Morgenavond komt Andre Rouvoet langs op het Menso Alting College om de regeringsdeelname van de ChristenUnie te evalueren. Iedereen die daarover zijn zegje wil doen is natuurlijk van harte welkom.
Ik ben er in ieder geval bij.

Dit staat er op de :

Van regeringsdeelname naar oppositie, tour langs leden van de ChristenUnie Voor onze partij is er de afgelopen tijd veel gebeurd. We kijken dankbaar terug op een kabinetsperiode van ruim drie jaar en maken ons nu op voor de oppositie. Bent u ook benieuwd wat u van de ChristenUnie kan verwachten? Of heeft u vragen over de afgelopen kabinetsperiode? Kom dan naar één van onze ontmoetingsavonden en ga in gesprek met onze politiek leider André Rouvoet en andere landelijke vertegenwoordigers van de ChristenUnie. Om veel leden in staat te stellen om deze ontmoetingsavonden te bezoeken hebben we er vier in verschillende regio’s gepland. Locatie ROC Menso Alting Programma 19.30 uur ontvangst met koffie/ thee 19.50 uur opening door Peter Blokhuis 20.10 uur bijdrage André Rouvoet 20.30 uur uitwisseling vragen olv Peter 21.30 uur einde
TheoSikkema

Morgenavond, donderdag 13 januari, Café Europa.

Ofwel, het Europees Parlement komt naar jou toe om haar eigen belang te bespreken. Vanaf 19:30, bij Albertus Magnus. Verschillende Nederlandse Europarlementariërs komen langs,
Sophie in ’t Veld (D66)
Europarlementariër Thijs Berman (PvdA)
Europarlementariër Jan Mulder (VVD)
dr. Joost Herman (Universiteit Groningen)

Ook een leuk moment om daar, na je Keiweek oid, weer een keer binnen te kijken.

Check het ook op Ik ga er sowieso heen, nog meer GSV'ers?

Herbsgarden

Klinkt interessant, als studeren overdag vlot kom ik ook. Inderdaad ook om er even binnen te kijken.

TheoSikkema

Nog meer mensen?

Herbsgarden

Eerder minder: stof viel tegen, moet helaas nog even studeren.

TheoSikkema

Nog even daarover; het was redelijk interessant, vooral omdat er veel besturen waren. Goed, de volgende activiteiten:

Andrea schreef: Amicae ac amici, Graag breng het volgende onder uw aandacht: Winteracademie 2011. Ik heb vorig jaar in de organisatie gezeten van het Paascongres en kan wel stellen dat dit erg geslaagd was. De winteracademie is een congres dat hier nog wat verder in gaat. Het is bedoeld voor een breder publiek (studenten en oud-studenten en zowel wel als niet lid van een studentenvereniging) en een grotere financiële toereikendheid voor grote sprekers. Zo halverwege de winterdip is dit een prachtige optie voor uw leden om zich te verdiepen in het onderwerp: Macht! Graag verwijs ik u ook door naar www.winteracademie2011.nl. Wij hopen van harte op uw medewerking, omdat ook leden van de VGS/GSV-verenigingen zich kunnen en mogen profileren op dit congres! Daarnaast is dit natuurlijk een voorproefje voor het PaCo van 2012. Alvast hartelijk dank voor de medewerking en hopelijk tot dan! Met immer amicale groet, Aline Kiewiet namens de commissie Winteracademie 2011 tevens lid van de GSVA 'Petrus Plancius' en ceryx h.t.

Ik ga hier wel heen denk ik, lijkt interessant. Goede sprekers, goede workshops.

Maar daarvoor ga ik nog naar de Masterbeurs, ook in Utrecht! Nog mensen die mee gaan? Check ook www.masterbeurs.nl!

Koning Drietand

Gaan er toevallig vanavond ook nog mensen naar het toneelstuk Lucifer, gebaseerd op Vondel enz?

Bij studium Generale zijn nog wel leuke onderwerpen voor een bk avond of vrije avond over het ontstaan van mensen en scheppingstheoriën:

NGIZ-Noord presents a lecture on:

Srebrenica: 15 years later and still no justice?

/Prof. Dr. M.J. Faber/ Wednesday 26 January, Huis de Beurs 20:00 Language: English

Entrance: free

In July 1995 the largest mass murder in Europe since the end of World
War II led to the killing of more than 8000 Bosniak men and boys.
Fifteen years later some of the perpetrators what to think of General
Ratko Mladic - walk around freely and perhaps even more importantly, the
relatives of the victims have still not seen adequate justice.

       In the second NGIZ lecture on peace and transitional

justice, prof. dr. Mient Jan Faber will look back to the last fifteen
years and speak about his commitment to justice and how he actively
supported the relatives of the Srebrenica victims. He will also
elaborate on the international foolishness to implement new humanitarian
norms, like the responsibility to protect (R2P), without evaluating and
learning from Srebrenica. During the 1970 s and 1980 s prof. Faber
became known as Secretary of the IKV and by his strong stand against the
storing of nuclear weapons in the Netherlands. He currently holds the
chair for Human security in war situations at the VU University Amsterdam.

Het Kossmann Instituut presenteert in 2011:

Seminar Geschiedenis van Politiek

Elke laatste donderdag van de maand, 16.15 uur, zaal A900 (naast het
Academiegebouw)
Presentaties van nieuwe richtingen, lopend onderzoek en publicaties

Donderdag 27 januari 2011: Doeko Bosscher over: 'De Politieke Klasse'

Toegang vrij voor studenten, onderzoekers en docenten

Exrector magnificus, interessante man, zelfs wikipedia kent hem

Herbsgarden

'Wat een hufter!' is de titel van het boek dat Bas van Stokkum schreef over de verruwing van de Nederlandse omgangsvormen. bovenop hem en vanavond gaat hij om 20.00 uur in debat met Herman Vuijsje (publicist) en Martin Sitalsing (korpschef Twente).
Ik moet er een stukkie over schrijven, dus ben er sowieso bij.

Tijd: 20.00 uur
Locatie: Openbare Bibliotheek
Toegang: gratis
Meer info:

Woensdag 23 februari is er een lezing van georganiseerd door de Usva. Hij is onder andere schrijver van het Atheïstisch Manifest.
(zelf heb ik een boekje van G. van den Brink: 'Er is geen God, en Herman Philipse is zijn profeet'

Helaas is het op dit moment uitverkocht en moet je van tevoren daar wachten op niet opgehaalde kaartjes of kun je het volgen via een streamingverinding in het café van Usva.
(Dit geldt overigens ook voor de lezing van Hans Achterhuis een maand later, schrijver van 'De utopie van de vrije markt'

Twee boeiende lezingen dus.

Maandag 28 februari zal de Irakese ambassadeur, Sa’ad Ibrahim Al-Ali, spreken over de Republiek Irak en over zijn visie op de toekomst van Irak.

Waar: Huis de Beurs
Tijd: 20.00 tot 22.00 uur

Toegang is gratis, maar je moet je wel aanmelden door een mail te sturen naar forum@clio.nl. Dit in verband met veiligheidsmaatregelen. Neem ook je ID mee.

Amice Oudman en ikzelf zijn van de partij.

Maandag is er in Huis de Beurs om 20.00 ook een Jongeren Kandidaten Debat. Ik denk dat ik, als zwevende kiezer, daar maar heen ga.

Koning Drietand

Gaan er nog mensen naar Teiresias? Ik volgende week woensdag op de adventure seats. Dan mag je op het podium zitten. Gaaf toch?

Koning Drietand

Gisteren naar Teiresias geweest. Een briljante voorstelling. Zeker de moeite waard om heen te gaan. Als je op de adventure seats zit krijg je ook nog gratis hutspot. Het gaat over blinden en wordt ook gespeeld door een aantal blinden en zelfs blinden kunnen naar deze voorstelling gaan. Zo wordt zo nu en dan in het donker gespeeld. Het was misschien wel het beste toneelstuk van het NNT wat ik de afgelopen jaren heb gezien. Dus allemaal gaan. Kaartjes zijn maar 11 euro met studentenkaart.

Herbsgarden

Donderdag 8 september
20.00 uur, ForumImages (Hereplein 73)
2,50

Prima voorbereiding op een avondje soos (en ook vlakbij soos). De gereformeerd-vrijgemaakte hoogleraar Nederlandse Geschiedenis James Kennedy gaat in debat met bisschop Gerard de Korte en de PKN-predikante Jannet van der Spek over de toekomst van de kerk. Hoe komt die deze eeuw door?

Fragment uit promopraatje: "Hoe gaat het aflopen met de kerk als instituut? Volgens historicus James Kennedy wisten kerken tot nu toe altijd een antwoord te weten op verval. Welk antwoord formuleert de kerk op de moderne ‘spirituele doe-het-zelverij’? Hoe behoudt de kerk haar invloed in een ontkerkelijkte samenleving? Kan de kerk zich niet beter terugtrekken uit het wereldlijke om zich puur te richten op het geestelijke?"

Eerste deel van het vierluik dat het NGIZ (Nederlands Genootschap voor Internationale Zaken) afdeling Noord organiseert over Global Justice.

Donderdag 29 september, 1700 uur, academiegebouw. Facgroep IB/IO is er bij.

Het GPJK biedt binnenkort een interessante masterclass aan over Populisme. Voor degenen met politieke ambities een must natuurlijk ;) Deelname is gratis, maar er zijn slechts 25 plekken beschikbaar dus ik denk dat je er snel bij moet zijn! http://www.gpjk.nl/masterclass

Vanavond in Huis de Beurs (19.30 uur) een lezing over politieke verruwing: http://studentenorganisatie.nl/bestuur/ ... verruwing/

TheoSikkema

Wednesday 12 December 2012
20.00-21.30 hr
Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Free entrance

Religious Belief & AIDS in Africa
A personal Journey
Gideon Byamugisha

Gideon Byamugisha was the first practicing minister of religion in Africa to publicly disclose he is HIV positive. “When I opened up, in 1992, HIV was seen as a disease of sinners. People preached that HIV/AIDS is a disease, with no cure, and no vaccine, that attacks prostitutes and people with loose morals. If you say you are HIV positive, people still ask, ‘Have you repented?’ On television and from the pulpit you hear that AIDS is a disease of truck drivers and prostitutes, but I'm neither a prostitute nor a truck driver’.

His personal encounter with HIV/AIDS was a start of a long journey as an activist. He started to speak about his condition, in particular with other religious leaders. In his lecture he will relive his personal journey and give his reflections on why some religious leaders have attempted to fight against discrimination, while other have done exactly the opposite and denied people access to good prevention methods and treatment, to care, compassion and acceptance. He will also review some of the religious and spiritual coping mechanisms people living with HIV and AIDS in Sub-Sahara Africa employ against the HIV in their lives, families and communities.
Gideon Byamugisha (1959) was an Anglican priest in Kampala, Uganda when he learned that he was HIV-positive after his first wife had suddenly died in 1992. He became the founder of a network for religious leaders who are personally affected by HIV/AIDS that is active world-wide (INERELA+). In Uganda he is an influential spokes-person on these issues, not only within his church, but also in being a critical voice in society. He openly condemns the so-called anti-homosexuality bill that was discussed in parliament in 2011, stating that it was discriminatory and intolerant and avoided to take up the real social problems Uganda is facing.
This lecture is organized in collaboration with International Research Network on Aids and Religion in Africa (IRNARA), Faculty of Theology and Religious Studies, African Study Centre and EDUCAIDS.