Jackhals

Ik heb heel veel positieve reacties ontvangen met betrekking tot het opzetten van een schaakcompetitie.
Ik ben zelf van mening dat het het handigst is om het twee keer op een donderdag te doen. Dan kunnen we van 20:00 tot 23:00 schaken en dan naar soos (er zijn denk ik te veel mensen om het allemaal op soos te doen dus ik stel mijn kamer ook wel beschikbaar, afhankelijk van het aantal inschrijvingen).
De eerste donderdag zullen dan voorronden worden gespeeld. En de tweede donderdag zullen de besten die over zijn een titanenstrijd op soos moeten opvoeren. Verdere details zullen nog wel volgen. Mocht u hier op- of aanmerkingen over hebben, gaarne. Misschien is het ook handig om nog een scheidsrechter er bij te hebben, voor het geval we op meerdere locaties spelen.

Nogmaals: Ik doe mee. Scheidsrechter? als iedereen erbij is maakt het toch niet uit. En schaken is een spel waar je niet vals kan spelen. Op soos prima idee. Moet je wel de soos even verlaten naar 23.00 uur anders is de rust te vroeg verdwenen.

Nu ik ook van jou kan winnen Kees weet ik zeker dat ik meedoe :P
Maar ik ben tegen deze opzet! Ten eerste kun je in één avond niet veel wedstrijden schaken. Voorronden prima, maar speel je een ongelukkig potje of tegen iemand die veel te goed is, is het al weer gebeurd. Beetje jammer dunkt me, moet over meerdere potjes gaan. En dat kan niet in een paar uur op soos. Ten tweede vind ik de donderdagavond heel beroerd. Lijkt me rolaxter om zelf je tijdstip/avond uit te kunnen zoeken.

Veel mensen vinden het dan een veplicht nummertje worden. En in principe kan het prima zo op soos, je moet alleen een tijdlimiet bepalen per pot. En als de wedstrijd dan nog niet beslist is wordt door een aantal deskundigen bepaald wie er voor staat. Zo gaat dat ook op echte toernooien.
Moeten we ff een polletje houden. Even weten wat de rest er van vind. Ik moet trouwens zeggen dat ik het ook relaxter vind om gewoon eens per week easy een potje te spelen.

GSV'er schreef: En in principe kan het prima zo op soos, je moet alleen een tijdlimiet bepalen per pot. En als de wedstrijd dan nog niet beslist is wordt door een aantal deskundigen bepaald wie er voor staat. Zo gaat dat ook op echte toernooien.

Dat kan allemaal wel zo zijn, maar op echte toernooien wordt er met schaakklokken gespeeld, en heeft iedere speler dus precies evenveel tijd voor de partij als zijn tegenstander. Als je zonder klok speelt en de tijdlimiet is bereikt, kan het zo zijn dat de ene speler veel meer tijd heeft gebruikt voor de partij dan de andere speler, en er daarom beter voorstaat. Maar dat zou natuurlijk niet helemaal eerlijk zijn. De enige manier om dat te voorkomen en er voor te zorgen (mocht dat nodig zijn) dat de partijen niet te lang duren is het regelen van schaakklokken

Overigens lijkt het mij prettiger om net als met de klaverjascompetitie in poules te spelen en zelf te bepalen wanneer je speelt. Je moet ook wel eventjes wat tijd voor een partij hebben, vind ik. Bijvoorbeeld 1,5 uur voor de eerste 40 zetten en daarna nog een half uur om de partij af te maken. Dan ben je maximaal 4 uur bezig en kun je tenminste een leuke pot spelen.

Heeft niet iemand connecities met een schaakclub ofzom, dan kun je daar klokken regelen, want ik ben het er wel mee eens. Ik had alleen het idee dat veel mensen het niet als een klaverjascompetitie wouden hebben. Weet iemand toevallig wanneer die competitie is afgelopen? Dan kunnen we beginnen.

sorry dubbelpost. Oh ja schaakklokken op een laptop is ook niet echt wat, dan moet je wel15 laptops hebben.

Volgens mij duurt het nog wel even voordat dat afgelopen is, er worden nu nog 4 rondes gespeeld, dan zal het leed wel geleden zijn.

over 3 maand dus, schiet ook niet op zeg, schaakcompetitie doen we wel mooi 1 keer per week.

He Meijer!
Ik heb je ook weer gemeeld hoor! Jammer dat het private messagen gedisabled is op dit board, anders had ik wel geweten met wie ik dat had gedaan!

  1. Je kunt ook van die klokken downloaden op internet. Zet je een laptopje ernaast en dan maar schaken. Een tweede mogelijkheid is om een pen en papier te pakken. Horloge erbij en dan opschrijven hoe lang je bezig bent. (heb je dat gedoe met die klokken regelen ook niet) Ik ben trouwens erg voor meerdere partijen op een dag. In plaats van de eerste optie van meier :lol: kan je ook kiezen voor 'voorrondes' van twee of drie dagen ( en kan je je dag ook eens niet hebben)

als er geschaakt wordt doe ik mee

GSV'er schreef: Heeft niet iemand connecties met een schaakclub ofzo, dan kun je daar klokken regelen, want ik ben het er wel mee eens. Ik had alleen het idee dat veel mensen het niet als een klaverjascompetitie wouden hebben. Weet iemand toevallig wanneer die competitie is afgelopen? Dan kunnen we beginnen.
GSV'er schreef: Heeft niet iemand connecties met een schaakclub ofzo, dan kun je daar klokken regelen, want ik ben het er wel mee eens. Ik had alleen het idee dat veel mensen het niet als een klaverjascompetitie wouden hebben. Weet iemand toevallig wanneer die competitie is afgelopen? Dan kunnen we beginnen.

huh :roll: je kunt anders je dubbelpost ok weghalen hoor :wink:

GSV'er schreef: sorry dubbelpost. Oh ja schaakklokken op een laptop is ook niet echt wat, dan moet je wel15 laptops hebben.

Ja Cees Meiers wat een onzin. Een paaar klokjes een paar laptopjes, pen en papier en klaar is Keec.

De tijdwaarneming hoeft volgens mij het struikelblok niet te zijn. Je gebruikt of horloges of een schaakklok. Daar hoef je verder niet al te moelijk over te doen. Zo professioneel gaan mij nou ook niet bezig...
De competitie moet in ieder geval overzichtelijk blijven, dus maximaal 2 a 3 avonden / dagen, want dan is de lol er wel weer van af. Twee keer een voorronde en dan afsluitend een avond of dag kruisfinale / finale. Bij de klaverjascompetitie merk je nu toch ook dat alles uitloopt. Dus van te voren worden de speeldagen bekend gemaakt. Wanneer je op een van die dagen verhinderd bent heb je gewoon pech gehad!

Mee eens, niet te lang laten duren die handel. Hoeveel mensen gaan eigelijk meedoen?

nou, er hebbben 17 mensen gestemd. misschien dat dat in de richting koomt.. maar sowieso hebben volgensmiij alleen mensen die het foruum well eens bekijken gemerkt van een schaaktoernooiiii. misschien iets in de SIC ofzo? ((let niet op de typfoten, diit toetsenbord bevat bier oid)) :?

Nog niets gehoord over de optie

Een idee?

(Moet er wel regelmatig een zet worden gedaan)

Is inderdaad een leuke en handige site, maar alleen als je regelmatig op internet zit. Een potje kan anders errug lang duren! Bovendien is het wel leuker om face-to-face een toernooitje door te lopen.

Knapzak schreef: ((let niet op de typfoten, diit toetsenbord bevat bier oid)) :?
Bevat het toetsenbord bier of de persoon die het toetsenbord bediend? Ik vind dit wel een schande. Mede gelet op andere berichten moet het toch mogelijk zijn om iets fatsoenlijks te produceren. En anders kun je het altijd achteraf nog aanpassen. Nog even over het schaaktoernooi. Een bericht in de SIC lijkt mij een goed idee, maar dan moeten er wel wat meer details bekend zijn. Data en invulling heb je in ieder geval iets concreets.
Steef schreef:
Knapzak schreef: ((let niet op de typfoten, diit toetsenbord bevat bier oid)) :?
Bevat het toetsenbord bier of de persoon die het toetsenbord bediend? Ik vind dit wel een schande. Mede gelet op andere berichten moet het toch mogelijk zijn om iets fatsoenlijks te produceren. En anders kun je het altijd achteraf nog aanpassen. Nog even over het schaaktoernooi. Een bericht in de SIC lijkt mij een goed idee, maar dan moeten er wel wat meer details bekend zijn. Data en invulling heb je in ieder geval iets concreets.

hee, bier is bier is bier is bier. heel simpel. als er bier (of iets dergelijks) in dat toetsenbord zit, dan zit er bier (of iets dergelijks) in dat toetsenbord. Ik had geen bier op, op zaterdag om half 9 zit ik aan de koffie.
verder zou je in ieder geval onder andere gsvers vast kunnen peilen middels de Sic, of, en hoeveel er meedoen aan een schaaktoernooi, met erbij: dan kunnen we een datum gaan prikken. en oproepen hier te posten hoe en waar.

Ik ben niet voor een schaakklok. Ten eerste domweg omdat ik er geen ervaring mee heb. Ten tweede omdat ik me niet door tijd of zoiets wil laten opjagen en zodoende fouten maak. Aan de andere kant zie ik ook wel de noodzaak van een tijdslimiet. Hoe zit dat met die klokken, kun je de tijd instellen die je wil. of is er echt alleen maar tien minuten als optie?