Lang geleden alweer ging een Paascongres over geestelijke strijd en toen kwam ook het onderwerp bevrijdingspastoraat naar voren, waar de zojuist genoemde Paul een lezing over hield. In het Nederlands Dagblad is daarover geschreven. De links naar de twee artikelen die ingaan op bevrijdingspastoraat:

http://www.nd.nl/artikelen/2005/maart/1 ... osbarsten- http://www.nd.nl/artikelen/2005/maart/1 ... jke-strijd

Voor enkele reacties van GSV'ers die naar het desbetreffende Paascongres zijn geweest: http://www.gsvnet.nl/forum/viewtopic.ph ... jke+strijd

Ook ik verwacht een mooie avond!

Wel lief dat ATV haar soosavond opoffert.

Enfin. Het is altijd leuk dat er van tevoren gespreksstof wordt aangedragen doormiddel van mijns inziens triviale discussies ;).

Het is toch gewoon een goed punt dat de Senaat heeft gedaan. Als je iets doet moet je het goed doen (heel bijbels). De mensen die het leuk vinden om een keer bij ATV langs te komen, komen toch wel. De mensen die dat minder tof lijken zullen weerhouden worden door de keuze tussen woensdag en donderdag. Er zijn zat vooroordelen en negatieve meningen binnen de GSV over ATV. Kom gewoon eens een keer bij ons op soos en ga daarna weer lopen klagen op jullie interne forum over het ellendige leven zonder die ene soos in de eerste week van april in het jaar onzes Heeren 2009.

Een beetje nuance lijkt me op z'n plaats in deze discussie. Hoe dan ook, ik ga de discussie graag aan op woensdagavond 1 april :P.

Herbsgarden schreef: Ik vind het gewoon irritant dat de Senaat een GSV-activiteit schrapt om mij ergens heen te krijgen. (...) Ook al zou zoiets goed zijn voor de GSV: laat leden zelf kiezen wat ze doen.

Hierin ben ik het met je eens. Ook ik houd graag de keuze zelf en vind de huidige gang van zaken ook een beetje bijzonder.

Maar CA. Wat jij schrijft is onzin. De Senaat moet elke week 1 soosavond regelen. Dat doet ze nu, samen met ATV. Lijkt met beregezellig. (Sterker nog, ik ken mensen die daar hun vriendinnetje vinden. Misschien is dat wel de stiekeme gedachte van de Senaat!). Omdat ze een soosavond hebben geregeld zijn ze niet verplicht om op donderdag of welke andere dag dan ook maar een soosavond te organiseren. Als jij donderdag een biertje wilt drinken op soos, moet je soos afhuren. Dat kan zo via .

En nu weer even ontopic. Bertjaap, kun je toevallig zelf ook nog iets meer vertellen over het onderwerp? Jij hebt dr wel een beetje verstand van volgens mij. Het gebrek aan kennis hierover bij andere GSV'ers is de reden dat op dit topic weinig zinnigs of opbouwends is geschreven.

Hierbij willen we graag een een korte reactie van onze kant geven. Zoals wij al in ons beleid hadden aangekondigd, willen wij graag gezamenlijke soosavonden met ATV organiseren. Daarom hebben wij in dit geval, na overleg met het ATV-bestuur en de VGSE, besloten dat we samen een lezing zouden organiseren en daarna samen een soosavond zouden houden.

De soosavond van 1 april is de reglementaire soosavond die vanuit de vereniging wordt georganiseerd, zoals amica Van Leeuwen en amice Broekema al terecht hebben opgemerkt. Deze soosavond zal deze keer niet op een donderdag, maar op een woensdag worden georganiseerd. Het is dus geen extra activiteit, maar de reguliere wekelijkse soosavond. Het is niet onze bedoeling om een extra activiteit te organiseren, maar om de soosavond voor één keer een avond te verplaatsen. Er wordt geen activiteit afgeblazen, alleen verplaatst. De Senaat maakt hiermee geen misbruik van zijn bevoegdheden, al kunnen we ons voorstellen dat het bericht voor sommige leden een beetje onverwachts kwam.
We willen door middel van een gezamenlijke soosavond graag kennis maken met onze ATV-broers. We hopen dan ook dat iedereen deze avond langs komt, en gezellig een biertje met elkaar gaat drinken. Overigens is het forum misschien niet het juiste podium om deze discussie te voeren. Aanstaande donderdag tijdens de HV is er ruimte om deze kwestie te bespreken, en we roepen alle leden op om het daar dan ook te doen.

Willen we op deze plek alleen nog maar een oproep doen aan iedereen om naar de lezing te gaan. Het wordt ongetwijfeld een boeiende lezing. En daarna is er de gelegenheid om gezellig met ATV naar de soos toe te gaan.

Met amicale groet,
Rolf Hoving
h.t. assessor I

Bedankt voor je reactie, maar kun je ook ingaan op de vraag waarom de donderdag daarom moet worden afgeblazen? Het is toch prima te doen om ook op donderdag de soosch open te laten. Valt me mee dat de VGSE niet protesteert. Des te meer kans om ATV'ers, die massaal tegen de woensdagavond aanpissen, omdat het een enorm vervelende avond is, mee te nemen naar de relaxte donderdagavond... Ik ben benieuwd.

erika schreef: Typisch gevalletje van interessante blabla om je eigen ego een veer in de reet te steken ten koste van de Senaat. Er is toch gewoon een soosavond? Ok, op een andere dag en er lopen toevallig van die enge ATV'ers rond, maar ook dat zijn capabele conversatiegenoten. Vraag Marcus Driessen maar eens wat 'metafysisch' is...

Haha, vette dis. Ik lach me slap hier.

Senaat heeft mijns inziens goed gehandeld. Niks in strijd met de reglementen en zoals Rolf al zei, staat het in hun beleid en daar hebben we als vereniging mee ingestemd.

Nu het puntje van de geschrapte soosavond. Het is voor veel mensen jammer dat de reguliere soosavond vervalt, maar ik vind het wel een tactische maatregel van de Senaat. Sommige GSV'ers moeten even uit hun behoudende ritme (eigen vaste clubje, eigen vaste dag) worden gehaald om overtuigd te worden dat het reterelaxed gaat zijn met ATV.

Het lastige is alleen dat ik denk dat de mensen die hier discussieren (Chris, Jan, Theo) sowieso wel komen woensdag, en de donderdag zien als extraatje dat hen ontnomen wordt. De Senaat heeft die donderdag echt niet geschrapt om actieve figuren als jullie. Het is uiteraard bedoeld om die grote groep sleur-GSV'ers met ATV-vooroordelen te bewegen woensdag naar soos te komen.

Zelf ga ik niet 2 avonden in de week naar soos, dus als er twee dagen soos is, moet ik een keuze maken voor 1. Ik denk dat veel mensen dat doen. Het relaxte van de Senaat die dat voor ons doet, is dat je zeker weet dat iedereen voor dezelfde soosavond 'kiest'.

@ Theo: donderdag is inderdaad veel relaxter voor iedereen. Maar ik geloof dat er ook een donderdagsoos gezamenlijk met ATV op de planning staat.

@ Senaat: ik ben het met Jan eens dat jullie nog wel iets meer mogen doen om duidelijk te maken dat het nuttig/tof is om naar die woensdagsoos te komen. Een beetje beleidsuitleg en persoonlijke motivatie dus. 'De harde aanpak' is een stap in de goede richting, maar valt niet bij iedereen goed. Ik merk dat er behoefte is aan een beetje enthousiasmering!

Ik ben het helemaal met je eens Hannah!

Aan iedereen die hier loopt te zeiken: doe eens niet zo moeilijk, verruim je geest en wees eens positief! Yehes variatie in de maaltijd! Yehes soos met ATV!

Wat mij betreft is het goed dat er eens gestimuleerd wordt om naar een ATV/GSV soos te gaan. Die feestjes zijn altijd hardstikke mooi, maar worden de laatste jaren sterk onderbezocht.

Wat ik me wel afvraag is wat de senaat bedoeld met het vaker organiseren van een ATV/GSV-soos. Gaat het dan om een woensdag of donderdagavond? Volgens mij zijn de Vracciefeestjes hier toch voor bedoeld? Alhoewel die de laatste jaren nauwlijks worden georganiseerd, misschien moet dat eens gestimuleerd worden. (off-topic)

on topic: misschien ga ik ook wel even naar de lezing, hat kan niet anders dan een mooie lezing worden.

wat is eigenlijk het probleem? Als je donderdag soos wil reserveer je dat ding toch? Alleen ff sooscie bellen, verder kost het niet de minste moeite.

Lijkt me een verschrikkelijk leuke lezing, ik heb alles van die gast gelezen.

Knapzak schreef: wat is eigenlijk het probleem? Als je donderdag soos wil reserveer je dat ding toch?

Heerlijk :lol:

Henri L schreef: Wat ik me wel afvraag is wat de senaat bedoeld met het vaker organiseren van een ATV/GSV-soos. Gaat het dan om een woensdag of donderdagavond? Volgens mij zijn de Vracciefeestjes hier toch voor bedoeld? Alhoewel die de laatste jaren nauwlijks worden georganiseerd, misschien moet dat eens gestimuleerd worden. (off-topic)

Ha, tof dat je zo enthousiast bent over de ATV/GSV mix en dat je erbij gaat zijn. Kan natuurlijk niet voor de Senaat spreken, maar denk dat een soos als deze (bij het slagen ervan) juist een stimulans kan zijn voor de Vracciefeestjes.

Mijn vorige vraag staat ook nog steeds.

Hannah schreef: @ Senaat: ik ben het met Jan eens dat jullie nog wel iets meer mogen doen om duidelijk te maken dat het nuttig/tof is om naar die woensdagsoos te komen. Een beetje beleidsuitleg en persoonlijke motivatie dus. 'De harde aanpak' is een stap in de goede richting, maar valt niet bij iedereen goed. Ik merk dat er behoefte is aan een beetje enthousiasmering!

Dat maakt samen twee vragen voor de Senaat. Mag dat even hier beantwoord worden? Wees maar niet bang dat er op de HV dan geen vragen meer over zijn, haha.

ATV'ers zijn gezellige mensen die zich altijd heel erg gastvrij ontfermen over een verdwaald schaap op de woensdagavond. Verder tof dat Adrian Verbree naar Groningen komt. Kortom: ik zie enkel een win-win situatie. Geen soos op 2 april overleven we ook wel weer...

Herbsgarden
BJ schreef:
Herbsgarden schreef: On-topic: ik vind 'spiritual warfare' tegen demonen enzo erg onrealistisch. Maar als het believers rust geeft: prima.

Ik vind dit een hele platte en denigrerende opmerking over dit gevoelige onderwerp.
Ik vind het een heel bijzonder onderwerp om verder over na te denken en in te groeien, en wat mij betreft doe je Gods boodschap van bevrijding zwaar te kort wanneer je bevrijdinspastoraat omschrijft als 'onrealistische warfare tegen demonen'.

Jammer dat er sowieso nog heel weinig inhoudelijk op het onderwerp is gereageerd. Ik ben erg benieuwd naar de avond, en ik hoop dat meer mensen zich eens laten uitdagen om hier wat meer van te weten te komen.
OV-cie, komt er nog iets van voorbereidend materiaal voor deze avond? Er is genoeg te vinden in allerlei artikelen en boeken. Voor mensen die sowieso meer willen lezen: het werk van M.J. Paul over geestelijke strijd is erg goed en evenwichtig, en laat zien dat er heel wat af te dingen valt op provocerende en rellerige opmerkingen zoals die van am. Herbsgarden.

Zo, ben ik ook weer eens op dit forum.

Voor de duidelijkheid: mijn opmerking was zeker niet denigrerend, provocerend of rellerig bedoelt. Daarvoor kan ik wel op andere topics terecht. Laat ik het opnieuw proberen en nu wat genuanceerder.

Als ik verhalen van aanhangers van bevrijdingspastoraat lees op hun , in het of in merk ik gewoonweg dat ik hun overtuiging niet deel. Er bestaan allerlei vreemde psychische aandoeningen en volgens mij is een groot deel daarvan te verklaren zonder de oorzaken te zoeken bij demonen en boze geesten.

In de bijbel worden bepaalde aandoeningen natuurlijk wel toegeschreven aan duivelse invloeden. Ik denk dat we ook die aandoeningen tegenwoordig grotendeels psychologisch kunnen verklaren. Maar ik kan goed begrijpen dat andere bijbellezers door deze teksten wel de indruk krijgen dat nare aandoeningen door de satan kunnen worden veroorzaakt. Als die mensen dan troost putten uit gebed en bevrijdingspastoraat, ben ik alleen maar blij voor ze. Ik geloof alleen niet dat hun overtuiging realistisch is.

Nog een korte reactie van onze kant. Het lijkt ons enorm tof eens een keer samen met ATV soos te houden, en we roepen dan ook iedereen op daarheen te gaan.
Dit jaar zullen er twee gezamenlijke soosavonden worden georganiseerd. De eerste is na de lezing op 1 april. De tweede is op 4 juni. Dan organiseren we samen een sing-in. Dit is op een donderdag, zodat beide verenigingen een keer op een andere dag soos hebben. We willen kijken hoe deze regeling iedereen bevalt. We hopen dat het een impuls is om de broederlijke banden aan te halen. Als Senaat hebben we goede contacten met het ATV-bestuur en op die manier kunnen veel vooroordelen worden weggenomen (of juist bevestigd). Het zou toch leuk zijn als de GSV met deze open houding eens een keertje langs onze ATV-broertjes gaat.

Overigens, zet alstublieft de bovenstaande discussie voort, die is namelijk erg interessant en een goede voorbereiding op de lezing.

Sanzo Panza

Ik wil me totaal van de discussie onthouden, ik wil alleen maar stellen dat we het pand onreglementair moeten openen mocht het plan van de Senaat doorgang vinden. Reacties lijken me totaal overbodig, zonder veer zit het namelijk zo hard. Het idee om met de atv een soos te houden is donders mieters, een superplan, een staaltje pure genialiteit. Ik ben alleen van mening dat het niet ten koste moet gaan van onze enige besloten avond. Laat donderdag gewoon doorgaan. Ik vind het een beetje muggenziften om te zeggen dat er misschien meer mensen naar de soos gaan als we donderdag maar schrappen. Hulde aan de soos met atv, nog meer hulde aan onze eigen huiskamer. Als er toch ergens een kringetje rook op moet stijgen laat het dan vanuit onze eigen haard zijn. Laat onze hoeders onze dorst lessen. Laat het zijn als een thuiskomst na een lange tocht. Ik kom namelijk donderdag 10 uur uit werk en dan ga ik direct naar ons aller geliefde Hereweg. Een warm welkom na een dag kil werken. Én weet, Alva verloor Den Briel aan de watergeuzen op 1 april, op 2 april stond de deur dus open voor alle trouwe calvinisten.

Allemaal heel leuk gezegd Maarten, maar je hebt het wel over een beleid van de Senaat dat er al stond voor jou geboorte als GSV'er. Als GSV hebben we ons gecommiteerd aan dit beleid en moeten we dus ook niet raar opkijken als onze Senaat dit ten uitvoer gaat brengen. Ik kan het alleen maar waarderen.

Ik vind het idee van een gezamenlijke lezing met aansluitend een borrel een mooi idee. Dat dit nu op een woensdag is en volgende keer op een donderdag, prima. Dat er daarom donderdag geen soos is, prima. De reden dat de gemiddelde wens van een GSV'er 1 soosavond in de week is en dat die behoefte nu op de woensdag bevredigd móet worden is misschien wat kort door de bocht, maar denk ik wel dé manier om mensen naar de gezamenlijke soos te brengen. ATV'ers zijn ook mensen, hoewel dit misschien wat denigrerend klinkt is het absoluut niet zo bedoelt. Als je zegt dat onze verenigingen verschillen in karakter heb je denk ik wel gelijk, maar om daarom ook te zeggen dat "die mensen" qua persoon zo verschrikkelijk anders zijn en dat er daardoor een onoverkomelijke karakterbotsing plaats vindt is denk ik niet juist, want zo hoog is het echt niet gesteld met de intellectualiteit van onze GSV.

Amen Harry. Bovendien zie ik niet echt meerwaarde in nog een extra soos op donderdag. Als je per se met je eigen 'besloten' clubje wil praten dan kan dat ook gewoon woensdag toch? En tegen 3 uur zal het verdacht veel lijken op onze eigen vertrouwde soos :wink:

Het gaat mooi worden, net als de lezing trouwens! Ik weet niks van het hele onderwerp, maar heb Adrian Verbree altijd al eens in het echt willen zien. (Ik kom niet uit Hardenberg en omstreken, dus ik ken heb alleen maar van de boekjes).

Sanzo Panza
Hapkars schreef: Allemaal heel leuk gezegd Maarten, maar je hebt het wel over een beleid van de Senaat dat er al stond voor jou geboorte als GSV'er. Als GSV hebben we ons gecommiteerd aan dit beleid en moeten we dus ook niet raar opkijken als onze Senaat dit ten uitvoer gaat brengen. Ik kan het alleen maar waarderen. Ik vind het idee van een gezamenlijke lezing met aansluitend een borrel een mooi idee. Dat dit nu op een woensdag is en volgende keer op een donderdag, prima. Dat er daarom donderdag geen soos is, prima. De reden dat de gemiddelde wens van een GSV'er 1 soosavond in de week is en dat die behoefte nu op de woensdag bevredigd móet worden is misschien wat kort door de bocht, maar denk ik wel dé manier om mensen naar de gezamenlijke soos te brengen. ATV'ers zijn ook mensen, hoewel dit misschien wat denigrerend klinkt is het absoluut niet zo bedoelt. Als je zegt dat onze verenigingen verschillen in karakter heb je denk ik wel gelijk, maar om daarom ook te zeggen dat "die mensen" qua persoon zo verschrikkelijk anders zijn en dat er daardoor een onoverkomelijke karakterbotsing plaats vindt is denk ik niet juist, want zo hoog is het echt niet gesteld met de intellectualiteit van onze GSV.

het gaat mij helemaal niet om ons besloten clubje of wat dan ook, atv'ers zijn allemaal heel gezellig en ik kan goed met ze opschieten en alles. maar volgens mij is woensdag een extra activiteit en niet eens zozeer een soosavond, daarom zie ik meerwaarde in een gewone soos op donderdag

Omdat er woensdag ook swingfeest is zal het qua integratie weinig verschillen van een doorsnee vraccie/oud&nieuw/Keiweek-feestje met ATV tot 3 uur op de dansvloer, en de GSV daarna. Ik vind het daarom lastig om woensdag 1 april als echte soosavond te zien. Wel wordt het een retegezellige avond, uberhaupt.

Waarom is een soosavond met wat ATV'ers erbij ineens geen soosavond meer? Naja, in elk geval mooi dat je erbij bent woensdag!