In principe ben ik het wel met Hans vd J. eens. Ook voor het novitiaatscabaret was het erg lastig om mensen te vinden die wat wilden tentoonstellen. Als er geen animo is, moet de drempel niet worden verlegd, maar misschien moet er worden banadrukt dat er meer past binnen cabaret dan allees sketches. Het moet dus breder worden opgevat.

Tja, maar probeer dan ook maar eens mensen te vinden....

Tsja, blijft lastig, 'k weet het. Maar wat dan?

ik wil best nog wel een keer voor lul staan op het podium, als er maar iemand anders dat cabaret maakt dan wil ik het wel uitvoeren...
maar waarschijnlijk zijn er super veel meer mensen veel beter en leuker en door de beugeler dan ik!

zmith schreef: ik wil best nog wel een keer voor l*l staan op het podium, als er maar iemand anders dat cabaret maakt dan wil ik het wel uitvoeren... maar waarschijnlijk zijn er super veel meer mensen veel beter en leuker en door de beugeler dan ik!

of ik

aangezien we twaalf keer zoveel tijd hebben om een volgend stuk voor te bereid wordt het twaalf keer zo leuk...nou ja hoe leuk dat is laat ik in het midden, maar een herkansing misschien een optie mits we iets moois weten neer te zetten. ik heb er het volst vertrouwen in en zal mn best doen.
om even op hans te reageren..
ik ga er van uit dat met de nodige inzet elk jaar een goed stuk caberet neergezet kan worden, maar dat gebeurt ook al wel, bijvoorbeeld op een kleinkunst avond eerder dit jaar was het prachtig en ook met het caberet(een deel) op de dies was ik tevreden. ik ga er van uit dat er meer van die momenten waren

Natuurlijk moet het novietencabaret blijven. Het is een van onze vele tradities. Het hoort er gewoon bij. Het enige wat moet gebeuren is dat de boel wat beter geregisseerd moet worden, en dat 10 min. tot een kwartier ook echt 10 min. tot een kwartier blijft!

Stieneke schreef: Natuurlijk moet het novietencabaret blijven. Het is een van onze vele tradities. Het hoort er gewoon bij. Het enige wat moet gebeuren is dat de boel wat beter geregisseerd moet worden, en dat 10 min. tot een kwartier ook echt 10 min. tot een kwartier blijft!

Mee eens. Laten we niet te opportunistisch handelen en het spreekwoordelijke kind met het even spreekwoordelijke badwater weggooien.

Met Stieneke eens, gewoon blijven stimuleren om toffe dingen te doen, zit er best in, in elk jaarverband (is tot nu toe elke keer gebleken)!

Volgens mij ontbrak het vrijdag/zaterdag gewoon enkel aan zelfreflectie, niet doorgaan als je merkt dat je geen respons krijgt, ken je eigen kracht/zwakheid! En over dat 'je eigen kracht' kennen: jullie (unestranten) hebben best cabaretkwaliteiten in huis, waarom gebruiken jullie die niet? Iedereen kan best toneelstukjes doen maar niet iedereen kan cabaret (ik ook niet :D ). Dus voor de volgende keer bv vd Ploeg & de Gelder (was toppie de vorige keer!) en Andringa on solo?!

tis maar een idee.. :wink:

Ja, dat Dick en BJ nog iets zouden doen, was ook wel de planning. Anton had nog een liedje geschreven, maar ze belden kort te voren af.
Ruben had iid het initiatief getoond bij de voorbereiding, en heeft de rollen een beetje verdeeld. We zagen zelf ook wel in dat het veel te chaotisch zou worden met zoveel man op het podium, maar er was niks meer aan te doen. De voorbereidingstijd was te kort om slechte dingen nog te schrappen. Ik wil niet zeggen dat ik vind dat het novietencabaret moet blijven, omdat ik weet hoe kh*t je je voelt van te voren en helemaal na afloop. Maar goed, dat hoort er waarschijnlijk ook gewoon een beetje bij. De laatste keer dat je je echt een verlaagd novietje voelt :( :oops:

Hannah schreef: Maar goed, dat hoort er waarschijnlijk ook gewoon een beetje bij. De laatste keer dat je je echt een verlaagd novietje voelt :( :oops:

En dat is nu juist op de Dies niet de bedoeling! Als je zorgt voor een goed stukje cabaret, wordt dat absoluut gewaardeerd! Je wordt écht nog niet vergeleken met namen als Bart & Bennard, Gereformeerd Cabaret Consortium 'Klaas Schilder', Geertsma of Van Lotje...

Ik vind dat we het er gewoon in moeten houden, dat novietencabaret. Beetje meer duidelijkheid naar de sjaars toe over wat er nu precies verwacht wordt, en over wat kan en wat niet kan.

Over de unestra-act: Stoppen/improviseren als er niet gelachen wordt.

Graag wil ik nog even reageren op alle Unestraten die zich nu een beetje in een hoekje gedrukt voelen. (Dat kan ik me namelijk goed voorstellen.) Ga niet de hele tijd jezelf indekken, ga je niet schamen. Het was gewoon een beetje te lang en iets te veel grove dingetjes, meer hoeft er ook niet van gezegd te worden vind ik. De volgende keer wordt alles gewoon weer iets beter gecoordineerd, en loopt het weer op rolletjes.
Ik ben het ook eens met Alladin. Het is goed om mensen te stimuleren cabaret te doen door de instelling van het verplichte novietencabaret. Geweldig toch!

Plaatsvervangende schaamte was er deze dies bij mij niet alleen tav het novietencabaret. Dat punt is wel duidelijk, en gezien de reacties van de novieten wat mij betreft ook weer uit de wereld.

Ik heb me ook vaak geergerd aan alle lichaamsdelen die vaak en niet zelden met de nodige decibellen over tafel gegooid werden. (Hierbij doel ik niet alleen op de tafel waar ik aan zat, maar op de hele zaal...). Ik vond het taalgebruik gewoon vaak grof, en daar voelde ik me niet thuis bij. En dit is totaal niet verplicht (itt novietencabaret). Het liet op mij de indruk achter, dat dit taalgebruik gewoon is op de GSV. Ook in het openbaar, waar veel GSV'ers en veel gasten bij zijn. Daarvan distantieer ik mij ver. Wat mij betreft: einde gewoonte.

Verder was het trouwens weer een toffe dies. Daar wil ik niets aan af doen. Diescie, bedankt he!

Animal schreef: Je wordt écht nog niet vergeleken met namen als Bart & Bennard, Gereformeerd Cabaret Consortium 'Klaas Schilder', Geertsma of Van Lotje...

Je vergeet een hele belangrijke, hoewel ik die slechts eenmaal heb mogen zien optreden (lustrumcabaret 2001): Trio Afslag. Helden.

Vééééélvis...

ja vergeet Willem en Peter niet, en die andere lui van 20 jaar terug, hoe heten ze ook alweer?? Alsjeblieft zeg, zeg je dat je niet wil gaan vergelijken en ga je vervolgens toch met namen strooien, jammer hoor..
En wat mij betreft is deze discussie wel gevoerd, wie weet er nog iets leuks te vertellen??

idd

we kunnen m.i. deze discussie beter stoppen, want het enige waar het over gaat is het stukje van unestra dat niet zo grappig was. Maar moeten we ze dat nu nog meer inwrijven??? Ik heb het volste vertrouwen in unestra en volgende x wordt het vast leuker, zet hem op kinderen!
ben het met stieneke eens.

Doel van deze discussie is volgens mij wel gehaald, hoop dat de diescie het ter kennisgeving aanneemt, en dan met name ter lering voor de toekomst, gedane zaken nemen geen keer, maar je kunt er wel je voordeel mee doen.

En als niemand meer op het podium durft te staan, komt er sowieso geen nieuw cabaret meer...

Vriend Niels
Hans schreef: hoop dat de diescie het ter kennisgeving aanneemt

Ik baalde persoonlijk ook goed van het novietencabaret en ergerde me aan de stomme grappen. Toch kon de diescie er niet veel aan doen. Ik heb zelf tijdens het novietencabaret toen het bijna afgelopen was gezegd tegen een van de cabaretiers dat ze nu echt moesten kappen. :?
Dit jaar waren er geen try-outs, maar dat komt vooral doordat er in het verleden niet echt goede ervaringen hiermee waren omdat stukjes nog niet af waren en omdat het moeilijk te plannen was. Ook was er nu gewoon bijna geen animo voor het cabaret. De novieten kwamen ook pas laat met iets op de proppen en we waren allang blij dat ze iets deden. Misschien hadden we wel wat duidelijker mogen vertellen wat er van hen verwacht werd.

Ik ben overigens voor een facultatief novietencabaret met een gezonde stimulans, omdat mensen het gewoon leuk moeten vinden om te doen en ook een beetje creatief moeten zijn. Bij Unestra zitten denk ik genoeg mensen die dit kunnen, maar nu kwam het er niet zo uit, misschien later bij kleinkunstavonden.
Maar je moet denk ik niet te strikt vasthouden aan bepaalde tradities tijdens de dies, vooral ook omdat het programma al vol zit met jaarlijks terugkomende rituelen, waardoor de diescie nauwelijks nog speelruimte heeft voor eigen inbreng.