jelgerbijma

boristerbeek schreef:

Ameland overstroomde

Ik zou natuurlijk nooit een vraag stellen waarbij de crux van het antwoord draait om Ameland, maar het is op zich wel goed.

Het was een grote overstroming in de nacht van 13 op 14 december 1287, die met name Friesland, Groningen en Ostfriesland trof. Het voormalige West-Friesland werd hierdoor onderdeel van het huidige Noord-Holland. Er zouden 50.000 doden zijn gevallen, waarmee dit de op 5 na dodelijkste overstroming ooit zou zijn.

Vóór deze overstroming zou de plaats Hoorn op Terschelling te voet te bereiken zijn vanuit het Friese vasteland, maar sindsdien niet meer. Zodoende is West-Terschelling met zijn haven uiteindelijk de grootste en belangrijkste plaats op het eiland geworden, terwijl Hoorn dat eerst was.

Boris mag!

jelgerbijma

Ik ga gewoon vrolijk verder.

beschrijving

Wat zien we hier en hoe loopt het af?

boristerbeek

De Amerikaans-Nederlandse Zeeoorlog van 1794

Dat een Amerikaans schip in Nederland wil aanmeren om te vluchten van een Engels schip, maar dat niet mag omdat ze geen vlag hebben. Om ze te helpen maken de Nederlanders een vlag en geven hem aan het Amerikaanse schip

jelgerbijma

Ik gok dat het niet meer geraden gaat worden.

Het betreft een slag tussen het Amerikaanse schip USS Constellation en het Franse schip L'Insurgente gedurende de Quasi-oorlog, een niet formeel uitgeroepen oorlog tussen de VS en Frankrijk.

Het Franse schip wordt door de Amerikanen ingenomen en naar Saint Kitts gevaren. Het schip wordt omgedoopt tot de USS Insurgent. Een zware storm verwoest dit schip uiteindelijk in september 1800.

Boris zat qua jaartal wel een beetje in de buurt, en had mijn vorige vraag ook al goed, dus voor mijn part is Boris weer.

Wie was de belangrijkste geldschieter van de IMM, de rederij die o.a. de Titanic bouwde? Een grote bank in Amerika is nog steeds naar hem vernoemd.

Goldman van Goldman Sachs

wilko_rodenboog

J.P. Morgan

Albertrodenboog

Rabonay van de Rabobank

wilko_rodenboog schreef:

J.P. Morgan

Klopt, jij bent!

wilko_rodenboog

Om even bij deze beste man te blijven hangen. Morgan had een business strategie die hem ongelooflijk rijk heeft gemaakt, (naast rijk geboren worden) hij was zo goed in deze strategie dat er zelf een term naar is vernoemd.
Wat is de term en hoe werkte de strategie.

The Morgan business strategy
Kleine investeerders verzamelen om samen een grote investering te doen

Morganization, het kopen van kleine bedrijven en die vervolgens herstructuren of laten fuseren. Beetje het idee van de moderne private equity firms.

wilko_rodenboog

Henkdv schreef:

Morganization, het kopen van kleine bedrijven en die vervolgens herstructuren of laten fuseren. Beetje het idee van de moderne private equity firms.

Klopt, jij bent!

Dubbele voornamen met een streepje erin waren tot 1967 verboden in Nederland. Wat zorgde ervoor dat het na die tijd wel werd toegestaan?

jeroenschipper

De geboorte van Willem-Alexander

EwartEisses

Te veel mensen met de naam Jan

jeroenschipper schreef:

De geboorte van Willem-Alexander

Correct! Wel een grappig verhaal eigenlijk. Toen Claus de geboorte van zijn zoon Willem-Alexander kwam aangeven ontstond er paniek op het gemeentehuis, en na overleg met een officier van justitie durfden ze niet tegen de wens van de koninklijke familie in te gaan. Sindsdien zijn voornamen met een streepje dus toegestaan.

jeroenschipper

De kathedraal van Sevilla is een grote toeristische trekpleister. Onder andere omdat het de op twee na grootste kerk van Europa is (na de Sint Pieter en de St. Paul's cathedral), maar ook door een graf dat in de kerk te vinden is. Wie is daar begraven?

Filips II