Klopt, gereformeerd.info verwijst inderdaad naar http://www.aanvulling.nl/Gereformeerd ;)

Nou de site schijnt operationeel te zijn.
Overigens blijkt de primeur van 'vrijmaking' al in april in Venlo te zijn gebeurd. En uit hun acte een quote:

P.s. we willen u er met nadruk op wijzen dat dit GEEN onttrekking is maar een acte van Vrijmaking. We vinden het daarom belangrijk dat dit ook als zodanig aan de gemeente bekend gemaakt wordt.
Nr_6 schreef: Van GKV Forum:
Maar... zojuist las ik het bericht dat het er op 20 september a.s een LANDELIJKE OPENBARE VRIJMAKINGSVERGADERING zal worden gehouden, in het kerkgebouw van de Nederlands Gereformeerde Kerk te Zwolle.
Weet iemand hier meer van? :?:

Het RD bevestigt idd ook:

RD schreef: ZWOLLE - Verontruste leden van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt beleggen zaterdag 20 september in Zwolle een landelijke vrijmakingsvergadering. De dag ligt in het verlengde van de vrijmaking vorige week door een aantal leden van de gereformeerde kerk vrijgemaakt in Berkel en Rodenrijs. . Het Comité voor Coördinatie en Advies (CC&A), de organisatie van de bezwaarden, ontving meerdere verzoeken om te komen tot een landelijke vergadering. Op de vergadering in Zwolle zal de Akte van Vrijmaking of Wederkeer worden voorgelezen. . In een aankondiging verwijst de organisatie naar de landelijke oproep tot reformatie, die begin 2003 werd gedaan. „Deze oproep tot reformatie is over de hele breedte van de kerk verworpen. Wanneer de kerk zich weigert te bekeren, is het de roeping van de gelovigen zich af te scheiden en tot Vrijmaking over te gaan (art. 28 NGB)”, zeggen de organisatoren. „De nood van broeders en zusters in het land groeit. Sommigen maakten zich al vrij, anderen kerken elders, of houden aparte samenkomsten.” . Rond de dertig leden van de vrijgemaakte kerk te Berkel en Rodenrijs maakten zich vorige week donderdag los van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. „Deze vrijmaking werd noodzakelijk vanwege het verval van de kerken en de daarmee samenhangende onschriftuurlijke besluiten van de generale synode van Zuidhorn-2002”, aldus een persbericht. . De bedoelde synodebesluiten, waartegen volgens de bezwaarde leden geen beroep meer mogelijk is, betreffen die over de zondagsrust, over de aanvaarding van 117 liedboekliederen, de besluiten met betrekking tot het zoeken van eenheid met de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Nederlands Gereformeerde Kerken, alsmede een verkeerde leer met betrekking tot huwelijk en echtscheiding. . De bezwaarden dienden een akte van vrijmaking in bij de plaatselijke kerkenraad en beleggen sinds afgelopen zondag aparte bijeenkomsten in de eigen woonplaats. Deze diensten staan ook open voor „bezwaarde broeders en zusters uit omliggende gemeenten.” De plaatselijke predikanten hebben deze actie betreurd omdat de kerkelijke discussie volgens hen nog niet afgelopen is, en omdat, naar hun mening, zorgvuldig is omgegaan met de bezwaren. . S. de Marie, voorzitter van stichting Reformanda, die zich in Berkel en Rodenrijs samen met anderen vrijmaakte, zal de vergadering op 20 september voorzitten. Zij die overtuigd zijn van „de noodzaak van de reformatie van de kerk zijn van harte uitgenodigd deze vergadering bij te wonen”, zo meldt de aankondiging. . Dr. P. van Gurp, vrijgemaakt emeritus predikant en bestuurslid van Reformanda, zal op de landelijke vergadering spreken over het onderwerp ”Om kerk te blijven”. Desgevraagd zegt hij van een begin van een nieuwe vrijmaking te spreken. „Er is in verschillende gemeenten een tendens die aanleiding kan geven tot plaatselijke vrijmaking. We willen op 20 september vooral voorlichting geven. Mensen zijn geïnteresseerd in aspecten van gemeentevorming.” . Is er een nieuwe scheuring in aantocht? Dr. Van Gurp verwerpt deze gedachte: „Dat is de Vrijmaking ook al verweten. Het gaat er ons om kerk te zijn en te blijven. De Gereformeerde Kerken vrijgemaakt zijn op weg de naam van kerk van Christus te verliezen. Ze mogen die naam niet meer voor zich opeisen. Wat dan te doen? Je kunt wel bij de kerkenraden blijven aankloppen, maar het is nu echt finish.” . M. Noort, woordvoerder van het CC&A, zegt ook dat de kerkelijke weg ten einde is. „We hebben tweemaal onze bezwaren tegen de synodebesluiten kenbaar gemaakt. Daaraan is niet tegemoetgekomen. Of je moet die besluiten aanvaarden, óf kerk van Christus blijven, naar Woord en gereformeerde belijdenis. Dat laatste willen we.” . Wordt de bijeenkomst van volgende week een kopie van de Vrijmaking van 1944? Noort: „De Vrijmaking van 1944 was het startsein, met als doel de voortzetting van de Gereformeerde Kerken. Nu is het ons doel om kerk te blíjven. Verder willen we de gelegenheid geven om elkaar als broeders en zusters te ontmoeten. Er zijn plaatsen waar soms een of twee bezwaarden zitten. Voor hen moeten we een oplossing zoeken. We denken bijvoorbeeld aan het vormen van streekgemeenten. In Berkel en Rodenrijs kwamen zondag verschillenden van heinde en ver, zelfs uit Roden en Leek. Ze zijn drie uur onderweg geweest.” . Noort weet niet hoeveel mensen naar Zwolle zullen komen. „Misschien 100. Misschien 300. Het zullen er niet zo heel veel zijn, maar dat was ook het geval bij de Vrijmaking, toen er maar een gering gedeelte meeging. Het is heel erg wat er nu gebeurt, maar we zien deze vrijmaking als een daad van gehoorzaamheid. Als je oproept tot bekering en er komt geen enkel signaal waaruit blijkt dat de synode luistert, dan moet je de Heere gehoorzamen.” . Hoe gaat de toekomstige kerk heten? Noort weet het niet. „De Gereformeerde Kerken hebben zich na 1944 vrijgemaakt genoemd. Misschien kunnen we ons nu gewoon weer Gereformeerde Kerken noemen.”
L1Rn4urAyA7aTEe

Ik krijg nou niet bepaald warme gevoelens bij dit bericht. Tsjongejonge, wat zijn die lui zo ontzettend bekrompen! Sorry hoor... :cry:

ND schreef: Landelijke afscheiding van vrijgemaakten van onze redactie kerk DALFSEN - Een groep verontruste leden van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) heeft zaterdag 20 september een ,,landelijke openbare vrijmakingsvergadering'' belegd. Ze zijn van plan zich van deze kerken af te scheiden, omdat deze niet op de gewenste wijze hebben gereageerd op een oproep tot reformatie in februari 2003. De oproep werd uitgebracht door kerkleden die grote moeite hadden met besluiten van de synode van Zuidhorn (2002). Daarbij ging het onder meer om besluiten inzake zondagsrust, de aanvaarding van gezangen uit het Liedboek voor de Kerken en om de problematiek rond huwelijk en echtscheiding. De vergadering in Zwolle is georganiseerd omdat de oproep tot reformatie door de meerderheid van de kerkleden is verworpen. ,,Wanneer de kerk zich weigert te bekeren is het de roeping van de gelovigen zich af te scheiden en tot Vrijmaking over te gaan'', aldus de uitnodiging voor de vergadering. Vorige week besloten al een aantal leden van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in Berkel onder leiding van dr. S. de Marie zich ,,vrij te maken'' van de synodebesluiten omdat de Berkelse kerkenraad weigerde de besluiten te veroordelen. De bijeenkomst in Zwolle staat onder leiding van De Marie, die ook voorzitter is van de vereniging Reformanda. Spreker is dr. P. van Gurp, redacteur van het gelijknamige blad. De titel van zijn referaat is 'Om kerk te blijven', waarmee hij wil aangeven dat ,,vrijmaking'' van de besluiten geen scheuring betekent, maar doorgaan met de kerk. ,,De Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) zijn op weg de naam van de kerk van Christus te verliezen.'' Op de bijeenkomst zal ook een 'Akte van Vrijmaking of Wederkeer' worden voorgelezen. Dit stuk kan door de aanwezigen ondertekend en aan hun kerkenraad aangeboden worden. Gesprekken Van Gurp weet niet hoeveel mensen naar Zwolle komen. ,,We hebben het daarover wel gehad, want we moeten een inschatting maken van het aantal kopjes koffie dat we klaar moeten zetten.'' De predikant verwacht dat hij binnenkort ook buiten de vrijgemaakte kerken zal staan. ,,Ik wacht nog even tot de gesprekken met mijn kerkenraden beëindigd zijn.'' Het gaat om de kerkenraden in Dalfsen, waar Van Gurp woont, en Emmen, waarvan hij emeritus-predikant is. De beide kerkenraden zullen dan de oproep tot reformatie wel moeten onderschrijven, wil hij met ze op één lijn komen. Is daar kans op? ,,Dat is moeilijk te zeggen, maar beide kerkenraden zijn vrij orthodox om het zo te zeggen. Ik sluit niet uit dat ze tegen een aantal synodebesluiten dezelfde bezwaren hebben als ik.'' Is hij de enige predikant die zo de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) verlaat? ,,Dat weet ik niet, maar ik vrees van wel'', is Van Gurps reactie. Website Intussen hebben sympathisanten van de Berkelse ,,vrijmaking'' een website geopend (www.gereformeerd.info). Daarop is informatie te vinden over de zondagse kerkdiensten van de afgescheiden groep. Ook wordt melding gemaakt van een gezin uit Venlo dat de plaatselijke gemeente eveneens met een 'Akte van Vrijmaking en Wederkeer' heeft verlaten. De gebruikte terminologie, zoals 'vrijmaken van' en 'akte van Vrijmaking...', is eerder gebruikt in de kerkstrijd van 1944, in de Gereformeerde Kerken.

Kijk aan, het ND heeft ook wat gehoord :D Maar wat ik zo ontzettend verwarrend vind, is dat die lui nu alweer die naam 'vrijmaking' en 'Acte van Vrijmaking en Wederkeer' claimen. Ze willen ongetwijfeld verwijzen naar 1944, maar zo laat je dat niet in zijn waarde. Voor degenen die niet meegaan heeft dat ook betekenis. Ze gaan een beetje schaamteloos met de geschiedenis om. Bovendien moeten wij later uitleggen dat wij van de eerste vrijmaking zijn. Kortom het wordt te ingewikkeld, laten ze maar iets nieuws verzinnen.

L1Rn4urAyA7aTEe

Wat ik het ergste vind is dat er blijkbaar mensen zijn die niet snappen dat gehoorzaamheid aan regeltjes geen synoniem is voor liefde voor God hebben. Zie ook Jesaja 1

Ingûh schreef: Wat ik het ergste vind is dat er blijkbaar mensen zijn die niet snappen dat gehoorzaamheid aan regeltjes geen synoniem is voor liefde voor God hebben. Zie ook Jesaja 1

Gehoorzaamheid aan regels is wel een subverzameling van de totale gemeente die liefde wil uiten voor God. Maar met gehoorzaamheid aan regels zet je het eigen denken aan de kant, en wordt er voor je gedacht. (In deze groep is nadrukkelijk gekozen voor mensen uit de geschiedenis) De mensen die voor je denken hebben daarmee een heel verantwoordelijke taak (Hebr 13:17).

Het meest vreemde aan de situatie zoals die er nu ligt, is dat de mensen wel zelf na gaan denken, en daarmee kiezen voor een weg van het volgen van regels. Daarmee worden idd de regels boven de godsdienst gesteld.

Koning David

Regeltjes moet je uit liefde volgen. Niet omdat er voor je wordt gedacht. Daarom mijn pleidooi voor bijbels en daarom gereformeerd en niet andersom.

Misschien is "De verlichting" (met kleine letter ter onderscheiding van de Verlichitng van de achttiende eeuw) wel een mooie naam voor deze nieuwe vrijmaking. Een gedeelte van de bezwaarden zijn immers afgescheiden, weggegaan. De kerk is nu een beetje lichter. En sommigen slaken daarom een zucht van verlichting...

Vriend Klei schreef: Regeltjes moet je uit liefde volgen. Niet omdat er voor je wordt gedacht. Daarom mijn pleidooi voor bijbels en daarom gereformeerd en niet andersom.

Ik ontken ook niet dat die regeltjes niet uit liefde voor God worden nagevolgd. Alleen als je voor je zelf eerlijk erkend dat jouw denken niet in staat is om tot enig verantwoorde conclusie te komen, dan is er een oplossing om voor je te laten denken. En die uitkomst in liefde voor God na te leven.

Klei Vriend schreef: Misschien is "De verlichting" (met kleine letter ter onderscheiding van de Verlichitng van de achttiende eeuw) wel een mooie naam voor deze nieuwe vrijmaking. Een gedeelte van de bezwaarden zijn immers afgescheiden, weggegaan. De kerk is nu een beetje lichter. En sommigen slaken daarom een zucht van verlichting...

Of de Uitkomst?

Ik heb tot nu toe de discussie nog niet helemaal gevolgd. Ik heb echter maar een opmerking waarbij ik het Woord laat spreken:

Romeinen 12:3-5 schreef: Met een beroep op het voorrecht dat God me gegeven heeft, zeg ik tegen ieder van u: overschat uzelf niet, maar laat u in uw denken leiden door bescheidenheid. Norm is het geloof naar de maat waarin God dit aan ieder gegeven heeft. Ons lichaam, dat een eenheid is, bestaat uit vele dlen en al die delen hebben een verschillende functie. Op dezelfde manier vormen wij met ons allen een lichaam door onze eenheid met Chrisuts, en we zijn ieder afzonderlijk als delen van dat lichaam met elkaar verbonden.
Romeinen 12:9-16 schreef: Heb lief zonder te doen alsof. Haat het kwade en houd vast aan het goede. Houd veel van elkaar als broeders en zusters. Toon respect voor elkaar en weest de ander daarin voor. Doe u best en wees niet lui. Dien de Heer met een vurig haart. Wees blij om wat u mag verwachten. Volhard als u verdrukt word. Houd niet op met bidden. Lenig de nood van hen die God toebehoren en ontvang vreemdelingen gastvrij. Smeek Gods zegen af over hen die u vervolgen; ja, wens hen alle goeds toe in plaats van hem te vervoeken. Wees blij met wie blij zijn en verdrietig met wie verdrietig zijn. Wees eensgezind. Doe niet uit de hoogte, maar bljif gewoon. Wees niet zelfingenomen.

Gelovigen van over de hele wereld die het offer van Christus aanvaarden als hun enige weg tot behoud zijn mijn broeders en zusters. Wij zijn in het lichaam van Christus een. We moeten dus proberen om de verdeeldheid die er tussen ons in zit op te heffen. We moeten deze verdeeldheid niet vergroten, dit is een opdracht van God :!: Laten wij bidden voor eenheid in de vrijgemaakte kerk, maar zeker ook in de christelijke kerk.

Koning David

Mooie woorden over eenheid. De 'vrijgemaakte vrijgemaakten' zijn ook voor eenheid. De vraag is in hoeverre we verschillen willen toestaan. Willen we dat iedereen hetzelfde over bepaalde zaken denkt, willen we dat iedereen zelf mag weten wat hij denkt of is het iets daartussen? Natuurlijk mogen onbenullige dingetjes niet voor verdeeldheid zorgen maar wie bepaalt wat onbenullig is en wat niet? We moeten proberen verdraagzaam te zijn maar ook principieel. Dit conflicteert soms. Ik vind christenen vaak te weinig verdraagzaam en te veel principieel maar de meeste mensen vinden het denk ik andersom. De vrijgemaakte vrijgemaakten zijn radicaal maar op een andere manier dan het eo-type christen (dit bedoel ik niet negatief maar ik weet niet zo welke naam ik hier aan moet geven). Laten we bidden en God vragen om verdraagzaamheid, wijsheid en inzicht in welke zaken het er wel en welke het er niet toe doen.

Ik ben het voor het grootste gedeelte wel met je eens Klei. Maar het begint met verdraagzaamheid, of zoals uit 2 Petrus valt te destilleren geloof begint met de liefde voor allen. Wanneer wij de opdracht hebben om iedereen lief te hebben kunnen wij als christenen er toch niet omheen om elkaar te accepteren en herkennen als broeder en zuster in Christus? Men laat zich op dit moment te veel leiden door de verschillen in plaats van de overeenkomsten. We kunnen en moeten elkaar herkennen in het kruis van Christus, wij zijn zondige mensen en zonder de hulp van God zouden wij niet eens kunnen ademen. Moeten wij steeds wedersoanning ten opzichte van onze grote Schepper blijven?
Dat men in verschillende kerken blijft vanwege de beleving kan ik op zich nog accepteren, maar er zou wel een ineenschuiving plaats moeten vinden. De wegen van de verschillende kerken moeten naar elkaar toe bewegen, niet van elkaar af. Laten wij zonder ophouden bidden voor eenheid en verdraagzaamheid. Tegelijkertijd kunnen wij onze hemelse Vader danken voor het werk dat Hij al heeft verricht.

Inmiddels zijn 'enkele gezinnen' uit Veenendaal (zie RD van gisteren) ook al afgescheiden. Wie volgt?

vet schreef: Inmiddels zijn 'enkele gezinnen' uit Veenendaal (zie RD van gisteren) ook al afgescheiden. Wie volgt?

zeg boersema, ben je bezig met journalistieke sensatie binnen de kerken? je doet het anders erg goed.
om even in te gaan op je vraag, ik wacht liever nog even.
ik wil me eerst nog even inlezen in de materie, daarvoor heb ik nog een waardevol document waarmee ik mijn standpunt wellicht nog eens goed mee kan onderbouwen. http://www.aanvulling.nl/LWVKO/lwvkodoc ... ie%202.doc

Molly schreef: ik wil me eerst nog even inlezen in de materie, daarvoor heb ik nog een waardevol document waarmee ik mijn standpunt wellicht nog eens goed mee kan onderbouwen. http://www.aanvulling.nl/LWVKO/lwvkodoc ... ie%202.doc

Ik hoop sowieso dat de mensen die hier over praten heel degelijk op de hoogte zijn van de standpunten van deze groep. Het aangehaalde stuk tekst is op zich zeer representatief toen ik het even snel doorkeek. Dus voor mensen die nog wat in moeten halen, ....

Koning David
Steef schreef: Ik ben het voor het grootste gedeelte wel met je eens Klei. Maar het begint met verdraagzaamheid, of zoals uit 2 Petrus valt te destilleren geloof begint met de liefde voor allen. Wanneer wij de opdracht hebben om iedereen lief te hebben kunnen wij als christenen er toch niet omheen om elkaar te accepteren en herkennen als broeder en zuster in Christus? Men laat zich op dit moment te veel leiden door de verschillen in plaats van de overeenkomsten. We kunnen en moeten elkaar herkennen in het kruis van Christus, wij zijn zondige mensen en zonder de hulp van God zouden wij niet eens kunnen ademen. Moeten wij steeds wedersoanning ten opzichte van onze grote Schepper blijven? Dat men in verschillende kerken blijft vanwege de beleving kan ik op zich nog accepteren, maar er zou wel een ineenschuiving plaats moeten vinden. De wegen van de verschillende kerken moeten naar elkaar toe bewegen, niet van elkaar af. Laten wij zonder ophouden bidden voor eenheid en verdraagzaamheid. Tegelijkertijd kunnen wij onze hemelse Vader danken voor het werk dat Hij al heeft verricht.

De 'vrijgemaakte vrijgemaakten' vinden de andere vrijgemaakten wel ware gelovigen hoor (niet allen natuurlijk maar dat vind jij ook niet) maar de GKV is niet meer de ware kerk. Je haalt twee dingen door elkaar: verdraagzaamheid voor de mensen in het algemeen en verdraagzaamheid voor de mensen die bij je in dezelfde kerk zitten en tot op zekere hoogte in hetzelfde geloven. Geloof jij dat er kerken zijn die waar zijn en dat er kerken zijn die een valse leer verkondigen? Ben je bereid om mensen die op sommige punten anders denken in je kerk toe te laten? In hoeverre mag je van de officiele leer afwijken? En in hoeverre mag je afwijken wat levensstijl betreft?

De 'vrijgemaakte vrijgemaakten' maar ook de orthodoxere kant in onze kerk (de rest van reformanda maar nog een heleboel anderen) hebben op dit punt een zeer duidelijke visie.

JaMPot schreef:
Molly schreef: ik wil me eerst nog even inlezen in de materie, daarvoor heb ik nog een waardevol document waarmee ik mijn standpunt wellicht nog eens goed mee kan onderbouwen. http://www.aanvulling.nl/LWVKO/lwvkodoc ... ie%202.doc

Ik hoop sowieso dat de mensen die hier over praten heel degelijk op de hoogte zijn van de standpunten van deze groep. Het aangehaalde stuk tekst is op zich zeer representatief toen ik het even snel doorkeek. Dus voor mensen die nog wat in moeten halen, ....


Heb dat document even snel doorgescrolled. Viel me namelijk op dat men weer prima de bijbelteksten weet te vinden waarmee men andere mensen kan veroordelen.
"Zodra Achab Elia zag, zeide Achab tot hem: Zijt gij daar, gij, die Israël in het ongeluk stort? Doch hij zeide: Ik heb Israël niet in het ongeluk gestort, maar gij en uws vaders huis, doordat gij de geboden des Heren hebt verzaakt en de Baäls zijt nagelopen", 1 Kon. 18:17, 18.

Ga er maar aan staan...

Ik was dus wel benieuwd of er op de punten zelf nu ook eens inhoudellijk met bijbelteksten werd onderbouwd. Heb het zo snel niet kunnen vinden.

Ik begin er eerlijk gezegd een beetje misselijk van te worden dat stelselmatig op deze manier bijbelteksten worden gebruikt (heb zondag nog een, overigens heel beminnelijke, dominee deze broeders zonde tegen het negende gebod horen verwijten), er een enorm wantrouwen t.o.v. medechristenen blijkt te heersen en elk inhoudelijk gesprek en discussie uit de weg wordt gegaann. Bovendien misbruikt men hier, zoals in Berkel, ook nogal eens het avondmaal voor door juist op zo'n zondag de onttrekkingen te laten afkondigen. Ben hartstikke voor naastenliefde en respect voor andersdenkenden, maar kan hier zo langzamerhand weinig goeds meer in ontdekken.

agent_Fox_Mulder
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=18801

Een link naar een artikel over de vergadering, voor degenen die de krant niet iedere dag in de bus krijgen

L1Rn4urAyA7aTEe

Het gaat echt nergens over! Ik kan nergens schriftkritiek binnen onze kerk ontdekken. Ik wou dat het er wat meer was, maar dan wel op een positieve manier.
Ik vind de hele retoriek van de 'bezwaarden' een klassiek geval van projectie: "De vrijgemaakte kerk is hol van binnen". "Facade" enzo.
Maar misschien heb ik wel teveel psychologie gehad ofzo :roll: .