Paus Benedictus XVI is gister overleden. Hij staat om veel dingen bekend (hij was tenslotte paus), onder meer omdat hij de eerste paus was sinds Gregorius XII die ervoor koos om af te treden (in tegenstelling tot de saaie pausen die aftraden omdat hun hart ermee stopte). Wanneer trad Gregorius XII af?

1407

1253

Alliewallie

1420

jelgerbijma

1435

Janvantende

1353

RutgerStam98

1362

Maartenvanderes

1234

1010

grasMaaiker

1292

1450

1269

1274

1455

1314

Het was 1415, daar zat Allard het dichtste bij. Maar ook props naar Herman, want hij wou heel graag props.
Met het aftreden van je boy Greg kwam er een einde aan het Westerse Schisma, een periode in de Rooms-Katholieke kerk waarin er steeds twee (op sommige momenten zelfs drie) pausen waren, omdat de Engelsen het weer niet eens konden worden met de Fransen.

Het pauselijk aftreden werd mogelijk gemaakt door Paus Celestinus V in 1294 via pauselijk decreet, waarna hij prompt zelf aftrad. De arme man was een kluizenaar en had geen zin in al dat gezeik en stopte dus na 6 maanden al met zijn pausdom.

Alliewallie

Ik wil zeggen dat ik wel ongeveer wist wanneer deze gabber er zat van was, maar dat is helemaal niet zo. 420 is gewoon een mooi getal.

Dit is wel een heel lastig feitje dus ik neem het u niet kwalijk als u het niet weet.

Wat is blauw en zit op een hek?

Verf (hilarisch!)

Maartenvanderes

Een vogel

jelgerbijma

Een smurf