Samen met een driehonderdtal mensen die wel de "onverdiende zegening" van de kennis (en het houden) van de enige en ware leer van God hadden ontvangen. Heb ik mogen luisteren naar Dhr. De Marie en dhr. van Gurp. Deze laatste had ik nog nooit 'live' gezien. Hij was wel wat oud maar op de preekstoel nog prima in zijn element. Hij haalde wat herinneringen op van de vorige vrijmaking (Schilder zei toen dit en dit.. greijdanus dat en dat..). Hij verzekerde de mensen ervan dat God zelf zal zorgen dat zijn kerk niet zal uitsterven en dat er dus voor juiste herders, ambstdragers enz. zal worden gezorgt. Zolang die herders er nog niet waren, wordt het probleem d.m.v. bandjes opgelost. Wie er dan op die bandjes stonden werd niet vermeld, misschien van Gurp zelf wel. Maar het beloofde spektakel bleef uit. Er werd geen nieuwe kerk opgericht, er was alleen een formulier beschikbaar die je bij je kerkraad kon inleveren waarin stond dat je je vrijmaakte (oid). Het aantal mensen dat er was was echter zo klein dat de harde woorden van de twee, in lezen/gebed en preek een beetje zielig overkwam. Ze oreerden over de verloedering, het geestelijk verval, en vooral de enige echte waarheid die niet meer gepredikt werd. Maar ja waar blijf je met deze "waarheid" die ze beschouwen als de enige ware sleutel tot het koninkrijk gods als er zo weinig mensen van overtuigt zijn. Hoe neem je jezelf serieus als je in deze maatschappij nog zulke dingen gaat roepen? Maar ja ze moeten het zelf maar weten. Ik vond het een middagje oud-gereformeerd-lekker-wereld-vreemd-cultuur proeven. Met dit soort acties zullen ze al voordat ze overlijden (het gros was boven de 65) de kerk verlaten. En ze hebben gelijk als ze eruit stappen want i.d.d. het cultuur verschil is echt te groot.

Hee Albert Jan, gelukkig dat jij er in levende lijve was, want ik las gisteren op het GKV-forum een kleurrijke beschrijving van een soort 'papieren steniging', die daar moet hebben plaatsgevonden. Nu vermoed ik dat het misschien iets sensationeler is beschreven dan het daadwerkelijk was, maar om dat zeker te weten, quote ik de desbetreffende impressie even. Dan kun jij me hopelijk vertellen wat ervan waar is. (Het is geschreven door iemand die Eelco heet:)

Als niet-ernstig-bezwaarde heb ik vandaag ook de vergadering in Zwolle bezocht. Helaas was de vergadering voor mij door het zeer slechte geluidssysteem nauwelijks te volgen. Wel kreeg ik de indruk dat er veel bezoekers waren die net als ik slechts uit de eerste hand hun informatie willen hebben. Zeer schokkend vond ik de scene na afsluiting van de vergadering. Een dame bestormde het spreekgestoelte en nam het woord. Ze riep alle aanwezigen op zo spoedig mogelijk de kerk te verlaten met alle "Reformanda-praat", omdat de kerk zo kapotgemaakt werd. Ondertussen stonden de voorzitter en Van Gurp weinig daadkrachtig maar gelukkig enigszins beleefd aan haar te plukken. Minder beschaafde lieden (ook uit het comité) echter meenden het wat harder te moeten aanpakken. Met een houding van "dit lossen we wel op" werd de trap in enkele stappen genomen en de dame hardhandig bij een arm gepakt (zo leek het van een afstand). Deze liet zich met een zeer luide en ijselijke gil vallen. Een schok ging door de menigte. Wat zich verder afspeelde was onduidelijk, maar de dame bleef uit het zicht liggen terwijl de broeders (ondertussen een stuk of zes) weer naar beneden gingen. Iemand meende het tafereel nog te moeten vastleggen met een videocamera. Einde eerste scene. Eenmaal beneden begon de dame met het uitdelen van foldermateriaal, duidelijk met een andere inhoud dan gewenst door de organisatie. Een dapper persoon rukte haar de hele stapel uit de hand en smeet deze de kerk in. Een licht handgemeen volgde. Ondertussen doken bezwaarden de flyers achterna, om deze vervolgens in het gezicht van de dame tergend aan stukken te scheuren, te verfrommelen en naar haar toe te gooien. Ook een zeer schokkend gezicht, een groep bejaarde bezwaarden die met papier een weerloze dame 'stenigt'. Daar moet werkelijk een heleboel frustatie zitten. Het hele gebeuren was werkelijk schokkend om aan te zien. Ik keur noch de daad van de dame, noch de reacties van de andere betrokkenen goed. Gelukkig was er een op het oog sympathieke heer die verdere escalatie verschillende malen heeft voorkomen. Deze bebaarde man wist een fysiek handgemeen in de kiem te smoren. Dit had ik zeker niet verwacht, een christelijke houding was ver te zoeken.

Ook geeft enkele incidentjes weer.

Helaas helaas, ik ben in de pauze weg gegaan en heb van al dit spektakel niets meer mee gekregen. Iets zinnigs zeggen over de post van deze man kan ik dan ook niet.
Het enige wat ik aan papier heb gezien was een parkeerboete (40 euro) op de auto van een bezwaarde broeder, die dacht dat dubbel parkeren door de aardse macht wel getolereerd zou worden maar helaas.... regels zijn regels.

Ook een interessante quote uit het RD is:

Opvallend veel jongeren zijn aanwezig. Een jong stel uit Groningen-Noord denkt dat er in hun gemeente ook een scheuring komt. Maar de hoge opkomst van jongeren relativeren ze. „Veel jongeren zijn gekomen om te horen wat er gezegd wordt. Op internet is een heftige discussie over deze kwestie aan de gang.”

Volgens het gkv-forum zou het niet gaan om groningen-noord, maar om een gemeente in Groningen. Waarbij ik niet weet of het om stad of provincie gaat.

Hmm, als het incident echt zo heftig was, had ik verwacht dat het wel in het ND zou staan. Maar misschien waren die ook in de pauze weg. Doen ze wel vaker :)

Ff wat quotes:

De schriftelijke vragen die na de koffiepauze werden beantwoord door Van Gurp waren hoofdzakelijk informatief van aard. Kritische vragen ('U verlaat het spoor van Luther, Calvijn en Schilder') vond hij niet nodig om te beantwoorden.

Typerend...

De roeping tot Vrijmaking weegt vandaag veel zwaarder dan in 1944. Dr. P. van Gurp beklemtoonde zaterdagmiddag op een landelijke Vrijmakingsvergadering: ,,De situatie is vandaag veel ernstiger dan toen.'' De afwijking van de leer in de jaren veertig ,,staat in geen verhouding tot wat we vandaag mee moeten maken'', zei hij in de Zwolse Zuiderkerk.

Dit vind ik toch wel heel ernstig worden.

Op mij komt het zo langzamerhand allemaal behoorlijk sectarisch over.

Het jonge stel uit Groningen Noord is door een journalist van het Reformatorisch Dagblad geinterviewd.

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=71035

Wat moet je met dergelijke suggestieve vragen?

Verschillende gemeenteleden uit Groningen West gingen na de oproep tot reformatie in februari ervanuit dat de kerkenraad de synodebesluiten niet zou ratificeren, om de bezwaarden tegemoet te komen.

De besluiten zijn reeds geratificeerd. De Reformanda broeders zijn nog steeds lid van de gemeente. Hoewel ze samen met hun lotgenoten uit de stad en provincie heel wel een redelijke kerk kunnen vullen.

We moeten maar afwachten. Er zijn diverse broeders en zusters die in hun vroomheid doorslaan en de kerk zuiver willen houden. Maar misschien zijn er onder hen ook, die op een gegeven moment in gaan zien dat God dit niet van hen vraagt.

Het is toch niet te geloven, dat er mensen zijn die andere christenen geestelijk kapot maken, omdat ze hen in de weg staan bij in stand houden van de juiste leer en het zuiveren van de kerk.

agent_Fox_Mulder
Geertsma schreef:
De roeping tot Vrijmaking weegt vandaag veel zwaarder dan in 1944. Dr. P. van Gurp beklemtoonde zaterdagmiddag op een landelijke Vrijmakingsvergadering: ,,De situatie is vandaag veel ernstiger dan toen.'' De afwijking van de leer in de jaren veertig ,,staat in geen verhouding tot wat we vandaag mee moeten maken'', zei hij in de Zwolse Zuiderkerk.
Waarin is de situatie erger dan toen? Toch is het wel triest dat er mensen de kerk uit gaan, maar als je nagaat dat er ieder jaar velen de kerk verlaten omdat het allemaal te statisch wordt wordt zo'n vrijmaking ter rechterzijde ook in een bepaald perspectief geplaatst. Door deze afscheidingen zullen de kerkelijke vernieuwingen nog wel een tijdje op zich laten wachten doordat de kerkraden niet nog meer mensen voor het hoofd willen stoten.
Agent Fox Mulder schreef: Door deze afscheidingen zullen de kerkelijke vernieuwingen nog wel een tijdje op zich laten wachten doordat de kerkraden niet nog meer mensen voor het hoofd willen stoten.
Dat lijkt me niet. Je moet op een gegeven moment samen de schouders er onder zetten. Dit betekend dat je bijvoorbeeld de ouderen te gemoet kunt komen met het zingen van psalmen uit de oude berijming, maar ook de jeugd door het zingen van E&R en opwekkingsliederen. Dit laatste kun je heel duidelijk terugvinden in het besluit van de synode van Zuidhorn 2002 om diverse E&R en opwekkingsliederen voor gebruik in de erediensten vrij te geven. Maar tegelijk aan te geven, dat de psalmen de 'hoofd moot' van de dienst blijven. De Reformada is echter zo druk geweest met allerlei andere synodebesluiten, dat ze deze liederen nog niet voorzien heeft van commentaar.:wink: http://www.aanvulling.nl/Synoden/GS-gez.htm
agent_Fox_Mulder
arne bos schreef:
Agent Fox Mulder schreef: Door deze afscheidingen zullen de kerkelijke vernieuwingen nog wel een tijdje op zich laten wachten doordat de kerkraden niet nog meer mensen voor het hoofd willen stoten.
Dat lijkt me niet. Je moet op een gegeven moment samen de schouders er onder zetten. Dit betekend dat je bijvoorbeeld de ouderen te gemoet kunt komen met het zingen van psalmen uit de oude berijming, maar ook de jeugd door het zingen van E&R en opwekkingsliederen. Dit laatste kun je heel duidelijk terugvinden in het besluit van de synode van Zuidhorn 2002 om diverse E&R en opwekkingsliederen voor gebruik in de erediensten vrij te geven. Maar tegelijk aan te geven, dat de psalmen de 'hoofd moot' van de dienst blijven. De Reformada is echter zo druk geweest met allerlei andere synodebesluiten, dat ze deze liederen nog niet voorzien heeft van commentaar.:wink: http://www.aanvulling.nl/Synoden/GS-gez.htm

Een deel van de jongeren vindt het niet ver genoeg gaan en de liederen die zijn vrijgegeven komen vooral uit ''eigen kring'', dus die zullen de kerk toch wel blijven mijden en veel mensen vinden nieuwe liederen in de kerk helemaal niet zo geweldig. Ook het afzetten van twee groepen jong en oud ten opzichte van elkaar is niet juist. Niet alle jongeren zijn voor vernieuwing en niet alle ouderen tegen.
Met het aanpassen van diensten kom je er volgens mij ook niet, je houdt daarmee geen mensen vast, hooguit iets langer, maar op den duur lopen ze weg.

Koning David

Vergeet niet dat slechts een deel van de lezers van Reformanda zich wil vrijmaken. Het gros blijft gewoon vrijgemaakt. Deze mensen maken zich wel zorgen over de ontwikkelingen in onze kerken maar zijn het niet eens met de recente beslissingen en de stijl van optreden van dr. Van Gurp en dr. De Marie.

Ik vind overigens sommige reacties op de nieuwe vrijgemaakten beschamend. Briefjes onder de ruiterwisser plakken en boze brieven schrijven naar het ND met teksten in de trant van "Ga maar weg" , en "verlos ons met jullie gezeur" en "We zijn zat van jullie Reformanda-taal" maken een goede discussie niet gemakkelijk.

Vriend Klei schreef: Ik vind overigens sommige reacties op de nieuwe vrijgemaakten beschamend. Briefjes onder de ruiterwisser plakken en boze brieven schrijven naar het ND met teksten in de trant van "Ga maar weg" , en "verlos ons met jullie gezeur" en "We zijn zat van jullie Reformanda-taal" maken een goede discussie niet gemakkelijk.

Heb je gelijk in. Maakt het ook alleen maar moeilijk om te blijven praten met de 'bezwaarde' mensen die wel willen blijven binnen de vrijgemaakte kerk. Al is tot nu toe sowieso niets gebleken van een goede discussie.... :?

Vriend Klei schreef: Ik vind overigens sommige reacties op de nieuwe vrijgemaakten beschamend. Briefjes onder de ruiterwisser plakken en boze brieven schrijven naar het ND met teksten in de trant van "Ga maar weg" , en "verlos ons met jullie gezeur" en "We zijn zat van jullie Reformanda-taal" maken een goede discussie niet gemakkelijk.

Tja, als je persoonlijk met de reformanda taal geconfronteerd bent praat je wel anders. Dan kun je in sommige gevallen spreken van Reformanda-terreur.

Hun manier van kerkzuivering is soms bij de beesten af geweest.
Je mag een broeder of zuster op zijn of haar gedrag aanspreken, mits dit op een christelijke manier gebeurd.
De style van de Reformanda is dikwijls onchristelijk geweest.

Een dergelijke reactie dan ik dus heel goed begrijpen, hoewel ik het triest vind dat christenen zo tegenover elkaar staan en op deze manier met elkaar communiceren.

agent_Fox_Mulder schreef: Met het aanpassen van diensten kom je er volgens mij ook niet, je houdt daarmee geen mensen vast, hooguit iets langer, maar op den duur lopen ze weg.
Het is geloof is geen kwestie van smaak. Paar opwekkingsliederen toevoegen en je kunt er weer ff tegen. Beter is een terugkeer naar de basis: het evangelie.
  • Openingsrede 20 september 2003 door De Marie [Reformanda]:

  • Toespraak 20 september 2003 door Van Gurp [Aanvulling]:

arne bos schreef: [..] Tja, als je persoonlijk met de reformanda taal geconfronteerd bent praat je wel anders. Dan kun je in sommige gevallen spreken van Reformanda-terreur. Hun manier van kerkzuivering is soms bij de beesten af geweest. Je mag een broeder of zuster op zijn of haar gedrag aanspreken, mits dit op een christelijke manier gebeurd. De style van de Reformanda is dikwijls onchristelijk geweest. Een dergelijke reactie dan ik dus heel goed begrijpen, hoewel ik het triest vind dat christenen zo tegenover elkaar staan en op deze manier met elkaar communiceren.

Toch blijf ik het met Klei eens. Je moet als christenen toch geen kwaad met dwaad bestrijden? Als je iets minder selectief citeert als De Marie (hem komt in zijn rede enkel fil 4.7 van pas) zou je in andere delen van fil. 4 bijvoorbeeld lezen dat de vriendelijkheid van een christen aan een ieder bekend dient te zijn. Daar blijkt in dit geval van beide kanten niet veel van.

Overigens, zo steekproefsgewijs, ik heb nu even geen tijd om het volledig te lezen, is het werkje van Van der Gurp pure verwennerij! Een ouderwets stukje gereformeerd proza dat op een markt voor oude ambachten niet zou misstaan. Hulde!

Bergwerf schreef in het ND onlangs in een hoofdartikel het volgende. Dit is mijns inziens een uitermate ware uitspraak die het overdenken en bespreken waard is en een onderbelicht element in de discussie "tegen de bezwaarden".

"men behoeft het allerminst met hen eens te zijn om toch te kunnen constateren, dat in essentie niet zij, maar wel de hoofdstroom van de vrijgemaakte kerken andere wegen is ingeslagen. Zowel het alles of niets klimaat dat ze ademen als sommige (niet alle) opvattingen die ze huldigen, waren enkele decennia geleden gemeengoed binnen die kerken. Dan past degenen die van opvatting veranderd zijn, in elk geval geen hautaine houding." !!!!

L1Rn4urAyA7aTEe

Bedoel je hiermee te zeggen dat het gros van de vrijgemaakten enkele tientallen jaren geleden net zo dacht/deed als die Reformandalui? Dat MEEN je niet (ik ben nu even echt geschokt!)

Wat ik wil zeggen is dan in essentie de bezwaarden dichterbij de vrijgemaakte traditie staan dan de hoofdmoot van de kerk. Daarmee zeg ik niet dat de bezwaarden daarom gelijk hebben, er is juist veel ten goede veranderd in de vrijgemaakte kerken. Maar die bezwaarden hebben een punt als ze zeggen: "Het is niet meer zoals vroeger". Dat het vroeger ook niet alles was in de vrijgemaakte kerk, dat lijken ze zich niet te realiseren.