Ik vond het inderdaad ook wel terecht van Bergwerff. Kan me inderdaad ook nog wel herinneren dat ik lekker vrijgemaakt was, dacht dat wij het precies goed deden en wist precies wat de andere kerken allemaal fout deden.

Inge, ik praat ook niet goed zoals het is geweest, maar hou er wel even rekening mee dat daar een hele geschiedenis en traditie aan vooraf gegaan is. Veel van die dingen zijn vanuit de toenmalige tijdsgeest en omgeving prima te verklaren. Hoewel ik er achteraf ook wel heel anders over denk.

Waar het mij vooral om gaat is alleen niet zozeer de inhoud van de bezwaren. Die kan ik wel begrijpen, al ben ik het er niet mee eens. Het gaat mij echter vooral om de manier waarop daar mee om wordt gegaan. Dat is volgens mij op geen enkele manier goed te praten. En ik kan me goed voorstellen (en heb dat zelf ook vaak) als men wat gefrustreerd wordt door het feit dat men steeds tegen een muur aanloopt als men wèl in gesprek wilt gaan.

Laten we trouwens wel eerlijk blijven en ook kijken hoe het er voor de rest in de kerk aantoe gaat. In mijn ouderlijke gemeente staat een groepje op het punt zich te onttrekken vanwege de 'dwaalleer' van de kinderdoop om over te stappen naar een evangelische gemeente. Dit soort mensen heb je vaak net zoveel last van en kunnen op een bepaalde manier net zo bezig zijn als Reformanda. Je hebt er alleen vaak net iets minder last van omdat ze sneller (wat heet...) geneigd zijn te shoppen. Dus om nou te zeggen dat Reformanda de enige is die op dit moment aan het stoken is in onze kerk...

Dat laatste is link als reactie op Inguh :wink:

L1Rn4urAyA7aTEe

Gelukkig is er niks mis met het relativeringsvermogen van Ingûh en hoeft niet iedereen het per se met mij eens te zijn. (Liever niet!)

  1. Landelijke Werkgroep Voorlichting Kerkelijke Ontwikkelingen

  2. Aanvulling werkt samen met L.W.V.K.O.

  3. Reformanda, verzamelnaam van mensen die moeite hebben met sommige ontwikkelingen in de kerk en maatschappij. Een club waar tot voor kort een aantal dominees nog lid van was.
    Mensen die zich oprecht bezorgd maken zijn niet de mensen die allerlei boze brieven met forse beschuldigingen naar diverse kerkenraden sturen. Dit zijn niet de mensen die voor alle onrust in de kerken zorgen doordat ze hun starre opvattingen aan iedereen op willen leggen.

De meeste van deze mensen staan niet achter de oproep tot Reformatie, omdat dit hun veel te ver gaat.

Het is eigenlijk best triest dat er in veel discussies gesproken wordt over de Reformanda, terwijl men bijvoorbeeld de L.W.V.K.O. bedoelt, of erger de mensen die zich van de vrijgemaakte kerk hebben afgekeerd.

Ook ik heb me hieraan schuldig gemaakt.

Bij sommige mensen is nu het beeld ontstaan:
Je bent conservatief = Reformanda.
Wanneer vertrek je uit de kerk?

Ik ben blij dat er niet zo’n felle discussie gevoerd is, als in februari 2003.
Maar ook bezorgd omdat sommige mensen, die conservatief zijn voor van alles uitgemaakt worden terwijl ze niet achter de nieuwe vrijmaking staan.

Nu heeft het LWVKO inmiddels wel Reformanda zo'n beetje over weten te nemen. Ook (voormalig) Reformanda-lezers klagen hierover. Heb begrepen dat het grootste deel van de redactie inmiddels is opgestapt. Er schijnt tegenwoordig alleen nog door LWVKO'ers in geschreven te worden, dus zo groot is het verschil ook niet meer.

Zaterdag was een voorlichtingsdag van LWVKO. Naar aanleiding daarvan is het volgende artikel in het RD verschenen:
Nu is het wel een echte oproep tot afscheiding.

Vraag me af waarom het RD er elke meer vanaf weet dan het ND. Hebben die meer tipgevers in die kringen? Of probeert het ND het allemaal een beetje buiten het nieuws te houden?

Goede vraag. Ik krijg ook het idee dat het ND er maar mondjesmaat aandacht aan wil besteden. Misschien is men van mening dat het weinig van belang is voor 'Christelijk Nederland'?

RJ schreef: Goede vraag. Ik krijg ook het idee dat het ND er maar mondjesmaat aandacht aan wil besteden. Misschien is men van mening dat het weinig van belang is voor 'Christelijk Nederland'?

Dat laatste kan ik mij niet voorstellen. Dat het RD er meer van af lijkt te weten komt denk ik omdat het ND inderdaad, om welke reden dan ook, er andere aandacht aan geeft. Verder moet je er ook geen soap van gaan maken natuurlijk, enige dosering is dus wel verstandig.

Even een wat langere post, met twee gedichtjes geplukt van het GKV forum:

HEILBOT FABEL

Enkele "gurpen" zwommen
in het aquarium.
Ze meenden te zijn opgeklommen
tot het getuigend stadium.
Men voelde zich de "ware",
"de enige oprechte".
Andere vissen hadden niet dat klare
te zijn de enige en de echte.

Toen kwam de Vis der Vissen
Zich bij de vissenkom
plotseling even vergewissen
van het kijvend gurpendom
Hij sprak: "Je zou eens naar de tollebaars
of het samardientje moeten kijken.
Ze hadden allen weinig waars
in hun leven Mij doen blijken.
Om nog maar niet te spreken
over de forelzeeer nicodepaling.
En dat was nog niets vergeleken
met de hoering of de zacheusharing!
Zij allen behoren tot de echte,
door Mij geroepen,
Ware en oprechte
Heilbot groep!

Als reactie kwam deze:

Het leven in de vissekom
was aangenaam geworden
er was genoeg te eten
geen vis had nog te morren.

Geen vis? Jawel, een gurp of twee
en vijf der marianen
zwommen angstig rondjes bij
de bubbelende zuurstofkranen.

"Hé vissen, riepen zij, pas op,
we moeten blijven werken
aan zuiver water in de kom
dat ons kan versterken.

Want jullie vrolijke gezwem
heeft veel riskante trekken!"
De andere vissen bleven stil
of zeiden smalend: "Gekken!

Het is toch prima in de kom
en zoals wel zal blijken,
de Snoekse Leefregels zijn om
er vanaf te wijken.

Het hoeft niet per sé fout te gaan
als we ecologisch gaan bewegen
en zelfs het "Heil Aquarium"
kan worden tot een zegen."

"Maar," riep toen ook een bezemvis,
"denk aan de synopalingen
die rotten, ecologisch als dat is,
vanwege hunne dwalingen.

Wat ook de oorzaak van de plaag,
één paal staat boven water:
het zuurstofpeil loopt nu omlaag
dat voorspelt kwaad voor later."

"Ach kom, dat denken jullie maar,
wij blijven nog steeds hopen
dat het zuurstofpeil aldaar
gauw weer op zal lopen.

En waarom zuurstof, die O2
is niet het enige ware!
Onze professionele chemici
zullen de klus wel klaren;

wij evolueren naar O3,
wij, nieuwe ozon-vissen
hoeven geen ouwe zuurstof; die
kunnen we prima missen.

Jullie zijn geobsedeerd
door zuurstof-fysiologen,
de Schildervis en heel zijn leer
zijn ouderwets, vervlogen.

Het inzicht nu van déze tijd
is: laat je toch niet kisten,
bekeer je mee met het getij:
word allen ozonisten!"

De vissen zitten nu voldaan
ozon op te slurpen;
er zwemmen bij de zuurstofkraan
alleen nog een paar gurpen.

GRONINGEN - Leden van de Gereformeerde
Kerken vrijgemaakt in en rondom de stad
Groningen zijn overgegaan tot de
stichting van een nieuwe kerkelijke
gemeente.

.
Ze achten deze nieuwe vrijmaking
noodzakelijk vanwege „het verval binnen
de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt.”
Dit meldt de groep verontruste
vrijgemaakten in een persbericht. Het
verval in hun kerken werd volgens hen
formeel vastgelegd door de laatste
vrijgemaakt gereformeerde synode, die
van Zuidhorn.

.
Een woordvoerder van de groep kon
vanmorgen niet zeggen hoeveel mensen mee
zullen gaan met de nieuwe vrijmaking.
„Dat aantal kan variëren tussen de dertig
en honderd.”

.
Als voorlopige plaats van samenkomst is
gekozen voor het kerkgebouw van de
hervormde gemeente te Adorp. Vanaf
zondag worden er wekelijks twee diensten
gehouden.

.
Tot nu toe maakten ruim 300 leden van de
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt zich
vrij van hun kerkverband. Verspreid over
het land -Berkel en Rodenrijs,
Groningen, Veenendaal, Zwijndrecht,
Zwolle- zijn inmiddels
(streek)gemeenten gesticht.

(Bron: RD)

Nu eens geen gymzaal of school, maar een historisch kerkje als nieuw onderkomen voor bezwaarde zielen. Ik ben erg benieuwd en ben zeker van plan er eens te gaan kerken!

Tja, ik heb veel respect voor deze mensen. Het heeft even geduurd. Het zal niet makkelijk geweest zijn, omdat ze in de vrijgemaakte kerk veelal een actieve rol gespeeld hebben en betrokken waren in het kerkelijke leven.

Ik ben met ze eens, dat de vrijgemaakte kerk niet meer is zoals deze vroeger was.
Ze hebben weldegelijk een duidelijke lijn en zijn in tal van zaken veel consequenter als de meeste mensen die zich slechts vrijgemaakt noemen. Verschillende mensen die ik ken gaan niet met ze mee, omdat ze de vrijgemaakte-vrijgemaakten te ouderwets vinden; al zijn ze het met tal van opvattingen met hen eens. Anderen gaan niet mee, omdat ze bang zijn voor wat anderen daarvan vinden of voor de gevolgen die het kan hebben voor hun privé of zakelijke leventje.

Volgens mij kun je niet op het ene moment kritiek hebben op de ‘evangelische’ GVI (steunpunt gemeenteopbouw) om vervolgens hak op de tak voorop te lopen bij het invoeren van allerlei (evangelisch getinte)liturgische vernieuwingen, waarbij je ineens vergeet de vraag te stellen of het wel gereformeerd genoeg is. Sorry, dit noem ik spreken met dubbele tong.

Ik ben evangelisch gereformeerd. De laatste jaren is er steeds meer ruimte voor, gezien synodebesluiten betreffende opwekkingsliederen, allerlei acties voor IFES (Dorien Jonker), kerkkoortje, invoering van laagdrempelige diensten, etc.

Dit kan gewoon niet anders, of het moet mensen die principieel tegen al dit soort in hun ogen "oneerbiedige en mensgerichte, niet schriftuurlijke nonsens" zijn zeer tegen de borst stuiten.

In dat geval ben ik het met Veldhuis eens: je zult een keuze moeten maken!

Evangelisch (met behoud van leer over de doop) of gereformeerd (extra vrijgemaakt)?

arne bos schreef: Ik ben met ze eens, dat de vrijgemaakte kerk niet meer is zoals deze vroeger was.

Dat klopt Arne en das maar goed ook, we leven immers in 2004. Het is zeer bijbels om in je tijd te staan als kerk. Enne... wat je zegt over schriftuurlijke nonsens enzo daar kan ik denk ik wel een boom met je over opzetten. Ik vind het zeer kort door de bocht.
Waarom moet er altijd per se zo gigantisch veel respect zijn voor mensen die zich afscheiden. Er zijn zoveel kerken in Nederland, kijk goed rond en sluit je aan bij een kerk die wel Gods Woord verkondigt volgens jou.

Sorry, Arne, maar dat vind ik niet echt een keus die je voorstelt. Ik ben nl. niet echt evangelisch georienteerd, maar moet ook helemaal weinig hebben van de nieuwe vrijgemaakten. Misschien kun je trouwens ook nog even uitleggen waarom je die keus zou moeten maken?
En, als ik eerlijk ben, hoe moeilijk ze het ook maken voor zichzelf, ik kan er steeds minder respect voor opbrengen. Als er zo weinig bereidheid is je nou echt eens te verdiepen in de mening van de mensen waar je het mee oneens bent... En ze dan ook nog zo durft te verketteren.

Hoe gaan ze trouwens heten, "De vinger van Adorp" ? ;)

Vriend Niels
vet schreef: Nu eens geen gymzaal of school, maar een historisch kerkje als nieuw onderkomen voor bezwaarde zielen. Ik ben erg benieuwd en ben zeker van plan er eens te gaan kerken!

Dan fiets ik wel met je mee, immers ik heb in dat prachtige plaatsje Adorp gewoond.

Frans schreef: Enne... wat je zegt over schriftuurlijke nonsens enzo daar kan ik denk ik wel een boom met je over opzetten. Ik vind het zeer kort door de bocht.

Praten we langs elkaar heen?

Ik bedoel hiermee eigenlijk te zeggen, dat je gewoon geen keus hebt als je bijvoorbeeld moeite hebt met laagdrempelige diensten (welkom/kom in diensten) en allerlei andere ontwikkelingen. Daar kun je blij mee zijn of niet.
Toch zijn er ook mensen die dit niet Bijbels of zelfs oneerbiedig vinden.

Je hebt dus 2 opties:

  1. Je vind het een gevoels-kwestie (smaak: wel of niet mooi)
  2. Je hebt er schriftuurlijk bezwaar tegen, omdat je het niet eerbiedig/Bijbels vindt.

In DAT 2e geval zul je denk ik, toch een keuze moeten maken!!!

Geertsma schreef: Sorry, Arne, maar dat vind ik niet echt een keus die je voorstelt. Ik ben nl. niet echt evangelisch georienteerd, maar moet ook helemaal weinig hebben van de nieuwe vrijgemaakten. Misschien kun je trouwens ook nog even uitleggen waarom je die keus zou moeten maken?

Tja, Martin.. Ik proef toch een behoefte naar meer opwekking, meer beleving.
Als je sommige diensten in vrijgemaakte kerken bezoekt met praise en een band en allerlei andere zaken, die tot voor een paar jaar terug taboe waren in vrijgemaakte kring, dan kun je volgens mij echt niet ontkennen dat er een evangelische wind door de kerk waait.

Misschien heeft de Reformanda toch een beetje gelijk???????????????
Alleen de vraag is hoe je de vernieuwingen bekijken wilt.

Ik sta positief tegenover meer praise.. Vind het een kwestie van wel of niet mooi. Misschien vinden jullie het jammer, dat er mensen zijn die van dit soort zaken gelijk pricipe kwesties maken. Ze zijn er! Als zulke mensen zich niet meer in de kerk thuis voelen is dat natuurlijk verdrietig.

Volgens mij is de 'evangelische wind', of beter gezegd: het evangelische briesje, niet de officiele aanleiding voor de nieuwe vrijmaking.
De bezwaren richten zich niet tegen praise maar tegen het liedboek voor de kerken. Daarnaast worden de synodeuitspraken aangaande de rustdag en echtscheiding opgevat als onschriftuurlijk.

Als deze bezwaren nu goed gefundeerd konden worden op bijbelse gronden is er zeker wat voor te zeggen om je vrij te maken. Dat is echter maar zeer ten dele of helemaal niet het geval. Met een te letterlijke en strakke opvatting van bijbelse geboden wordt geen recht gedaan aan de geest van de wet. Het doet een beetje farize-ies aan.
Respect kun je hebben voor het feit dat de Reformanda-mensen de consequenties durven te trekken van hun opvattingen. De opvatting als zodanig verdient mijns inziens echter geen respect, en ook niet de manier waarop die opvatting wordt en werd uitgedragen.

klopt, Arne, we praten een beetje langs elkaar heen. Sorry, ik had een beetje snel gelezen, en las over het nogal belangrijke 'in hun ogen' heen, zodat ik de uitspraak opvatte als van jou komende.
Maar goed, het 'spreken met dubbele tong' wat volgens mij wel een uitspraak van jou is (nu moet ik voorzichtig zijn :wink: ) is net zo goed een verwijt. Ook daar ben ik het niet mee eens en ik sluit me aan bij geertsma: die keuze van evangelisch of gereformeerd herken ik niet en wil ik ook niet maken.

Enne.. Reinier bedankt voor je wijze woorden, hoef ik het zelf niet meer te zeggen

arne bos schreef: Volgens mij kun je niet op het ene moment kritiek hebben op de ‘evangelische’ GVI (steunpunt gemeenteopbouw) om vervolgens hak op de tak voorop te lopen bij het invoeren van allerlei (evangelisch getinte)liturgische vernieuwingen, waarbij je ineens vergeet de vraag te stellen of het wel gereformeerd genoeg is. Sorry, dit noem ik spreken met dubbele tong.

Als je echt gereformeerd wilt blijven, waarbij je kritisch wilt zijn op alles wat evangelisch getint is, dan moet je daarin consequent zijn. Niet selectief. Ik heb dan meer waardering voor de consequente lijn van de reformanda, als voor mensen die te pas en te onpas de term gereformeerde leer/traditie gebruiken. Waarbij ze het de ene keer juist voor een vernieuwing gebruiken, en vervolgens de andere keer juist om een vernieuwing tegen te houden.

Eigenlijk is het woord gereformeerd hier helemaal overbodig.
Het gaat erom of we hierin Christus navolgen en of we God ermee dienen.

Dat is lastig als je allerlei zaken gaat plaatsen in hokjes "gereformeerd'', ''evangelisch'', ''extra vrijgemaakt'', ''rooms'', etc.

Denk niet dat God dit zo ooit bedoelt heeft.

arne bos schreef: [..] Als je echt gereformeerd wilt blijven, waarbij je kritisch wilt zijn op alles wat evangelisch getint is, dan moet je daarin consequent zijn.

Waarom? Ik snap dat echt niet. Waar haal jij je definitie van gereformeerd vandaan en wat is volgens jou evangelisch?

Ik voel trouwens meer voor mensen die flexibel om kunnen gaan met verschillende situaties. En niet rechtlijnig zijn in die zin van het woord, dat je 1 oplossing hebt en die toepast op alle situaties. Dus die consequentie en rechtlijnigheid stuiten mij juist tegen de borst.
Als er iemand flexibel omging met mensen en problemen was het Jezus wel. En zoals amice van Houwelingen al zei: de starre omgang die de bezwaarden hebben met bijvoorbeeld scheiding en zondagsrust is niet in overeenstemming met de geest van de wet.