Geen idee of het CDA daar voor in is... het ziet er wel verlokkelijk uit als machtsblok: twee-derde van de Kamer!

Ik vind overigens dat de CU niet meteen te ambitieus moet gaan zijn. Of zou hij zonder regeringsdeelname weer zetels verliezen? Er is nu winst; w.m.b. consolideert hij dat. Gewoon lekker in de oppositie, laten weten dat je er bent.

Hoezo niet te ambitieus? Ambitie is volgens mij iets prijzenswaardigs.

Ik geloof niet in een CDA/PvdA/SP coalitie. CDA neemt het voortouw en zal zich niet tussen 2 linkse partijen laten inklemmen.

Verder is een PvdA/CDA/CU volgens mij ook vrij onmogelijk. Ik denk niet dat Wouter Bos daaraan mee zal willen doen. Simpel vanwege het feit dat hij de SP zo wel heel makkelijk de kans geeft om de PvdA af te schieten.

idd, Rene, binnekort weer verkiezingen. Ik gok 3 maart 2007.

Wie zet er even een weddenschap op wanneer de eerstvolgende verkiezingen zijn. Ik zeg dat het CDA/PvdA/SP wordt die in april 2008 valt over een massamoord op Afghaanse burgers.

Logisch, en ik vermoed dat JPB en RJH dit nooit als serieuze optie hebben gezien. Bos heeft z'n 1e kaarten nu verspeeld en nu is het CDA aan zet.

Wat is het weer een spannende avond voor de Kamer en de minister. En een latertje. Ik volg het debat nu een beetje over de mogelijke hervatting van het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers. Het debat is nu alweer even geschorst.

Geweldig debat! Wat kan politiek toch lekker zijn.

Nu lekker dromen over een kabinet zonder Verdonk of zonder VVD.

Ben benieuwd wat ze dr morgen over te zeggen hebben.

Was inderdaad erg bijzonder, maar wat een gepruts zeg, van alle kanten. Als over dit soort zaken geen (staatsrechtelijke) duidelijkheid bestaat, als een Kamer rücksichtlos vasthoudt aan haar macht om ook het beleid van een demissionair kabinet tot aan de uiterste consequentie toe af te vallen, zonder de praktische bezwaren in de gaten te houden, maar ook als een Verdonk zo ontzettend stug reageert, en de VVD de spanning compleet maakt door te dreigen met terugtrekking van alle VVD-ministers, komt dit alles me erg amateuristisch over.

Over 3 maand weer verkiezingen?

Weten die mensen daar eigenlijk wel dat ze een land aan het besturen zijn? Sjongejonge wat een egotrippers daar.

Arnold schreef: Over 3 maand weer verkiezingen?

Eerst maar eens de formatie afwachten...

Ja precies, en de vraag is of dat gaat lukken...

De rol van de CU was weer bijzonder gister. Na de schorsing kwam de CU-fractie veels te laat weer de kamer binnen. Tineke Huizinga-Heringa was ook erg aangedaan en vooral moe, toen ze de steun van de CU voor de motie van afkeuring toelichtte.

Iedereen zag er moe uit. Niet voor niets werd er op aangedrongen de uitzettingen nog 24 uur op te schorten om weer fris te kunnen debatteren.

Maar toch, zo'n nachtelijk debat heeft wel wat vind ik. Lekker vanuit je bedje kijken, van mij mogen ze vaker.

Mmm, vanuit je bedje. Dat is wel relaxt. Ik moest op zo'n harde bureaustoel voor m'n computerscherm de politieke arena volgen...

Arnold schreef: Als over dit soort zaken geen (staatsrechtelijke) duidelijkheid bestaat, als een Kamer rücksichtlos vasthoudt aan haar macht om ook het beleid van een demissionair kabinet tot aan de uiterste consequentie toe af te vallen, zonder de praktische bezwaren in de gaten te houden...

De 2e kamer heeft gisteren laten zien wie de baas is in Nederland. Gelukkig is de kamer dat. Demisionair of niet, het kabinet moet de wil van de meerderheid van de Kamer uitvoeren. Dat wilde Verdonk niet. Ze wist dat ze daarmee een frontale botsing met de Kamer veroorzaakte. De Kamer zou zichzelf ongeloofwaardig maken als ze dat zou pikken.

Ik vermoed dat we over 1 maand een regering hebben van CDA/PvdA/CU.

Daar heb je wel gelijk in vind ik maar ik vind dat de kamer en het kabinet ook moeten zien dat ze verantwoordelijk zijn voor een heel land. Daarom vind ik het een hele foute manier om een generaal pardon te forceren in een periode waarin er een demissionair kabinet zit in afwachting van de formatie van een nieuw kabinet, daarin vind ik de kamer erg onverantwoordelijk.

Sabine schreef: Daar heb je wel gelijk in vind ik maar ik vind dat de kamer en het kabinet ook moeten zien dat ze verantwoordelijk zijn voor een heel land. Daarom vind ik het een hele foute manier om een generaal pardon te forceren in een periode waarin er een demissionair kabinet zit in afwachting van de formatie van een nieuw kabinet, daarin vind ik de kamer erg onverantwoordelijk.

Pardon, wie heeft het over een generaal padon? De kamer eist geen generaal pardon maar een tijdelijke uitzettingsstop. Dat maakt wel enigszinds verschil. Ik vind het niet onredelijk om te vragen om een tijdelijke uitzettingsstop tot er later over een mogelijk generaal pardon gesproken gaat worden. Wanneer een minister zelfs niet 24 uur wil opschorten vind ik dat niet de kamer verantwoordelijk is voor deze chaos maar minister Verdonk en minister Verdonk alleen.

Maar de hele chaos is begonne met de roep van de kamer om een generaal pardon. Die motie heeft toen de meerderheid gehaald. Dat vond ik een motie die niet op dat moment had moeten worden ingediend dan was dit hele getouwtrek niet begonnen.

Wanneer is die motie ingediend dan? Vorige week vroeg de Tweede Kamer niet om een generaal pardon maar om tijdelijk stop van de uitzettingen tot nader discussie plaatsgevonden heeft. Tenminste als ik Tieneke Huizinga moet geloven maar dat doe ik.