jelgerbijma schreef:

Wat is het grootste organisme ter wereld?

jelgerbijma schreef:

https://www.spotgroningen.nl/programma/tenebrae-academy-of-ancient-music/

Voor slechts € 12,50 te bewonderen in de Oosterpoort 8 december

Wat is het zwaarste organisme ter wereld?

déjà vu

jelgerbijma schreef:

https://www.nu.nl/wetenschap/6335065/zwaarste-en-grootste-boom-op-aarde-is-mogelijk-ook-oudste-levende-wezen.html

beschrijving

Boris mag!

Edit: nieuwe, want het vorige was wel heel makkelijk op het forum op te zoeken.

Nieuwe vraag: wat houdt een luxerende factor in (zoals bijvoorbeeld gebruikt in de gezondheidszorg)?

Sorry Jeroen, niet goed maar je krijgt een nieuwe poging natuurlijk.

Het antwoord op het vorige feitje was Claudio Monteverdi, je weet wel, van de witte rozen.

Chique aan de diarree

Gebeurtenissen waardoor een psychische ziekte of aandoeningen kan ontstaan.

Correct, terwijl het juist zo positief klinkt! Aan jou de beurt

Hoe werd de uitspraak: Bûter, brea en griene tsiis, wa’t dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries.’ gebruikt/ingezet rond het jaar 1500?

Hij werd gebruikt om tof te doen tegen niet-Friezen

Om te kijken of iemand het kon uitspreken en dus een echte Fries was

Ja opzich wel goed, ik had de vraag beetje andere moeten stellen.

Het leger van grute Pier, voerde rond het jaar 1500 bootkapingen uit tussen west-Frieland en Friesland (waar nu de afsluitdijk ongeveer ligt) hij jaagde op Nederlandse soldaten.

Het Nederlandse leger wilde na het overnemen van west Friesland (provincie Noord-Holland) ook Friesland over nemen.

Tijdens de kapingen werd de uitspraak gebruikt om het verschil te herkennen tussen Frieze vluchtelingen (boris benoemt wie echt Fries waren) en Nederlanrse soldaten.

De soldaten werder vervolgens overboord gegooid.

Du bist

Wat voor gruwelijks is de Romeinse generaal Varus overkomen?

Hij werd naar de provincie Germania gelokt onder het valse voorwendsel van een opstand van een kleine Germaanse stam. In werkelijkheid spanden meerdere grote stammen samen en lokten Varus en zijn drie (wat behoorlijk veel was!) legioenen in de val.

In het gevecht dat toen volgde, de Slag bij het Zwarte Woud, is Varus met al zijn manschappen compleet vernietigd. Zie ook onderstaand schilderij van Anselm Kiefer, Varus (1976):

beschrijving

Grimmige boel dus. Het verhaal gaat dat keizer Augustus eens is wakker geworden uit een nachtmerrie en uitriep: 'Varus, geef me mijn legioenen terug!'

Vijf dagen zijn verstreken; begin gerust een nieuw feitje!

Temptation Weiland

Goedenavond!
Hier een prachtig nieuw feitje namelijk: wat is het oudste biermerk met Nederlandse oorsprong?

Brand

Temptation Weiland

Dat is al snel een antwoord! En helemaal correct! Jij bent!

Boris schreef:

Hij werd naar de provincie Germania gelokt onder het valse voorwendsel van een opstand van een kleine Germaanse stam. In werkelijkheid spanden meerdere grote stammen samen en lokten Varus en zijn drie (wat behoorlijk veel was!) legioenen in de val.

In het gevecht dat toen volgde, de Slag bij het Zwarte Woud, is Varus met al zijn manschappen compleet vernietigd. Zie ook onderstaand schilderij van Anselm Kiefer, Varus (1976):

beschrijving

Grimmige boel dus. Het verhaal gaat dat keizer Augustus eens is wakker geworden uit een nachtmerrie en uitriep: 'Varus, geef me mijn legioenen terug!'

Vijf dagen zijn verstreken; begin gerust een nieuw feitje!

Ah shit dit wist ik Boris, maar ik heb nog een leuk Germaans feitje voor je. Die ik met je wil delen, nou ja meer een theorie.

Men denk dat er een kans is dat in de bijbel Germanen worden genoemd als heidenen. De betekenis is namelijk iemand die in de heiden woont. Die Germanen hadden als kenmerk dat ze ongelovig waren. Zo kennen wij de huidige uitdrukking heiden.

Bedoel je dat het woord heiden daarvandaan komt of dat er Germanen in de Bijbel voorkomen?

In de serie Feuten speelt het verenigingshuis Ithaka een belangrijke rol. Het logo op de das van dit huis is een logo van een bestaande Amsterdamse vereniging. Maar van welke?

ASC / AVSV