Carlo
12 Loran
13 Christof
14 Jan
15 (andere) Hilde

Eline.egmond

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz
7 Thomas TN
8 Nienke A
9 Eva van R
10 Hannah
11 Carlo
12 Loran
13 Christof
14 Jan
15 (andere) Hilde
16 Eline

Eline.egmond schreef:

1 Stefan
2 Hilde
3 Ellen
4 Tom S
5 David O
6 Liz
7 Thomas TN
8 Nienke A
9 Eva van R
10 Hannah
11 Carlo
12 Loran
13 Christof
14 Jan
15 (andere) Hilde
16 Eline
17 Gerwin(later)

Hilde Gunnink

Leuke app: Good On You - ethical fashion

https://www.trouw.nl/groen/shell-veranderen-met-een-aandeel-in-de-hand~aaf3aa22/

Dit is het artikel van trouw over de groene aandelen bij Shell!

Hilde Gunnink

NienkevA schreef:

https://www.trouw.nl/groen/shell-veranderen-met-een-aandeel-in-de-hand~aaf3aa22/

Dit is het artikel van trouw over de groene aandelen bij Shell!

https://follow-this.org voor 32e kan je aandeelhouder van Shell worden 馃槒

Er werd me nog gevraagd deze post te maken; ik ga niet doen alsof ik de meest stijlvolle GSV鈥檈r ben, maar ik heb me wel de laatste tijd erg verdiept in tantoeskeer duurzaam kleding winkelen, dus wie weet vindt iemand dit wel nuttig. Hierbij.

Tip nummer 1 is vooral minder kleding kopen. Het is vooral de moeite waard om het concept 'capsule wardrobe' eens te onderzoeken. Kort gezegd is dit het idee dat je heel weinig items in je kast hebt, maar elk kledingstuk is van goede kwaliteit en verantwoord gemaakt. Bovendien past min of meer elk kledingstuk bij elkaar. Niet alleen een oefening in goedkoper kleding kopen, maar ook in stijl. Goede kleding kopen, kennis van kleding hebben en er goed voor zorgen is een vaardigheid waar ikzelf steeds meer waardering voor krijg, en wat mij betreft is dit iets waar iedereen baat bij heeft.

Wat ik vooral geleerd heb:

  • Let op het materiaal, dat maakt meestal enorm verschil. Zeker in de winter is het fantastisch om bijvoorbeeld een trui te hebben die volledig of voor een groot deel uit wol bestaat (hoeft zeker geen ugly christmas sweater te zijn! En je hebt het nooit meer koud).
  • Let op de kwaliteit (en wees niet bang er iets meer voor te betalen - het is het waard), ook (juist!) als je vintage koopt (zie linkjes hieronder voor mensen die veel meer verstand van zaken hebben).
  • Leer vintage winkelen (Groningen is er een ideale stad voor, loop eens door de Oosterstraat). Als je er een beetje goed in wordt kan je unieke, hoge kwaliteit kledingstukken vinden waar je nauwelijks geld aan kwijt bent.
  • Zorg ervoor dat alles wat je hebt bij elkaar past, zodat je je favoriete kledingstukken zo vaak mogelijk kan dragen en er geen aankopen zijn die je nauwelijks gebruikt.
  • Daaraan aansluitend: niet al te veel frutsels en onzin (of teksten, bah) op je kleding. Denk eraan dat er vaak veel druk ligt op het productieproces, en dat er bij meer toeters en bellen aan de kleding ergens anders op bezuinigd wordt. Daarnaast is kleding die meer basic is meer tijdloos en naar mijn mening ook veel stijlvoller.

Dan is er nog het repareren (of zelfs upcyclen) van kleding, maar dat is 贸f een nieuwe forumpost 贸f een potentiele disputenreeks, als iemand dat leuk zou vinden.

Wat mannenmode betreft weet ik natuurlijk veel minder. Ik denk dat mannen 眉berhaupt minder kleding kopen, maar ik hoop dat de meeste tips nuttig zijn (of dat amice de Stijlmeester zich geroepen voelt om zijn licht hierover te laten schijnen als het moet)

Goede resources voor YouTubeverslaafden:

  • de beste is absoluut Justine Leconte, mode-ontwerpster, veel tips over de capsule wardrobe, Franse stijl, kwaliteit herkennen in kleding en veel meer. Leuk Frans accent.
  • Daria Andronescu, personal shopper, capsule wardrobe, stijladvies, kennis over kleding, leuk Grieks (?) accent. Het filmpje dat ik gelinkt heb is een uit een hele grondige serie over specifieke kledingstukken (hier jeans). Zeer interessant.
  • Voor de volledigheid (het moet wel in drie毛n zijn) nog even een Deens accent erbij: Use Less, maar misschien is dit al meer van hetzelfde. Nog steeds nuttige tips. Vooral leuk om naar verschillende mensen te kijken die hiermee bezig zijn, dan zit er altijd wel iemand bij met een stijl die je meer aanspreekt.