Precies.

Het schijnt dat Amerikaanse onderzeeërs tijdens de Tweede Wereldoorlog kaarten bij zich hadden waarop locaties stonden aangegeven waar zij onzichtbaar waren voor sonarlocatie.

Hoe konden die locaties 'onzichtbaarheid' bieden?

Niet met de Strava-app in ieder geval

Roorda schreef:

Het schijnt dat Amerikaanse onderzeeërs tijdens de Tweede Wereldoorlog kaarten bij zich hadden waarop locaties stonden aangegeven waar zij onzichtbaar waren voor sonarlocatie.

Hoe konden die locaties 'onzichtbaarheid' bieden?

Waren het paargebieden van walvissen, zodat die geluiden de sonarpings verwarden?

Nee, maar je zit wel in de goede richting want het komt wel door dieren.
Walvisgezang heeft in het verleden idd ook wel wat verwarring opgeleverd voor sonar operators, al is het andersom erger, wat nogal eens pijnlijk duidelijk wordt als er weer ergens een hele school strand.

Maar het diertje wat ik bedoel schijnt één van de grootste bronnen van noise voor echolocatie en onderwatercommunicatie te zijn.

grasMaaiker

Dolfijnen?

Grietje_Eva

Veermuizen anders?

De pistoolgarnaal

jackjansma schreef:

De pistoolgarnaal

Correct, ouwe bioloog!
Dit bizarre diertje veroorzaakt door zijn scharen dicht te klappen keiharde knallen, lichtflitsen, en temperaturen van meer dan 4000 graden.

https://reefs.com/2016/05/17/shrimps-sonar-alpheids-helped-win-war/
(zie laatste zin)
https://en.wikipedia.org/wiki/Alpheidae

Next!

beschrijving

Bovenstaande afbeelding is blood falls, een waterval in Antartica.
Wat redelijk opvalt is de rode kleur die het water heeft.
Hoe komt dit?

Gezien je studie gooi ik het erop dat het iets met microben in/onder het ijs van doen heeft, maar veel specifieker dan dat kan ik niet worden.

Of ijzer in het water/ijs dat verroest zodra het aan de buitenkant komt?

Ondanks dat er wel een heel aantal verschillende microben leven onder het ijs, komt de rode kleur door de oxidatie(verroesting) van ijzer in het water.
Oftewel: Philip jij mag.

Waar komt het peace symbool (☮) vandaan?

Grietje_Eva

Van een omgekeerd kruis, toch?

Hmm, ik heb het gegoogled, dit klopt dus helemaal niet 🙊

Het is volgens mij afgeleid van het vlaggenseinsysteem, waarbij er 1 symbool nucleair betekent en het andere ontmantelen. Zoiets, weet t niet meer precies.

Nice, klopt helemaal!

Het zijn de letters N en D (nuclear disarmament) in het semafooralfabet, in één vak 'geschreven'.

Jij mag.

Welk medicijn is vernoemd naar de Griekse god van de dromen?

Grietje_Eva

Morfine? De god van de dromen heette Morpheus, volgens mij

Klopt, jij mag!