Regio Rood komt gezellig bij Martijn en mij voetbal kijken. Dat wordt NOG gezelliger dan bij oranje uiteraard. Hoeveel ik ook van oranje houd, Rood blijft altijd de puurste. Oranje is slechts een afgeleidde. :lol:

zo kan ik het ook
zonder Geel geen oranje

Vriend Niels

Zonder Oranje geen geel EN rood.

Oranje is een secundaire kleur! Wat wil je nou nog zeggen dan? Ja, inderdaad, Geel is wel primair. Het geeft niet verder, maar het is wel zo.

Vriend Niels

Oranje is de enige primaire kleur, de rest is secundair of tertair.

Jean schreef: [..] En laat het ook bij het voetballen toch vooral om het spelletje en de kwaliteit ervan gaan, en niet om de onderbuikgevoelens die veroorzaakt zijn door een oorlog die niemand van de huidige generatie meegemaakt heeft. *Strooit bloemen in het rond*

Ten eerste: Elk individu komt zelf voort uit die onderbuik en de daarbij behorende gevoelens, dus is het niet zo vreemd dat die gevoelens nog steeds meespelen.

Verder hebben die gevoelens volgens mij inmiddels (veel) meer met voetbal te maken dan met de oorlog en dan specifiek wk 1974. Daar ligt de echte pijn, de pijn van het onterechte Weltmeisterschaft van (toen nog)West-Duitsland. Die pijn zit blijkbaar zo diep dat die zich niet enkel nestelt in de onderbuik, maar tevens in wat daar groeit (o.a. kinderen). Dit als aanvulling op mijn eerste punt.

Ik kan hier wel de hele geschiedenis gaan verhalen, van die smadelijke en onrechtvaardige nederlaag in Munchen, de revanche door van Basten in de halve finale op het EK '88, het spugen van Rijkaard naar Rambo Rudi op het WK '90. Of het feit dat de Duitsers (eindelijk?) ook blijk gaven van een gezonde afkeer van de Nederlanders als het om voetbal gaat 2 jaar geleden: 'Ohne Holland fahren wir zum WM'. Dat is de 1e keer die ik me voor de geest kan halen dat de Duitsers zo van zich lieten horen en precies op een moment dat vrij pijnlijk was voor het Nederlandse voetbal, we moesten het maar doen met Guus Hiddink en zijn Koreaantjes.

Die frustratie komt nu allemaal op een gezonde manier naar boven middels McDonalds commercials, verantwoord pattriotisme en een overdosis aan Oranje propaganda. En wat bindt meer dan een collectieve tegenstander?

Ik zeg: Zie alles zwart of wit, wie niet voor mij is die is tegen mij. Wie niet 100 % voor Nederland is, is het helemaal niet. Mensen die noch voor het een noch voor het ander zijn, mensen die 'voor de winnaar zijn', sorry hoor maar dan heb je bij het voetbal niets te zoeken, iig niet als je eigen land aan de vooravond van een prachtige pot voetbal staat. Laten we allemaal op de barricaden gaan staan, vlaggen en banieren voorzien van wimpels hoog in de lucht. Laat ons Wilhelmus de drank zijn waarmee wij ons moed indrinken om die Duitsers voor eens en voor altijd verpletterend te verslaan.

Mijn prognose: 4-0 voor Nederland

  1. van Nistelrooij (omhaal)
  2. Robben (erin gekomen voor een tegenvallende v/d Vaart)
  3. van Hooijdonck (Pi-air, vanaf 55 meter)
  4. v/d Meyden (die jongen gun je gewoon een goal na al dat bankzitten)

AMEN

Pater schreef: Verder hebben die gevoelens volgens mij inmiddels (veel) meer met voetbal te maken dan met de oorlog en dan specifiek wk 1974. Daar ligt de echte pijn, de pijn van het onterechte Weltmeisterschaft van (toen nog)West-Duitsland. Die pijn zit blijkbaar zo diep dat die zich niet enkel nestelt in de onderbuik, maar tevens in wat daar groeit (o.a. kinderen).

Ach Pater, toen groeide jij zelfs nog niet in je moeders buik...

Vriend Niels

Ik vind alles best, als Wilfred Bouma, Reiziger en Kluivert maar op de bank zitten. Ik vind dat Heitinga, Sneijder, vd Vaart, vd Meyden en Robben moeten voetballen. Maar geen Bouma met zijn snackbaruiterlijk.

deboer schreef: [..] Ach Pater, toen groeide jij zelfs nog niet in je moeders buik...

Mannen hebben ook een onderbuik en het schijnt dat ik daar ook een tijd gebivakkeerd heb...

Pater schreef: [..] Mannen hebben ook een onderbuik en het schijnt dat ik daar ook een tijd gebivakkeerd heb...

Je mag toch hopen dat de bijdrage uit je vaders onderbuik van later datum was dan WK 74. Anders moet je Anja, Joke en Carla maar even vragen over bloemetjes en bijtjes.

vet schreef: [..] Je mag toch hopen dat de bijdrage uit je vaders onderbuik van later datum was dan WK 74. Anders moet je Anja, Joke en Carla maar even vragen over bloemetjes en bijtjes.

Helaas, Joke, Anja en Carla zijn aan het verzaken op dit moment anders had ik het meteen gecheckt uiteraard. Maar even uit de losse pols: Na wk 1974 zijn er nog jaren genoeg geweest waarin het onderbuikgevoel vorm heeft kunnen aannemen, de kiem was in ieder geval daar...

Als je mijn volledige post leest, kun je zien dat ik schreef: ik ben niet speciaal voor Duitsland hoor

Desalniettemin heb ik met stijgend genoegen uw reactie doorgelezen. Hier is volgens mij namelijk sprake van oost-indische onderbuikgevoelens (wie kent ze niet). Want waar blijft de sympathie voor bijvoorbeeld het Engelse en Franse elftal? Men heeft enkel oog voor de vijand en is belust op wraak. Nederland is in de oorlog onder de voet gelopen door Duitsland, en nu denkt ze het recht te hebben om zich te wreken. Het doet mij een beetje denken aan een kleuter die ruzie heeft met zijn buurjongetje. Na een ontvangen pof op zijn neus haalt hij zijn grote broer erbij, en als deze het buurjongetje lens geslagen heeft begint de kleuter bij het opkrabbelen van het slachtoffer erop in te schoppen.

Wat mij zorgelijke onderbuikgevoelens baart, is dat het hele EK-circus afbreuk doet aan de pret die vroeger in het voetballen lag. Gezonde competitie en sportieve prestaties hebben plaatsgemaakt voor haat, afgunst en wederzijds wantrouwen. En dat is een jammerlijke ontwikkeling.

Bij elke (zeldzame) wedstrijd die ik bekijk denk ik: dat de beste moge winnen! Als Nederland zo loopt te n00ben als de afgelopen tijd, dan vind ik niet dat ze recht hebben op de Europese titel. Als ze wel winnen, dan hebben ze blijkbaar goed gespeeld en hebben ze het verdiend.

Ten slotte even voor de duidelijkheid:
Voetbal interesseert me best weinig.

Jean schreef: Ten slotte even voor de duidelijkheid: Voetbal interesseert me best weinig.

Nou, stoer hoor!

Hoezo?

Pater schreef:

13. Robben (erin gekomen voor een tegenvallende v/d Vaart)
Hoe kan Van der Vaart nu tegenvallen als je dat van te voren al weet? Verder schaar ik mij volledig achter uw betoog en sta ik naast u op de barricaden: 3-0!
Trouwens, Jean: Nederland verdient het altijd om kampioen te worden, zelfs als ze op penalties met 5-0 van Letland verliezen. Iedere andere 'kampioen' wint het EK onrechtmatig.
RC schreef: Pater schreef:
13. Robben (erin gekomen voor een tegenvallende v/d Vaart)
Hoe kan Van der Vaart nu tegenvallen als je dat van te voren al weet? Verder schaar ik mij volledig achter uw betoog en sta ik naast u op de barricaden: 3-0! Trouwens, Jean: Nederland verdient het altijd om kampioen te worden, zelfs als ze op penalties met 5-0 van Letland verliezen. Iedere andere 'kampioen' wint het EK onrechtmatig.

Het is een prognose, geen zeker weten. :wink:

Jean, wij praten duidelijk niet op hetzelfde level. Je hele betoog over individualisme doet mij enkel zuchten. Mijn reactie was niet bedoeld om in te gaan op de essentie van je stuk, maar om in te gaan op jouw stelling dat de onderbuikgevoelens voornamelijk (dat neem ik tenminste aan, aangezien dit de enige reden is die je hiervoor noemt) door de oorlog komen. En dat is dus (in ieder geval inmiddels) niet meer zo.

Het feit dat jij zegt:

Wat mij zorgelijke onderbuikgevoelens baart, is dat het hele EK-circus afbreuk doet aan de pret die vroeger in het voetballen lag. Gezonde competitie en sportieve prestaties hebben plaatsgemaakt voor haat, afgunst en wederzijds wantrouwen. En dat is een jammerlijke ontwikkeling.

toont in mijn ogen dat jij niet echt de essentie ziet van waar het echt om gaat. Het gaat over voetbal en niet over een levensideologie. Het is het uiten van gevoelens met een spreekwoordelijke knipoog, waar een korreltje zout uiteraard ook niet kan ontbreken. Het feit dat je een favoriet team hebt is toch niet slecht? Als jouw broer (als je die hebt natuurlijk) tennist tegen iemand anders dan ben jij toch ook voor je broer en niet voor de beste? Het heeft alles met betrokkenheid te maken. Je geeft zelf aan dat je niet zo'n voetballiefhebber bent dus kan ik je niet kwalijk nemen dat je geen partij kiest puur omdat het niet echt je interesse heeft. Maar ik neem aan dat het niet zo'n gekke gedachte is om andersom ook respect te hebben voor mensen die wel zo betrokken zijn. En het lijkt me logisch dat het afzetten tegen de Duitsers niks met haat van doen heeft.

Verder zeg je :

Wat mij opvalt aan het vervolg van uw betoog is dat het puur geschreven is met het oog op het verleden en volledig toegespitst op Duitsland. En daar slaat u de plank hopeloos mis. Al uw mooie verhalen over wedstrijden en tegen-acties doen me bijzonder weinig.

Het zegt jou misschien weinig, maar ik sla hierzeker niet de plank mee mis. Dit is de reden voor het afzetten tegen de duitsers (en niet (meer) de oorlog). Persoonlijk denk ik: Waarom je zo druk maken als het je eigenlijk niet echt interesseert? Maar goed, genoeg serieus gepraat, ik ga me opmaken voor hopelijk opnieuw een mooie wedstrijd Denemarken- Italie

Reinier je hebt helemaal gelijk jongen, élk ander land dan Nederland dat Europees Kampioen wordt, wordt dat onterecht.
En Jean, laat ik het bij opbouwende kritiek houden, ga borrels organiseren ofzo, maar hou je voetbalbeschouwingen voor je.

Pater schreef: Maar goed, genoeg serieus gepraat

:?:

Het is inderdaad een verschil in benadering. Mijn doel was tegenover Henri aan te geven dat ik deze avatar niet heb omdat ik een aanhanger van het Duitse elftal ben, maar dat ik een statement probeerde te maken en mijn aversie tegen de commercialiteit rondom het ooit leuke voetbal vorm te geven. Vandaar ook dat ik geen argumenten voor dit specifieke geval heb bedacht. Die onderbuikgevoelens waren ter illustratie bedoeld, en niet als argument om de gezonde competitie tussen beide landen af te keuren.

Blijkbaar was dat te cryptisch en werd het opgevat als een aversie tegen mijn eigen land en de afvaardiging die we naar het EK hebben gestuurd. Wat natuurlijk onzin is. De discussie die daardoor opgestart werd is dus ook volkomen zinloos en uit de lucht gegrepen.

Zie het als een experimentje. Ik was benieuwd in hoeverre men het accepteert als je anders denkt dan de massa. En na deze reacties moet ik zeggen dat ik het best grappig vind om te zien hoe mensen te vuur en te zwaard een opvatting kunnen verdedigen waarvan iedereen wordt geacht die te delen.
Typerend voor de huidige maatschappij.

Pater schreef: Waarom je zo druk maken als het je eigenlijk niet echt interesseert?

Dat doe ik dan ook zeker niet. Maar ik vind het zo leuk om te zien hoe anderen dat wel doen! :lol:
Maar goed, genoeg serieus gepraat, ik ga op advies van Harmen even naar de winkel om wat schedels, zwaarden en blikken zwarte verf te kopen.

Ik heb me in ieder geval kapot gelachen! Bedankt! En hup Holland enzo.