L1Rn4urAyA7aTEe

Zo opvallend vind ik dat niet. Ook op mij komt het clubje nogal sektarisch over. Ik ben het helemaal met Havinga eens.

Gisteravond las ik trouwens deze tekst:

2 Timotheüs 1:14-17 (Groot Nieuws) schreef: Blijf dit de gelovigen voorhouden, en bezweer hun bij God niet te twisten over woorden. Het heeft geen enkel nut, het leidt alleen maar tot de ondergang van de toehoorders. Span je in om de toets van God met goed gevolg te doorstaan: zorg dat je je niet hoeft te schamen voor je werk en dat je de boodschap van de waarheid eerlijk brengt. Ga dat heilloze en holle gepraat uit de weg. Wie zich ermee bezighouden, zullen zich steeds verder van God verwijderen, en hun leer zal voortwoekeren als een kankergezwel

Het is wel aardig dat dit zo breed uitgemeten wordt, maar de functionaliteit ontgaat me. Het lijkt me beter om deze mensen op het forum geen aandacht te geven maar in het persoonlijk gebed. ofterwijl bid voor ze.

(bedangt inguh, het was al laat)

L1Rn4urAyA7aTEe
goeroe schreef: Het is wel aardig dat dit zo breed uitgemeten wordt, maar de functionalieteit ontgaad me. Het lijkt me beter om deze mensen op het forum geen aandacht te geven maar in het persoonlijk gebed. ofterwijl bid voor ze.

Doodzwijgen is nooit een goede reactie.

PS: Kun je voordat je op "verstuur" klikt ook op spelfouten letten...

Maar veel aandacht ook niet en naar mijn gevoel gebeurt dat nu wel op de fora's

Iemand die achter de Reformanda staat gaf aan dat Paulus net zo goed mensen terechtwees in zijn brieven. Daarmee vergeleek deze persoon de brieven/brochures van de Reformanda met die van Paulus.

Mijns inziens niet terecht.

In de brieven van de apostel Paulus zie je duidelijk een stuk verootmoediging.

Hij beseft terdege dat hij bekeerd is. Daarnaast geeft hij aan, dat hij net zo goed als ieder ander vol fouten zit en slechts probeerd om te leven zoals God dit van hem vraagd.

In de brieven die Paulus aan diverse gemeenten schrijft steld in alle bescheidenheid en nederigheid allerlei zaken aan de orde, die niet goed zijn.
Het treft me, dat ik daarin geen verbittering proef. Evenmin geeft Paulus nooit aan dat hij er van baalt, dat hij niet serieus genomen wordt.

Als de Reformanda de zelfde toon zou kiezen, dan zou ik een heel eind met ze mee kunnen gaan. Er zijn ontwikkelingen in de kerk waar ik me net zo goed zorgen om maak.

Laten we een beetje meer begrip voor elkaar hebben. Soms moet je elkaar een beetje ruimte geven (dat kan met de Bijbel in de hand).

De mensen die echt extreem Evangelisch of Reformanda zijn, zullen mogelijk vast lopen in een kerk die ervoor kiest om de relatie met God net zo belangrijk te vinden als de leer van het evangelie.

Het lijkt me niet goed om zo veel ophef te maken over het uit de kerk stappen van 30 mensen in een gemeente van (geloof ik) zon 1200 zielen. Dat er jaarlijks ook 5% van de gemeenteleden vertrekt en zich aansluit bij Evangelische/Baptisten kerken, daar hoor je niemand over. Beetje vreemd?

Of is er hier sprake van een hoorbare meerderheid?

(Hiermee wil ik duidelijk maken, dat je wel heel veel drukte om deze afscheiding kunt gaan maken, maar de vraag is of dat zin heeft. Dit gaf ik in mijn vorige post in deze discussie ook al aan.)

Koning David

Slechts een gedeelte van de leden van Reformanda heeft zich afgescheiden. De rest zal denk ik vrijgemaakt blijven maar wel kritiek hebben. We mogen Reformanda niet over een kam scheren.

Overigens vind ik het vertrek van veel mensen naar evangelische kerken ook zorgelijk. Mensen vertrekken uit onze kerken omdat de boodschap die wordt verkondigd niet meer landt. Ouderwetse taal en starre dogma's volgens de een, ouderwetse muziek en te weinig blijdschap volgens de ander. Er zijn veel redenen. Voor veel mensen geven de evangelische kerken wel het bijbelse evangelie weer. Ik zou nooit evangelisch kunnen worden want ik vind deze kerken veel te oppervlakkig.

Het semper reformanda vind ik een goed motto. We hebben een echte reformatie nodig. Niet een wederkeer naar good old K.S. of de oude Jacob zoals Reformanda wil (afgescheidenen en blijvers) maar het opnieuw en onbevangen doordenken van de boodschap van de bijbel en dan onze traditie kritisch onder de loep nemen en een gedeelte van onze op sommige punten zeer waardevolle traditie weer omarmen. Bijbels en daarom gereformeerd noemt prof. Graafland dit. Dit hebben we nodig. Dit is semper reformanda. Geen starre dogmatiek (gereformeerd en daarom bijbels) en ook geen oppervlakkigheid (je moet kritische vragen kunnen stellen, je moet betrokken zijn en kennis hebben van wat je gelooft). We moeten weer bewust staan achter wat we geloven.

Vriend Klei schreef: Het semper reformanda vind ik een goed motto. We hebben een echte reformatie nodig. Niet een wederkeer naar good old K.S. of de oude Jacob zoals Reformanda wil (afgescheidenen en blijvers) maar het opnieuw en onbevangen doordenken van de boodschap van de bijbel en dan onze traditie kritisch onder de loep nemen en een gedeelte van onze op sommige punten zeer waardevolle traditie weer omarmen. Bijbels en daarom gereformeerd noemt prof. Graafland dit. Dit hebben we nodig. Dit is semper reformanda. Geen starre dogmatiek (gereformeerd en daarom bijbels) en ook geen oppervlakkigheid (je moet kritische vragen kunnen stellen, je moet betrokken zijn en kennis hebben van wat je gelooft). We moeten weer bewust staan achter wat we geloven.

Amen.

goeroe schreef: Het is wel aardig dat dit zo breed uitgemeten wordt, maar de functionaliteit ontgaat me. Het lijkt me beter om deze mensen op het forum geen aandacht te geven maar in het persoonlijk gebed. ofterwijl bid voor ze.

Redenen dat het functioneel is:

  • er verlaten een heleboel mensen de gkv en dit zou toch moeten leiden tot zelfonderzoek
  • de mensen waar het hierom gaat beroepen zich op zaken die heel lang toonaangevend zijn geweest in de gkv. De laatste 10 a 15 jaar heeft zich in de gkv sluipend een ontwikkeling voltrokken waarin afstand gedaan werd van deze zaken. De gkv moet haar verleden niet negeren, ontkennen of iets dergelijks, maar het verwerken. De open-briefkwestie zou nu niet meer tot scheuring leiden, inhoudelijk zou het nu acceptabel zijn wat daar in stond. Evenals Geelkerken etc.
  • afscheiden is altijd gezien als de manier om de kerk te zuiveren. Misschien mag het failliet van deze gedachte ook wel eens uitgesproken worden.
  • het is de vraag waar Christus in dit verhaal voorkomt. Mensen die zo gefocussed zijn op vormen, moeten wel met een heel goed verhaal komen, wil hun getuigenis van Christus mij overtuigen. Maar hetzelfde geldt echter ook voor een kerk die niet heel duidelijk maakt, hoe Christus hierbij betrokken is.

Daarnaast is bidden vanzelfsprekend.

Cees schreef: Zie ook www.gereformeerd.info

Deze website is in aanbouw en verraadt weinig van de toekomstige content. Cees, kun je een tipje van de sluier oplichten?

agent_Fox_Mulder
Pjotr schreef:
goeroe schreef: Het is wel aardig dat dit zo breed uitgemeten wordt, maar de functionaliteit ontgaat me. Het lijkt me beter om deze mensen op het forum geen aandacht te geven maar in het persoonlijk gebed. ofterwijl bid voor ze.

Redenen dat het functioneel is:

  • er verlaten een heleboel mensen de gkv en dit zou toch moeten leiden tot zelfonderzoek
  • de mensen waar het hierom gaat beroepen zich op zaken die heel lang toonaangevend zijn geweest in de gkv. De laatste 10 a 15 jaar heeft zich in de gkv sluipend een ontwikkeling voltrokken waarin afstand gedaan werd van deze zaken. De gkv moet haar verleden niet negeren, ontkennen of iets dergelijks, maar het verwerken. De open-briefkwestie zou nu niet meer tot scheuring leiden, inhoudelijk zou het nu acceptabel zijn wat daar in stond. Evenals Geelkerken etc.
  • afscheiden is altijd gezien als de manier om de kerk te zuiveren. Misschien mag het failliet van deze gedachte ook wel eens uitgesproken worden.
  • het is de vraag waar Christus in dit verhaal voorkomt. Mensen die zo gefocussed zijn op vormen, moeten wel met een heel goed verhaal komen, wil hun getuigenis van Christus mij overtuigen. Maar hetzelfde geldt echter ook voor een kerk die niet heel duidelijk maakt, hoe Christus hierbij betrokken is.

Daarnaast is bidden vanzelfsprekend.

De vrijgemaakte kerk is zelf ook door kerkscheuring ontstaan, als jij je in die mensen zou verplaatsen kun je niet spreken van een failliet. Die mensen doen wat hun het beste lijkt in de gegeven omstandigheden. Als je zegt dat je alles wel door praten op zou kunnen lossen heb je het mis, als men in 1944 was blijven praten waren we nu allemaal bij de kerk weggeweest. Het focussen op vormen is wellicht een stereotypering die moeilijk is uit te roeien, het gaat niet vooral om de vormen maar tegen het meegaan met de huidige tijd en ontwikkelingen daarin. Dan moet je een keus maken en vasthouden aan de traditie lijkt dan de meeste zekerheid te bieden

Cees schreef: Zie ook www.gereformeerd.info

interessant, operationeel sinds 3 september.

Ik wil ook wel gereformeerd blijven, dus misschien is die site wel iets voor mij...

agent_Fox_Mulder schreef: De vrijgemaakte kerk is zelf ook door kerkscheuring ontstaan, als jij je in die mensen zou verplaatsen kun je niet spreken van een failliet. Die mensen doen wat hun het beste lijkt in de gegeven omstandigheden. Als je zegt dat je alles wel door praten op zou kunnen lossen heb je het mis, als men in 1944 was blijven praten waren we nu allemaal bij de kerk weggeweest.

Ik spreek van een failliet, omdat je ten eerste niet eindeloos kunt splitsen en ten tweede splitsing niets verhelpt. In deze tijd spreken kerken samen, gaan samen op weg en aanvaarden elkaar ondanks verschillen in de kerkelijke leer (bijvoorbeeld Evangelisch Contact Groningen). Uiteindelijk kun je niet meer splitsen, want dan zijn de mensen op. De groep in Berkel en Rodenrijs wordt nu al sekte genoemd.

Dat neemt niet weg dat je zelf voor een keuze komt te staan. Die keuze heeft vaak meer te maken met respectloze behandeling en het leven zuur maken te maken dan met christelijk geloof vs ongeloof.

We kunnen aan het huidige spectrum aan kerken zien dat splitsen niet de oplossing was. We treffen de hele variatie van de gereformeerde gezindte in elke kerk aan. En de onoprechtheid en hypocrisie treffen we ook in elke kerk aan. En de ene kerk "seculariseert" sneller dan de andere, maar "seculariseren" doen ze.

Wat ik begrepen heb is dat ze in de NHK een onderscheid maken tussen leertucht en levenstucht. Ze doen daar niet aan leertucht, wel aan levenstucht. Er is daar dus leervrijheid. Dat biedt de mogelijkheid om mensen van verschillende mening in de kerk te houden. In de vrijgemaakte kerk wordt nog steeds gesuggereerd dat er één leer is. Nu, daarop denkt iedere groepering in de gkv natuurlijk patent te hebben. Maar onder de ene vlag van de gkv bestaan al die verschillende meningen wel. Plaatselijke gkv-kerken kunnen behoorlijk verschillen. Als je pech hebt, zit je in de verkeerde en je mag ook niet naar een andere gkv-kerk die meer aansluit. Dus ga je maar gewoon de gkv uit. Een beetje meer vrijheid en bescheidenheid en er zou al veel gewonnen zijn.

Konden we die mensen in Berkel en Rodenrijs niet vasthouden? Nee, want we hebben ze niet laten zien wat eenheid in Christus inhoudt: namelijk het accepteren van elkaars verschillen, maar we hebben de verschillen verdoezeld en die mensen in B&R prikten daar doorheen en wilden zich niet langer aan het lijntje laten houden.

Als je zegt dat je alles wel door praten op zou kunnen lossen heb je het mis, als men in 1944 was blijven praten waren we nu allemaal bij de kerk weggeweest.

En dit meen je ook echt?

agent_Fox_Mulder
Biebel schreef:
Als je zegt dat je alles wel door praten op zou kunnen lossen heb je het mis, als men in 1944 was blijven praten waren we nu allemaal bij de kerk weggeweest.

En dit meen je ook echt?

Nee, joh tuurlijk niet :evil: ik laat alleen even een historische gebeurtenis zien, en stel de vraag what if

Koning David
Ze doen daar niet aan leertucht, wel aan levenstucht. Er is daar dus leervrijheid.
Meer leervrijheid zou de GKV zeker niet misstaan!!

Van GKV Forum:

Maar... zojuist las ik het bericht dat het er op 20 september a.s een LANDELIJKE OPENBARE VRIJMAKINGSVERGADERING zal worden gehouden, in het kerkgebouw van de Nederlands Gereformeerde Kerk te Zwolle.

Weet iemand hier meer van? :?:

Helaas kan ik dan niet ivm bruiloft henri & Marion, nou ja, dan pak ik de volgende vrijmaking wel mee :wink:

Van GKV Forum:

Maar... zojuist las ik het bericht dat het er op 20 september a.s een LANDELIJKE OPENBARE VRIJMAKINGSVERGADERING zal worden gehouden, in het kerkgebouw van de Nederlands Gereformeerde Kerk te Zwolle.

Weet iemand hier meer van? :?:

Tja, bij dezen meld ik Groningen West af.
Deze heeft een gemeentedag belegd in het stadspark. :wink:

Ik las net http://www.aanvulling.nl/lwvko.htm

Noteert u alvast 11 oktober 2003 in uw agenda?

Het LWVKO schrijft voor die dag een landelijke bijeenkomst uit.

Let op de advertenties in de bladen.

We krijgen dus nog een herkansing? :?:

L1Rn4urAyA7aTEe
arne bos schreef: Van GKV Forum:
Maar... zojuist las ik het bericht dat het er op 20 september a.s een LANDELIJKE OPENBARE VRIJMAKINGSVERGADERING zal worden gehouden, in het kerkgebouw van de Nederlands Gereformeerde Kerk te Zwolle.
Weet iemand hier meer van? :?: Tja, bij dezen meld ik Groningen West af. Deze heeft een gemeentedag belegd in het stadspark. :wink:

Gaan ze nu opeens Samen op Weg met de Nederlands Gereformeerden? Die lui durven wel zeg! Zover zijn wij nog geeneens!! :shock:

vet schreef:
Cees schreef: Zie ook www.gereformeerd.info

Deze website is in aanbouw en verraadt weinig van de toekomstige content. Cees, kun je een tipje van de sluier oplichten?


Zag onderin mijn scherm toen ik de link aanklikte oplichten. Dat zegt al wat meer, lijkt me.

Overigens wil ik nog wat reageren op eerder geplaatste opmerkingen: ik heb even geen zin om politiek correct te gaan reageren en ben op zich blij dat ze eindelijk de stap gezet hebben. Hoe jammer ik het ook vind dat ze dit nodig vinden, de manier waarop de afgelopen jaren gemeentes werden verziekt en dominee's en kerkenraadsleden overspannen gemaakt is volgens mij absoluut niet christelijk. Ik heb wat verhalen gehoord uit Berkel en daar wordt je echt niet vrolijk van. Wat dat betreft hoop ik dat op deze manier de rust weer wat weerkeert. Jammer dat dit er voor nodig is, maar het zorgt er wel voor dat kerken zich weer op het echte werk kunnen richten.