http://www.seniorweb.nl/spellen/spel.asp?spelID=24

kun je het spelniveau aanpassen

Henri!! schreef: http://www.seniorweb.nl/spellen/spel.asp?spelID=24 kun je het spelniveau aanpassen

wow, die is idd wel pittig....

Joshiman schreef: welk spel heb je??? ik word een beetje zat van het volgende http://www.schaken.net/gamefrm.php?w=1000&h=735&link=0 die is gewoon te slecht

Ervanuit gaan de dat dit niet alleen voor dispuutsleden is, ook mijn antwoord op de titel van het topic: ik sta erin als hobby-ist.

Ik vind level 1 van bovenstaand spel idd ook een eitje, maar level 2 toch al wel iets pittiger (net 1 gewonnen joehoe). Maar mijn vraag: wat voor strategieën / openingszetten etc. zijn er allemaal?

Ik heb een beetje gegoogled, en begrepen dat je een btje een piramide moet bouwen op t middenveld, en die z.s.m. moet veroveren, zodat je dan sterk staat (als je e.e.a. goed beveiligt). Dat doe ik nu opzich, maar als je dan een beetje de pionnen op het middenveld zet en je een beetje 'torens probeert te pakken met je loper o.i.d.', dan heb ik soms een periode waarin ik 'willekeurig' een aantal zetten zet.

Wie geeft es wat tips? Bijvoorbeeld de paarden, die gebruik ik zelden echt nuttig volgens mij...

Carloz schreef: [..] Ervanuit gaan de dat dit niet alleen voor dispuutsleden is, ook mijn antwoord op de titel van het topic: ik sta erin als hobby-ist. Ik vind level 1 van bovenstaand spel idd ook een eitje, maar level 2 toch al wel iets pittiger (net 1 gewonnen joehoe). Maar mijn vraag: wat voor strategieën / openingszetten etc. zijn er allemaal? Ik heb een beetje gegoogled, en begrepen dat je een btje een piramide moet bouwen op t middenveld, en die z.s.m. moet veroveren, zodat je dan sterk staat (als je e.e.a. goed beveiligt). Dat doe ik nu opzich, maar als je dan een beetje de pionnen op het middenveld zet en je een beetje 'torens probeert te pakken met je loper o.i.d.', dan heb ik soms een periode waarin ik 'willekeurig' een aantal zetten zet. Wie geeft es wat tips? Bijvoorbeeld de paarden, die gebruik ik zelden echt nuttig volgens mij...

Dit is nou precies waar we komende dinsdag mee gaan beginnen: de openingen. Misschien kunnen we je daarna verder helpen :lol:

Afgelopen vrjdagavond afgedroogd door Hajee. (4-0)

Carloz schreef: [..] Ik vind level 1 van bovenstaand spel idd ook een eitje, maar level 2 toch al wel iets pittiger (net 1 gewonnen joehoe). Maar mijn vraag: wat voor strategieën / openingszetten etc. zijn er allemaal? Ik heb een beetje gegoogled, en begrepen dat je een btje een piramide moet bouwen op t middenveld, en die z.s.m. moet veroveren, zodat je dan sterk staat (als je e.e.a. goed beveiligt). Dat doe ik nu opzich, maar als je dan een beetje de pionnen op het middenveld zet en je een beetje 'torens probeert te pakken met je loper o.i.d.', dan heb ik soms een periode waarin ik 'willekeurig' een aantal zetten zet. Wie geeft es wat tips? Bijvoorbeeld de paarden, die gebruik ik zelden echt nuttig volgens mij...

Zorg ervoor dat je zoveel de centrumvakjes bezet en/of aanvalt, dat zijn de vakkies d4,d5,e4,e5. Het gaat die vakken in het begin, en de rand daarom heen is ook wel belangrijk (het vierkant c3-f3-f6-c6).
Meest standaard opening die er volgens mij bestaat (speel maar es na):

  1. e2-e4, e7-e5
  2. Pg1-f3, Pb8-c6
  3. Lf1-c4, Lf8-c5
  4. 0-0 (rocheren), Pg8-f6
  5. Pb1-c3, 0-0
  6. d2-d3, d7-d6
    Gewoon zorgen dat je pinonnen in het centrum krijgt, dat je paarden eruit komen, dat je ruimte maakt voor je lopers (en eventueel voor je koningin) en rocheren (altijd binnen 8 zetten rocheren!). Vervolgens kun je bijv. dmv ruilen zorgen dat je tegenstander dubbelpinonnen (twee pionnen op één rij) krijgt. bijv door je loper naar d5 te doen ofzo. En dan moet je uitbouwen. Pionnetjes naar voren, torens centraler, beetje met koningin aanvallen enzo...

Ik heb zin in morgen, een goede opening is namelijk het halve werk. De opening die Antnan oppert is bij mij weten de Spaanse opening, inderdaad de standaard opening. Belangrijk is in ieder geval een gedegen opbouw vanuit en naar het centrum, dat zijn de middelste velden. Verder is het belangrijk om je stukken actief te hebben staan en 3 dubbel te dekken. Nooit paarden aan de zijkant zetten en zo de dreiging die ze altijd in zich hebben inperken. Zorg ook altijd voor een goede fianchetto loper (zo heet dan toch), dit is een loper op de achterlijn met een open lijn, deze zijn heel belangrijk omdat ze bijna een hele diagonaal bestrijken.

Als je wilt weten wat handige openingen zijn moet je ten eerste veel oefenen, eventueel een boekje over openingen lezen, maar wat ook erg nuttig is, is het analyseren van partijen.

Ik had het nog over de partij tegen Karpov waarop zwarts' eerste zet 1. ... a6 luidde. Dit is de zogeheten St. George Defence en wordt met wisselende resultaten toegepast. Hieronder de zetten (Engelse notatie):

White: A.Karpov (2725) Black: A.Miles (2545) 1. e4 a6 2. d4 b5 3. Nf3 Bb7 4. Bd3 Nf6 5. Qe2 e6 6. a4 c5 7. dxc5 Bxc5 8. Nbd2 b4 9. e5 Nd5 10. Ne4 Be7 11. 0-0 Nc6 12. Bd2 Qc7 13. c4 bxc3 14. Nxc3 Nxc3 15. Bxc3 Nb4 16. Bxb4 Bxb4 17. Rac1 Qb6 18. Be4 0-0 19. Ng5 h6 20. Bh7+ Kh8 21. Bb1 Be7 22. Ne4 Rac8 23. Qd3 Rxc1 24. Rxc1 Qxb2 25. Re1 Qxe5 26. Qxd7 Bb4 27. Re3 Qd5 28. Qxd5 Bxd5 29. Nc3 Rc8 30. Ne2 g5 31. h4 Kg7 32. hxg5 hxg5 33. Bd3 a5 34. Rg3 Kf6 35. Rg4 Bd6 36. Kf1 Be5 37. Ke1 Rh8 38. f4 gxf4 39. Nxf4 Bc6 40. Ne2 Rh1+ 41. Kd2 Rh2 42. g3 Bf3 43. Rg8 Rg2 44. Ke1 Bxe2 45. Bxe2 Rxg3 46. Ra8 Bc7 White resigns 0-1

Voor meer partijen met die verdediging, waar ook deze vandaan komt, klik

rustig hier. Morgen gaan we weer los! Onderwerp was gesloten openingen of zoiets dacht ik. Klinkt wel vreemd trouwens...

HaJee schreef: rustig hier. Morgen gaan we weer los! Onderwerp was gesloten openingen of zoiets dacht ik. Klinkt wel vreemd trouwens...

misschien wat voor mij, hoef ik tenminste ook niet met mijn koning het hele bord over.

Pfft, van wie kan ik een snelcursus krijgen? Vandaag weer helemaal afgedroogd... :cry:

zoek een tegenpartij die hooguit een beetje beter is dan jezelf ;)

probeer te ontdekken wat je tegenstander van plan is met zijn zetten.

bedenk zelf een plan.

bedenk dat het centrum erg belangrijk is, hoe meer stukken je daar hebt staan, hoe groter de kans is dat je wat leuks kan doen, of goed kan reageren op het leuks wat de ander doet.

doe zetten waar je zoveel mogelijk mee bereikt: eigen stukken verdedigen, andersmans stukken aanvallen, of mogelijkheden creeren waardoor je andermans stukken in de toekomst aan kan vallen.

Thanks EJ :)
Enne...met 1 bedoel je zeker: vooral niet tegen Marco schaken? :wink:

EJ schreef: bedenk dat het centrum erg belangrijk is, hoe meer stukken je daar hebt staan, hoe groter de kans is dat je wat leuks kan doen, of goed kan reageren op het leuks wat de ander doet.

Hier ben ik het niet mee eens. het centrum is wel belangrijk, maar dat kun je ook controleren door stukken om het centrum heen te hebben staan die de centrumvelden beheersen. Met veel stukken in het centrum is de kans ook groot dat je je eigen lijnen blokkeert.

Dan zijn we het er in ieder geval over eens dat het centrum belangrijk is. Verder heb je natuurlijk gelijk. Je eigen aanvalslijnen lam leggen kan niet de bedoeling zijn.

Over welke aanvalslijnen hebben jullie het dan? Het enige wat je wel es in de weg kunt zetten zijn de lopers, dus die moet je der uit halen voordat je er pionnen of paarden voor gaat zetten. Dan kun je volgens mij niet echt problemen krijgen.

Hoe het met de lopers zit, dat gaan we vanavond eens grondig uitpluizen!

Zo, dat hebben we grondig uitgepluist!!

Ook vandaag weer lekker bezig geweest. Prachtig, een avondje pokeren. En om toch een beetje in stijl te blijven: het eindspel heb ik gewonnen!

Volgende keer iedereen mee: 15 briefjes van 5, 10 van 10 en 5 van 20 euro... Ik heb geld nodig, dus dubbele aantal mag ook.