Sabine

Oke, topic titel lijkt me duidelijk.... Ik ben wel benieuwd of er al mensen naar toe zijn geweest, waarom wel/niet, wat ze er van vonden enzo. Ik ben zelf nog niet geweest maar ik ga denk ik nog wel.

Bakkie Krasse

ben ook nog niet geweest, maar ga zeker heen.
het blijft dus nog even spannend wat ik ervan vind :roll:

Joachim Sickbock

Oh wat leuk, een topic hierover. Ik doe er een opdracht over (tenminste, ga ik doen). Hierbij dus het verzoek allemaal geleerde dingen te posten zodat ik kan ctrl-C - ctrl-V-en.

Koning David

Interessant onderwerp. Het houd mij de laatste tijd ook wel een beetje bezig. Niet zozeer de film van Mel Gibson maar Jezus op zich. Ik heb een erg interessante documentaire op de EO gezien die voor de verandering eens behoorlijk neutraal en zonder oordeel was en dus erg goed en waarin naast de film van Gibson ook fragmenten te zien waren van onder andere Monty Python's Life of Brian, The gospel according to St. Matthew, The last temtation of Christ, Jesus, Jesus Christ Superstar en The Miracle Maker. Ik heb niets tegen een film over Jezus op zich. Jezus is immers ook mens geweest, iets wat we te vaak vergeten omdat de goddelijkheid van Jezus zo wordt benadrukt. Nee, Jezus was een persoon en mag best verfilmd worden vind ik. Maar dit betkent natuurlijk niet dat elke film over Jezus goed is. Ik zal nooit naat de film van Monty Python gaan. Naar de film van Mel Gibson wil ik ook niet gaan. In andere films van Gibson waarin hij zelf speelt komt heel veel geweld voor. Een eenzijdige nadruk op geweld vind ik onsmakelijk. Ik heb veel liever een film die de menselijke kant van Jezus benadrukt wordt dan een film waarin je onmenselijke en gruwelijke taferelen ziet.

Passie slaat trouwens op lijden zo heb ik laatst gelezen. Iets wat ik niet begrijp is dat lijden op een of andere manier door God gewild wordt. Wij moeten lijden en Jezus moet lijden. Waarom we dat moeten is volstrekt onlogisch en onbegrijpelijk. Misschien kan iemand hier een goed antwoord op bedenken.

ik zat eerst nog te twijfelen of ik zou gaan maar nadat mn vader en broer zijn geweest haak ik af... oke, iedereen heeft er waarschijnlijk wel een andere mening over maar na hun verhalen hoef ik er niet zo nodig heen. het lijden van Jezus wordt steeds tot in alle details getoond waarbij de romeinse soldaten zich voordoen als brute kerels die continu spottend om Jezus rondhangen en Hem halfdood geselen (terwijl de romeinse legermacht toch een soort van goed ge-oliede oorlogsmachine was die precies wist hoeveel geselslagen iemand mocht/moest krijgen?) Verder vonden mn pa en broer dat Jezus vooral als mens naar voren komt en Gibson nogal voorbijgaat aan het feit dat Hij ook een liefdevolle en machtige God op aarde was (in de flashbacks wordt dat laatste geloof ik wel een beetje uitgedragen maar het is niet overtuigend). de opstanding komt nauwelijks aan bod terwijl dat veel goed kan maken denk ik maar uiteindelijk was het doel van Gibson natuurlijk alleen het lijden in beeld te brengen.
Ik ben benieuwd wat anderen van de film vonden die wel zijn geweest en ook waarom je er wel of niet heen zou gaan.

Vriend Klei schreef: Passie slaat trouwens op lijden zo heb ik laatst gelezen. Iets wat ik niet begrijp is dat lijden op een of andere manier door God gewild wordt.

Dan zou ik eerst wel eens willen weten hoe je erbij komt dat lijden door God gewild wordt?!

symfysis schreef: Oh wat leuk, een topic hierover. Ik doe er een opdracht over (tenminste, ga ik doen). Hierbij dus het verzoek allemaal geleerde dingen te posten zodat ik kan ctrl-C - ctrl-V-en.

Ik weet niet of je CV-koers hebt, maar daarin staat een goed interview met Mel Gibson en de persoon die Jezus speelt. Daarin staat een duidelijke uiteenzetting over de bedoeling van Mel Gibson met de film en ik denk dat iedereen die gelezen moet hebben om een oordeel te kunnen vellen over wel of niet naar die film toe te willen gaan.

Morgen(vrijdag)avond om 20:00 is er op Discovery een programma genaamd The Son Of God. Grote kans dat dat hier ook wat mee te maken zal hebben.

En om even inhoudelijk op dit onderwerp in te gaan, onze dominee zei over deze film het volgende, wat mij persoonlijk wel aansprak:
Om Jezus' dood te ervaren en herdenken hebben we het avondmaal. Daarvoor hoef je niet met popcorn en cola naar een film te gaan. Daarnaast kan het grootste lijden wat Jezus heeft doorgemaakt, namelijk het door God verlaten zijn, in geen beelden gevangen worden.
Kort maar krachtig vond ik zelf.

(Past dit onderwerp trouwens niet beter onder Religie en Wetenschap ipv ZooZ 24/7?)

Jean schreef: Daarvoor hoef je niet met popcorn en cola naar een film te gaan.

Misschien iets té kort en krachtig, Jean. Ik heb nog nooit iemand deze film horen aanprijzen met de woorden: 'dat is nog eens een leuk avondje vermaak'.

Dat de speelfilm als medium vaak wordt gebruik voor een avondje vermaak is voor veel gereformeerde christenen helaas nog steeds -misschien niet voldoende, maar dan op z'n minst aanvullende- reden om een bezoek aan 'the Passion' af te raden.

Vanmiddag zat ik in de trein en ving een aantal zinnen op uit een dagelijks(?) gesprek:
-...Ga je nog wat leuks doen dit weekend?

  • Ja, ik ga naar die Jezus-film.
  • O, daar ben ik ook al geweest. Was wel leuk. Maar echt heel zielig...

Zielig dus...een blijk van medelijden. Ik vraag me af of dat de bedoeling van het lijden van Christus was. En of dat een goed middel is om mensen aan het denken te zetten.
Mijn dominee van zondagmorgen keurde niet met zoveel woorden De Film af, maar stelde wel de vraag of wij nu alleen nog maar door twee uur geweld te zien, het lijden van Jezus kunnen voelen, of ook maar iets begrijpen van wat Hij toen heeft door gemaakt.
En inderdaad, het volledig door God verlaten zijn is ZO erg, dat kun je niet duidelijk maken met een film, denk ik.

Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit of ik de film wil zien. Heb al wel de trailer gezien, maar vond die erg naar. Maar misschien dat ik mijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen...

ik begin steeds meer aan de niet-heen-gaan kant te zitten. Met name de pretentie die de film wil wekken -- het ware verhaal vertellen -- en dan het belangrijkste deel (de geestelijke worsteling) eruit laten, zit me dwars. Dan kijk ik denk ik liever films over Jezus die of veel verder van de waarheid afzitten (the gospel according to mathew: is dit weekend op tv. zondagavond of maandagavond).

ook een leuke vraag. Kan life of brian nu wel of niet?

Jean schreef: Om Jezus' dood te ervaren en herdenken hebben we het avondmaal. Daarvoor hoef je niet met popcorn en cola naar een film te gaan. Daarnaast kan het grootste lijden wat Jezus heeft doorgemaakt, namelijk het door God verlaten zijn, in geen beelden gevangen worden. Kort maar krachtig vond ik zelf.

In dit kader: 'k ben benieuwd wanneer deze film op tv zal worden vertoond, en dan met name waar de 'commercial breaks' worden ingelast. 'Mensen we gaan er even tussenuit voor wat bier- en maandverbandreclames, maar we zijn zo terug met Jezus aan het kruis. Blijk vooral kijken!'.

Bedoelen de mensen op dit topic die zeggen dat ze er niet heen willen ook dat de film beter niet had gemaakt kunnen worden?

Henri schreef:
Jean schreef: Daarvoor hoef je niet met popcorn en cola naar een film te gaan.

Misschien iets té kort en krachtig, Jean. Ik heb nog nooit iemand deze film horen aanprijzen met de woorden: 'dat is nog eens een leuk avondje vermaak'.

Jean schreef: Om Jezus' dood te ervaren en herdenken hebben we het avondmaal. Daarvoor hoef je niet met popcorn en cola naar een film te gaan.

Als je het in de context laat staan zul je begrijpen dat je dit niet letterlijk moet opvatten maar als link met het avondmaal moet zien. Net als Kramer vind ik het commerciële aspect wat aan een bioscoop- (danwel op TV uitgezonden-) film zit niet passend voor deze gebeurtenis. Overigens, zoals uit het verhaal van Stieneke ook wel blijkt, veel mensen zien het wèl als een avondje vermaak.

Jean schreef: [..] Als je het in de context laat staan zul je begrijpen dat je dit niet letterlijk moet opvatten maar als link met het avondmaal moet zien.

Je hebt ook gelijk, Jean: Je hóeft om Jezus' dood te gedenken niet naar deze film te gaan. Dat zou ik niet durven suggereren. Ook wat mij betreft wordt the Passion niet meteen opgenomen als derde sacrament.
Maar: als je denkt dat het kijken van deze film (met of zonder reclameonderbrekingen, misschien zendt de EO 'm wel uit ;)) je kan helpen om het offer van Christus beter op waarde te schatten, mág je dan wel kijken?

Overigens, zoals uit het verhaal van Stieneke ook wel blijkt, veel mensen zien het wèl als een avondje vermaak.

Dat geloof ik graag, maar ik neem tevens aan dat deze mensen Christus nog niet kennen als hun Verlosser. Voor hen kan een avondje vermaak dus ook uitdraaien op een confrontatie met de lijdende Christus. Bid dat ze mogen zien!

Blijkbaar heeft de film op sommige mensen zo'n effect dat spontaan oude zonden worden beleden. Ik geloof dat er in ieder geval twee mensen een groot misdrijf (een moord en een bomaanslag) hebben bekend na het zien van de film. En dat zijn dan alleen nog maar de dingen die de kranten berichten. Wie weet hoeveel 'kleine zonden' er nog worden opgebiecht na het zien van de film...
(Overigens zijn er ook al twee mensen tijdens het zien van de film aan
een hartaanval overleden.)

Als een film zo´n uitwerking heeft en mensen stilzet bij het lijden van Christus, dan ben ik daar (als christen) positief over. De film zet mensen aan het denken en in ieder geval praten mensen erover.

Over de verfilming kan ik verder niet veel eigen inbreng geven; ik heb de film niet gezien en ga ook niet kijken. Volgens mij vind ik dat te heftig en lig dan een paar nachten wakker. (Mijn fantasie is vrees ik al levendig genoeg om gruwelijke beelden in mijn hoofd te scheppen als ik het lijdensverhaal hoor of lees. Dus alle martelingen zíén, lijkt me voor mij niet verstandig...)

Ik ben trouwens wel benieuwd wat de invalshoek van Gibson is geweest bij de rol van Jezus. In de bravere filmversies die ik over het leven van Jezus heb gezien ('Jesus' en iets van 'The evertelling story' ofzo, maar dat weet iemand van mijn bijbelkring waarschijnlijk beter), wordt Hij altijd zo 'zoet en kwijnend' uitgebeeld. En dat irriteert me ergens een beetje. Hoe zit dat met The Passion?

Tegenover de mensen die Jezus alleen zien als een goed leraar is deze film een goed getuigenis.

Ik ben blij dat ik gegaan ben. De essentie van het christendom, je kruis op je nemen en Jezus volgen kwam er goed uit.

Het had vast ook anders gekund met al dat geweld en bloed, maar hier zie ik ook Jesaja 53 in: niet meer menselijk was zijn verschijning, bij alles wat ze Hem aandeden, liet Hij het gebeuren, verzette zich niet.

Ik ben afgelopen zaterdag naar de Passion geweest. Een erg indrukwekkende, goede film. De film geeft, volgens mij, redelijk bijbelgetrouwe uitbeelding van het fysieke lijden van Christus weer.

Ik vind het niet geheel terecht dat er zo geklaagd wordt over het vele geweld in de film. De kruisiging van Christus was gewoonweg vreselijk en een onderdeel van zijn lijden. Ik denk dat het best goed is om dat onder ogen te zien, met in het achterhoofd het feit dat dit slecht een fractie is van het totale lijden Christus is.

Vooraf was ik ook wel een beetje bang dat er veel mensen in de bioscoopzaal zouden zitten die er puur voor een 'leuk avondje uit' zouden zitten. Dit bleek geenszins het geval. Iedereen was opmerkelijk stil. Toen de film afgelopen was verliet bijna iedereen de zaal stil en onder de indruk.

Overigens vraag ik mij wel af of de film echt zo'n evangeliserende werking heeft, zoals velen beweren. Tijdens de film zie je een aantal flashbacks uit het leven van Jezus die voor mensen die niks van de bijbel weten totaal niet te plaatsen zijn. Ook wordt Jezus echt afgebeeld als een 'lam dat ter slachting geleid wordt'. Ik denk dat voor veel mensen die de context niet kennen Jezus zo slechts een zielige figuur wordt die een gruwelijke dood sterft.

Na lang wikken en wegen heb ik besloten niet naar de film te gaan. De doorslag zal jullie misschien wel verrassen haha.

Ik heb een zeer goed artikel gelezen van iemand die naar de film is geweest en een uitgebreide recensie heeft gemaakt. Dit artikel gaf voor mij de doorslag omdat het mijn vermoedens bevestigde.

http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc ... genart.htm

Na een serie colleges over de pauselijke kunst in Rome kon ik geen goed woord meer bedenken voor de paus en z'n hele ramtam. Ze gaan met het evangelie aan de haal, verheerlijken vooral zichzelf en benoemen allerei andere mensen tot heiligen.

In de Middeleeuwen verschijnen meer crucifixen met een heeeeeel erg lijdende Jezus. Het doel is dat je mee gaat lijden. Maria en de heiligen staan er natuurlijk vaak bij te kijken en sommige heiligen hebben zelfs de stigmata mogen ontvangen (kruiswonden).

Ik geloof best dat er zeer gelovige katholieken zijn, maar ik snap vaak niet dat ze die dwaalwegen volgen met heiligen enzo.

Nu over de film:

Een groot aantal van de scènes van de film komen niet uit de bijbel maar uit een boek van de rooms-katholieke mystica en non Anne-Catherine Emmerich. (geboren in 1774). Bijvoorbeeld Jezus wordt over een brug gehangen.

Er zijn katholieke legendes in verwerkt. het verhaal van Veronica die een zweetdoek voorhield aan Jezus op de kruisweg. We kunnen de afdruk die Jezus naliet nog steeds bewonderen in Rome en op schilderijen.

Zo zijn er nog tal van aanvullingen op de bijbel die je niet herkend als je de verhalen niet kent. geelhoed zegt in zijn artikel: Waar de Schrift zwijgt, daar vertelt Emmerich.

Ach, en zo zijn er nog tal van dingen. Die kan je mooi zelf lezen in het artikel.

Omdat het echt zo'n katholieke film is, hoe goed ook bedoeld heb ik besloten voor mezelf om er niet heen te gaan. Ik ben er allergisch voor geworden.

Als anderen de film wel willen kijken respecteer ik dat en ik ontken ook zeker niet dat er goede dingen gebeuren door die film. Toch lees ik ook in veel artikelen (door niet christenen) reacties die ik niet tof vind. Zo van: dit is de droom voor elke filmmaker. Lekkere verhaallijnen, kan je lekker op door speculeren. Jezus is een zielige man. (hallo Jezus is ook God)
De echte boodschap verdwijnt een beetje achter de boodschap van het schoppen en slaan.

Voor mezelf is de bijbel en het avondmaal genoeg.

Beetje lang, maar toch door jullie gelezen hoop ik.

Groetjes Agnes

De film is inderdaad zoals je al zegt Robert minder geschikt om het evangelie uit te leggen, de boodschap van het evangelie wordt door korte en onduidelijke (voor niet-Christenen) flashbacks verteld. Wél hoop ik en bid ik, zoals Henri ook al zei, dat niet-Christenen zich zullen interesseren in het 'waarom'.

Waarom, waarom ging zo'n iemand door zo'n leidensweg. Duidelijk in de film wordt het dat het niet om 'politieke' en 'fysieke' macht ging want dan had hij het heel anders kunnen aanpakken. (als rebelse Jood t.o.v. de Romeinen of andere Joden) Er moet dus 'meer' achter zitten. Hopelijk worden veel mensen zich 'daar' van bewust en zullen ze zich daar in verdiepen. Volgensmij wordt de film bij veel christelijke organisaties gekoppeld aan een pakket vol informatie en activiteiten die de 'boodschap' van Christus Jezus uitleggen.

Voor mijzelf, en volgensmij waren dat ook de meeste reacties toen we hem op BK gekeken hebben, is het uitbeelden van de leidensweg iets waar je enorm van bewust wordt. Als je de tekst leest over het leiden van Jezus dan stel je de details zoals de film dit weergeeft niet zo voor. Terwijl als je achteraf de tekst weer leest je dit er best in had kunnen zien. (dit in tegenstelling tot Sietske, die al bij de tekst direkt een 'rijke' fantasie heeft ;) )Wat dat betreft lees ik de teksten in de bijbel van Jezus leiden veel 'bewuster' en sta ik er veel meer bij stil dat het een leidensweg was die ik 'geestelijk' (mentaal) gezien al bij het martelingsproces door de Romeinse soldaten had opgegeven.

Het gaat in de bijbel om een paar zinnetjes, een paar paragraafjes, deze film geeft mij veel meer besef van het 'menselijk' leiden van de Zoon van God.

Agnes schreef: Jezus is een zielige man. (hallo Jezus is ook God) De echte boodschap verdwijnt een beetje achter de boodschap van het schoppen en slaan.

De echte boodschap wordt vrijwel dus niet verteld in de film, ik denk vanuit evangeliserend oogpunt het hooguit een startpunt is.

Wel wil ik zeggen dat ik Jezus niet zielig vond overkomen! Je gaf al dat je dit van anderen hoorden zeggen. Hij, Jezus, ondergaat zijn leiden, zonder veel te zeggen. Iemand die zijn lot ondergaat. Nee, het predikaat 'zielig' vind ik niet terecht over hoe Jezus in deze film geschets werd. Het predikaat 'onterechte' dood komt meer naar voren bij mij maar omdat Jezus weinig zegt en de 'goede' levenstijl van Jezus niet heel veel tot uitting is gebracht is dit niet heel makkelijk te zien.