‘Vo

grasMaaiker

Ok

Janvantende

Maar

Sem Eilander

Ja

HannekeWuite

Er

Grietje_Eva

Of

Maartenvanderes

we

Alliewallie

Nog steeds niet genoemd. Maar ben er wel klaar mee het is namelijk 'in'. Dus diegene die zich geroepen voelt mag een nieuwe vraag plaatsen

Wat is er bijzonder aan de winnaar van de 1918 nobelprijs voor de scheikunde?

Het was een vrouw

Toen werd een nieuw proces uitgevonden om kunstmest te maken ofzo volgens mij. Ook veritasium gekeken?

Lambo schreef:

Toen werd een nieuw proces uitgevonden om kunstmest te maken ofzo volgens mij. Ook veritasium gekeken?

Zeker, maar je mist het bijzondere eraan

Astronaut schreef:

Lambo schreef:

Toen werd een nieuw proces uitgevonden om kunstmest te maken ofzo volgens mij. Ook veritasium gekeken?

Zeker, maar je mist het bijzondere eraan

Dit weet ik zo niet, was het niet iets met titratie wat op korte termijn veel mensen doodde maar op lange termijn veel levens heeft gered?

Dit was Fritz Haber, uitvinder van het Haber-Bosch proces om ammoniak uit stikstof en waterstof te maken, wat onder andere enorm belangrijk was voor het maken van kunstmest. Verder heeft deze beste man ook bepaalde gifgassen uitgevonden, die gebruikt werden tijdens de eerste wereldoorlog.

Volgens mij klopt dit, of moeten we nog op zoek naar het juiste antwoord?

Ik heb deze antwoorden helemaal over het hoofd gezien. GJ geeft het meest complete antwoord. Haber synthetiseerde aan het eind van de eerste wereldoorlog ook een gas wat gebruikt kon worden als insecticide. Ze noemden het Zyklon-B. De nazi's haalden de (expres erin gedane) smerige geur eruit en gebruikten het toen in de vernietigingskampen.

De manier waarop kunstmest ineens gemaakt kon worden door deze man heeft inderdaad miljarden mensen gered. Maar deze andere kant ervan geeft het toch een rare nasmaak.

Om nog binnen de thematiek te blijven van de 1e wereldoorlog: wat is het verschil tussen een mannelijke en vrouwelijke tank?

Een mannelijke tank heeft zijn rupsbanden naast de tank, een vrouwelijke eronder

Een vrouwelijke tank is bewapend met machinegeweren, en een mannelijke tank met een kanon

boristerbeek

Mannelijke tanks rijden altijd 15km/u boven de maximumsnelheid