Er is inmiddels ook een poster. Check de eerste post van dit topic.

Mijn vader zou zeggen:

Zo is't en niet anders!

Petrus schreef: Er is inmiddels ook een poster. Check de eerste post van dit topic.

Het hoofd van welke noviet heb je gebruikt voor deze foto?

erika schreef: Typisch gevalletje van interessante blabla om je eigen ego een veer in de reet te steken ten koste van de Senaat. Er is toch gewoon een soosavond? Ok, op een andere dag en er lopen toevallig van die enge ATV'ers rond, maar ook dat zijn capabele conversatiegenoten. Vraag Marcus Driessen maar eens wat 'metafysisch' is... Afijn, ik bedoel maar te zeggen: goed initiatief!

Sterk is degene die zijn eigen zwakheden kent.
De_Perron 1795

Om niet boven mijn eigen natuur uit te stijgen, de volgende inhoudelijke toevoeging aan deze discussie als cursist, welke tevens geplaatst is in het blad van ATV, de Over & Weer:

Bevrijdingspastoraat; wolf in schaapskleren?
Binnenkort, 1 april 2009 zal er een openbare vergadering worden gehouden met zowel ATV als GSV. Het thema van deze avond zal zijn: bevrijdingpastoraat. Het lijkt mij goed om door middel van dit artikel meer inzicht te geven. Ik denk namelijk dat het naast een actueel, interessant onderwerp , toch voor velen onbekend is.

Wat is het bevrijdingspastoraat?
Bevrijdingspastoraat gaat uit van het feit dat er naast psychische aandoeningen sprake kan zijn van gebondenheid aan demonen. Deze demonen worden in de naam van Jezus opgedragen de ‘bezetene’ te verlaten.
Praktijkvoorbeelden genoeg zo wijst enige zoek en speurwerk uit. Een meisje uit de gemeente leed aan kleptomanie, een ziekelijke neiging tot diefstal. Keer op keer werd zij betrapt op diefstal. De dominee ging met haar praten. Stelen is simpelweg, volgens de tien geboden niet zoals God wil hoe wij leven op Zijn aarde. Natuurlijk wist zij dit wel, maar zoals ze zelf toe gaf was er ‘een macht’ in haar die haar steeds weer liet stelen. Vragen die je hierbij kunt stellen zijn natuurlijk: “Is Jezus sterker dan deze machten?” Of “Zijn boze machten zo sterk dat bewust of onbewust, zij jou denken kunnen beheersen?” Vanuit de diepe overtuiging dat Jezus sterker is dan alle boze machten, gebood de dominee de vreemde macht het meisje los te laten in de naam van Jezus. Vanaf die tijd had het meisje geen last meer van haar ziekelijke drang tot stelen. (Bron: M.J. Paul, geestelijke strijd, pag.12)

Zonde?
Het gebonden zijn aan domomen kan volgens sommigen komen vanwege de zonden uit het voorgeslacht. Dit denkbeeld komt voornamelijk voort uit Exodus 20 vers 4ev waar staat: “Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de heer, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht”. Aan de hand van bovenstaande zou je terecht kunnen vinden dat verkeerde dingen gedaan door je groot(ouders) doorwerken, generaties lang. Hier kom ik straks op terug. Want er staat veel over geschreven in de Bijbel. Daarom denk ik dat het belangrijk is bij God, bij Zijn woord te beginnen door te zeggen:

God is in Christus onze verlosser. Alle genezing, genade en kracht om vol te houden, al het goede komt van boven. (Exodus 15:16, 2 Korintiërs 12:7-10 en Jakobus 1:16-17)

Luister goed naar wat God zegt in Zijn Woord. Wat Zijn Woord leert ons waar onze voeten veilig kunnen gaan. (Psalm 25)

Voorbeelden
In de Bijbel staan een aantal voorbeelden van mensen die ziek worden gemaakt, gekweld worden door de duivel of demonen. Zoals bekend spreekt Paulus over een doorn in zijn vlees. Niemand weet verder wat dit heeft betekend voor hem. “Om te verhinderen dat ik mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een engel van Satan. Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden, maar Hij zei: ‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt” schrijft Paulus in 2 Korintiërs 12. Demonen kunnen zorgen voor stom- of doofheid, waarzeggerij of epileptische aanvallen. Ook Job wordt ziek gemaakt door de Duivel met toestemming van God. (Job 2:7-8)
Is dat het of een recht van de duivel? Het lijkt er voor mij persoonlijk meer op dat God zijn genade en kracht wil tonen door onder andere Paulus (Johannes 9:1-3). En gelukkig is er meer dan alleen Exodus 20, als wij kijken naar wat er in Ezechiël 18 staat geschreven: “Iemand die rechtvaardig was maar dat niet langer is en onrecht begaat, sterft omdat hij onrecht heeft begaan. Iemand die goddeloos leefde maar dat niet langer doet, mij trouw is en het goede doet, zal in leven blijven. Als hij tot inzicht en inkeer is gekomen en niet langer misdaden begaat, zal hij zeker blijven leven en niet hoeven sterven” en een aantal versen verder: “Ik zal iedereen beoordelen naar de weg die hij gegaan is – spreekt God, de Heer Kom tot inkeer, bega geen misdaden meer, anders brengt jullie schuld je ten val. Breek met het zondige leven dat jullie hebben geleid, en vernieuw je hart en je geest. Dan hoeven jullie niet te sterven, Israëlieten! Want de dood van een mens geeft me geen vreugde – spreekt God, de Heer. Kom tot inkeer en leef!”. Bijzonder dat het dan dus niet meer het 3e en 4e geslacht is wat hinder zou kunnen ondervinden van zonden van (groot)ouders. Zonden werken niet automatisch door.

Wereld van toen
In het O.T. waarschuwt Mozes voor alles wat met waarzeggerij te maken heeft. Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen. Want de HEER verafschuwt mensen die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u. U moet volledig op de Heer, uw God, gericht zijn. (Deut. 18:10ev)
Het heeft te maken met een stukje toekomstbeeld. Wat gaat het leven mij brengen? Rijkdom of armoede? Gezondheid of ziekte? Leven of dood? En zo blijkt dat inderdaad je voor jouw gevoel meer grip kunt krijgen op het leven. Beter weet hoe de toekomst eruit zal zien. Mozes zegt tegen het volk Israel dat zij moet vertrouwen op de Heer, vertrouwen op de profeten die Hij stuurt. Vandaar dat er zondag na het voorlezen van de tien geboden wel eens gezegd wordt: “De wet en de profeten.”

Kort: Een christen die aan BP doet zal zeggen: dit is geen waarzeggerij en ik doe het juist in afhankelijkheid van God. Ik kijk hiertegen aan als het bezweren duivels, zoals je ook met waarzeggerij doet. En dat is m.i. niet goed.

In het N.T. komt Paulus in aanraking met een waarzeggende geest. Een andere keer, toen we weer op weg waren naar de gebedsplaats, kwamen we een jonge slavin tegen die bezeten was door een geest en zo de toekomst kon voorspellen. Met haar waarzeggerij verdiende ze veel geld voor haar eigenaars. (Handelingen 16:16) In de Grieks-Romeinse wereld maakten enorm veel mensen gebruik van geesten, tempels en dergelijk zo blijkt uit Efeziërs 19:13-20.

Gevaarlijk?
Zoals eerder aangehaald staat er in Deuteronomium dat de Heer deze mensen verafschuwt. God buiten spel zetten, zelf het heft in eigen handen willen nemen is helemaal verkeerd. Zoals gezegd: een christen die bevr.pastoraat zal juist zeggen: ik doe het in afhankelijkheid van God. Je moet denk ik dus bewijzen dat hij dat niet kan zeggen omdat de Bijbel dat niet leert. Als mens in zijn wereld willen zijn of komen of om als God te worden. Het is uitzonderlijk moeilijk om in de naam van Jezus te handelen. De vraag is zelfs of het mag of de Bijbel dat leert. Denk aan de schuldgevoelens van mensen in psychische nood, aan het onbekwaam opereren op een psychisch niveau (ND.nl - 20 mei 2008).

Wat verborgen is, behoort de Heer, onze God, toe; wat openbaar is, komt ons toe! (Deut. 29:28)

Klaar voor de strijd?
Zoals het lijkt heeft de Duivel inderdaad macht om ons binnen te dringen. Ik durf te stellen dat het zelfs zover gaat dat wij soms zelfs niet eens in de gaten hebben dat wij zonde doen. Het lijdt tot verwijdering van God, waardoor je uiteindelijk met God zal breken. Waar komt de zonde vandaan? “Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort.” (1 Jak. 14 & 15)

Een kort artikel als opzetje voor de komende OV, er is veel meer over te zeggen. Als laatste wil ik jullie mijn antwoord op de vraag geven: Hoe overwon Jezus elke beproeving van Satan in de woestijn? (Hebr. 4 v15) Dat deed Hij door eenvoudig te wijzen op Gods Woord: ‘er staat geschreven’.

Vraag elke dag opnieuw kracht door te vragen; “leidt ons niet zoals uw Zoon Jezus Christus in beproeving.” Want hoelang zou jij het zonder God volhouden?

Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht en zei: ‘Dit alles zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt.’ Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.” Daarna liet de duivel hem met rust, en meteen kwamen er engelen om voor hem te zorgen.” (Matteüs 4 vers 10 & 11)

“Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.”( Jak. 4:7)

En SIC dan? Wordt die op de woensdagavond verspreid? Ik wil een SICsoos op donderdag!

Kwaliteit heeft altijd vertraging. dan maar later hoor. (bovendien denk ik dat ik moet helpen met laden en lossen. ugh. naja een beetje goodwill dan maar? :) )

Vet tof, morgenavond is het al zover! Ik heb er echt zin in. Allemaal komen, want dit is toch wel één van de hoogtepuntjes...nu al!!

- Martine H -

Gisteren op bijbelkring hebben we het onderwerp al goed doorgesproken, ben er nu wel klaar voor denk ik :).

Tof, ben er ook bij vanavond...

Henderi staat straks vast heel hard te lachen bij het heerenhuis, ik zou er niet intrappen als ik jullie was.

Amicae amicique, In verband met de zo late verhuizing hebben we van Huize De Beurs gedaan gekregen dat we gratis koffie krijgen in het Heerenhuis. Zegt het voort! De aanbieding geldt van 19.00 uur tot en met 19.15 en in de pauze.

Ok, ik zorg dat ik dan ben! Wel relaxed van die koffie!

Vet vervelend! Hierbij nog een oproep aan iedereen om het vooral door te geven aan de rest!

waar the **** moet ik nou heen dan, zelfs mn huisgenoot probeert me in de val te lokken

w0000t.. ik ben er zo

Ik ben nou toch wel benieuwd of dit nou een 1 aprilgrap is of niet!

Dit is zoooooo'n snoeiharde 1 aprilgrap! :P

BH bedankt voor de koffie!

Goede lezing, hoewel ik het eerste deel beter vond dan het tweede deel.

Sanzo Panza

helaas mensen ik voel me in geen staat meer om weg te gaan...

Pinkeltje schreef: hoewel ik het eerste deel beter vond dan het tweede deel.

Dan ben ik blij dat ik in de pauze naar huis ben gegaan. Vond het eerste deel al niet bijster goed.