DavidGoliath

Mand

Rick Antuma

beschrijving Heineken is ook groen

Nynke de Graaf

Briljant! En nu nog een voor sigarettenpeuken

Een interessant artikel in Dagblad van het Noorden.
Hebben jullie 'm al zien hangen?

Remco schreef:

Pieter Pot is de allereerste online supermarkt die verpakkingsvrij je boodschappen bezorgt! Daarmee proberen ze het gemakkelijker te maken je boodschappen te doen zonder al die eenmalige verpakkingen.

https://www.pieter-pot.nl/

Gaaf, hè? De landelijke animo is dan ook echt enorm gebleken, getuige de lange wachtlijst. Zelf sta ik inmiddels op plek 5000.

beschrijving
Pieter Pot is in de afgelopen 5 maanden (ongetwijfeld door Remco's inzet) flink gegroeid en gaat dit ook blijven doen.

Ik kwam dus onlangs voor mijn werkzaamheden voor Vandebron een jongedame op straat tegen in Leeuwarden, genaamd Linda Klunder, en die is heel goed bevriend met Jouri van Pieter Pot.

En het leuke is: ze heeft zelf óók een heel toffe duurzame start-up.
Dat is namelijk Kumasi Drinks.

Cacaoboeren worden vaak zwaar onderbetaald en hebben te maken met veel voedselverspilling. Vaak draait het tijdens de productie namelijk alleen om de cacaoboon, en wordt het vruchtvlees gewoon weggegooid. Zonde, vindt Kumasi Drinks, want dat smaakt hartstikke zoet en fruitig. Daarom bieden zij de boeren een eerlijke prijs voor dit vruchtvlees om te voorkomen dat het weggegooid wordt, en maken zij er sap van! Zo krijgt dat afval dus een mooie bestemming én krijgen die cacaoboeren er voor betaald, dus help je mee om de cacao-industrie eerlijker en duurzamer te maken.

Ik heb al een sixpack gekocht via de website en ben van mening dat het erg lekker en fruitig smaakt (zowel de versie met als zonder koolzuur), dus ik ga het zeker opnieuw bestellen. Hierrr kun je het zelf ook eens proberen!

Nynke de Graaf

Milieudefensie heeft vandaag een rechtszaak tegen Shell gewonnen!
Volgens de advocaat van Milieudefensie een "baanbrekend vonnis".

Deze week is het de week van duurzaamheid! De 'Green Office' organiseert ter ere hiervan allerlei activiteiten die te maken hebben rondom dit thema:

beschrijving

"Duurzaamheid leeft! Gelukkig maar, want het is een onderwerp waar we het wel over moeten hebben. Tijdens de Duurzame week 2021 gaan we dit gesprek aan de RUG weer flink aanzwengelen. Onze onderzoekers laten zien welke debatten er aan de frontlinies uitgevochten worden: hoe gaan we op verantwoorde wijze om met visserij? Kan kernenergie uit thorium ons helpen? Maar we hebben ook aandacht voor onze eigen groene stappen.

Tijdens de Duurzame week is er voor elk wat wils. Strek de benen én steek wat op tijdens onze lunchwandelingen, volg een workshop veganistisch koken of ontdek wat er nu speelt in het duurzaamheidsonderzoek tijdens een van de lezingen."

Via de site kunt zich aanmelden voor de activiteiten die nog op de planning staan.

Nynke de Graaf

Dit topic is alweer veel te ver naar onderen gezakt, dus daarom heb ik een leuke bespaartip voor u: u kunt nu hier een GRATIS cadeaubon ter waarde van €50 aanvragen bij het Regionaal Energieloket om energiebesparende producten mee te kopen. Hierbij kun je denken aan een chille douchekop, radiatorfolie, tochtstrips, lampen en nog veel meer, het aanbod is reuze. De cadeaubon is zowel fysiek als online in te wisselen en naast dat je de spullen dus gratis krijgt, gaat het je ook nog extra geld besparen aan gas, water en/of stroom en is het duurzaam. Win-win-win dus, maar vooral voor uw portemonnee!

Nynke de Graaf schreef:

Dit topic is alweer veel te ver naar onderen gezakt, dus daarom heb ik een leuke bespaartip voor u: u kunt nu hier een GRATIS cadeaubon ter waarde van €50 aanvragen bij het Regionaal Energieloket om energiebesparende producten mee te kopen. Hierbij kun je denken aan een chille douchekop, radiatorfolie, tochtstrips, lampen en nog veel meer, het aanbod is reuze. De cadeaubon is zowel fysiek als online in te wisselen en naast dat je de spullen dus gratis krijgt, gaat het je ook nog extra geld besparen aan gas, water en/of stroom en is het duurzaam. Win-win-win dus, maar vooral voor uw portemonnee!

Dit kan nog steeds, extra motivatie met de huidige gasprijzen

De meeste CV ketels hebben de temperatuur standaard op 80 graden staan. Dit kan je zonder zorgen naar 60 zetten om zo energie te besparen doordat je CV het water niet constant zo hoog hoeft te houden. Enige trade-off is dat je kamer net iets minder snel warm wordt.

Als je het water van je radiator en douche en zo apart in kan stellen kan je zelfs nog lager gaan voor je radiator. Voor je douche kan je beter niet onder de 55 gaan ivm een verhoogd risico op legionella.

Deze week is bij de Coop Vivera ontzettend in de aanbieding! Waar u normaal wel eens 3 euro betaalt voor een pakje vegetarische kipstuckjes, betaalt u nu slechts 1 euro! De perfecte kans om in te slaan op uw favoriete vegetarische vleesvervanger en uw vriezer vol te gooien. Ik vind zelf de kipfilet een grote aanrader, even in blokjes snijden en goed opbakken in wat boter/olie en wat kipkruiden, heerlijk in een vega kip kerrie of in een poke bowl!

Voor iedereen in Vinkhuizen (geen idee of dit alleen geldt voor rijtjeshuizen of ook voor flats) die vorige week een brief ontvingen van de gemeente over energiebesparende producten: Vandaag kun je die dus ophalen tot 18u! Alleen even de brief invullen en langsgaan, kost 2 minuutjes, en dan heb je een tas vol gratis spullen.

roelleesselink

Workshop ‘I’m part of fashion revolution’

Zag dit vandaag voorbij komen:
op 25 en 26 april wordt er op het Suikerterrein een workshop duurzame kleding georganiseerd met onder andere een korte film en diy kleding maken! https://sdghousegroningen.nl/evenementen/workshop-i-m-part-of-fashion-revolution

Hallo,

Mijn bk weet het al, maar ik ben groot fan van de Ongelooflijke Podcast. Ik zal na te denken over het topic waar ik de volgende aflevering zou delen, maar eigenlijk raakt het heel veel onderwerpen. En nog het meest raakt het onze groene leefstijl.
Aanrader dus deze podcast! Waarna je al je ththuis-vrienden en boomerouders kan overspoelen met argumenten om groener/minimalistischer te leven. En jij jezelf ook trouwens!

https://open.spotify.com/episode/3KboU6DDJ3fEC4aJSZm3NH?si=144U6bKpShmwowl8HD7wIg

Groetjes Nienke

nospon

Robert Assies wil even kwijt dat ik de aarde verneuq door datacenters aan te spreken om mijn post-count aan te vullen terwijl ik ook sociaal had kunnen doen op de vrijdagavond-soos. Waarvan akte.

Dankjewel Remco