broertjevan schreef: de SGP verloor zelfs een zetel in de 1e kamer, terwijl zij de trouwste achterban hebben

Ik vermoed dat daar ook de vermindering van het aantal Statenzetels (van 764 naar 564) en het loskoppelen van de combi CU/SGP (oa in Friesland) daar debet aan zijn geweest.

Rinze schreef:
broertjevan schreef: de SGP verloor zelfs een zetel in de 1e kamer, terwijl zij de trouwste achterban hebben

Ik vermoed dat daar ook de vermindering van het aantal Statenzetels (van 764 naar 564) en het loskoppelen van de combi CU/SGP (oa in Friesland) daar debet aan zijn geweest.

Maar de SGP in Fryslân heeft nooit veel voorgesteld, zelfstandig hebben ze het nooit gehaald, de zetels zijn altijd van RPF/GPV en later ChristenUnie gekomen. Ik herrinner me nog heel goed de discussies binnen de CU Fryslân over de SGP en ik denk dat ze blij zijn dat ze het nu alleen mogen doen (met overigens procentueel ook een flnike winst t.o.v. '03 - de SGP heeft niet eens meegedaan) al zullen ze dat niet 'officieel' toegeven.
Dus dat argument zet geen zoden aan de dijk.

Prima, maar de eerste helft van mn verhaal blijft nog steeds staan. Wat is jouw verklaring voor het verlies van de SGP?

broertjevan schreef: Een verdubbeling van het aantal stemmers is niet alleen te verklaren door de lage opkomst, ...

Heb je het nu over absolute aantallen?

Ik kan slechts gissen naar het verlies van de SGP; ik vermoed dat ze simpelweg te maken hebben met een slinkende achterban.

RJ schreef:
broertjevan schreef: Een verdubbeling van het aantal stemmers is niet alleen te verklaren door de lage opkomst, ...

Heb je het nu over absolute aantallen?

Ik kan slechts gissen naar het verlies van de SGP; ik vermoed dat ze simpelweg te maken hebben met een slinkende achterban.


Slinkende achterban? SGP'ers hebben over het algemeen grote gezinnen dus dat zit wel goed. Ferry Mingelen legde uit dat de SGP iets meer stemmen heeft gehaald dan de vorige keer, maar dat ze nu hun restzetel zijn kwijtgeraakt door de redenen die Rinze noemde: vermindering van het aantal zetels, en minder lijstcombinaties met de christenunie.

Die Ferry zegt wel vaker wat, maar vooruit deze keer zit er wel wat in.

Ik durf de voorspelling wel aan dat Stieneke over een maand of wat in de Staten zit, daar heb ik geen informele kanalen voor nodig :wink:

Ik durf die voorspelling ook wel aan. Misschien wordt ze zelfs wel gedeputeerde ;)

Ik lees trouwens net dat de SGP zijn twee zetels in de Senaat kan behouden.

Ik heb het artikel doorgelezen, maar niet gezien dat de SGP zijn twee zetels kan behouden, of het moet zijn dat de statenleden op 29 mei een "vrije" keuze mogen maken. De SGP zal hierbij nou niet bepaald een aantrekkelijke optie zijn voor velen (of wil de CU zijn reststemmen soms gunnen aan de SGP)

Het gaat mij om het bijschrift van de derde grafiek.

NRC.nl schreef: In Noord-Holland deden ChristenUnie en SGP mee met één gezamenlijke lijst, waarmee ze twee zetels haalden. Als deze twee Statenleden hun stem splitsen - één lid stemt voor een SGP-senator, de ander voor een CU'er - dan krijgt de SGP toch nog twee senaatszetels. Ook als de CU en de SGP bij de senaatsverkiezing een lijstverbinding aangaan, verliest de SGP geen zetel. Dit gaat ten koste van het CDA.

Mijn twee eerdere conclusies (reststemmen CU naar SGP en CU-stemmen richting SGP) blijven dus toch overeind staan. Wanneer ik het politiek had willen stellen, had ik alleen moeten spreken over een "lijstverbinding." Ach, met zulke dingen heb ik gewoon wat minder :p

Lieve mensen,

Vanochtend heb ik de definieve vaststelling van de verkiezingsuitslagen bij een zitting van het stembureau bijgewoond.
Daar is bevestigd wat ik gisteren al informeel had vernomen.
Woensdag 7 maart jl. ben ik verkozen tot lid van de Provinciale Staten van Groningen!!

Heel hartelijk bedankt voor al jullie steun in de vorm van stemmen.

Een groet!

Hey Stieneke, van harte gefeliciteerd! Hoeveel voorkeurstemmen had je?

Ha Stieneke, gefeliciteerd!

Hoeveel stemmen heb je gekregen?

tof, ben echt blij voor je stieneke! Al je werk niet voor niks geweest!

He Stieneke, van harte en veel succes!

Geweldig Stieneke, gefeliciteerd!

Hee Stieneke, Gefeliciteerd joh! Nou maak er het beste voor ons van ;-)

Gefeliciteerd!!!! En je moeder?

gefeliciteerd Stieneke!! Toppie!