Joachim Sickbock
Jurgen schreef: Als je de fout snel ontdekt getuigt dat van enig literair inzicht en bovenal een goed oog voor de actualiteit, als ik dat zo mag zeggen.

Eh... hij is een republikein?

Euh... zoek verder.

Wat trouwens een erg leuke en soms verrassend accurate voorspeller voor de uitslag van de verkiezingen blijkt te zijn is de Political Stock Market van de universiteit van Iowa. Hier op dit moment hun voorspelling:

. Voorspelt de winnaar.

. Voorspelt de verwachte stemverdeling.

Bij de WTA-market wordt aan het einde van de rit 1 dollar per aandeel van de winnaar uitbetaald en voor de overige aandelen niets. De prijs op dit moment is dan een indicatie voor de winkansen van een bepaalde kandidaat. Tenminste, zo ging het bij de vorige verkiezingen. Ik zit even snel wat rond te neuzen en volgens mij doen ze het nu wat ingewikkelder, dus de precieze prijzen zijn wat onduidelijk. In ieder geval blijkt uit het plaatje dat Bush voor ligt op Kerry,

Bij de VS-market wordt aan het eind van de rit uitbetaald naar rato van het percentage behaalde stemmen van een kandidaat, nl. (behaalde percentage)x 1 dollar. De prijzen op dit moment zijn dan een indicatie voor de verwachte stemverhouding. De verwachting nu is 52.5% voor Bush en 47.5% voor Kerry.

Wellicht herinnert u zich nog van de vorige verkiezingen dat degene met de meeste stemmen niet automatisch de winnaar wordt...

Het leuke van dit systeem is dat het daadwerkelijk een voorspelling geeft van de uitslag. Dit in tegenstelling tot polls die over het algemeen vragen wat een bepaald persoon op dít moment zou stemmen. Hierbij wordt dus gevraagd naar de persoonlijke voorkeur van de geïnterviewde op dit moment. De aandelenmarkt vraagt naar de verwachting van de deelnemer over de einduitslag. Bovendien zit er een financiële 'sanctie' op een foutieve voorspelling, wat in principe de persoonlijke voorkeur van de deelnemer uit zou moeten schakelen.

Voor de geïnteresseerden zie:

Voor iedereen die morgen kan uitslapen...: 'Nacht van de VS' in de Sally O'Briens! Vanavond vanaf 22.30 kun je daar op een groot scherm de Amerikaanse verkiezingen volgen. Er zullen ook sprekers komen, waaronder SP Tweede-Kamerlid Harry van Bommel en oud rector (en Amerika-deskundige) van de
RuG Doeko Bosscher. Verder is er een lounge-ruimte en wordt er een gedeelte omgebouwd tot feestruimte waar oa hotdogs en cookies worden geserveerd :lickout: ! Entree is GRATIS!!

Ohja, in de Puddingfabriek wordt ook zoiets georganiseerd, maar dan wordt er een lezing gehouden over First Ladies, worden hamburgers geserveerd en is de entree 3,-.

Wordt volgens mij niet relaxed, er gaan namelijk veel te veel mensen heen. Kun je beter thuis zitten en alle hotdogs voor jezelf hebben. :roll:

Vriend Niels
minkcie schreef: Voor iedereen die morgen kan uitslapen...: 'Nacht van de VS' in de Sally O'Briens! Vanavond vanaf 22.30 kun je daar op een groot scherm de Amerikaanse verkiezingen volgen. Er zullen ook sprekers komen, waaronder SP Tweede-Kamerlid Harry van Bommel en oud rector (en Amerika-deskundige) van de RuG Doeko Bosscher. Verder is er een lounge-ruimte en wordt er een gedeelte omgebouwd tot feestruimte waar oa hotdogs en cookies worden geserveerd :lickout: ! Entree is GRATIS!!

Georganiseerd door de SIB, na de GSV, de tofste vereniging van de Groningen.

Koning David

Veel plezier.

De Facgroep geschiedenis gaat het echter vanavond hebben over de eerste Nederlander die zich voor de Verenigde Staten van Amerika heeft ingezet. Mede dankzij zijn steun heeft Nederland, als tweede land in de vrije wereld, de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten erkend.

Nylez schreef: [..] Georganiseerd door de SIB, na de GSV, de tofste vereniging van de Groningen.

Met hulp van de EPU... moet ook even genoemd worden.. :D

De Republikeinen schijnen er rare strategiën op na te houden. In een bepaalde plaats worden democraten opgebeld door zogenaamd 'de kiesraad' met de melding dat de verkiezingen dit jaar een beetje anders gaan dan anders: "Vandaag moeten de Republikeinen stemmen, en morgen de Democraten" :lol:

Spannend hoor!

Eerder op de avond was het allemaal positief voor Kerry. Nu loopt Bush weer onverwachte overwinningen te halen. Ben erg benieuwd, maar weet niet of ik de uitslag ga afwachten...

Vriend Niels

Erg gezellig maar ook erg druk de 'nacht van de VS' in de Sally's, maar ik ga maar niet de uitslag afwachten, ik merk het morgen wel...

Nylez schreef: Erg gezellig maar ook erg druk tijdens de 'nacht van de VS' in de Sally's, maar ik ga maar niet de uitslag afwachten, ik merk het morgen wel...

Leuk was het hè? Ik heb nog geluisterd naar Harry van Bommel van de SP die meende dat zijn linkse ideeën bij Bush beter gewaarborgd waren dan bij Kerry. Prikkelende visie.

agent_Fox_Mulder

Bush 196- Kerry 112, Al 90 procent geteld in Florida, Bush op 51,9%, super zeg zoiets, en al die netwerken durven geen harde uitspraken te doen. Nog een uurtje kijken en dan maar eens gaan slapen, wat een spektakel over pure suggesties, mensen tot diep in de nacht voor de buis houden en worden vermaakt met wat borrelpraat op Ned 2, RTL 4, CNN en BBC!

agent_Fox_Mulder

Met nog 10% te gaan in Ohio, met 249 op de teller, kan er niks :!: meer misgaan voor Bush!

K%S schreef: Wordt volgens mij niet relaxed, er gaan namelijk veel te veel mensen heen. Kun je beter thuis zitten en alle hotdogs voor jezelf hebben. :roll:

ik ben bang dat ik je gelijk moet geven, na mijn ervaringen van gisteravond/nacht.

Met nog 10% te gaan in Ohio, met 249 op de teller, kan er niks meer misgaan voor Bush!

...hertelling

And the winner is...
Het is... Het is...
NOG nie bekend dan?

hmmm die amerikanen schijten toch meer in hun broek dan ik dacht. Uitgaande van de Exit Polls had Kerry al meer dan ruim voor moeten staan :cry:

agent_Fox_Mulder

Jammer dat je de debatten daarover nog niet hebt meegekregen, alle grote networks geven aan dat het systeem van de exit polls niet heeft gewerkt.