Rinze

Onderstaande las ik op de website van .


Koekfabrikant Van der Breggen, producent en sinds 1997 eigenaar van de negerzoenen van Buys, gaat onderzoek doen naar de gevoeligheid van de naam negerzoen. Het onderzoek begint in maart volgend jaar, want dan zijn er genoeg medewerkers beschikbaar om mee te helpen aan het project.

Dat heeft de dinsdag bevestigd. Aanleiding voor het onderzoek is een brief die de fabrikant ontving van de stichting Eer- en Herstelbetalingen Slachtoffers Slavernijverleden Suriname.

Commotie
De koekfabrikant zegt elk jaar wel een brief binnen te krijgen over de negerzoen, maar de commotie rond de naam wordt steeds groter. De briefschrijvers noemen de naam negerzoen ‘discriminerend’.

Het bedrijf vindt het jammer dat alleen wordt gekeken naar de negatieve kant van het woord neger. Een goede alternatieve naam bedenken is moeilijk, omdat de naam negerzoen ‘zo is ingeburgerd’.

Têtes de nègre
In Frankrijk staat er inmiddels bisous de mousse op de verpakking, maar op de kassabon lees je têtes de nègre. In Duitsland heten ze Schaumküsse, maar iedereen kent het als een Negerkussen, zegt J. van der Hoeven van Van der Breggen.

De negerzoen werd in 1920 bedacht door banketfabrikant B.P. Buys uit het Brabantse Oudenbosch. Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn negerzoenen verkrijgbaar in heel Europa.


Moeten negerzoenen - net als volgens sommige mensen de zwarte pieten - een andere naam krijgen?

Afrokus is volgens mij een redelijk ladingdekkend alternatief.

Hopen dat Nipo dat onderzoek mag uitvoeren, lijkt me best grappig.

Hoort dit niet bij Zooz 24-7? Ik krijg het idee dat het stempel 'Maatschappij en politiek' hiervoor iets te verheven is.

Het is iig wel grappig. Net als het afschaffen van Zwarte Pieten (zijn die lui in Sneek wel gecontroleerd?)

Discriminerend? Die dingen zijn vet lekker!
Ze mogen zich dus eerder vooropgesteld voelen!

Als negerinnen zo zoenen als die dingen smaken, dan moet ik toch eens met Machteld gaan praten, wat nou discriminerend, mooi compliment.

dat bedoel ik ;)

Nou!! De schrijver van Hooglied zou er nog wat van kunnen leren! Je zoenen zijn zoet als die van negers..

Blanke vla krijgt ook een andere naam was net op het nieuws

En rode kool ook toch? Dat is anders ook zo zielig voor de indianen.

Vriend Niels

Mensen die problemen hebben met nergerzoenen of zwarte pieten moeten vaker naar Southpark kijken.

Tegenwoordig krijg je zelfs boetes voor zwart rijden..

En voor zwart kijken.

dat wordt nog wat met mijn zwartdenkerij

Het wordt ook alweer vroeg DONKER...

of mag je dat nu ook al niet meer zeggen?

Donker kan nog net. Als het maar niet zo ZWART als de nacht word.

Wat een onzin die naamsverandering.. Dan moeten ze ook maar Jodekoeken veranderen!

Precies, het einde is dan zoek.

Ik hoorde als alternatieve naam: schuimzuiger. Heeft ook wel wat.

schuimzuiger... dat klinkt wel heel erg mooi... waarom niet gelijk stukje-taai-iets-met-veel-zoete-slagroom-en-een-laagje-chocola-eromheen??

je moet es een negerzoen in de magnetron doen.... :P

haha, heeft dat hetzelfde effect als dat je een hond in de magnetron doet?

nee... :) veel leuker effect! het kan echt!