Janvantende

Mocht u nou is wat willen opzoeken op het internet, en u komt uit bij wikipedia. Dan kan dit u misschien wel helpen.
Er staat dan (afhankelijk van de taal waarin u zoekt) en.wikipedia.org
Als u daar simple.wikipedia.org van maakt, dan wordt alles vereenvoudigd weergegeven.
Zeer makkelijk als er snel iets opgezocht moet worden.
Echter is er niet voor elke wikipedia pagina een 'simple' pagina.

Mindblown, I know

Als je handmatig allerlei foto's in een fotoboek wil plakken, maak dan gebruik van tweezijdige tapijttape in plaats van fotolijm of fotoplakkers of iets dergelijks. Het is sneller, het is makkelijker en bovenal: de foto's blijven gegarandeerd jarenlang op hun plek zitten.

Edit: op een muur werkt het trouwens ook

jelgerbijma

Menigeen was verbaasd over mijn uitstekende paprikasnijkunsten op winterkamp, maar dit heb ik gewoon uit de Allerhande:

https://youtu.be/guXHp7mTPUE

Grietje_Eva

Remco schreef:

Als je handmatig allerlei foto's in een fotoboek wil plakken, maak dan gebruik van tweezijdige tapijttape in plaats van fotolijm of fotoplakkers of iets dergelijks. Het is sneller, het is makkelijker en bovenal: de foto's blijven gegarandeerd jarenlang op hun plek zitten.

Het idee van fotolijm is toch juist dat het de foto niet beschadigt als je hem ooit weer ergens anders wilt plakken

Voor de vrouwen die nu aan het voorbereiden zijn voor de Dies: doe je zelftest vóór je make-up, anders kan je weer opnieuw beginnen

hjlassche schreef:

Voor als je ook een beetje moe wordt van de RUG authenticatie:

  1. In je google authenticator app op je mobiel, ga naar accounts overzetten (menu rechtsboven)
  2. Accounts exporteren
  3. Kies RUG
  4. Maak met je webcam een foto van je mobiel met QR-code die dan komt
  5. Installeer op je browser de authenticator app: voor Chrome en voor Firefox
  6. Rechtsboven in je browser staat nu een kleine QR code, klik daarop en dan op instelilngen
  7. Back-Up
  8. Back-Up importeren
  9. QR-afbeeldings backup exporteren, en kies de foto van je QR code
  10. Als je nu op de QR code knopje rechtsbovenin klikt, staat daar altijd de goede code waarmee je kan inloggen. Als je op de code klikt wordt hij gekopieerd.

beschrijving
Joe, dat uw leven verbeterd mag zijn

Mijn leven is inderdaad verbeterd. Ik kijk al maanden neer op plebejers die nog hun telefoon erbij moeten pakken elke keer dat ze op Nestor willen inloggen. Elke keer dat ik in de UB Nestor bezoek hoor ik de happen naar adem nog door mijn noise-cancelling koptelefoon heen. Een enkeling pakt zelfs zijn gebedsmatje erbij om me te gaan aanbidden. Ik ben echter niets dan een discipel, een apostel, een zendeling. Als u dit nog niet gedaan heeft, doe het gelijk. Trust me. Alle lof naar Herman.

Ook zo'n last van een veel te veel tijd besteden aan YouTube, Instagram of Reddit? Dat is niet echt je eigen schuld, aangezien je moet opboksen tegen de meest intelligente algoritmes ontworpen om jou met je specifieke interesses en zwaktes zo lang mogelijk op de betreffende website te houden. gEwOoN aUtOpLaY uitzetten is niet echt een oplossing voor het probleem hier (hoewel je het wel moet doen, holy shit wat een irritante functie is dat). Gebruikersgemak is niet een uitgangspunt van hoe die sites ontworpen zijn, maar puur hoe lang je op de site kan blijven, hoe veel reclames je kan kijken en hoe veel data ze kunnen verzamelen (en doorverkopen). Ik geloof dat de meeste mensen wel the Social Dilemma hebben gezien, dus sorry dat ik hier zo lang over doorga maar ik vind het toch wel vrij sinister hoe die bedrijven met je tijd, je aandacht en je data omgaan.

Hoe dan ook, de lifehack:

Een manier om je tijd terug te krijgen is de extensie News Feed Eradicator (kan op Firefox en op Chrome), die dat algoritme min of meer uitschakelt. Op YouTube (mijn grootste zwakte) kan je dan bijvoorbeeld alleen de uploads van je abonnementen bekijken, en als je op een video klikt is dat precies wat je krijgt; de video, zonder extra suggesties om daarna nog 3 uur willekeurige filmpjes te kijken.

Op YouTube heb je dan nog wel het probleem dat je dan nog wel op de video zelf suggesties krijgt (de laatste paar seconden wordt het hele scherm geblokkeerd met wat je hierna moet kijken (wat op zichzelf al irritant is) en als het filmpje echt afgelopen is, nog een raster met wat je daarna kunt zien. Oplossing daarvoor kost iets meer stappen, maar is nog steeds niet zo moeilijk. Ga naar de instellingen van je adblocker (die van mij is AdBlocker Ultimate), en ga naar Aangepaste Regels. Voer deze regels in:

##.videowall-endscreen
youtube.com##.html5-endscreen-content
youtube.com##.html5-endscreen
youtube.com##.ytp-ce-element

Gefeliciteerd, je bent nu een hacker. Weg met die irritante dingen. Overigens kan je op deze manier ook hele sites blokkeren (mocht je nog een keer helemaal van bijvoorbeeld YouTube af willen), hiervoor heb ik de regels niet maar die zijn makkelijk te googelen (of gebruik Startpage voor meer privacy en even veel efficientie).

Janvantende
Rick Antuma

Janvantende schreef:

Betalen met je betaalpas in de bus(en trein)

Jammer genoeg 17 jaar na dato.

jaspermann
Janvantende
Michelle Bloem

Leuke bespaar tip voor als je niet 3 euro aan gas wil gebruiken om je eieren te koken: stop de eieren in de waterkoker!

Hierbij een stappenplan:

  1. De een ei in de waterkoker
  2. Doe water in waterkoker, iig genoeg dat het ei onder water zit.
  3. Zet de waterkoker aan
  4. Als de waterkoker uit slaat, wacht dan nog een paar minuutjes tot je ei goed gekookt is (10 min als je een hardgekookt ei wilt). De waterkoker hoeft niet opnieuw aangezet te worden
  5. Haal het ei met een lepel uit de water koker en hou hem onder de koude kraan
  6. Geniet van je ei!

Werkt echt en is inmiddels standard practice in huize focus.

Mocht u binnenkort toevallig een scan van uw identiteitsbewijs nodig hebben dan is daar een prachtige app voor. Omdat zo'n scan best misbruikt kan worden heeft de overheid daar een app voor ontwikkeld. Als je daarmee een foto maakt zal er bijvoorbeeld een watermerk overheen geplaatst worden. Stel dat daarop staat 'voor e-learning knaken' zal met die scan bijvoorbeeld geen contract op je naam afgesloten kunnen worden, ideaaaaal!

Apple: KopieID https://apps.apple.com/us/app/kopieid/id932970330
Android: KopieID https://play.google.com/store/apps/details?id=com.milvum.kopieid

Klein vervolg op mijn eerdere tip.

Wordt u ook zo gek van hoe overal TikTok in uw gezicht geduwd wordt, zelfs op sites als Instagram en YouTube? Ik erger me zelf in het bijzonder kapot aan de #shorts van YouTube. Hier https://letsblock.it/filters/youtube-shorts staat een hele set filterregels die je in je adblocker kan invoeren (bijvoorbeeld uBlock of Adblocker Ultimate). Filtert filmpjes korter dan 70 seconden eruit, anders is er ook de mogelijkheid om te filteren op #shorts. Top.

Sem Eilander

Als u op een melding klikt van SponsorKliks verdwijnt deze

Geheugensteuntje om die moeilijke volgorde van de kroegjes te onthouden:
Markt, water, steegjes (en je soos aan de Hereweg)

U kunt het zich voorstellen als een beweging die van het midden van de stad naar soos gaat. Dus u gaat vanaf de Grote markt, via de grachten (het water) naar soos (die omgeven wordt door steegjes).

Dit bericht wordt mede mogelijk gemaakt door Lydia Antuma, Herman Lassche en Jesse ten Napel.

Ik heb het altijd onthouden door de ordes (orden?) van grootte. Het gaat van groot naar klein: de markten zijn groot, de wateren wat kleiner (misschien niet in totaal, maar de individuele wateren wel), en steegjes het kleinste.

AnnekeStokman

Ik vind het wel vibe dat niemand het echt weet.
Mag dat ook?

Een nog veel makkelijker geheugensteuntje vond ik zelf Michael W. Smith: M, W, S. Markt, Water, Steegjes. Veel simpeler dan routes of groottes, al zeg ik het zelf. Ooit geleerd van olim rectrix amica Reinders.