RC schreef: Wanneer de sfeer in de kerk je geloof op een laag pitje zet is de eerste stap mijn inziens om te onderzoeken of die kerk een 'ware' kerk is. Dat betekent inderdaad dat er naar waarheid het evangelie wordt verkondigd, maar ook dat de gemeenteleden ware gelovigen zijn, navolgers van Christus. Bij een bevestigend antwoord is de tweede stap een zelfonderzoek: waardoor en waarin geloof ik eigenlijk? En hoe komt het dat de sfeer in deze kerk zo destructief werkt voor mijn geloof? Wellicht brengt dit je ertoe om eigen geloofsmanieren aan de kant te zetten omdat ze tussen jou en God instaan.

Mijns inziens raak je hier een goed punt. Een kerk kan nu eenmaal niet perfect zijn, een predikant ook niet en een gemeente evenmin. Echter , dat hoeft idd nog geen reden te zijn de gemeente de rug toe te keren. Zelfonderzoek, en het bekijken van de gemeente zijn dan idd een goede zaak.

RC schreef: Het tweede punt is dan het helpen met bouwen. Ik denk dat in elke 'ware' kerk ruimte is voor 'ware' gelovigen. Groningen-West is hiervan een voorbeeld: de positieve veranderingen die hier aan de orde zijn worden bewerkstelligd door een actieve inzet van een klein groepje gemeenteleden (o.a. Tijd voor Actie). Misschien ben jij wel diegene die eerst dit kleine groepje moet mobiliseren, maar enthousiaste mensen zijn altijd te vinden. En door op deze manier te bouwen wordt je juist zelf gebouwd. (vet door mij, AM)

Hier ben ik het mee eens. GA niet bij de pakken neer zitten. Als je ziet dat de kerk de ware leer heeft om maar weer een dogam te gebruiken, ga er dan aan werken. Dat loont! En werkt idd opbouwend.

RC schreef: Tenslotte kan ik natuurlijk niet voorbij gaan aan de gebrokenheid, ook in het christelijke leven. Misschien heb je niet genoeg kracht en geloof om de fundamenten te leggen in een gemeente waar dat nodig is. Misschien heb je bepaalde geloofsmanieren en vormen wel nodig voor je geloof, en kan je deze niet loslaten. En misschien is een andere kerk wel meer een 'ware' kerk. Ik zal dan ook niemand veroordelen vanwege het vertrekken uit de gemeente. Maar dat kan geen gemakkelijke beslissing zijn.

Amen.

Ik heb na aanleiding van dit topic doorgepraat met een kennis, ik geef ook even haar mening:

Iemand bij mij op bijbelstudie zei eens tegen mij: "toen wij jong waren, dachten wij: de kerkenraad bestaat uit oerconservatieven. Die zetten oerconservatieven op tal, zodat de gemeente mag kiezen uit twee oerconservatieven. En zo veranderd er nooit wat. Maar," zei hij: "nu, vijftien, twintig jaar later, blijkt dat gewoon NIET waar te zijn. Wat leeft in de gemeente, dringt door in de kerkenraad. Het gaat niet altijd even snel, maar het gebeurd zeker. Dus ga door waar je meer bezig bent. Ga door met de gebedsavonden, blijf praten over wat je doet ook al krijg je nog zulke rare gezichten van mensen. Blijf bezig met "nieuwe" dingen, en blijf bidden. Laat je NIET ontmoedigen."
Koning David

Je bent hier meer bezig als propagandist dan als discussiepartner. Hoewel ik het goed vind dat er mensen zijn die zich actiever wilen inzetten voor Groningen-West vind ik niet dat iedereen hiertoe verplicht is. Doe je best maar koester s.v.p. niet al te hoge illussies want dan kom je misschien wel van een koude kermis thuis. Er zijn ook andere zaken in de wereld die om aandacht vragen en waar je je kunde veel beter voor kunt inzetten.

Vriend Klei schreef: Je bent hier meer bezig als propagandist dan als discussiepartner. Hoewel ik het goed vind dat er mensen zijn die zich actiever wilen inzetten voor Groningen-West vind ik niet dat iedereen hiertoe verplicht is. Doe je best maar koester s.v.p. niet al te hoge illussies want dan kom je misschien wel van een koude kermis thuis. Er zijn ook andere zaken in de wereld die om aandacht vragen en waar je je kunde veel beter voor kunt inzetten.

Ben jij niet met hetzelfde bezig als waar je MaaT van beschuldigd? Als je jezelf als een discussiepartner beschouwt, waarom kom je dan niet met argumenten? Tuurlijk is er het risico om van een koude kermis thuis te komen, maar ik vraag me ernstig af of dat een reden moet zijn om idealen aan de kant te zetten. Zeker als die idealen bekrachtigd worden door sterke beloften in de bijbel. Dat jij vindt dat jij jouw kunde beter kunt inzetten voor andere ongetwijfeld briljant ideeele doelen, dat is fantastisch. Maar dat ontneemt een ander toch niet het recht om ook idealen na te streven? Helemaal niet als daar goede gronden voor zijn. En verplichten doen wij niemand iets. Dat is ook de reden dat wij dit nog een discussie noemen, we staan graag open voor de meningen van anderen, om daar open over te kunnen spreken. Ook als dingen niet zo makkelijk liggen, ik herken het beeld dat Maurice bijvoorbeeld schetst heel sterk. Kerkelijke gemeenten kunnen feestelijke clubs zijn, maar ook keiharde killers. Dat zijn de mensen, waar je mee werkt, maar dat is een gegeven. Net als dat het een gegeven is dat er tal van voorbeelden zijn waarin het wel goed is gekomen. Net als het een gegeven is dat er het laatste jaar mooie dingen zijn gebeurt in Groningen-West. Net als het een gegeven is dat het dankbaar werk kan zijn.

Vriend Klei schreef: Je bent hier meer bezig als propagandist dan als discussiepartner. Hoewel ik het goed vind dat er mensen zijn die zich actiever wilen inzetten voor Groningen-West vind ik niet dat iedereen hiertoe verplicht is. Doe je best maar koester s.v.p. niet al te hoge illussies want dan kom je misschien wel van een koude kermis thuis. Er zijn ook andere zaken in de wereld die om aandacht vragen en waar je je kunde veel beter voor kunt inzetten.

Hé vriend Klei,
Misschien ben ik inderdaad wel wat als propagandist bezig. Is dat erg?
Wat is er mooier dan je in te zetten voor een kerk?
Ik weet ook wel dat dat negatief kan uitpakken. Ik weet ook dat het positief kan uitpakken. En ja, er zijn ook andere zaken in de wereld waar ik me voor inzet. Maar persoonlijk vind ik de kerk wel een van de belangrijkste.
En, waar de discussie over gaat, is om wat meer betrokkenheid bij de kerk van West te kweken. Durf je daar op in te gaan?

L1Rn4urAyA7aTEe
Vriend Klei schreef: Je bent hier meer bezig als propagandist dan als discussiepartner. Hoewel ik het goed vind dat er mensen zijn die zich actiever wilen inzetten voor Groningen-West vind ik niet dat iedereen hiertoe verplicht is. Doe je best maar koester s.v.p. niet al te hoge illussies want dan kom je misschien wel van een koude kermis thuis. Er zijn ook andere zaken in de wereld die om aandacht vragen en waar je je kunde veel beter voor kunt inzetten.

Als je niet wilt meediscussiëren, dan zijn er ook wel andere draadjes waar je kunt posten.Als je kerklid van Groningen-West zijn te verplichtend vind, dan zijn er ook nog andere kerken waar je heen kunt gaan (PKN ofzo). Het lid zijn van een kerk is namelijk vrijwillig. Je hóeft er niet heen.
Als je toch lid wilt zijn en 'ja' gezegd hebt op het belijdenisformulier, dan heb je beloofd je in te zetten voor de gemeente. Verder heb je gezegd dat andere mensen je aan die belofte mogen houden.
Kijk er dan ook niet raar van op als mensen dan vervolgens ook een beroep op je doen.
Wil je dit allemaal niet, en/of vind je je belijdenis in Groningen-West achteraf toch niet zo'n strak plan, dan moet je geen 'ja' zeggen tegen het belijdenisformulier en/of een briefje naar de kerkenraad sturen dat je geen zin in al die verplichtingen hebt, dan halen ze je uit het kerkelijk bestand en kun je doen waar je zin in hebt.

Het leven is best simpel hoor.

Koning David
MaaT schreef: Hé vriend Klei, Misschien ben ik inderdaad wel wat als propagandist bezig. Is dat erg? Wat is er mooier dan je in te zetten voor een kerk? Ik weet ook wel dat dat negatief kan uitpakken. Ik weet ook dat het positief kan uitpakken. En ja, er zijn ook andere zaken in de wereld waar ik me voor inzet. Maar persoonlijk vind ik de kerk wel een van de belangrijkste. En, waar de discussie over gaat, is om wat meer betrokkenheid bij de kerk van West te kweken. Durf je daar op in te gaan?
Ja, Daar durf ik best op in te gaan. Er is volgens mij namelijk best wel veel kerkelijke betrokkenheid. Misschien hebben een paar mensen de behoefte om zich nog meer in het kerkelijke leven te storten maar ik voel die behoefte niet zo omdat ik nog een beetje zoekende ben. Hier is op de vereniging weinig ruimte voor en in de kerk nog minder. En volgens mij hoeft niet iedereen activistisch te zijn. Je kunt ook best een goed kerklid zijn zonder dat je bij TvA zit. Je oproep om naar het avondmaal te gaan in West vond ik daarentegen wel erg goed en ik ben het ook wel met je eens dat mensen wat vaker West mogen bezoeken. Het moet echter geen verplicht nummertje worden. Mijn studententijd zie ik toch vooral als een tijd waarin ik kan zoeken. Idealistisch ben ik ook wel maar op andere vlakken. Het is een kwestie van keuzes.
Ingûh schreef: Als je toch lid wilt zijn en 'ja' gezegd hebt op het belijdenisformulier, dan heb je beloofd je in te zetten voor de gemeente. Verder heb je gezegd dat andere mensen je aan die belofte mogen houden.

Uit welk belijdenisformulier haal je dat? 't Staat nl. niet in de 'versie' die ik heb... (blz. 520/521 Geref. Kerkboek)

Animal schreef: Uit welk belijdenisformulier haal je dat? 't Staat nl. niet in de 'versie' die ik heb... (blz. 520/521 Geref. Kerkboek)

Dat hangt er dan maar net vanaf wat je wilt zien.

  1. Waarom doe je belijdenis ten overstaan van de hele gemeente (kan ook in je achterkamer).
  2. Waarom vier je Avondmaal met een gemeente (je hebt thuis vast ook nog wel een flesje wijn staan).
  3. Je belooft dat je van harte begeert God de Here lief te hebben en te dienen naar zijn woord.... Dat houdt in de lijn van Paulus' prediking over de gemeente ook in dat je je gaven voor Gods gemeente inzet.
  4. Je belooft je te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht. Toezicht houden op elkaar, elkaar bemoedigen en elkaar, waar nodig, de juiste weg wijzen, kan alleen echt als je betrokken bent bij elkaar.
Henri!! schreef: Om heel eerlijk te zijn, ga ik over het algemeen niet met heel veel plezier naar de kerk. Dus is de keuze al snel gemaakt: Oost dus, omdat ik dat aantrekkelijker vindt dan west. Kortom in de positie waar ik nu zit, kies ik idd de 'leukste' kerk om mezelf optimaal te motiveren. Maar dat is dus puur een tijdelijke keuze....

Kan me die keuze heel goed voorstellen!
Als ik alleen voor de preek naar de kerk zou gaan, dan zou ik het preekrooster zeer goed bestuderen voordat ik ’s morgens op zou staan. Je hebt inderdaad wel eens preken waar je niets van begrijpt.

Gelukkig ontmoet ik ook vrienden, kennissen en overige gemeenteleden tijdens de dienst.
Soms zijn er psalmen die heel goed gekozen zijn bij een thema.

Ga ook wel eens shoppen en zet vraagtekens bij de ouderwetse gereformeerde traditie:
Als ik dan eerlijk ben vind ik de E&R, opwekking en Youth for Christ liederen die er in de vrijgemaakte kerk in Maastricht gezongen werden tijdens de biddagdienst van ds. Jacob Glas vele malen directer, (treffender) als al die oude psalmen uit de vrijgemaakte traditie.
Heel mooi was het gebed daar, verzorgd door 2 gemeenteleden die allerlei gebedspunten die vanuit de gemeente ingebracht waren in hun gebed hadden verwerkt.

Deze dienst werd begeleid door een band! Niet te geloven, dat er in een relatief kleine gemeente als Maastricht zo enorm veel talent is, wat zich telkens weer ‘het juk van de begeleiding van de eredienst’ oplegt. Studenten met drumstokken en geen oudjes met wandelstok in de begeleiding van de dienst!

Tja, geloof dat Groningen Oost dan zelfs nog erg ouderwets is!
Dit had meer weg van de VBG of de vrijgemaakte kerk van Amsterdam (Amstelproject).
Er is veel meer mogelijk in de kerkorde als we op dit moment aandurven!

Een band zoals in Maastricht zie ik niet snel in Groningen West. Niet vanwege verzet vanuit de kerkenraad of de gemeente, maar vanwege het feit dat we nu al enorm veel moeite hebben met de ‘muzikale aankleding’ van de speciale diensten. Er zijn geen mensen voor te porren en iedereen wacht op aanwijzingen van de dominee. Wat dat betreft lijkt het wel een dominoctratie in plaats van een levende gemeente. (zou volgens mij best kunnen veranderen als er een goede liturgie commissie komt met een plan van aanpak & contacten met bijvoorbeeld muzikanten)

Speciale diensten zou je bijvoorbeeld ook in samenwerking met andere stadskerken kunnen organiseren (je laat de predikanten in West preken en geeft ze de ruimte van een laagdrempelige dienst; waarbij ze eventueel hun eigen beamer en drum-band meenemen)

Als niemand de verantwoordelijkheid op zich neemt om over dit soort onderwerpen na te denken, dan blijft alles zeker bij het oude! Dan heb je ook niet het recht om te zeggen dat een kerkdienst saai of niet inspirerend is.

Ik geloof, dat men eindelijk begint te beseffen dat het geen zin heeft om voor een handje vol mensen zo ouderwets gereformeerd mogelijk te blijven. De trek naar de evangelische dan wel christelijk gereformeerde hoek is vele malen groter als de hang naar het gereformeerde kwadraat. Dit is te onderbouwen met cijfers uit het verleden en dit probleem zal in te toekomst alleen nog maar groter worden als het compleet genegeerd blijft.

arne bos schreef: E&R, opwekking, Youth for Christ liederen, gebedspunten, begeleid door een band! talent, Studenten met drumstokken en geen oudjes met wandelstok in de begeleiding van de dienst! Groningen Oost, ouderwets is! VBG, vrijgemaakte kerk van Amsterdam (Amstelproject). meer mogelijk in de kerkorde, liturgie commissie, plan van aanpak & contacten met bijvoorbeeld muzikanten. Speciale diensten, laagdrempelige dienst, beamer en drum-band, ouderwets gereformeerd. De trek naar de evangelische dan wel christelijk gereformeerde hoek is vele malen groter als de hang naar het gereformeerde kwadraat. Dit is te onderbouwen met cijfers uit het verleden en dit probleem zal in te toekomst alleen nog maar groter worden als het compleet genegeerd blijft.

Ik snap niet dat je zo op de vorm van de kerkdienst kunt doodstaren. Door je oppervlakkige probleemanalyse mis je de oprechtheid in de 'ouderwets gereformeerde' vormen, waar je een kolderieke schets van geeft - nooit zag ik bijvoorbeeld oudjes met wandelstok een dienst begeleiden.
Hetzelfde gebrek aan inzicht in de problematiek der kerken verklaart naar mijn idee ook je ongeremde enthousiasme voor de oplossing die je ziet: allerlei hippe aanpassingen in de eredienst, in het kielzog van megalomane projecten als de VBG (ik doel vooral op filiaal Drachten) en het door jou genoemde en geroemde Amstelproject.

Wanneer je het hebt over onderbouwen met cijfers uit het verleden, wil ik je eens aanraden om met iemand te praten die de bewegingen in de Rooms Katholieke Kerk en de Gereformeerde Kerken (synodaal) vanaf de jaren zeventig van nabij heeft waargenomen. Standaard zul je dan het verhaal horen van kerken die in alles gepoogd hebben om bij de tijd te zijn, maar met het opvoeren van de beat in de kerkdienst in eenzelfde opgevoerd ritme de mensen de kerk zagen verlaten.

Ik bedoel niet dat het drumstel er de oorzaak van zal zijn dat mensen de kerk zullen verlaten. Wel dat een zucht naar nieuwe vormen blijk geeft van een trendgevoeligheid en een behoefte aan effect en dramatiek die volledig voorbijziet aan de werkelijke reden waarom mensen de kerk verlaten: ongeloof. Ongeloof is volgens mij de blinde hoek van het evangelicalisme. Dolenthousiast en superactief negeert de beweging wat er daadwerkelijk plaatsvindt: een assimilatie van de christenheid met de heidense wereld, in allerlei vormen van heterodoxie, consumentisme en vrijheidsdenken. De recente ontwikkeling van de EO als evangeliserende omroep naar een omroep die 'in gesprek treedt' is een voorbeeld van hoe deze ontwikkeling van secularisatie zich juist bínnen de evangelicale beweging voltrekt.

Mij heeft het altijd verbaasd wat voor opwinding de invoering van een trompet naast het orgel, een gemeentelid die het bijbelvers leest, of de projectie van delen uit de preek met behulp van een beamer teweegbrengt bij mensen in de kerk. Ik bedoel nu niet de opwinding van mensen die menen te weten dat dergelijke ingrepen Gods instemming niet kunnen wegdragen. Ik bedoel juist diegenen die hier zo warm voor lopen, zo fanatiek raken en soms met een merkwaardige trots spreken van 'wat er allemaal in Oost wel niet kan' of wat deze en die dominee met een eigen website en voornaam zich nu weer heeft kunnen permitteren aan nieuwlichterij.

Ik heb wel eens het idee dat dit enthousiasme over nieuwe vormen, net zo goed als de afkeer van de oude vormen een veeg teken zijn dat we er niet in slagen om door de vormen van de religie heen te schouwen naar wat erachter of erin zit. De vraag die mij dan bevangt is of dit betekent dat de godheid achter de vormen nauwelijks kenbaar is, mogelijk versterkt door de verhullende vormen die de kerk ervoor kiest, of dat het spreken in termen van vorm en inhoud een valse tegenstelling veronderstelt, en de vorm gelijk is aan de inhoud: het geloof is een vorm van tradities en teksten waarachter of waarin niets dan een godloos vacuüm.

(Tussen twee haakjes even iets anders:)
Is er iemand die weet wie er dit jaar belijdenis gaan doen in west? Ik weet nl nog niet of ik in mijn thuisgemeente of in mijn binnenkort-nieuwe gemeente belijdenis wil doen. Ik ben nu nog vrij onbekend in west, maar als er iemand is die ik ken, die ook daar belijdenis gaat doen, zou dat wel leuk zijn.

vet schreef: [..] Ik snap niet dat je zo op de vorm van de kerkdienst kunt doodstaren. Door je oppervlakkige probleemanalyse mis je de oprechtheid in de 'ouderwets gereformeerde' vormen, waar je een kolderieke schets van geeft - nooit zag ik bijvoorbeeld oudjes met wandelstok een dienst begeleiden. Hetzelfde gebrek aan inzicht in de problematiek der kerken verklaart naar mijn idee ook je ongeremde enthousiasme voor de oplossing die je ziet: allerlei hippe aanpassingen in de eredienst, in het kielzog van megalomane projecten als de VBG (ik doel vooral op filiaal Drachten) en het door jou genoemde en geroemde Amstelproject.

Oppervlakkige probleem analyse?

In de meeste gesprekken die ik met mensen heb gehad die negatief zijn over west komt wel naar voren dat er niks mag. Omdat ze de kerkdienst elders mooier vinden gaan ze daar maar heen.

Ook in de kerkelijke pers is er veel discussie over 'vernieuwingen' zoals bijvoorbeeld de invoering van een beamer.
Je hebt helemaal gelijk als je stelt, dat deze discussie nergens over gaat.
Het gaat allemaal over de vorm en niet over de inhoud van de boodschap.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat er geen mens te vinden is voor een liturgie commissie; terwijl er veel mensen kritiek hebben juist op dit punt.

arne bos schreef: In de meeste gesprekken die ik met mensen heb gehad die negatief zijn over west komt wel naar voren dat er niks mag. Omdat ze de kerkdienst elders mooier vinden gaan ze daar maar heen. Ook in de kerkelijke pers is er veel discussie over 'vernieuwingen' zoals bijvoorbeeld de invoering van een beamer. Je hebt helemaal gelijk als je stelt, dat deze discussie nergens over gaat. Het gaat allemaal over de vorm en niet over de inhoud van de boodschap. Toch blijf ik het vreemd vinden dat er geen mens te vinden is voor een liturgie commissie; terwijl er veel mensen kritiek hebben juist op dit punt.

Ik sluit mij in andere bewoordingen bij vet aan, in de zin van het risico van oppervlakkigheid van evangelicale bewegingen. Hierover heeft het roemruchte ND een leuk artikeltje gepubliceerd onder de voor zich sprekende titel; het roze evangelie van de opwekking. Gelukkig is naar mijn mening de hele opwekkingsbeweging tijdelijk en zullen de goede eigenschappen van de beweging binnen de verschillende kerken elk op hun eigen manier worden ingezet in de diensten.

Dat vet Arne hier beschuldigd van oppervlakkigheid in zijn probleemanalyse kan ik ook begrijpen. Een spreekwoordelijk drumstelletje in de kerk zal niet veel veranderen aan de houding van de jongeren ten opzichte van de kerk en al helemaal niet hun houding ten opzichte van het zich actief opstellen in de gemeente. Wederom een artikel in het ND poogt hier voor de groep dertigers in de kerk een verklaring voor te geven. De verklaring is dan dat de dertigers zich steeds minder willen binden, juist omdat ze de keus krijgen en wel zoveel keus dat ze de keus niet meer durven maken. Men voelt zich gebonden in de oude structuren en wil daaruit komen, maar worstelt met het probleem dat men nergens heen kan, omdat alles gerelativeerd en geproblematiseerd wordt. Ik denk dat deze lijn door te trekken is in zekere zin voor de groep studenten en jongeren. Men wil kiezen, maar weet niet waarvoor. Een goede zorg voor deze groep, waarbij deze groep bijzondere aandacht krijgt, zeker op pastoraal gebied, maar ook waarin jongeren een directe plaats in de gemeente krijgen, lijkt mij hiervoor een goede oplossing. Geef de probleemgroepen inspraak in de gemeente, maak ze belangrijk, want ze zijn belangrijk in de ogen van Hem die de gemeente haar bestaansrecht geeft.

Koning David
vet schreef: Ik snap niet dat je zo op de vorm van de kerkdienst kunt doodstaren. Door je oppervlakkige probleemanalyse mis je de oprechtheid in de 'ouderwets gereformeerde' vormen, waar je een kolderieke schets van geeft - nooit zag ik bijvoorbeeld oudjes met wandelstok een dienst begeleiden. Hetzelfde gebrek aan inzicht in de problematiek der kerken verklaart naar mijn idee ook je ongeremde enthousiasme voor de oplossing die je ziet: allerlei hippe aanpassingen in de eredienst, in het kielzog van megalomane projecten als de VBG (ik doel vooral op filiaal Drachten) en het door jou genoemde en geroemde Amstelproject. Wanneer je het hebt over onderbouwen met cijfers uit het verleden, wil ik je eens aanraden om met iemand te praten die de bewegingen in de Rooms Katholieke Kerk en de Gereformeerde Kerken (synodaal) vanaf de jaren zeventig van nabij heeft waargenomen. Standaard zul je dan het verhaal horen van kerken die in alles gepoogd hebben om bij de tijd te zijn, maar met het opvoeren van de beat in de kerkdienst in eenzelfde opgevoerd ritme de mensen de kerk zagen verlaten.
Goedzo. Bedankt voor deze analyse. Adhesie.
vet schreef: Ik bedoel niet dat het drumstel er de oorzaak van zal zijn dat mensen de kerk zullen verlaten. Wel dat een zucht naar nieuwe vormen blijk geeft van een trendgevoeligheid en een behoefte aan effect en dramatiek die volledig voorbijziet aan de werkelijke reden waarom mensen de kerk verlaten: ongeloof. Ongeloof is volgens mij de blinde hoek van het evangelicalisme. Dolenthousiast en superactief negeert de beweging wat er daadwerkelijk plaatsvindt: een assimilatie van de christenheid met de heidense wereld, in allerlei vormen van heterodoxie, consumentisme en vrijheidsdenken. De recente ontwikkeling van de EO als evangeliserende omroep naar een omroep die 'in gesprek treedt' is een voorbeeld van hoe deze ontwikkeling van secularisatie zich juist bínnen de evangelicale beweging voltrekt.
Dit durf ik ernstig te betwijfelen. Hoewel ik denk dat de nadruk op uiterlijke vormen hartstikke leeg is (maar de nadruk op dogma's en morele regeltjes kan ook heel leeg zijn) zijn evangelischen in sommige opzichten veel strenger dan gereformeerden. Homoseksuelen worden in de GKV steeds meer geaccepteerd (hoewel mijns inziens nog lang niet voldoende) maar sommige evangelischen denken dat homoseksualiteit een ziekte is die (misschien door Jan Zijlstra) te genezen is. Het feit dat de EO in gepsrek treed met anderen vind ik daarentegen juist een heel goede ontwikkeling. De EO is jarenlang een nogal fundamentalistische omroep geweest. Misschien moeten we allemaal maar Rooms-Katholiek worden of lid van de PKN. Dat zijn heel grote kerken met ruimte voor iedereen: liberaal, orthodox en charismatisch. En in de katholieke kerk is er geen ruzie over vormen. Je hebt misschien wel een conservatieve paus (die op het politieke vlak daarentegen ontzettend progressief is) maar zijn visie wordt niet door alle Nederlandse katholieken nagesproken.
MaaT schreef: Komende zondag is het avondmaal. Ik wil dan ook alle (gast)leden van Groningen-west oproepen om naar de Columnakerk te komen, om als gemeente het avondmaal te kunnen vieren.

En toen was ik er zelf niet..... Maar ja, ben een beetje ziek...

Kritiek op de preek oke, maar dit gaat wel heeeeeeel ver:

gewoon klikken dan doetie et wel.

Henri!! schreef: Kritiek op de preek oke, maar dit gaat wel heeeeeeel ver: gewoon klikken dan doetie et wel.

bij mij niet...

Maurijn schreef: bij mij niet...

Hier staat het nu, maar paginanummers veranderen nogal eens:

Maat schreef: En toen was ik er zelf niet..... Maar ja, ben een beetje ziek...
Ik had je al gemist inderdaad. Maar dit lijkt me een geldige reden. Verder de complimenten aan vet, niet alleen voor de inhoud van zijn schrijfsel maar juist ook voor de vorm. Wat betreft de laatste zin kies ik voor de eerste optie.