L1Rn4urAyA7aTEe
ARD schreef: Hoe stel je dat dan voor? Jezus die vastgebonden wordt? En de soldaten die hem alleen maar pesten? De film is vast niet bedoelt om te shockeren of om mensen bang te maken. En helaas is geweld iets van elke dag, niet zo raar dus dat ook dat reele gedrag van mensen op tv getoond wordt. De tv-wereld zou anders veel te rooskleurig worden...

Ik keur de film ook niet af vanwege het geweld, ik zeg alleen dat ik persoonlijk om die reden ervanaf zie om 'm te gaan zien. Ik kijk ook al (bijna) geen TV meer om die reden. Dus om dan wel naar zo'n film te gaan zou ik dan weer hypocriet van mezelf vinden.

Zoals is wellicht ook al eerder heb laten vallen: het beslissende moment in het verhaal van Goede Vrijdag is voor mij niet de kruisiging. Dat was een gevolg van het aanvaarden van Gods wil van Jezus. Het cruciale moment in mijn beleving was de verzoeking in de hof van Getsemane, een geestelijk moment dus...

Ik heb inmiddels veel negatieve berichten over de veel besproken film gehoord en (na dit topic vluchtig doorgebladerd te hebben) denk ik dat ik, zonder hem ooit nog te hebben gezien, mij achter Koos kan scharen. Wat een gedoe om een al dan niet christelijke film. Als Mel Gibson zegt dat hij het goed heeft bedoeld, mag je hem daarop vertrouwen. Hoe iemand wil evangeliseren is mijns inziens aan hem (en tussen hem en God). Ik ga toch ook geen discussie opstarten over bijvoorbeeld E&R, AiA en de marktkraam, hoewel ik daar nog wel een paar kanttekeningen bij kan verzinnen? Dat er een hoop niet-christenen zijn die niet gaan geloven door deze film, vind ik een enorm non-argument. Als er 1 iemand op deze aarde erdoor bekeerd wordt is de opzet volgens mij al geslaagd en mogen we God op onze knieen danken, omdat Hij via onze communicatie- en genotsmiddelen ons Zijn onvoorwaardelijke liefde toont. Of je de film nu wel of niet wilt zien, een meer positieve en natuurlijk biddende insteek mag je van een doorsnee christen toch wel verwachten.

Koning David

Ik weet de oplossing! Laat mensen die denken dat deze film ongelovigen zal bekeren gezellig naar deze film gaan en hier met die ongelovigen over spreken en uitnodigen voor de alfacursus. Laat de mensen met een zwakke maag en de bezwaarden lekker thuis blijven.

Hee Klei :) ongekroonde koning van de klassieke dooddoener. Als je nou ook es je eigen discussie(s) zo zou benaderen.. ()

Ik kan me voorstellen dat veel mensen door de film diep onder de indruk raken van de zwaarte van Jezus' lijden, en daardoor van de gave van vergeving (zie bijv. de bijdrage van K%s).

Toch denk ik dat alleen (sommige) christenen geraakt worden door de film. Ik heb al talloze commentaren van niet-christenen gelezen die het allemaal absurd vinden. Komt Gods liefdevolle vergeving alleen beschikbaar door marteling en kruisiging? En daar moet je je dan als gelovige aan vastklampen? Ikzelf, die mij nochtans christen durf te noemen, vind het al onbegrijpelijk. Credo quia absurdum, zei Tertullianus, en daar houd ik me voorlopig maar aan, maar het valt me soms bijzonder moeilijk moet ik zeggen.

De film is dan ook voornamelijk een preek voor eigen parochie volgens mij; Rossatron vindt de film al geslaagd als zich ook maar één 'heiden' door de film laat bekeren, maar ik vraag me sterk af of zelfs die ene te vinden zal zijn...

Koning David

Ik heb het grove artikel over de film in Vrij Nederland waar naast de film ook het christendom an sich wordt afgekraakt ook gelezen. en ik deel daarom tot op zekere hoogte je scepsis. Ik denk namelijk dat de gemiddelde grachtengordel-intellectueel de film zeker niet zal waarderen. Maar hun negatieve oordeel stond van te voren al vast. Het is volgens hen toch een film van achterlijke fundamentalistische christenen die geloven in een wrede God en sadomasochistische Jezus. De film is dan ook niet voor deze sceptische arrogante lieden gemaakt maar meer voor mensen die zoeken en niet een zelfingenomen oordeel hebben.

Ik hoop alleen dat die zoekenden goed worden opgevangen. En ik denk dat dit niet gebeurd wanneer ze kant-en-klare antwoorden krijgen van mensen die alles zo goed denken te weten. Het lijden van Jezus en het lijden op deze wereld is namelijk een mysterie. Een orthodox gelovige als drs. Bijl denkt hierover misschien de waarheid in pacht te hebben en een grachtengordel-intellectueel in negatieve zin ook maar een normaal mens verwondert zich over dit mysterie.

agent_Fox_Mulder

Ik heb de film een aantal weken geleden al gezien. Het begin van de film is erg sterk. De rol van de duivel is erg goed neergezet voor mijn gevoel. Na ongeveer een half uur slaat het echter om. Vanaf dat punt gaat het alleen nog maar om marteling. Aan de ene kant kun je zeggen dat zoiets niet bijbelgetrouw is en dat de evangelie schrijvers zeer terughoudend zijn als het daarom gaat. Aan de andere kant geeft het je wel een beeld van het lijden dat Jezus alleen nog maar op lichamelijk vlak heeft moeten doorstaan. Ik was het eens met de recensent van het ND dat het lijden in de film na een tijdje afstompt. Toch lijkt het mij wel een manier om een boodschap over te brengen.

Als er mensen zijn die nog graag een keer een echte anti-christelijke recensie willen lezen moeten ze de volkskrant eens bekijken van twee weken geleden. Daarin staat het enige stukje tekst dat mij bijna zover had gekregen om een ingezonden stuk te sturen naar een krant. Het heeft de titel ''Gij zult geloven''.

agent_Fox_Mulder schreef: Als er mensen zijn die nog graag een keer een echte anti-christelijke recensie willen lezen moeten ze de volkskrant eens bekijken van twee weken geleden. Daarin staat het enige stukje tekst dat mij bijna zover had gekregen om een ingezonden stuk te sturen naar een krant. Het heeft de titel ''Gij zult geloven''.

Wat heeft je weerhouden?

Joachim Sickbock

en agent_Fox_Mulder, kun je het stuk ook even posten of een link maken of inscannen ofzo... en Vriend Klei, wil jij hetzelfde doen met het

Vriend Klei schreef: grove artikel over de film in Vrij Nederland waar naast de film ook het christendom an sich wordt afgekraakt

Ik ben namelijk wel benieuwd :!:

symfysis schreef: en agent_Fox_Mulder, kun je het stuk ook even posten of een link maken of inscannen ofzo... en Vriend Klei, wil jij hetzelfde doen met het [..] Ik ben namelijk wel benieuwd :!:

Symfysis, je mag die aflevering van Vrij Nederland wel van me hebben.
En wat dat artikel uit de Volkskrant betreft: je kunt die ook zelf zoeken. Via www.rug.nl/bibliotheek heb je onder 'Catalogi & Bestanden'--> 'Elektronische bestanden' --> 'Kranten' toegang tot alle gedigitaliseerde jaargangen van ondermeer Trouw, NRC en Volkskrant. Je kunt bij het inloggen gebruik maken van de inloggegevens die je ook voor je Rug-mail en Progresswww gebruikt.
Werkt geweldig gemakkelijk en snel.

agent_Fox_Mulder

Daar ligt wellicht een probleem. Ik heb het artikel al gezocht in die krantenbak, maar niet kunnen vinden.
Pieternel: ik wist eigenlijk niet welke punten ik allemaal moest bekritiseren. De keuze was eenvoudigweg te groot.