De 132 miljard Goudmark die Duitsland opgelegd kreeg na de Tweede Wereldoorlog?

Maartenvanderes

De 250 miljard goudmark aan herstelbetalingen die Duitsland moest betalen na de eerste wereldoorlog. Telt dit als boete?

Janvantende

Het juist antwoord is nog niet gegeven.
Hint: het heeft te maken met een nucleaire ramp. De prijs gaat al wel de juiste kant op.

jelgerbijma

Het bedrijf achter de kerncentrale Fukishima in Japan voor $ 500 mld.

Janvantende

jelgerbijma schreef:

Het bedrijf achter de kerncentrale Fukishima in Japan voor $ 500 mld.

Dat is het antwoord wat ik zoek.
Het bedrijf heet Tepco en kreeg een boete van 330 miljard pond(397 miljard euro) omdat ze verzaakt hadden zich aan veiligheidsregels te houden. Door de radiatie moesten tien duizenden mensen hun huis verlaten.

jelgerbijma

Nice.

"No two countries with McDonalds have ever gone to war" Op het internet heerste onder sommigen het vermoeden dat de invasie van Oekraïne door Rusland de eerste keer was dat een land met een McDonald's oorlog voerde met een ander land met een McDonald's. Dit werd echter snel ontkracht: het is al drie keer eerder voorgekomen.

Noem één van deze drie keren.

(Andere landen dan Rusland en Oekraïne, dus niet de annexatie van de Krim)

De Frans-Pruisische oorlog van 1870

Amerika-Irak

Verenigd Koninkrijk-Argentinië

Alliewallie

Israël - Palestina

Rick Antuma

Yugoslavia en NATO (waaronder dus Amerika)

Janvantende

Irak-Iran

Israël egypte

Maartenvanderes

Slovenië - Joegoslavië

jelgerbijma

WestBest schreef:

Yugoslavia en NATO (waaronder dus Amerika)

In eerste instantie had ik dit rijtje gevonden:

  1. The 1989 U.S. invasion of Panama, during which U.S. military forces battled Panamanian Defense Forces in a successful attempt to oust and arrest Panamanian military dictator Manuel Noriega.
  2. The 1999 Kargil War, during which India and Pakistan clashed over Kashmir.
  3. The 2008 Georgian War during which independent Republic of Georgia (formerly a republic of the USSR) fought with Russia and Russian-backed separatists in the regions of South Ossetia and Abkhazia.

In dit artikel staat echter ook:

Some may disagree over which armed conflicts truly constitute “wars,” but a look to the Balkans disproves the McDonald’s theory. The first McDonald’s in what was then Yugoslavia opened up to much fanfare on 24 March 1988 in Belgrade, now the capital of Serbia.

Antwoorden als Argentinië-VK reken ik niet goed aangezien de eerste McDonalds in 1986 opende in Argentinië en de Falklandoorlog in 1982 was. En de crux van de "McDonald's Peace Theory" is uiteraard dat er op het moment zelf in beide landen een McDonald's moet zijn.

Kortom: Rick mag.

Rick Antuma

Zoals de meeste wel weten is McDonalds 1 van de bekendste franchise ter wereld. Maar...... Wie of wanneer was de eerste (moderne) franchise?

Omdat de franchise waarschijnlijk niet echt bekend is (franchise is mislukt) zijn er 2 antwoorden goed (wie of wanneer). Extra tip: m'n oma had er ook 1 :)

De VOC?

Maartenvanderes

Ahold

Spaarbank

Tenminste die had mijn oma ook

Janvantende

Dat bedrijf die naaimachines maakte. Zal wel rond 1850 zijn.