Volgens mijn broer gebruiken ze bij de VGSU altijd plastic hardcups voor soos. Die spoel je - net als glas - om zodat je het steeds opnieuw kunt gebruiken. Gebeurt ook veel op festivals. Hij verbaast zich erover dat we bij de GSV nog steeds plastic wegwerpbekers gebruiken. Zo ook afgelopen donderdag tijdens open soos.

Want inderdaad, waarom eigenlijk? Is het niet een goed idee als wij als vereniging ook gaan kiezen voor hardcups? Bavaria heeft ze schijnbaar in het assortiment.
Gelukkig zijn we al afgestapt van wegwerpbestek, laten we dat ook zo snel mogelijk doen wat betreft wegwerpbekers.

Remco schreef:

Volgens mijn broer gebruiken ze bij de VGSU altijd plastic hardcups voor soos. Die spoel je - net als glas - om zodat je het steeds opnieuw kunt gebruiken. Gebeurt ook veel op festivals. Hij verbaast zich erover dat we bij de GSV nog steeds plastic wegwerpbekers gebruiken. Zo ook afgelopen donderdag tijdens open soos.

Want inderdaad, waarom eigenlijk? Is het niet een goed idee als wij als vereniging ook gaan kiezen voor hardcups? Bavaria heeft ze schijnbaar in het assortiment.
Gelukkig zijn we al afgestapt van wegwerpbestek, laten we dat ook zo snel mogelijk doen wat betreft wegwerpbekers.

we hebben toch gewoon glazen?

Klopt maar voor open soos en dergelijke gebruiken we nu wegwerpplastic

Remco schreef:

Klopt maar voor open soos en dergelijke gebruiken we nu wegwerpplastic

kan het uit (milieu technisch gezien) om voor open soos te switchen naar hard plastic?

Lijkt me wel. Je kan toch gewoon een bulk hardcups inslaan en deze in de kelder bewaren? Je hoeft dan nooit meer wegwerpplastic aan te schaffen of op voorraad te hebben. Ook voor dingen als BBQ's is dit chill

https://decorrespondent.nl/9469/klimaatverandering-is-het-grote-verhaal-van-onze-tijd-dat-alles-zou-moeten-domineren/364035705-5344630b

"Het is alsof we op een storm afrijden, onze gordel los doen, en het gaspedaal nog wat dieper intrappen."

Domineert het jouw leven al?

Remco schreef:

https://decorrespondent.nl/9469/klimaatverandering-is-het-grote-verhaal-van-onze-tijd-dat-alles-zou-moeten-domineren/364035705-5344630b

"Het is alsof we op een storm afrijden, onze gordel los doen, en het gaspedaal nog wat dieper intrappen."

Domineert het jouw leven al?

Ja echt wel! Zou tof zijn als hier nou eens een lezing over kwam.

Remco schreef:

https://speld.nl/2019/10/03/hoe-leg-aan-je-kleinkinderen-uit-wat-je-deed-tijdens-de-bio-industrie/

Volgend jaar weer lekker BBQ'en?

Bij mooi weer zeker!

Liz schreef:

Remco schreef:

https://decorrespondent.nl/9469/klimaatverandering-is-het-grote-verhaal-van-onze-tijd-dat-alles-zou-moeten-domineren/364035705-5344630b

"Het is alsof we op een storm afrijden, onze gordel los doen, en het gaspedaal nog wat dieper intrappen."

Domineert het jouw leven al?

Ja echt wel! Zou tof zijn als hier nou eens een lezing over kwam.

ben ik het helemaal mee eens!!

Gaan jullie ook naar de Sustainability Week van de universiteit? Ik in ieder geval wel! De Green Office heeft van maandag 7 oktober t/m vrijdag 11 oktober een heel dik programma in elkaar gedraaid. Thema's als plastic, fast fashion, reizen en gezondheid komen voorbij.

Ik ga hier zeker weten heen. Check hier het hele programma, je kunt je hier ook aanmelden voor de verschillende activiteiten:

https://www.rug.nl/about-us/who-are-we/sustainability/greenoffice/calender/sustainability-week-2019

PS: ik ga naar alles behalve de lunchwalks dus je bent nooit alleen (ik bijt niet)

Nynke de Graaf

Al gedeeld in de Groene GSV appgroep (zitten inmiddels 9 mensen in maar er is zeker plaats voor meer!), maar leuk en relevant genoeg om hier ook nog even benoemd te worden. We willen natuurlijk niet dat dit topic nu uitsterft.

Bevel van de rechter aan de Nederlandse Staat om de uitstoot in 2020 met 25% terug te dringen ten opzichte van 1990 blijft definitief in stand
Eentje voor de geschiedenisboeken van de toekomst!
"Nog nooit eerder stelde een rechter dat een regering meer moet doen tegen klimaatverandering."
De hele uitspraak was live te volgen en is hier te zien:
https://www.facebook.com/nos/videos/437432796927723/
Voor meer achtergrondinformatie klik hier en/of hier.

Heb je nog geen plannen aankomende zondag? Check dan deze evenementen:

Kilosale Mamamini x Sustainable Moments 050
Heb je nog nieuwe kleding nodig? Ga dan hierheen om die verantwoord te kopen. Maar 2 euro entree en maar 5! euro per kilo kleding (dat is heeeeeel goedkoop).

Vegan Kerstmarkt
Net als vorig jaar wordt er ook dit jaar weer een vegan kerstmarkt georganiseerd op het Suikerunieterrein in EM2. Ik ben vorig jaar ook geweest, aanrader! Gezellig, allemaal dingetjes proeven, ook zero waste spulletjes aanwezig. Standhouders zijn al in het evenement gepost dus je kunt door het evenement te bekijken al een goed idee krijgen van wat er zoal te vinden is. Misschien wel tot ziens daar!

Beschrijving op Facebook die dit natuurlijk veel beter kan verwoorden dan ik hierboven:
Net als vorig jaar kun je rekenen op een buitenruimte met gezellig knisperende vuurtjes, vegan glühwein, foodtrucks en warme chocolademelk. Een sfeervolle binnenruimte met een kerstmarkt, live muziek en genoeg ruimte om gezellig te zitten. Dé plek om te smullen van heerlijke vegan lekkernijen terwijl daarnaast duurzame en (h)eerlijke kerstcadeaus voor familie, vrienden en natuurlijk jezelf aangeschaft kunnen worden. Dit toffe event zal plaatsvinden in venue EM2 dat volledig duurzaam is gebouwd.

Joëlle Soepenberg

Tip om volgend jaar plasticloos (af) te wassen en schoon te maken:

Werfzeep verkoopt Bubble Buddies, een zeephouder waarmee je zeep in reepjes kan raspen om je afwas mee te doen of om te gebruiken als allesreiniger. Bijgeleverde zeep ruikt heerlijk naar citroen en gaat behoorlijk lang mee, dus een goedkoop alternatief voor datgene wat nu in je keuken staat.

Voor de liefhebber: wasmiddel maken kan zo. Het is echt makkelijk te maken en met eén blok zeep kan je verrassend veel wasjes draaien.

Nynke de Graaf

Joëlle Soepenberg schreef:

Voor de liefhebber: wasmiddel maken kan zo. Het is echt makkelijk te maken en met eén blok zeep kan je verrassend veel wasjes draaien.

Dit gebruik ik ook voor m'n was, alleen heb ik Aleppozeep als basis gebruikt omdat ik die toen al in huis had. En idd azijn als wasverzachter en wat drupjes etherische olie erbij voor een lekker geurtje. Bevalt goed! Die van mij wordt alleen niet hard en de water-zeep ratio is wat anders. Maar idd lekker goedkoop!

EDIT: Aangezien ik vanavond toevallig bezig ben met nieuw wasmiddel maken hier het recept dat ik tot nu toe altijd gebruikt heb.

Interessante en confronterende documentaire over de praktische gevolgen van klimaatverandering in Kenia. Geeft wellicht stof tot nadenken

https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2018/oktober/thank-you-for-the-rain.html

Rutger Bregman deelt gratis boeken uit:

"De dreiging van klimaatverandering is VEEL groter voor Nederland dan de meeste mensen zich realiseren. Het is de vraag of onze kinderen en kleinkinderen hier nog kunnen wonen, als de zeespiegel meters is gestegen.
Vandaag publiceer ik een boekje over de dreiging. En omdat iedereen dit nu moet weten, is er een gratis exemplaar voor elk Nederlands huishouden. Op papier, als luisterboek of als e-book. Vraag hier jouw exemplaar op en zegt het voort! --> www.hetwaterkomt.nl"

Grietje_Eva

wimpedel schreef:

Rutger Bregman deelt gratis boeken uit:

"De dreiging van klimaatverandering is VEEL groter voor Nederland dan de meeste mensen zich realiseren. Het is de vraag of onze kinderen en kleinkinderen hier nog kunnen wonen, als de zeespiegel meters is gestegen.
Vandaag publiceer ik een boekje over de dreiging. En omdat iedereen dit nu moet weten, is er een gratis exemplaar voor elk Nederlands huishouden. Op papier, als luisterboek of als e-book. Vraag hier jouw exemplaar op en zegt het voort! --> www.hetwaterkomt.nl"

Ik heb hem gelezen, vond het echt een eye opener. Aanrader!

Goede en laagdrempelige bewustmaker inderdaad!

Wat ik wel jammer vind aan Bregmans schrijfsel, is dat hij naar mijn mening uiteindelijk alsnog te weinig aandacht besteedt aan de oplossingen (slechts een checklistje helemaal aan het eind.) Ik ben van mening dat het niet ophoudt bij bewustwording maar dat iedere Nederlander ook daadwerkelijk stappen mag gaan zetten, zowel binnen de maatschappij als in zijn/haar eigen dagelijks leven.

Gelukkig staat aan het eind van die lijst nog wel een belangrijke link:
http://watjijkuntdoen.nl/

Praktisch en behapbaar, zeker even lezen dus!
Verder mogen mensen me altijd privé benaderen voor tips en tricks, als duurzaamheidsgekkie help ik graag

Grietje_Eva

Remco schreef:

Goede en laagdrempelige bewustmaker inderdaad!

Wat ik wel jammer vind aan Bregmans schrijfsel, is dat hij naar mijn mening uiteindelijk alsnog te weinig aandacht besteedt aan de oplossingen (slechts een checklistje helemaal aan het eind.) Ik ben van mening dat het niet ophoudt bij bewustwording maar dat iedere Nederlander ook daadwerkelijk stappen mag gaan zetten, zowel binnen de maatschappij als in zijn/haar eigen dagelijks leven.

Gelukkig staat aan het eind van die lijst nog wel een belangrijke link:
http://watjijkuntdoen.nl/

Praktisch en behapbaar, zeker even lezen dus!
Verder mogen mensen me altijd privé benaderen voor tips en tricks, als duurzaamheidsgekkie help ik graag

Wat ik nog niet eerder zo concreet uitgelegd heb gekregen is dat het er echt om gaat spannen of Nederland over een paar decennia nog bewoonbaar is. Dat beleidsmakers en inwoners alle eindjes aan elkaar moeten gaan knopen qua uitstoot verminderen plús de nieuwste technologisch hoogstaande waterkeringen bouwen om de zee buiten Nederland te houden.

Klimaatverandering is een wereldwijd probleem, maar de stijging van de zeespiegel gaat toch echt Nederland als allerhardste raken. Al helemaal als we niet zowel met technologie erop anticiperen dat het water gaat stijgen, als collectief hard gaan verduurzamen om te voorkomen dat het nog hoger stijgt. Dat vond ik vooral de eye opener: dat het belangrijk is om het broeikaseffect tegen te gaan heb ik vaker gehoord, maar dat het zó ingewikkeld wordt om de klimaatverandering op te vangen met techniek, dat Nederland er echt onbewoonbaar door kan worden, legt Bregman bijzonder helder uit.

Voor mij persoonlijk was het geen nieuwe informatie, maar het is inderdaad zeker goed dat dit onderwerp meer en meer onder de aandacht komt. Nu nog met z'n allen in actie komen.

Allemaal De Groene GSV-app joinen dus guys 'n' gals!