Maartenvanderes

jeroenschipper schreef:

Bonn

Gepakt

Wittenberg

Ulm

Nou, helemaal goed amice Ten Napel

Super!

Ik wil in het thema van woensdag blijven. Wat zorgt ervoor dat een elektrische schok je fataal kan worden?

jelgerbijma

Thomas als labpartner hebben

MariekeSpijker

De lichaamseigen elektrische signalen waardoor de hartspier samentrekt worden verstoord. De hartspier blijft in samengetrokken toestand.

Dat komt door de hoeveelheid ampère die je op dat moment wegens de elektriciteit door je lichaam gejaagd krijgt, toch?

Edit: met als gevolg hetgeen dat Marieke omschrijft

Je kan de vraag vgm op meerdere manieren interpreteren, maar volgens mij kan een schok fataal worden als je niet geaard bent met een neutraal punt verbonden aan de aarde

Ik hoopte een veelgemaakte fout de wereld uit te helpen, namelijk dat het de hoeveelheid Ampere is die je fataal is, terwijl veel mensen denken dat het het voltage is. Ik ben bang dat mijn vraag inderdaad op meerdere manieren te interpreteren valt. Tim heeft in ieder geval het antwoord gegeven waar ik op zat te wachten, dus wat mij betreft is hij aan de beurt.

Welke Engelse koning zorgde voor de afscheiding van de Anglicaanse kerk van de kerk van Rome? En wat was zijn reden hiervoor?

Henry de 8e, want hij wou van zijn vrouw scheiden

Correct, jij bent

Wat is/betekent "de paal van Rensenbrink"?

Léon Maarse

De schandpaal in het middeleeuws tijdperk waar ze voor straf bekogeld werden met meuk.

In de finale van het wk 1978 tegen Argentinië schoot Rob Rensenbrink vlak voor tijd tegen de paal, wat anders de winnende goal was geweest. Vervolgens verloor Nederland in de verlenging met 3-1

Marten1995 schreef:

In de finale van het wk 1978 tegen Argentinië schoot Rob Rensenbrink vlak voor tijd tegen de paal, wat anders de winnende goal was geweest. Vervolgens verloor Nederland in de verlenging met 3-1

helemaal correct

In 1974 speelde Nederland ook al de finale van het wk voetbal, helaas werd die finale met 2-1 verloren van West-Duitsland. Johan Neeskens zette Nederland in die wedstrijd nog wel op een 1-0 voorsprong door een penalty raak te schieten. Wat was er bijzonder aan de manier waarop die penalty tot stand kwam?

Het was een schwalbe

boristerbeek

De Paal van Rensenbrink kwam uit de hemel nedergedaald op Neeskens' harses. Niet per se een overtreding, wel zielig, dus penalty